gevalletje eerwraak

28-07-2011 12:42 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.elsevier.nl/we ... &utm_campaign=Nieuwsbrief

'In brand gestoken vrouw Delft slachtoffer eerwraak'

donderdag 28 juli 2011 07:37

De 25-jarige vrouw die dinsdagavond in brand stond in Delft, is slachtoffer van eerwraak. Dat denken bewoners die in dezelfde flat wonen.

Het leek alsof de vrouw met bijtend zuur was overgoten, aldus getuigen

Dat schrijft het AD donderdag.

Bijtend zuur

Een buurvrouw van het slachtoffer probeerde het vuur nog te doven. Toen ze het huis binnenkwam met haar brandblusser was het vuur al uit. Er lag alleen nog een smeulende hoop kleding die met een bijtend zuur overgoten leek te zijn.

De politie hield uiteindelijk twee Delftenaren van 39 en 44 jaar aan op verdenking van betrokkenheid bij het vuur. Een 24-jarige Delftenaar die aangehouden werd omdat hij de politie de toegang tot de flat blokkeerde, is inmiddels vrijgelaten.

Onwel

Het 25-jarige slachtoffer kon nog met de politie praten, maar werd tijdens het gesprek onwel.

Toen de ambulance met de vrouw wilde vertrekken naar het ziekenhuis, ontstond er een gevecht op de parkeerplaats voor de flat. Volgens een getuige wilden de bekenden van de vrouw allemaal in de ambulance mee.

De vrouw is opgenomen in het ziekenhuis. Ze verkeert niet in levensgevaar.

Hier kan ik nou zo woest om worden he! Die mannen die zoiets doen horen hier niet thuis, die moeten maar weg naar hun eigen smerige kloteland waar dit soort wanpraktijken kennelijk normaal zijn!
quote:lammy schreef op 28 juli 2011 @ 13:18:

Ik vind dat iedere vent moet oprotten naar een heel ver land, eigenlijk gewoon een eiland in de oceaan met gelijkgestemden. Is maar het beste. Geldt voor ALLE mannen he, hollandse mannen durven ook wel hoor geloof mij maar.Ik denk dat zo'n land nooit een vakantiebestemming zal worden
quote:duistercontinent schreef op 28 juli 2011 @ 13:22:

[...]

Ik denk dat zo'n land nooit een vakantiebestemming zal worden Turkije is anders wel een populaire vakantie bestemming en daar komt dit ook voor.
quote:xantippe schreef op 28 juli 2011 @ 13:16:

[...]

Typerend voor wat? Liefde? Betrokkenheid? Haat?Oogkleppen, koppigheid, bemoeienis. Je belemmert het werk van hulpverleners, als je met z'n allen een ambulance in wilt. Maar dat gebeurt dus in deze families. Met z'n allen in de wachtkamer, met z'n allen de spreekkamer in (alsof de patient onmondig is) en daarmee veroorzaken ze ruis op een afdeling, voor de artsen, de verpleegkundigen en andere patienten. Zo noemde mijn schoonzus dat, ruis op de afdeling. Die werkte op de IC toen dat Turkse vliegtuig neerstortte, vervolgens was de IC een komen en gaan van te veel mensen. Dat kun je heel liefkozend betrokkenheid en liefde noemen. Maar het is een gebrek aan inzicht en inlevingsvermogen. Je hebt je te houden aan bezoekuren, je blijft niet te lang hangen, je komt niet en masse met z'n allen, je houdt rekening met het personeel en de andere patienten. Maar nee, naar binnen gericht en niet rekening houdend met de gang van zaken om je heen. En nogmaals, je helpt die vrouw er niet mee door de werkzaamheden van de hulpverleners te belemmeren en jezelf en masse zo'n ambulance in te stouwen om vervolgens te gaan ruzieen. Dat is alles behalve liefdevol en betrokkenheid, dat is egoisme.
quote:ravachol schreef op 28 juli 2011 @ 13:06:

En wat te doen met het geval van de moord op Elsa Tisseur,, daar hoor ik PVV aanhangers nou nooit iets over zeggen..... Die hoor je alleen als een allochtoon een misdrijf pleegt.

http://www.dagelijksestan ... weld-vs-allochtoon-geweldDe Dagelijkse Standaard heeft hier weer eens een goed punt. Het zou inderdaad niet uit mogen maken of eergerelateerd en ander geweld gepleegd wordt door een Nederlander, Autochtoon of niet Nederlander, vreemdeling. Het blijft allemaal even erg!!!
@Avril dat is zeker waar (dat het niet helpt om met de hele familie op te komen dagen en in de weg te lopen) .

Maar ik denk eerlijk gezegd dat dat niet iets typisch Turks is, het is denk ik een uiting van onmacht, en denken dat je erbij moet zijn, hulp bieden etc.
Brr al die mannetjes met hun zogenaamde eer, ik word daar gewoon onpasselijk van. En natuurlijk zouden dergelijke praktijken in geen enkel land moeten plaatsvinden, maar we zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor wat er in ons eigen land gebeurt en daarna zouden we ons pas op de schending van de mensenrechten in andere landen moeten richten. En ik vind het heel erg en kwalijk dat er bijna 45 jaar na de ontzuiling en ontkerkelijking (die zorgde voor juist minder invloed van religie en meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen) er tóch weer een religie is bijgekomen met standpunten die onverenigbaar zijn met de moderne, democratische, feministische cultuur die we sinds midden jaren zestig zijn geworden.

Gelukkig zijn er ook veel moslims die helemaal niet radicaal zijn in hun opvattingen en slechts een heel klein deel zal eerwraak goedpraten, maar soms vind ik dat júist de linkse partijen eens wat beter moeten opkomen voor de waarden van onze maatschappij (terwijl dat nu iets van rechts lijkt te zijn).
quote:_yellowlove_ schreef op 28 juli 2011 @ 13:38:Maar ik denk eerlijk gezegd dat dat niet iets typisch Turks isKlopt. Er zijn ook genoeg autochtone Nederlanders die in ziekenhuizen ronduit maling hebben aan bezoektijden, maximale aantallen personen bij een bed, etc. En die rustig een grote waffel opzetten tegen het verplegend personeel.
gatver, krijg gewoon het idee dat hier een aantal racisten rondhangen...
quote:iones schreef op 28 juli 2011 @ 12:42:

[URL="http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... .htm?Geert zou zeggen"Dit past niet bij onze Joods / Christelijke

samenleving"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

(..)

Hier kan ik nou zo woest om worden he! Die mannen die zoiets doen horen hier niet thuis, die moeten maar weg naar hun eigen smerige kloteland waar dit soort wanpraktijken kennelijk normaal zijn!

Mag ik even wijzen op de buren die 'denken'. En het gegeven dat niemand iets met zekerheid lijkt te kunnen zeggen over de toedracht? Iets met 'bijtend zuur' en/of 'brand'?

De vrouw is buiten levensgevaar, dus wat meer terughoudendheid had Elsevier hier niet misstaan. Wie weet was het een poging tot zelfmoord? Waarom zou je, als gelikt roddelblad, niet even wachten tot de politie met een verklaring komt?

Maar goed, stel nou dat hier sprake is van 'eerwraak', zoals Elsevier vast meldt? En wat ze niet hoeven te herroepen als het onzin blijkt te zijn, omdat ze al hadden aangegeven dat er twijfel was. Maar het haat-ei is dan tenminste gelegd. Maar goed, stel dat het waar is, wat dan? Terugsturen naar hun 'kloteland'? Welk land is dat dan? Stel dat dat Saoedi Arabië is. Krijgen ze nog een Bentley als cadeautje op de koop toe. Waarom niet gewoon hier voor de rechter, en lekker lang laten 'brommen'? Als het waar is........
quote:hollebollegijs schreef op 28 juli 2011 @ 22:25:

Geert zou zeggen"Dit past niet bij onze Joods / Christelijke

samenleving" Wie?
quote:jaap schreef op 28 juli 2011 @ 22:53:

[...]

Wie?Geert W.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Die mannen die zoiets doen horen hier niet thuis, die moeten maar weg naar hun eigen smerige kloteland waar dit soort wanpraktijken kennelijk normaal zijn!

Verschrikkelijk bericht , wat een pijn zal die vrouw voelen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:hollebollegijs schreef op 28 juli 2011 @ 22:58:

Geert W.

Geert W. wie?

Niet alleen Geert-ut-Venlo vindt dat 'eerwraak' strijdig is met 'Joods-Christelijke' normen en waarden. Ook het gros van de Christenen, en Joden vinden dat. Daarnaast zijn er ook nog mensen die niks met dat Christelijke, of Joodse van Geert-ut-Venlo hebben, maar desondanks walgen van eerwraak als idee. Ik reken mijzelf tot die laatste categorie. Waarbij ik aanteken dat ik ook walg van de 'Westerse' varianten, waarbij ex-partners, hun familie, en de gezamenlijke kinderen zorgvuldig gesloopt worden door op wraak beluste types. Maar dat komt dan misschien omdat ik niet Christelijk, en ook niet 'Joods' ben?
Sinds wanneer is eerwraak legaal in islamitisch recht? Welke memo heb ik gemist?
quote:jaap schreef op 28 juli 2011 @ 22:52:

[...]

Mag ik even wijzen op de buren die 'denken'. En het gegeven dat niemand iets met zekerheid lijkt te kunnen zeggen over de toedracht? Iets met 'bijtend zuur' en/of 'brand'?

De vrouw is buiten levensgevaar, dus wat meer terughoudendheid had Elsevier hier niet misstaan. Wie weet was het een poging tot zelfmoord? Waarom zou je, als gelikt roddelblad, niet even wachten tot de politie met een verklaring komt?

Maar goed, stel nou dat hier sprake is van 'eerwraak', zoals Elsevier vast meldt? En wat ze niet hoeven te herroepen als het onzin blijkt te zijn, omdat ze al hadden aangegeven dat er twijfel was. Maar het haat-ei is dan tenminste gelegd. Maar goed, stel dat het waar is, wat dan? Terugsturen naar hun 'kloteland'? Welk land is dat dan? Stel dat dat Saoedi Arabië is. Krijgen ze nog een Bentley als cadeautje op de koop toe. Waarom niet gewoon hier voor de rechter, en lekker lang laten 'brommen'? Als het waar is........

Ik heb jou ook wel eens gewezen op het feit dat je niet moet afgaan op wat de buren zeggen. Weet je nog? In de topic van Tristan V? Jij meldde daar dat Tristan PVV sympathisant zou zijn omdat de buurman dat gezegd zou hebben.

Waar is daar dan jouw terughoudendheid?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:Liefje83 schreef op 28 juli 2011 @ 22:20:

gatver, krijg gewoon het idee dat hier een aantal racisten rondhangen...

Lekker makkelijk altijd om het meteen onder het kopje rascisme te gooien!

Ikzelf ben erg kritisch naar buitenlanders ten eerste omdat ik al jaren met buitenlanders werk en ten tweede omdat ik in mijn privesituatie een relatie heb met een buitenlander.

Als ik dus zeg dat iemand dit dit soort praktijk doet meteen vna mij op het vliegtuig naar huis mag ben ik geen rascist!

Maar realistisch in de zin dat deze persoon blijkbaar totaal geen respect heeft voor de regels en mensenrechten heir in Nederland.

De vrouw die is aangevallen mag verwachten dat ze veilig is hier.

En niet dat zo'n mafkees die denkt dat het in zijn cultuur zo hoort om een vrouw zwaar te mishandelen als ze iets doet wat in zijn ogen niet door de ebuegel kan , haar aan te vallen.

Dan mag wat mij betreft die vent linea recta terug naar waar hij vandaan kwam.

Dit heef tniks , maar dan ook niks met rascisme te maken!!!!!

http://www.elsevier.nl/we ... &utm_campaign=Nieuwsbrief

'In brand gestoken vrouw Delft slachtoffer eerwraak'

donderdag 28 juli 2011 07:37

De 25-jarige vrouw die dinsdagavond in brand stond in Delft, is slachtoffer van eerwraak. Dat denken bewoners die in dezelfde flat wonen.

Het leek alsof de vrouw met bijtend zuur was overgoten, aldus getuigen

Dat schrijft het AD donderdag.

Bijtend zuur

Een buurvrouw van het slachtoffer probeerde het vuur nog te doven. Toen ze het huis binnenkwam met haar brandblusser was het vuur al uit. Er lag alleen nog een smeulende hoop kleding die met een bijtend zuur overgoten leek te zijn.

De politie hield uiteindelijk twee Delftenaren van 39 en 44 jaar aan op verdenking van betrokkenheid bij het vuur. Een 24-jarige Delftenaar die aangehouden werd omdat hij de politie de toegang tot de flat blokkeerde, is inmiddels vrijgelaten.

Onwel

Het 25-jarige slachtoffer kon nog met de politie praten, maar werd tijdens het gesprek onwel.

Toen de ambulance met de vrouw wilde vertrekken naar het ziekenhuis, ontstond er een gevecht op de parkeerplaats voor de flat. Volgens een getuige wilden de bekenden van de vrouw allemaal in de ambulance mee.

De vrouw is opgenomen in het ziekenhuis. Ze verkeert niet in levensgevaar.

Vreselijk drama.

Verder vind ik je een naar mens met de laatste uitspraak :puke:

Bah.
quote:heleen1234 schreef op 28 juli 2011 @ 12:58:

@iones en mumia

Want als ze het in verwegistan doen is het niet erg? Daar hoort het zo?

De dader(s) moeten gewoon gestraft worden. Goed gestraft.Doodstraf? Of ben ik nu erg cru.
quote:iones schreef op 28 juli 2011 @ 12:59:

[...]

Misschien niet zo expliciet, maar ze zullen wel leren hoe de verhoudingen tussen mannen en vrouwen hier liggen, en dat vrouwen dezelfde rechten hebben, opgeleid zijn, werken, en vrij zijn in hun relaties met mannen.

Dan kun je op je vingers natellen dat eerwraak hier verboden is.Eerwraak komt bij Nederlanders ook voor, alleen onder een ander noemer. Dan gaat het meestal om een 'familiedrama' .
quote:Francelle schreef op 29 juli 2011 @ 13:47:

Ik heb jou ook wel eens gewezen op het feit dat je niet moet afgaan op wat de buren zeggen. Weet je nog? In de topic van Tristan V? Jij meldde daar dat Tristan PVV sympathisant zou zijn omdat de buurman dat gezegd zou hebben.

Waar is daar dan jouw terughoudendheid?

Gaan we weer........ (*zucht!*)

Hier leeft de betrokken dame nog, en kan de politie ongetwijfeld vrij goed reconstrueren wat zich heeft afgespeeld, en waarom. Dan lijkt het mij alleszins opportuun om niet op de feiten vooruit te lopen. Tristan iets vragen gaat alleen als je dezelfde stemmen hoort als hij
De hypocrisie waar nieuw rechts dagelijks mee komt, vind ik weinig verheffend. Die zwijgen bij alles wat een Nederlands drama is. Maar staan wel vooraan als het een buitenlander is. En als men daar terecht kritiek op hebt, dan is Leiden in Last.

In orthodoxe christelijke kringen is een vrouw net zo goed een hoer als ze wil scheiden (al heeft daar het recht toe). In orthodoxe joodse kringen kan een vrouw geen scheiding krijgen als de man niet toestemt, gaat ze weg dan krijgt zij en haar kinderen een ban.

In de trouw vorig jaar vertelde een zwaar christelijke vader, hoe erg het was dat zijn dochter lesbisch was en stak geen vinger uit, toen zijn dochter met de nek aangekeken werd door de zijn kerkelijke gemeenschap. Dochter is naar een minder zware tak overgestapt.

Hetero's zijn ook niet bepaald vriendelijk voor de gay's.Pesten op de werkvloer, homo rammen is een Nederlandse uitvinding, chanteren van homo's gebeurt, alleen zelden doet het slachtoffer aangifte.

Als we nu eens zelf eens zouden gaan kijken, in onze eigen kringen en daarna eens het over normen en waarden, links en rechts hebben.
quote:mumia12 schreef op 29 juli 2011 @ 14:07:

[...]

Lekker makkelijk altijd om het meteen onder het kopje rascisme te gooien!

Ikzelf ben erg kritisch naar buitenlanders ten eerste omdat ik al jaren met buitenlanders werk en ten tweede omdat ik in mijn privesituatie een relatie heb met een buitenlander.

Als ik dus zeg dat iemand dit dit soort praktijk doet meteen vna mij op het vliegtuig naar huis mag ben ik geen rascist!

Maar realistisch in de zin dat deze persoon blijkbaar totaal geen respect heeft voor de regels en mensenrechten heir in Nederland.

De vrouw die is aangevallen mag verwachten dat ze veilig is hier.

En niet dat zo'n mafkees die denkt dat het in zijn cultuur zo hoort om een vrouw zwaar te mishandelen als ze iets doet wat in zijn ogen niet door de ebuegel kan , haar aan te vallen.

Dan mag wat mij betreft die vent linea recta terug naar waar hij vandaan kwam.

Dit heef tniks , maar dan ook niks met rascisme te maken!!!!!Ehh.. nou dat heeft het wel (en misschien is het zelfs wel positieve discriminatie), want dat is onderscheid maken in de straf. Een autochtoon moet namelijk voor de rechter verschijnen die dan bepaalt wat de strafmaat is, dus een allochtoon ook.
quote:Nina28 schreef op 29 juli 2011 @ 14:36:

[...]

Eerwraak komt bij Nederlanders ook voor, alleen onder een ander noemer. Dan gaat het meestal om een 'familiedrama' .

Eerwraak volgens Wikipedia:

Eerwraak is een gewoonterechtelijk fenomeen waarbij een familie of stam de verloren gegane zedelijke eer meent te kunnen herstellen door het plegen van een moord op de veroorzaker van het eerverlies of degene die schuldig bevonden wordt aan het eerverlies. Deze persoon kan een man of een vrouw zijn.

Het gaat daarbij uitsluitend om verlies van de zedelijke eer en wel na een fysieke aantasting daarvan. Het besluit eerwraak te plegen valt alleen als er geen andere oplossing is, zoals een huwelijk. Een man (of vrouw) kan in principe niet op eigen houtje besluiten eerwraak te plegen; het is een kwestie van de hele familie of de stam. De familie of de stam kan de daad ook achteraf billijken. De term 'eerwraak' is in 1978 bedacht door de Leidse turkoloog Ane Nauta, als pendant van bloedwraak.

Er komen wel degelijk bloedige familiedrama's voor met als daders autochtone Nederlanders, meer dan ons lief is. Maar mij zijn zo direkt geen voorvallen bekend waarbij de familie instemming betuigde. Dus ik vraag me af of je dat ook als eerwraak kunt bestempelen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:Donkeyshot schreef op 29 juli 2011 @ 16:07:

[...]

Eerwraak volgens Wikipedia:

Eerwraak is een gewoonterechtelijk fenomeen waarbij een familie of stam de verloren gegane zedelijke eer meent te kunnen herstellen door het plegen van een moord op de veroorzaker van het eerverlies of degene die schuldig bevonden wordt aan het eerverlies. Deze persoon kan een man of een vrouw zijn.

Het gaat daarbij uitsluitend om verlies van de zedelijke eer en wel na een fysieke aantasting daarvan. Het besluit eerwraak te plegen valt alleen als er geen andere oplossing is, zoals een huwelijk. Een man (of vrouw) kan in principe niet op eigen houtje besluiten eerwraak te plegen; het is een kwestie van de hele familie of de stam. De familie of de stam kan de daad ook achteraf billijken. De term 'eerwraak' is in 1978 bedacht door de Leidse turkoloog Ane Nauta, als pendant van bloedwraak.

Er komen wel degelijk bloedige familiedrama's voor met als daders autochtone Nederlanders, meer dan ons lief is. Maar mij zijn zo direkt geen voorvallen bekend waarbij de familie instemming betuigde. Dus ik vraag me af of je dat ook als eerwraak kunt bestempelen.

Het komt vooral neer op: mannen doen vrouwen geweld aan omdat ze aangetast zijn in hun eer/ op hun pik getrapt. Macho-gedrag.

Mannen die vrouwen geweld aandoen, dat is een mondiaal probleem.

Noem het eerwraak, noem het familiedrama, noem het wat dan ook. Maar het heeft niet eens met religie of cultuur te maken. Of het moet deze mannencultuur zijn waar we nog steeds mee zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven