De wolf en de zestig schapen

23-05-2020 20:11 276 berichten
In Vlijmen zijn vannacht drie schapen doodgebeten door een wolf. Er zijn camerabeelden van de dader.

https://www.nu.nl/280968/video/wolf-gri ... ijmen.html

Inmiddels zijn in dit gebied al ongeveer zestig schapen doodgebeten, waarschijnlijk door deze wolf

Het merkwaardige is dat dit gewoon een Hollands poldergebied is, redelijk verstedelijkt en met nauwelijks bos. Aan de noordkant ligt de Maas, aan de oostkant de stad Den Bosch en aan de westkant komt de wolf al snel uit bij een saai bedrijventerrein waar onder andere een enorme doos van Bol.com de doorgang belemmert. Aan de zuidkant loopt de A59. Als de wolf deze oversteekt dan kan hij of zij naar de Drunense Duinen wat in ieder geval nog een natuurgebied is en waar wel wat wilde herten te vinden zijn. Maar ja, waarom zou je op wilde herten jagen wanneer er ook tamme schapen zijn?

Ondertussen zit de wolf wel erg dichtbij de bebouwde kom. Het schijnt dat de wolf ook door Vlijmen heeft gewandeld om bij de laatste schapen te komen. Nu zeggen ze dat wolven bang zijn voor mensen, maar kennelijk zit die angst niet erg diep, want Vlijmen en het gebied daaromheen is meer een verstedelijkt cultuurlandschap dan wilde natuur.

Wat moeten we met dit soort wolven? Ik vind het prima als er wat wolven op de Veluwe zitten, en misschien zijn er nog wel een paar bosgebieden waar plek voor ze is. Maar een wolf in de polder die daar alle schapen doodbijt? De volgende stap is dat ouders hun kinderen gaan binnen houden en dat de lokale kinderboerderij wordt geplunderd. Moet deze wolf weg, of is dit nu eenmaal ‘de natuur’?
Ik denk, en ik kan het mis hebben, dat die wolf voor zijn toekomst zorgt door meerdere schapen dood te bijten, maar die schapen worden verwijderd door de hoeder en die hoeder zorgt er zo voor dat de wolf nog meer schapen pakt.
Ik denk dat het beter zou zijn die schapen te laten liggen.
Ja weg der mee.

Alleen mensen mogen dier en mens afslachten.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dit is de natuur. Er zijn niet te veel wolven, ook niet te veel herten, de enige soort waar er te veel van is, is van de mens.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 60 schapen echt wel behoorlijk veel. En als daar dan één wolf verantwoordelijk voor is. En als de wolf verder oprukt...
Ik denk niet dat dit helemaal de bedoeling is.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
23-05-2020 20:15
Ja, dit is de natuur. Er zijn niet te veel wolven, ook niet te veel herten, de enige soort waar er te veel van is, is van de mens.
is dat zo?
Het lijkt mij geen normaal gedrag voor een wolf 60 schapen in 7 dagen.
Misschien is hij ziek of zo
*2020* schreef:
23-05-2020 20:23
Het lijkt mij geen normaal gedrag voor een wolf 60 schapen in 7 dagen.
Misschien is hij ziek of zo
Hondsdolheid?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens gelezen dat jonge wolven extreem veel dieren doden. Tot ze in een roedel zitten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
afschieten, maar nu wordt viva natuurlijk boos. Totdat het een kleuter is, dan is viva ook boos omdat ze de wolf niet eerder hebben afgeschoten
Alle reacties Link kopieren
De volgende stap is dat ouders hun kinderen gaan binnen houden en dat de lokale kinderboerderij wordt geplunderd. Moet deze wolf weg, of is dit nu eenmaal ‘de natuur’?
Ouders hun kinderen binnen houden ? Serieus ?

Wel weer een lekker sensatiebelust topic einde zo.

Die wolf is niet gezien door mensen, dus schuw is hij zeker wel.
...
ManOpHetPrikbord schreef:
23-05-2020 20:28
Hondsdolheid?
https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... -het-menu/
Quaintrelle schreef:
23-05-2020 20:32
Ouders hun kinderen binnen houden ? Serieus ?

Wel weer een lekker sensatiebelust topic einde zo.

Die wolf is niet gezien door mensen, dus schuw is hij zeker wel.
Zou je nog graag in een tentje op een natuurcamping staan in een gebied waar een wolf rondzwerft die iedere nacht schapen doodbijt? Of je kind in een tent in de tuin laten slapen in dat gebied?

Nu zijn er nog makkelijke prooien, maar binnenkort staan de schapen in deze polder allemaal achter schrikdraad en raakt de wolf uitgehongerd. Wat gaat de wolf dan doen?
Alle reacties Link kopieren
Door moderne medicijnen en vaccinatiemogelijkheden is de ziekte echter teruggedrongen en inmiddels is vrijwel heel Europa vrij van hondsdolheid.

Hondsdolheid lijkt me niet heel waarschijnlijk.

Wolven jagen op beweging. Ik vermoed eerder dat hij zoveel dieren pakt, omdat hij getriggerd wordt door het rennen en de dieren geen kant op kunnen. Hij kan doorgaan en het kost de wolf nauwelijks energie.
...
Hmm Onsk klinkt wat dichter bij dit jaar.
Op rtl nieuws gaven ze uitleg de schapen rennen niet meer weg die zijn getraind met honden daardoor zien ze de wolf niet echt als vijand meer. zoiets was de uitleg.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
23-05-2020 20:36
Zou je nog graag in een tentje op een natuurcamping staan in een gebied waar een wolf rondzwerft die iedere nacht schapen doodbijt? Of je kind in een tent in de tuin laten slapen in dat gebied?

Nu zijn er nog makkelijke prooien, maar binnenkort staan de schapen in deze polder allemaal achter schrikdraad en raakt de wolf uitgehongerd. Wat gaat de wolf dan doen?
Waarom denk jij dat de wolf uitgehongerd raakt ? Die zal andere dieren zoeken om op te jagen. Wanneer dat gebied niet meer aantrekkelijk is, zal hij vertrekken naar een ander gebied.

De wolf is toch al langere tijd in Duitsland ? Daar zijn ook geen incidenten met mensen geweest. Sterker nog zelfs historisch gezien zijn aanvallen door wolven op mensen echt zeldzaam.
...
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
23-05-2020 20:41
Op rtl nieuws gaven ze uitleg de schapen rennen niet meer weg die zijn getraind met honden daardoor zien ze de wolf niet echt als vijand meer. zoiets was de uitleg.
Die honden drijven de schapen toch?
Dan zullen ze er toch nog op reageren ?
...
Schapen zijn gewend aan de honden die ze bij elkaar drijven daardoor rennen ze niet zo snel meer weg voor wolven was net een item op rtl nieuws
Alle reacties Link kopieren
neasoi schreef:
23-05-2020 20:20
is dat zo?
Jij leeft onder een steen? Je weet dat overbevolking ons grootste probleem is deze eeuw?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Het is geen natuurgebied meer waar roofdieren hun gang kunnen gaan. Huisdieren zijn geen partij voor wolven.

Dus ik zou hem vangen en uitzetten naar een biotoop waar een wolf in past.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wolven zijn niet geschikt voor Nederland, er is weinig echte natuur dat wordt gewoon ruzie tussen boeren en wolven.
CleopatraVII schreef:
23-05-2020 20:50
Jij leeft onder een steen? Je weet dat overbevolking ons grootste probleem is deze eeuw?
En nu?
Wolf laten leven.
Heb je artikel niet gelezen maar eerder vandaag er wel wat over. De wolf komt alleen 's nachts. Schapen dus 's nachts binnen houden of schrikdraad oid eromheen. Als de wolf er niet meer op kan jagen, gaat hij vanzelf wel weg. Daarnaast is een wolf geen bedreiging voor de mens.
Ik denk dat de Oostvaardersplassen een goede plek voor de wolf zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven