De wolf en de zestig schapen

23-05-2020 20:11 276 berichten
In Vlijmen zijn vannacht drie schapen doodgebeten door een wolf. Er zijn camerabeelden van de dader.

https://www.nu.nl/280968/video/wolf-gri ... ijmen.html

Inmiddels zijn in dit gebied al ongeveer zestig schapen doodgebeten, waarschijnlijk door deze wolf

Het merkwaardige is dat dit gewoon een Hollands poldergebied is, redelijk verstedelijkt en met nauwelijks bos. Aan de noordkant ligt de Maas, aan de oostkant de stad Den Bosch en aan de westkant komt de wolf al snel uit bij een saai bedrijventerrein waar onder andere een enorme doos van Bol.com de doorgang belemmert. Aan de zuidkant loopt de A59. Als de wolf deze oversteekt dan kan hij of zij naar de Drunense Duinen wat in ieder geval nog een natuurgebied is en waar wel wat wilde herten te vinden zijn. Maar ja, waarom zou je op wilde herten jagen wanneer er ook tamme schapen zijn?

Ondertussen zit de wolf wel erg dichtbij de bebouwde kom. Het schijnt dat de wolf ook door Vlijmen heeft gewandeld om bij de laatste schapen te komen. Nu zeggen ze dat wolven bang zijn voor mensen, maar kennelijk zit die angst niet erg diep, want Vlijmen en het gebied daaromheen is meer een verstedelijkt cultuurlandschap dan wilde natuur.

Wat moeten we met dit soort wolven? Ik vind het prima als er wat wolven op de Veluwe zitten, en misschien zijn er nog wel een paar bosgebieden waar plek voor ze is. Maar een wolf in de polder die daar alle schapen doodbijt? De volgende stap is dat ouders hun kinderen gaan binnen houden en dat de lokale kinderboerderij wordt geplunderd. Moet deze wolf weg, of is dit nu eenmaal ‘de natuur’?
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
27-05-2020 12:57
Een jaar geleden zei de wolvenexpert van Nederland dat de wolf nooit schapen zou pakken, alleen maar wild. Nu zegt hij dat het veulen nooit door een wolf kan zijn gedood want die zou de kop en ruggengraat niet eten. De wolf kan de restanten toch weggesleept hebben? Ben bennieuwd wat die expert volgende maand weer te vertellen heeft. En de maand daarna.
Natuurlijk zegt hij dat want dan wordt er niet getest en is de dader officieel geen wolf.
Wennas schreef:
27-05-2020 14:04
Natuurlijk zegt hij dat want dan wordt er niet getest en is de dader officieel geen wolf.
Volgens mij wilde hij juist wel laten testen. Om te achterhalen welk dier het dan wel gedaan had. Een olifant?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij een stuk aannemelijker dan een wolf inderdaad. Goede toevoeging.
Fizz schreef:
26-05-2020 21:37
Ik denk dat je deze wolf eigenlijk beter zou kunnen afschieten, want er zit een steekje los aan dat beest.
Dat hoeft niet zo te zijn, jonge wolven moeten het vak van jager nog leren en die oefenen dat op schapen. Ze vinden namelijk schapen minder lekker dat bijvoorbeeld een ree. (Maar die zijn natuurlijk moeilijker te vangen.)
En een roofdier is een roofdier. Een kat(achtige) is ook een roofdier en zal ook doden als hij geen honger heeft.
Ik ben blij als het gezonde verstand weer terugkeert in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
27-05-2020 16:09
Ik ben blij als het gezonde verstand weer terugkeert in Nederland.
Daar hoop ik al jaren op. Het wordt alleen maar erger.
Ik ben wel van mening dat deze wolf hier niet kan blijven terroriseren. Dit is toch ook wel een uitzonderlijk dier, op zich heb ik niks tegen wolven in Nederland. Maar als een wolf zo veel leed veroorzaakt als deze lijkt het me wel duidelijk dat hier een oplossing voor moet komen. Wat voor dier zou zo'n veulen anders gepakt kunnen hebben? Wolf lijkt me verdachte nr 1. Die zgn experts lullen in hun eigen straatje.
Een wolf krijgt ongeveer 4 a 5 jongen per worp. En hij kan soms 2 keer per jaar een nest krijgen. Dat is dat keer 10 en dat keer x. Ik hoop dat er iemand wakker gaat worden en dat dit snel stopt voor het nog verder uit de hand loopt!
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
27-05-2020 15:23
Dat hoeft niet zo te zijn, jonge wolven moeten het vak van jager nog leren en die oefenen dat op schapen. Ze vinden namelijk schapen minder lekker dat bijvoorbeeld een ree. (Maar die zijn natuurlijk moeilijker te vangen.)
En een roofdier is een roofdier. Een kat(achtige) is ook een roofdier en zal ook doden als hij geen honger heeft.
Als iedere jonge wolf zoveel schapen, veulens en kalveren gaat verscheuren om het jagen te oefenen dan is dat des te meer reden om de wolf uit Nederland te weren.
Alle reacties Link kopieren
Iedere wolf in Nederland afschieten, daarna opzetten en uitdelen aan de leden van de wolvenfanclub. Dan kunnen ze de hele dag de wolf bewonderen.
Alle reacties Link kopieren
Het verbaast mij wel weer hoe weinig respect er is voor een levend wezen. Maar vast wel allemaal veel vlees eten en de kat naar buiten laten. Dat is natuurlijk helemaal niet hypocriet.
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
27-05-2020 19:10
Het verbaast mij wel weer hoe weinig respect er is voor een levend wezen. Maar vast wel allemaal veel vlees eten en de kat naar buiten laten. Dat is natuurlijk helemaal niet hypocriet.
Inderdaad weinig respect voor al die schapen, veulens en kalveren. Het is te hopen dat er geen kind slachtoffer wordt.

Edit: Ik vergeet nog de geiten.
Quaintrelle schreef:
27-05-2020 19:10
Het verbaast mij wel weer hoe weinig respect er is voor een levend wezen. Maar vast wel allemaal veel vlees eten en de kat naar buiten laten. Dat is natuurlijk helemaal niet hypocriet.
Dat het gezonde verstand weer terugkomt, pffff.
Fizz schreef:
27-05-2020 19:06
Als iedere jonge wolf zoveel schapen, veulens en kalveren gaat verscheuren om het jagen te oefenen dan is dat des te meer reden om de wolf uit Nederland te weren.
Het is in ieder geval reden om je eigen dieren te beschermen hiertegen.
Theamuts schreef:
27-05-2020 19:16
Het is in ieder geval reden om je eigen dieren te beschermen hiertegen.
Met een buks.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
27-05-2020 19:12
Inderdaad weinig respect voor al die schapen, veulens en kalveren. Het is te hopen dat er geen kind slachtoffer wordt.

Edit: Ik vergeet nog de geiten.
Ja die sensatiezucht moet toch gevoed worden. Aanvallen van wolven op mensen waren heel vroeger ook al zeer zeldzaam. Maar dat maakt niet uit natuurlijk , dat bekt minder lekker.
...
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
27-05-2020 19:16
Dat het gezonde verstand weer terugkomt, pffff.
Laat jij je katten buiten? Met gezond verstand natuurlijk...
...
Maar fijn dat de meeste Nederlanders tegen zijn, dat biedt perspectief.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
27-05-2020 19:20
Maar fijn dat de meeste Nederlanders tegen zijn, dat biedt perspectief.
Niet echt. De wolf is beschermd. Zuur he. Als ze nou hun vee beschermen met elektrische netten en super schattige alpaca's is er straks amper nog een probleem.
...
Quaintrelle schreef:
27-05-2020 19:19
Laat jij je katten buiten? Met gezond verstand natuurlijk...
Ik reageer niet op zuigen over katten. Gezond verstand, weet je?
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
27-05-2020 19:21
Ik reageer niet op zuigen over katten. Gezond verstand, weet je?
Ach tuurlijk laat je ze buiten. Da's de natuur he.
...
Alle reacties Link kopieren
Is dit al geplaatst?
Effectieve afrasteringsmaatregelen weren Veluwse wolf
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=26182
nounou
Quaintrelle schreef:
27-05-2020 19:21
Niet echt. De wolf is beschermd. Zuur he. Als ze nou hun vee beschermen met elektrische netten en super schattige alpaca's is er straks amper nog een probleem.
Ik denk dat ze op een andere manier beschermd gaan worden, vee en huisdieren dan.
Quaintrelle schreef:
27-05-2020 19:22
Ach tuurlijk laat je ze buiten. Da's de natuur he.
Ach tuurlijk haal jij de katten er bij. Natuurclubjes he?
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
27-05-2020 19:23
Ik denk dat ze op een andere manier beschermd gaan worden, vee en huisdieren dan.

Als jij bedoelt doodschieten: dat is verboden.
nounou
Quaintrelle schreef:
27-05-2020 19:10
Het verbaast mij wel weer hoe weinig respect er is voor een levend wezen. Maar vast wel allemaal veel vlees eten en de kat naar buiten laten. Dat is natuurlijk helemaal niet hypocriet.
Hypocriet is het zeker, maar ik snap die mensen niet die de hypocrisie aangrijpen om iets anders daarom goed te keuren.
Ik snap het natuurlijk wel, maar ik vind het dom geredeneerd,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven