De wolf en de zestig schapen

23-05-2020 20:11 276 berichten
In Vlijmen zijn vannacht drie schapen doodgebeten door een wolf. Er zijn camerabeelden van de dader.

https://www.nu.nl/280968/video/wolf-gri ... ijmen.html

Inmiddels zijn in dit gebied al ongeveer zestig schapen doodgebeten, waarschijnlijk door deze wolf

Het merkwaardige is dat dit gewoon een Hollands poldergebied is, redelijk verstedelijkt en met nauwelijks bos. Aan de noordkant ligt de Maas, aan de oostkant de stad Den Bosch en aan de westkant komt de wolf al snel uit bij een saai bedrijventerrein waar onder andere een enorme doos van Bol.com de doorgang belemmert. Aan de zuidkant loopt de A59. Als de wolf deze oversteekt dan kan hij of zij naar de Drunense Duinen wat in ieder geval nog een natuurgebied is en waar wel wat wilde herten te vinden zijn. Maar ja, waarom zou je op wilde herten jagen wanneer er ook tamme schapen zijn?

Ondertussen zit de wolf wel erg dichtbij de bebouwde kom. Het schijnt dat de wolf ook door Vlijmen heeft gewandeld om bij de laatste schapen te komen. Nu zeggen ze dat wolven bang zijn voor mensen, maar kennelijk zit die angst niet erg diep, want Vlijmen en het gebied daaromheen is meer een verstedelijkt cultuurlandschap dan wilde natuur.

Wat moeten we met dit soort wolven? Ik vind het prima als er wat wolven op de Veluwe zitten, en misschien zijn er nog wel een paar bosgebieden waar plek voor ze is. Maar een wolf in de polder die daar alle schapen doodbijt? De volgende stap is dat ouders hun kinderen gaan binnen houden en dat de lokale kinderboerderij wordt geplunderd. Moet deze wolf weg, of is dit nu eenmaal ‘de natuur’?
Maleficent schreef:
25-05-2020 10:01
Het is allemaal ikke ikke ikke.
Waarom hebben wij meer recht op ons land en onze natuur dan dieren?
Alleen omdat we mensen zijn?
Waarom heeft een wolf meer recht dan een schaap.

Wij hebben geen natuur maar een cultuurlandschap.
Maleficent schreef:
25-05-2020 10:01
Het is allemaal ikke ikke ikke.
Waarom hebben wij meer recht op ons land en onze natuur dan dieren?
Alleen omdat we mensen zijn?
Dat vind ik veel te kort door de bocht. De natuur is geen vaststaand gegeven. Een roofdier dat andere soorten molesteert mag je best zorgwekkend vinden.
miekemv schreef:
25-05-2020 10:06
Waarom heeft een wolf meer recht dan een schaap.

Wij hebben geen natuur maar een cultuurlandschap.
Dit
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
25-05-2020 10:06
Waarom heeft een wolf meer recht dan een schaap.

Wij hebben geen natuur maar een cultuurlandschap.
Die schapen zijn er ook voor ons (hobby, vacht of om op te eten), er lopen geen schapen in het wild.
De enige schapen die van nut zijn voor de natuur zijn de heideschapen. En een schaapskooi is makkelijk te beveiligen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
25-05-2020 10:11
Die schapen zijn er ook voor ons (hobby, vacht of om op te eten), er lopen geen schapen in het wild.
De enige schapen die van nut zijn voor de natuur zijn de heideschapen. En een schaapskooi is makkelijk te beveiligen.
Dat onderschrijft juist dat we hier niet de goede omgeving voor wolven hebben.
En wat als de wolf aan mensen gewend raakt?
Maleficent schreef:
24-05-2020 12:23
Ik heb laatst een filmpje gezien wat bij ons in de buurt was geschoten met een nachtcamera. Daarbij kwam een wolf bij een schaapskooi met electrisch hek. Je ziet gewoon dat het werkt. Je ziet ook dat die schapen gewend zijn aan honden en dat ze niet bang zijn

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... -beschermd

Dit systeem werkt dus.

Daarnaast vind ik het ook wel een beetje hypocriet. Hoeveel dieren eten wij in ons land elke dag? En hoe worden die afgemaakt voor onze consumptie? Mensen ook maar in laten slapen? De wolf mag het niet, maar wij wel. Bijzonder.


Ik eet geen dieren, maar snap de wens om hier een wolf te hebben totaal niet.
Ik zou de wolven laten vangen en uitzetten in Siberie o.i.d. Ergens waar er wél leefruimte is voor dit soort dieren.
RockOla schreef:
24-05-2020 16:59
Je zal er raar van staan te kijken. Sommige types hier in de buurt dromen daar van.

Ja, idd.
Eens van mijn collega’s is zo. Die vindt het prima als mensen uitsterven, omdat dan de natuur zich hersteld. Volgens mij ben je dan gewoon depressief. Hij denkt van niet en zit in zo’n actievoerend groengroepje met gelijkgestemden. Het doet mij denken aan een fundamenteel geloof. De mens is in zonde geboren enz.
Alle reacties Link kopieren
O, nou ik ben niet 'tegen de mensheid' hoor, of een heel depressief persoon, maar ik vind het een beetje hypocriet gejank dit. Moet je kijken hoeveel dieren er per dag geslacht worden in Nederland voor menselijke consumptie. Filmpjes gezien bij Lubach toevallig hoe die varkens hun dood tegemoet gaan? Gruwelijk. Maar daarvoor kijken we weg. Zo'n schaap die doodgebeten wordt en ingewanden eruit, ooo wat zielig.

Geen wolf kan tegen de gruwelijkheden van de mensen op hoor. Hou toch op.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
25-05-2020 10:37
O, nou ik ben niet 'tegen de mensheid' hoor, of een heel depressief persoon, maar ik vind het een beetje hypocriet gejank dit. Moet je kijken hoeveel dieren er per dag geslacht worden in Nederland voor menselijke consumptie. Filmpjes gezien bij Lubach toevallig hoe die varkens hun dood tegemoet gaan? Gruwelijk. Maar daarvoor kijken we weg. Zo'n schaap die doodgebeten wordt en ingewanden eruit, ooo wat zielig.

Geen wolf kan tegen de gruwelijkheden van de mensen op hoor. Hou toch op.
Ja, hypocriet, maar vergoelijkt het een dan het ander? Het is allebei wreed.
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
25-05-2020 10:41
Ja, hypocriet, maar vergoelijkt het een dan het ander? Het is allebei wreed.
Nee hoor, maar vertel me: waarom moet de wolf weg en mogen wij doorgaan op dezelfde voet.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
25-05-2020 10:37
O, nou ik ben niet 'tegen de mensheid' hoor, of een heel depressief persoon, maar ik vind het een beetje hypocriet gejank dit. Moet je kijken hoeveel dieren er per dag geslacht worden in Nederland voor menselijke consumptie. Filmpjes gezien bij Lubach toevallig hoe die varkens hun dood tegemoet gaan? Gruwelijk. Maar daarvoor kijken we weg. Zo'n schaap die doodgebeten wordt en ingewanden eruit, ooo wat zielig.

Geen wolf kan tegen de gruwelijkheden van de mensen op hoor. Hou toch op.
Die schapen zijn iemands eigendom. Zou jij het erbij laten als een wolf jouw huisdieren of fokdieren afmaakt?
Alle reacties Link kopieren
Overigens denk ik, dat deze wolf, waarschijnlijk een jonge wolf zonder roedel, misschien beter gevangen kan worden en elders uitgezet, als dat kan. Jonge wolven vertonen dit gedrag vaker, las ik laatst. Maar de roedel die op de Veluwe leeft, eet wilde zwijnen, herten etc. Ik zit bij een natuurgroep die regelmatig foto's plaatst en hun ontlasting bestaat echt uit de soorten van onze natuur. Daar doen ze dus nuttig werk, door zieke en oude dieren te eten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
25-05-2020 10:42
Nee hoor, maar vertel me: waarom moet de wolf weg en mogen wij doorgaan op dezelfde voet.
Wie zegt dat wij door moeten gaan op dezelfde voet? Absoluut niet. Het een vergoelijkt alleen niet het ander.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-05-2020 10:44
Die schapen zijn iemands eigendom. Zou jij het erbij laten als een wolf jouw huisdieren of fokdieren afmaakt?
Dat is je eigen risico als je dichtbij de natuur woont.
De kippen bij mijn ouders thuis zijn ook een keer gepakt door een marterachtige, in een strenge winter.
Mijn moeder zei; triest, maar hopelijk komen ze dan maar goed de winter door.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
25-05-2020 10:48
Dat is je eigen risico als je dichtbij de natuur woont.
De kippen bij mijn ouders thuis zijn ook een keer gepakt door een marterachtige, in een strenge winter.
Mijn moeder zei; triest, maar hopelijk komen ze dan maar goed de winter door.
O ja steenmarters. Nou hier zeggen ze dat niet hoor, hier pakken ze een schep. Je moeder was de kippen zeker zat?
Maleficent schreef:
25-05-2020 10:37
O, nou ik ben niet 'tegen de mensheid' hoor, of een heel depressief persoon, maar ik vind het een beetje hypocriet gejank dit. Moet je kijken hoeveel dieren er per dag geslacht worden in Nederland voor menselijke consumptie. Filmpjes gezien bij Lubach toevallig hoe die varkens hun dood tegemoet gaan? Gruwelijk. Maar daarvoor kijken we weg. Zo'n schaap die doodgebeten wordt en ingewanden eruit, ooo wat zielig.

Geen wolf kan tegen de gruwelijkheden van de mensen op hoor. Hou toch op.
Nou, een bloedbad aanrichten en een schaap half gevild achterlaten....
Vossen worden om die reden afgeschoten.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
25-05-2020 10:57
O ja steenmarters. Nou hier zeggen ze dat niet hoor, hier pakken ze een schep. Je moeder was de kippen zeker zat?
Tja, dat mag dus niet, want die zijn beschermd.
En mijn moeder liet wel een traantje hoor, maar nee, ze zou nooit een wild dier (met honger) dan maar opwachten en doodmaken.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
25-05-2020 10:48
Dat is je eigen risico als je dichtbij de natuur woont.
De kippen bij mijn ouders thuis zijn ook een keer gepakt door een marterachtige, in een strenge winter.
Mijn moeder zei; triest, maar hopelijk komen ze dan maar goed de winter door.


Wat een bijzondere gedachtegang van jullie beiden...

Ik denk dat je moeder die kippen gewoon zat was. Maar die andere mensen waren hun schapen niet zat en waarschijnlijk waren die schapen het leven ook niet zat.

Op mij komt die wolf over als een seriemoordenaar. Die heeft dat gedrag ook in zijn aard zitten en kan daar zelf over het algemeen niet veel aan doen. Dat staan we toch ook niet toe? Waarom bij een dier dan wel?
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder was haar kippen niet zat, maar komt uit een andere tijd. is het alleen goed als je 10 dagen in rouw gaat?
Haar vader slachtte de kippen vroeger zelf. Is een andere generatie.

En het is wél normaal om een wild dier met een schep op zijn kop dood te slaan? Zoals hier net gezegd werd? Want dat mag, als je mens bent.

Bijzonder wel.
maleficent wijzigde dit bericht op 25-05-2020 11:16
21.99% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
25-05-2020 11:08
Tja, dat mag dus niet, want die zijn beschermd.
En mijn moeder liet wel een traantje hoor, maar nee, ze zou nooit een wild dier (met honger) dan maar opwachten en doodmaken.
Er is geen enkele reden meer om steenmarters te beschermen.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp de gedachtegang niet helemaal. Beschermde dieren mogen gedood worden als dat beter uitkomt. Desnoods door met een schep op zijn hoofd te slaan.

Een wolf mag geen andere dieren doden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
25-05-2020 11:15
Mijn moeder was haar kippen niet zat, maar komt uit een andere tijd. is het alleen goed als je 10 dagen in rouw gaat?
Haar vader slachtte de kippen vroeger zelf. Is een andere generatie.

En het is wél normaal om een wild dier met een schep op zijn kop dood te slaan? Zoals hier net gezegd werd? Want dat mag, als je mens bent.

Bijzonder wel.
Waarom? Niet iedereen heeft de natuur als hobby.
Alle reacties Link kopieren
Wij mogen kippen doden en eten (of nou ja, dat laten we doen, zodat we het niet zien). Maar een wild dier met honger mag geen kippen doden. Die moet dan dood.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
25-05-2020 11:19
Ik begrijp de gedachtegang niet helemaal. Beschermde dieren mogen gedood worden als dat beter uitkomt. Desnoods door met een schep op zijn hoofd te slaan.

Een wolf mag geen andere dieren doden.
Steenmarters ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven