gender in Nederland

25-10-2015 09:39 884 berichten
Naar aanleiding van een spin-off in de discussie in het topic 'Racisme in Nederland.'

Het valt me op dat veel mensen, openlijk of verborgen, nog een vast rollenpatroon in hun hoofd hebben. Daarbij passen bepaalde taken niet bij mannen of bij vrouwen. In het genoemde topic werden mannelijke kraamverzorgers genoemd, of mannelijke crèchemedewerkers. Ook waren er reageerders die zich niet op hun gemak voelden in gemengde sauna's of zwembaden.

Blijkbaar kennen we (on)bewust dus toch nog steeds bepaalde kwaliteiten toe aan het mannelijk, dan wel vrouwelijk geslacht. Mannen die klussen doen, vrouwen die voor baby's zorgen. Prima dat je het thuis traditioneel wil aanpakken, maar kun je van de rest van de wereld nog verwachten dat die met je meedoet?

Hoe denken jullie daarover?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbus schreef op 25 oktober 2015 @ 09:57:

Mijn alarmbellen gaan wel af hoor van een mannelijke crechemedewerker.

Er is niks mis met de rolverdeling tussen man en vrouw. We zijn ook anders van elkaar. Maar anders betekent niet minder gelijkwaardig en dat lijken sommigen niet te snappen.

Ik snap dat spastische niet zo. En idd, NL is natuurlijk een van de landen die al heel ver is, de meeste landen ter wereld zijn gewoon zo traditioneel als maar kan.Die alarmbellen vind ik één van de tekenen dat we weer achteruit gaan. Jij bent nl niet de enige.
vrouwen verdienen minder dan mannen in dezelfde functie

draaien meer op voor zorgtaken

worden nog steeds in de eerste plaats, ook in professionele situaties, beoordeeld op hun uiterlijk

etc etc
quote:vruchtgebruik schreef op 25 oktober 2015 @ 10:47:

[...]

Ik heb weleens ergens gelezen dat mannen ook koste wat kost met de auto naar het werk gaan.

Vrouwen schijnen ook makkelijker met het ov te gaan als dat praktischer is.Daar heb je misschien wel een punt. Mijn vriend is met geen stok in de trein te slaan. Ondanks mijn hartgrondige hekel aan het OV, wil ik het nog weleens overwegen als het echt praktischer is (lees: ik moet in de binnenstad van Amsterdam zijn). Bij mijn ouders is het dan weer andersom.
Tvp
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 10:49:

worden nog steeds in de eerste plaats, ook in professionele situaties, beoordeeld op hun uiterlijk

etc etcEn beoordeeld op hun vrouw-zijn. Op mijn werk ook: dan gaat het over promoties en automatisch wordt dan naar mannen gekeken. Vrouwen gaan namelijk toch parttime werken en hebben niet zoveel behoefte aan een meer uitdagende baan. Het stoort me mateloos en ik zeg het dan ook. Probleem is dat de vrouwen inderdaad vaak parttime gaan werken en minder interesse hebben in een promotie.
quote:nerdopviva schreef op 25 oktober 2015 @ 11:04:

[...]

En beoordeeld op hun vrouw-zijn. Op mijn werk ook: dan gaat het over promoties en automatisch wordt dan naar mannen gekeken. Vrouwen gaan namelijk toch parttime werken en hebben niet zoveel behoefte aan een meer uitdagende baan. Het stoort me mateloos en ik zeg het dan ook. Probleem is dat de vrouwen inderdaad vaak parttime gaan werken en minder interesse hebben in een promotie.maar dat komt ook omdat er maar zo weinig rolmodellen zijn die laten zien dat een topfunctie en gezin best samen kunnen gaan voor vrouwen.
Ligt ook aan 't soort werk natuurlijk. Ik werkte in de uitgeversbranche.

Zelfde salaris als mijn mannelijke collega, zelfde leaseauto, vrouwelijke directeur, vrouwelijke Sales Manager.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Mannen vragen zich zelfden af bij een promotie: hoe ga ik dat thuis regelen. Het is geen issue.

Vrouwen wel. En soms wordt het ook gewoon aan ze gevraagd. Er zit ook van binnen een diep geloof dat vrouwen beter kunnen zorgen dan mannen. Het is flauwekul, maar vrouwen geloven dat.
quote:Gatti schreef op 25 oktober 2015 @ 11:06:

Ligt ook aan 't soort werk natuurlijk. Ik werkte in de uitgeversbranche.

Zelfde salaris als mijn mannelijke collega, zelfde leaseauto, vrouwelijke directeur, vrouwelijke Sales Manager.Goed zo, daar zal de verklaring zijn dat het bij jullie goed geregeld is
Mag ik even recalcitrant schoppen?

Voor meisjes is het OOK heel erg om zonder mannelijk rolmodel op te groeien. Ik word inmiddels een beetje kribbig van het riedeltje 'voor jongens is het zo goed als er meer mannen in het basisonderwijs komen'

En 'draaien op voor zorgtaken' Tsk! Mogen meer zorgtaken doen / trekken zorgtaken naar zich toe.

Ik ben deels opgevoed door mijn alleenstaande vader, mijn man heeft toen de jongsten nog baby waren thuis gezeten terwijl ik werkte, mijn dochter zit op de technische universiteit.

En ik baal ervan dat ik het bovenstaande soms moet gebruiken voordat ik met 'vrouwelijke' keuzes serieus genomen wordt. (Serieus dat het MIJN keuzes zijn ipv opgedrongen rolmodellen waar ik me in schik ofzo)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 10:49:

etc etc

Een lager salaris en primair beoordelen op uiterlijk vind ik maatschappelijke misstanden.

Meer zorgtaken verrichten komt vaak voort uit keuzes die binnen een gezin gemaakt worden denk ik. Dat kan voor het gezin prima werken en hoeft dus niet perse nadelig voor vrouwen te zijn. Wel sturen de maatschappelijke misstanden wel weer richting een rolpatroon van man als fulltime kostwinner en vrouw als parttime werkend/parttime zorgend.
Nee hoor, daarvoor was 't een mannelijke directeur. En de directeur van 't concern is een man.

Misschien wel omdat 't een wat "softere" branche is.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:nerdopviva schreef op 25 oktober 2015 @ 11:04:

[...]

En beoordeeld op hun vrouw-zijn. Op mijn werk ook: dan gaat het over promoties en automatisch wordt dan naar mannen gekeken. Vrouwen gaan namelijk toch parttime werken en hebben niet zoveel behoefte aan een meer uitdagende baan. Het stoort me mateloos en ik zeg het dan ook. Probleem is dat de vrouwen inderdaad vaak parttime gaan werken en minder interesse hebben in een promotie.En waarom vind jij het een probleem dat vrouwen geen promotie willen maken? En dat vrouwen gewoon tevreden zijn met hun niet-zo-uitdagende baan? Als dat is wat ze willen is dat toch ook goed.
quote:Crimson schreef op 25 oktober 2015 @ 11:09:

[...]

Een lager salaris en primair beoordelen op uiterlijk vind ik maatschappelijke misstanden.

Meer zorgtaken verrichten komt vaak voort uit keuzes die binnen een gezin gemaakt worden denk ik. Dat kan voor het gezin prima werken en hoeft dus niet perse nadelig voor vrouwen te zijn. Wel sturen de maatschappelijke misstanden wel weer richting een rolpatroon van man als fulltime kostwinner en vrouw als parttime werkend/parttime zorgend.

ja en in hoeverre kan je spreken van een vrije keuze als van jongs af aan je wordt ingepeperd dat je als vrouw zorgzaam bent en naar anderen moet omkijken en sociaal moet zijn. En dat je als man hard moet zijn, een winnaar moet zijn en geld moet verdienen voor je gezin? Als je kijkt naar rollenspelen van kleuters zit dit er al ingebakken.

En hoe zou de maatschappij naar een vrouw kijken die het mantelzorgen overlaat aan anderen?
quote:Isabela schreef op 25 oktober 2015 @ 11:14:

[...]

En waarom vind jij het een probleem dat vrouwen geen promotie willen maken? En dat vrouwen gewoon tevreden zijn met hun niet-zo-uitdagende baan? Als dat is wat ze willen is dat toch ook goed.ze denken dat ze het willen omdat het onze cultuur is. Waarom denken vrouwen in andere culturen (USA, Scandinavie, Duitsland) daar anders over?

[...]

En waarom vind jij het een probleem dat vrouwen geen promotie willen maken? En dat vrouwen gewoon tevreden zijn met hun niet-zo-uitdagende baan? Als dat is wat ze willen is dat toch ook goed.Iedereen mag natuurlijk eigen keuzes maken, maar vrouw zijn (en de keuzes van vrouwen in het algemeen) zou voor een bedrijf geen reden mogen zijn om bij promoties alleen naar mannen te kijken. En als je vrouwelijke kandidaten vraagt hoe ze het gaan combineren met hun gezin dan moet je die vraag natuurlijk ook aan de mannen stellen.

[...]

En waarom vind jij het een probleem dat vrouwen geen promotie willen maken? En dat vrouwen gewoon tevreden zijn met hun niet-zo-uitdagende baan? Als dat is wat ze willen is dat toch ook goed.Ik draai het even om: waarom willen alleen mannen fulltime werken en promotie maken? Waarom zorgt dat Y-chromosoom voor zo'n enorm verschil?
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 11:18:

[...]

En hoe zou de maatschappij naar een vrouw kijken die het mantelzorgen overlaat aan anderen?Of een vrouw die bij een scheiding besluit elders te gaan wonen en de kinderen bij vader achterlaat.
quote:nerdopviva schreef op 25 oktober 2015 @ 10:37:

Je ziet ook vaak dat vrouwen in een klein "vrouwenautootje" rijden en de mannen in de grote bak. Dat is bij ons ook zo, maar eigenlijk stoort het me een beetje. Het is zo cliché en rolbevestigend dat ik er bijna een andere auto voor zou kopen. Maar ik hou van mijn kleine wagentje (het is er dan wel eentje met 170 pk) en zo'n klein wagentje is het wel praktisch in een grote stad.

We hebben trouwens een periode gehad dat ik in die grote bak reed. Hoeveel mensen ervan uit gingen dat het de auto van vriend moest zijn...Hier ook! Man heeft lease auto en ik heb, voor erbij, het kleinste en goedkoopste autootje dat er is. Ik heb inderdaad een vriendin en zij rijdt de BMW, (lease) en hij een Opel Corsa. Die krijgen daar vaak reacties op net als jij schrijft.
quote:Crimson schreef op 25 oktober 2015 @ 11:23:

[...]

Of een vrouw die bij een scheiding besluit elders te gaan wonen en de kinderen bij vader achterlaat.dat zal zeker niet in goede aarde vallen. Dat is toch raar? Ook raar dat veel mensen het normaal vinden dat een gescheiden vader genoegen moet nemen met een bezoekregeling van een weekend in de twee weken met zijn kindern
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 11:18:

[...]

ja en in hoeverre kan je spreken van een vrije keuze als van jongs af aan je wordt ingepeperd dat je als vrouw zorgzaam bent en naar anderen moet omkijken en sociaal moet zijn. En dat je als man hard moet zijn, een winnaar moet zijn en geld moet verdienen voor je gezin? Als je kijkt naar rollenspelen van kleuters zit dit er al ingebakken.

En hoe zou de maatschappij naar een vrouw kijken die het mantelzorgen overlaat aan anderen?Dit dus. Toen wij ooit voor een beslissing stonden over wie, hoeveel en wanneer ging werken, bleek dit echt nog steeds in veel hoofden te leven.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 11:19:

[...]

ze denken dat ze het willen omdat het onze cultuur is. Waarom denken vrouwen in andere culturen (USA, Scandinavie, Duitsland) daar anders over?Heel veel vrouwen uit andere landen kijken met jaloezie naar ons. Juist omdat wij de keuze hebben om parttime te kunnen werken en zij niet. Dus daar is ook weer wat voor te zeggen.
quote:nerdopviva schreef op 25 oktober 2015 @ 11:21:

[...]

Ik draai het even om: waarom willen alleen mannen fulltime werken en promotie maken? Waarom zorgt dat Y-chromosoom voor zo'n enorm verschil?Ik vraag me af of het dat chromosoom is. Meer cultuur en opvoeding. Mannen denken dat het van ze wordt verwacht promotie te maken en veel te verdienen denk ik. Verwachten het misschien ook van zichzelf. Maar dat kunnen dus best aangeleerde verwachtingen zijn.
quote:Crimson schreef op 25 oktober 2015 @ 11:20:

[...]

Iedereen mag natuurlijk eigen keuzes maken, maar vrouw zijn (en de keuzes van vrouwen in het algemeen) zou voor een bedrijf geen reden mogen zijn om bij promoties alleen naar mannen te kijken. En als je vrouwelijke kandidaten vraagt hoe ze het gaan combineren met hun gezin dan moet je die vraag natuurlijk ook aan de mannen stellen.Daar ben ik het zeker mee eens. Voor een bedrijf zou het niet uit moeten maken.
quote:Isabela schreef op 25 oktober 2015 @ 11:26:

[...]

Heel veel vrouwen uit andere landen kijken met jaloezie naar ons. Juist omdat wij de keuze hebben om parttime te kunnen werken en zij niet. Dus daar is ook weer wat voor te zeggen.Maar is het een 100% vrije keuze of een door de maatschappij gestuurde keuze?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven