De wolf in Nederland

20-12-2022 17:46 1588 berichten
De wolf....

Mooie aanwinst in Nederland of oppassen geblazen?


(volgens mij was er al een topic over, maar door een bug kan ik alleen de eerste twee blz. van actueel zien)

De wolf is in Nederland

Totaal aantal stemmen: 223

een mooie aanwinst (49%)
oppassen geblazen (27%)
allebei (20%)
anders (leg uit) (4%)
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
20-12-2022 18:04
Echt? Dat is nieuw voor mij. En die Saarlooswolfshond was er al? Door een baasje in de steek gelaten?
Het tuinhek zat niet goed dicht en de hond rende de kinderen tegemoet die uit school komen op dat tijdstip:

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... r-AA13TJ5d
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
20-12-2022 18:06
Hier is de NIMBY wet.
Not In My Back Yard.

Dus de mensen die het prachtig vinden, zitten er vast niet zo dicht op. Ik vind het spannend. Ik kom veel en vaak in de gebieden waar de wolf nu woont. Het is een slim beest. Opportunistisch ook. Dit komt niet goed hoor.
Dat weet ik zo net niet. Ik wandel vrij vaak in gebieden waar de wolf nu al is. En ik vermoed dat de wolf over niet te lange tijd ook in mijn woonomgeving is. Zeker aangezien ze ook in de aangrenzende gebieden al zitten.
Ik let tijdens het wandelen echt wel wat beter op. Ook op de kinderen al weet ik niet of zij nou veel risico lopen. Maar dat ik me er dus bewuster van ben dat de natuur een stukje wilder is geworden is dan toch mijn probleem en betekent toch niet dat de wolf dan maar verdreven moet worden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Super dat de wolf in Nederland is. Nu nog een goed beheerplan....
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
20-12-2022 18:06
Hier is de NIMBY wet.
Not In My Back Yard.

Dus de mensen die het prachtig vinden, zitten er vast niet zo dicht op. Ik vind het spannend. Ik kom veel en vaak in de gebieden waar de wolf nu woont. Het is een slim beest. Opportunistisch ook. Dit komt niet goed hoor.
Zoals ik al schreef, toen mijn man laatst de deur uitliep stond er een wolf voor zijn neus, liep bij ons over het erf en was absoluut niet schuw. Ik vind het prachtige dieren om te zien, maar té dichtbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
tinydancer schreef:
20-12-2022 17:57
Muselet, ik heb al foto’s gezien van lieve Shetlanders die hun buik helemaal leeggegeten hadden, koppie en keel nog intact. Nee , dit soort gruwelen vind ik niet passend in Nederland.

Oh wacht... natuur.... oh ieuw! Nee hoor, niet in Nederland, Wij houden van beton. :heart:
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
20-12-2022 17:59
Hij bijt anders wel meerdere dieren per keer dood. En fietsers zijn al achternagezeten. What's next?

Dat was één keer (dus niet meerdere fietsers) en dat bleek achteraf geen wolf maar iemands huishond.
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
20-12-2022 18:15
Super dat de wolf in Nederland is. Nu nog een goed beheerplan....
Ja een welkom terug plan voor de wolf :heart:
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
EefjeEverzwijn schreef:
20-12-2022 18:12
Het tuinhek zat niet goed dicht en de hond rende de kinderen tegemoet die uit school komen op dat tijdstip:

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... r-AA13TJ5d
Ik heb het nog eens gegoogled. Op de Hoge Veluwe was het een wolf die fietsers achternazat. Een groepje wolven zelfs
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
20-12-2022 18:11
Volgens de experts (die ik ook maar napraat, ik ben er namelijk geen ;-)) wel. Er zijn maar weinig dieren die doden voor de lol.
Ik heb van die zogenaamde experts nog geen zinnig woord gehoord of gelezen. Alleen de beweringen over de zogenaamde wolfproof omheiningen alleen al zijn om je dood te lachen als het niet zo ernstig was voor mensen die ermee te maken hebben.
Die wolf doodt ook niet voor de lol, dat geloof ik best. Ik denk dat je ze daarmee te vermenselijkt. Maar in het wild, en zeker een solitair, gaat een wolf echt niet 10 prooien verschalken en overal een paar happen uitnemen om de rest te bewaren voor later.
Dat doen ze met één, hooguit twee als ze die al te pakken kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
20-12-2022 18:20
Ik heb het nog eens gegoogled. Op de Hoge Veluwe was het een wolf die fietsers achternazat. Een groepje wolven zelfs
Link?
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFleurNoire schreef:
20-12-2022 18:21
Ik heb van die zogenaamde experts nog geen zinnig woord gehoord of gelezen. Alleen de beweringen over de zogenaamde wolfproof omheiningen alleen al zijn om je dood te lachen als het niet zo ernstig was voor mensen die ermee te maken hebben.
Die wolf doodt ook niet voor de lol, dat geloof ik best. Ik denk dat je ze daarmee te vermenselijkt. Maar in het wild, en zeker een solitair, gaat een wolf echt niet 10 prooien verschalken en overal een paar happen uitnemen om de rest te bewaren voor later.
Dat doen ze met één, hooguit twee als ze die al te pakken kunnen krijgen.
WolveninNederland en Natuurmomumenten hebben er o.a. over geschreven. Maar goed, tien is inderdaad wel veel en daarmee wellicht geen normaal wolvengedrag.

Waarom zo'n slachtpartij?
"Een wolf kan dagen zonder voedsel, dus als hij de kans heeft om te eten dan propt hij zich helemaal vol. Als schapen een omheining om zich heen hebben, kunnen ze nergens heen. Een wolf grijpt er dus nog eentje en nog eentje, als het tóch voorradig is... De wolf legt dan een voorraadje aan."
Alle reacties Link kopieren Quote
In landen waar wolven van nature meer voor komen, worden kuddes vee bewaakt door getrainde honden. Dat is werk en investeren maar niet onmogelijk. De Nederlandse dierenhouders kunnen hiermee wel anticiperen op de terugkeer van de wolf. Het konijntje of de kippen in de tuin zijn trouwens ook een lekkere prooi voor andere roofdieren en vogels. De kans dat Flappie door Reinaert de Vos te pakken wordt genomen, is groter dan door de Grote Boze Wolf.

Jaren klagen we al over een overschot aan zwijnen, herten en daarnaast introduceren we grote grazers voor natuurbeheer die natuurlijk moeten leven, maar afschieten of doodhongeren omdat het er te veel zijn. Daar hoort ook een predator bij om de balans te herstellen. Of ruim al die grazers weer op zodat er voor wolven te weinig is en ze trekken weer verder.
Star⁴ schreef:
20-12-2022 18:21
Link?
onder andere ene Berkay met zijn vriendin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kattentuintje schreef:
20-12-2022 18:18
Oh wacht... natuur.... oh ieuw! Nee hoor, niet in Nederland, Wij houden van beton. :heart:
Ik houd juist van natuur, en reeën, en grazende schapen zowel in weiland als met herder door heidegebied.

Als ik van beton zou houden, had ik geen last van wolven.
Ik jat iemands tekst: “ de natuur hersteld zich”

Ik ben voorstander.
Laat de wolf blijven. En de mens zich aanpassen
MrsDuck schreef:
20-12-2022 18:30
Of ruim al die grazers weer op zodat er voor wolven te weinig is en ze trekken weer verder.
Dat is een goed idee, die grazers hebben ook te weinig ruimte. Hou de populatie klein door sterilisatie. Dan hoeft afschot gelukkig ook niet.
LaFleurNoire schreef:
20-12-2022 18:15
Zoals ik al schreef, toen mijn man laatst de deur uitliep stond er een wolf voor zijn neus, liep bij ons over het erf en was absoluut niet schuw. Ik vind het prachtige dieren om te zien, maar té dichtbij.
Je hoort steeds geluiden dat het uitgezette wolven zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
tinydancer schreef:
20-12-2022 18:31
Ik houd juist van natuur, en reeën, en grazende schapen zowel in weiland als met herder door heidegebied.

Als ik van beton zou houden, had ik geen last van wolven.
Dan zou je juist blij moeten zijn dat de wolf het ecosysteem een beetje op orde zou kunnen krijgen in plaats van dat wild moet worden afgeschoten door de mens omdat diverse populaties uit hun voegen barsten.
Alle reacties Link kopieren Quote
yobwoc56 schreef:
20-12-2022 18:35
Ik jat iemands tekst: “ de natuur hersteld zich”

Ik ben voorstander.
Laat de wolf blijven. En de mens zich aanpassen
Op zich zou ik dat ook vinden, want ik vind dieren sowieso belangrijker. Maar dat aanpassen van de mens, dat zal niet echt gebeuren.
We schieten liever dieren dood als ze onhandig worden voor de mens.

De wolf hier gaat sowieso lijden. Ze leven in een klein natuur gebied. Dat gaat ook echt niet uitbreiden.
Ze rennen naast snelwegen. Lopen in woonwijken.
Ze verdienen veel beter, en dat gaan ze echt nooit krijgen hier.
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
20-12-2022 17:50
Van mij mag de wolf in sprookjes blijven. Of ergens in de rimboe van Oost-Europa waar plek is.
EENS!
Alle reacties Link kopieren Quote
tinydancer schreef:
20-12-2022 18:31
Ik houd juist van natuur, en reeën, en grazende schapen zowel in weiland als met herder door heidegebied.

Als ik van beton zou houden, had ik geen last van wolven.

Welnee, je houdt niet van natuur. Je houdt van schattige beestjes. Die wolven en dat ze doden is ook natuur.
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
20-12-2022 18:11
Volgens de experts (die ik ook maar napraat, ik ben er namelijk geen ;-)) wel. Er zijn maar weinig dieren die doden voor de lol.
Dan zou een (hobby)boer zijn dode dieren dus moeten laten liggen voor de wolf. Dat gebeurt natuurlijk niet, ik denk niet eens dat dat wettelijk gezien mag.

Ik vind het ook fantastisch, zo'n wolf. Maar laten we eerlijk zijn, dit aangeharkte parklandje heeft er niet de ruimte voor.
intothewild wijzigde dit bericht op 20-12-2022 18:45
0.73% gewijzigd
No one ever made a difference by being like everyone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
20-12-2022 18:37
Je hoort steeds geluiden dat het uitgezette wolven zijn.

Dat vind ik heel moeilijk te geloven, geef dat een link van!
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Ze worden om ons dorp heen gesignaleerd met uiteraard een spoor van ellende. Natuurlijk kan dat niet hier, niet ten koste van andere dieren. Dus ik zou ze hier bejagen, bij voorkeur met slaapmiddel en ver in Duitsland waar wel natuur en ruimte is weer uitzetten. Ik snap niet dat je die beesten zo aan ons worden opgedrongen, ik wil hier ook geen loslopende herders en aanverwanten. Ze pakken drachtige dieren die geen kant uit kunnen.
Dat gejammer over gebrek aan weidevogels is straks nog een groter drama.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is er in godsnaam ‘mooi’ aan het gruwelijke lijden van schapen en andere dieren die door de wolven gepakt en vermoord worden??
De wolf had hier nooit opnieuw uitgezet moetend worden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven