Hebben wij het zo slecht in Nederland?
zaterdag 1 december 2018 om 15:17
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.

zondag 2 december 2018 om 11:40
Jammer dat het nog niet kan. Een demente tante van mij wordt al zeker 5 jaar met ruime tegenzin in leven gehouden. Ze heeft echt nergens meer plezier in. Waarom wordt er niet humaner met ongeneeslijk zieke mensen omgegaan? Buiten nog de kosten die dit met zich meebrengt.

zondag 2 december 2018 om 11:40
Ja, zo bekijk ik het ook, maar dat blijkt een uitzondering.redbulletje schreef: ↑02-12-2018 11:37Ik zou zonder twijfel voor A kiezen. Van een miljoen kom ik de rest van mijn leven wel zonder geldzorgen door en ik hoef niet beter/meer dan mijn buren.
zondag 2 december 2018 om 11:41
Banken verdienen aan schulden en dan niet alleen de rente. Als jij in de min staat, staan zij in de plus.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Mijn vaste lasten zijn ook meer gestegen tov mijn inkomen in de laaste jaren solomio.Solomio schreef: ↑02-12-2018 11:27Mijn uitkering hoeft niet omhoog, maar er is qua regelingen en kosten voor gezondheidszorg zo veel aan kosten bijgekomen, dat dat ook voor problemen zorgt.
Ik hoef hier gern cijfers meer neer te zetten, want dat leidt blijkbaar vooral af, maar mijn vaste lasten zijn fors meer gestegen dan mijn uitkering de afgelopen jaren.
Heb ik nog steeds schoon drinkwater, een (inmiddels iets te groot) dak boven mijn hoofd en gelukkig een maagverkleining gehad, zodat ik goedkoper uit ben met boodschappen doen.
Mss kunnen we dat aanbieden aan de minima.![]()

Zonder auto kom ik nergens. Het OV rijdt hier nauwelijks en buiten dat is dat veel te overprikkelend voor mij. Kan moeilijk mezelf elke dag verdoven met een lading oxazepams.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑02-12-2018 11:34Geef eens een concreet voorbeeld van een potje die afgeschaft of verminderd mag worden om kinderbijslag te verhogen?
Ik heb wel een goede... komt ie..
Kinderopvangtoeslag fors verlagen om kinderbijslag te verhogen voor de minima.
Of de Hypotheekrente afschaffen om de huurtoeslag te verhogen voor mensen als benmama. Nog 1...
Motorijtuigenbelasting verdubbelen om iedereen met een minimuminkomen zoals solomio gratis OV te geven![]()
Hoe je het wendt of keert moet het geld ergens vandaan komen. Ik betaal ca 30% belasting van mijn hele inkomen. Solo en bennama betalen 18% en daarnaast maken ze gebruik van toeslagen. Zo word dat verdeeld. Dat wil niet zeggen dat ze het goed hebben maar soms is het verstandig om de zaken goed te vergelijken.
zondag 2 december 2018 om 11:42
Dat weet ik.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑02-12-2018 11:41Mijn vaste lasten zijn ook meer gestegen tov mijn inkomen in de laaste jaren solomio.
En dat heeft alles met verdeling te maken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 2 december 2018 om 11:43

zondag 2 december 2018 om 11:45
Jouw kinderen zijn nu uit huis, toch? Je zou kunnen overwegen om kleiner te gaan wonen, dan hou je meer over om eens iets leuks te doen, of je kinderen vaker te bezoeken.Solomio schreef: ↑02-12-2018 11:27Mijn uitkering hoeft niet omhoog, maar er is qua regelingen en kosten voor gezondheidszorg zo veel aan kosten bijgekomen, dat dat ook voor problemen zorgt.
Ik hoef hier gern cijfers meer neer te zetten, want dat leidt blijkbaar vooral af, maar mijn vaste lasten zijn fors meer gestegen dan mijn uitkering de afgelopen jaren.
Heb ik nog steeds schoon drinkwater, een (inmiddels iets te groot) dak boven mijn hoofd en gelukkig een maagverkleining gehad, zodat ik goedkoper uit ben met boodschappen doen.
Mss kunnen we dat aanbieden aan de minima.![]()
zondag 2 december 2018 om 11:45
Geld uitlenen hoort bij bankieren. Dat klopt. Daar is op zich ook niks verkeerd aan. Mensen en bedrijven hebben nu eenmaal behoefte aan krediet. En ja, veel banken hebben te veel uitgeleend en kwamen daardoor in de problemen. Sommige complotdenkers maken het allemaal veel groter dan het is. Die denken dat de Rothschilds , bankiers alle macht hebben en de mensheid willen knechten.kopjekoffie70 schreef: ↑02-12-2018 11:41Banken verdienen aan schulden en dan niet alleen de rente. Als jij in de min staat, staan zij in de plus.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
(HL Mencken)

zondag 2 december 2018 om 11:46
Het idiote en wereldvreemde idee loslaten dat 15/16/17 jarigen niet zomaar op straat slapen.kadanz schreef: ↑02-12-2018 10:46Als je 17 bent en op straat slaapt dan zijn er ergens een paar stappen overgeslagen. Die constatering durf ik te maken, niet omdat ik zo fantastisch ben maar omdat dat dat gewoon een feit is. Een minderjarige slaapt niet zomaar uitzichtloos op straat, niet in NL.
Dat het wél gebeurt beaam ik direct. Je zegt het zelf dat je op je 17de op straat sliep. Maar wat had de staat nog meer moeten doen om dat te voorkomen?
In mijn tijd was het al zo dat ik allang bekend was op school en maatschappelijk werk,
en toen ik er uiteindelijk uit werd gezet was ik dus een 'mazzelkont' want ik hoefde maar drie maanden te wachten op een plek.
Dat is nu een jaar of helemaal niet.
Op dit moment is het zo dat je pas een plek hebt als je heel erg niet zelfredzaam bent en daar dan nog maanden op moet wachten
Als je wel zelfredzaam bent moet je een baantje hebben waarbij je minimaal 400 euro verdient, geregeld VOORDAT je op de wachtlijst mag.
Als je op school zit kan er iets meer.
Je mag sowieso natuurlijk gebruik maken van een paar dagen s nachts op een stoel zitten (als er plek is) tussen volwassen daklozen voor 4,50 per nacht, of twee weken per maand een bed in een zaaltje voor 7,50 per nacht.
In mijn tijd waren die voorzieningen nog gratis maar mijn maatschappelijk werkster wilde me daar niet hebben, dus ik had in mijn hoofd een soort 2 nachten op straat 5 nachten ergens logeren standaard, lukte dat niet dan zou ik naar de opvang vragen.
Ik sprak laatst nog een meisje dat als een noodplaatsing (werd op straat gestalkt en is herhaaldelijk misbruikt door een andere dakloze) in een gesloten instelling is geplaatst aan de andere kant van het land. Haar vroegere docente heeft haar maar in huis genomen.
Het is natuurlijk makkelijker om dit soort verhalen per individu uit te pluizen, kun je altijd een reden vinden waarom het 'iemands eigen schuld is' dat de fantastische regels niet hebben gewerkt.
In mijn beleving zijn die voorzieningen zo uitgehold en van drempels voorzien dat ze niet meer geschikt zijn voor de doelgroep.
Waren ze toen al niet echt.

zondag 2 december 2018 om 11:47
Het blokkeert het gesprek niet, het zou aan moeten zetten tot nadenken.Lollypop04 schreef: ↑02-12-2018 11:43Maar dat is nog geen antwoord. Je zegt dat als mensen kritische vragen hebben ze dus niet naar armoede durven te kijken. Maar dat is eigenlijk een antwoord wat elk gesprek blokkeert tenzij je het letterlijk met elkaar eens bent.
zondag 2 december 2018 om 11:47
Punt is dat als je jaren ergens woont vaak niet zoveel huur betaalt. Als ze gaat verhuizen naar een kleinere woning zou de huur wel eens hoger kunnen liggen.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)

zondag 2 december 2018 om 11:49
Als ze gaat verhuizen, dan gaat de huur met een paar honderd euro omhoog bij zowel haar oude woning als haar nieuwe.
Ik zou ook graag verhuizen, maar als ik een woning wil met dezelfde kosten, dan kom ik terecht in een veel kleiner en veel ouder huis.
zondag 2 december 2018 om 11:50
oudebaas schreef: ↑02-12-2018 11:45Geld uitlenen hoort bij bankieren. Dat klopt. Daar is op zich ook niks verkeerd aan. Mensen en bedrijven hebben nu eenmaal behoefte aan krediet. En ja, veel banken hebben te veel uitgeleend en kwamen daardoor in de problemen. Sommige complotdenkers maken het allemaal veel groter dan het is. Die denken dat de Rothschilds , bankiers alle macht hebben en de mensheid willen knechten.
Moah problemen.. die werden opgelost met belastinggeld. De graaiers hadden en hebben weinig last. Alle macht is overdreven maar wel veel macht en veel eigenbelang.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
zondag 2 december 2018 om 11:51
Dat is ook zo. De Nederlandsche Bank is afhankelijk van de BIS bank en is onafhankelijk van de Nederlandse staat en is een private bank. Alleen hier al zie je dat iets niet klopt.oudebaas schreef: ↑02-12-2018 11:45Geld uitlenen hoort bij bankieren. Dat klopt. Daar is op zich ook niks verkeerd aan. Mensen en bedrijven hebben nu eenmaal behoefte aan krediet. En ja, veel banken hebben te veel uitgeleend en kwamen daardoor in de problemen. Sommige complotdenkers maken het allemaal veel groter dan het is. Die denken dat de Rothschilds , bankiers alle macht hebben en de mensheid willen knechten.

zondag 2 december 2018 om 11:53
Nee, andersom wordt er uitgelegd en uitgelegd, maar het komt niet door, integendeel zelfs, mensen die het uitleggen worden ervan beschuldigd het topic te kapen met hun zieligheid.

zondag 2 december 2018 om 11:54
Er is inderdaad eugenetica maar heel anders dan jij denkt. Alle mensen die zich in de schulden werken voor een studie, een huurhuis in de vrije sector en na denken over genoeg geld hebben voor kinderen, die beginnen steeds later of helemaal niet meer aan kinderen. Want die hebben er niet genoeg geld voor en krijgen geen toeslagen.
en intussen fokt een groot deel van netto ontvangers zich een slag in de rondte. De staat betaalt wel.

zondag 2 december 2018 om 11:55
zondag 2 december 2018 om 11:55
Punt is dat datgene wat verdeeld moet worden eerst ergens verdiend moet worden. En de verdiencapaciteit is groter in samenlevingen met een zekere ongelijkheid. Een armere in een kapitalistische samenleving is vaak minder slecht af dan een modale in een communistisch land.
Communisme is gelijke verdeling van armoede, kapitalisme is ongelijke verdeling van welvaart.
Ik denk dat er geen enkel systeem te bedenken valt dat alle armoede zal uitbannen. Er zullen altijd mensen zijn die veel pech hebben, verkeerde keuzes maken of belast zijn met generaties lange uitsluiting. Wel kan de armoede verzacht worden door meer maatwerk.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)
zondag 2 december 2018 om 11:56
In een klein land waar 17 miljoen mensen een plekje zoeken is de vraag groot. Wonen zal steeds duurder worden. Wil je besparen op woonlasten kun je beter naar een dunner bevolkt gebied verhuizen.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)

zondag 2 december 2018 om 11:59
Oh ja joh, waar zie jij die grote armoedige gezinnen dan? Ik zie ze niet hoor.strikjemetstippels schreef: ↑02-12-2018 11:54Er is inderdaad eugenetica maar heel anders dan jij denkt. Alle mensen die zich in de schulden werken voor een studie, een huurhuis in de vrije sector en na denken over genoeg geld hebben voor kinderen, die beginnen steeds later of helemaal niet meer aan kinderen. Want die hebben er niet genoeg geld voor en krijgen geen toeslagen.
en intussen fokt een groot deel van netto ontvangers zich een slag in de rondte. De staat betaalt wel.
En wat betreft die mensen waar jij het over hebt, die beginnen niet aan kinderen omdat ze denken dat er van alles moet en dat dat veel geld kost, maar een kind hoeft helemaal niet duur te zijn, integendeel, terwijl je het toch alles kan geven wat het nodig heeft. NODIG welteverstaan.
zondag 2 december 2018 om 11:59
Dat is niet wat is lees. Ik lees mensen hun persoonlijke ervaringen delen en die voor zichzelf anders beleven of interpreteren. Waarbij de ene ervaring niks af doet aan de andere.
En ik lees mensen positief en negatief kritisch zijn over overheidsbeleid en de beleving van armoede in Nederland. Een open mind is zo'n discussie zou voor iedereen goed zijn. Houdt de discussie ook prettig.

zondag 2 december 2018 om 12:00
Ik heb meerdere keren genoemd, en dat is Idd persoonlijk, dat de bijstand niet hoger hoeft wat mij betreft.kadanz schreef: ↑02-12-2018 11:19Wat jij benoemt zijn specifieke persoonlijke zaken (of ik moet een post over het hoofd hebben gezien).
Garanderen dat je kind bijvoorbeeld meekan met schoolreisjes is een lapmiddel. Daar mag best aandacht voor zijn, maar áls er armoede is in NL is dat geen oplossing.
Dat het een vangnet is waar je tijdelijk gebruik van maakt in principe. Dat is dan ook prima te doen.
Zit je er 10 jaar of langer in dan gaat het lastiger worden. Dingen moeten vervangen worden.
Daar zou wel een alternatief voor kunnen komen.
50 euro per maand pp zou al heel lekker zijn.
Het is maar een idee, haalbaar? Dat is, zoals met alles een keuze. Aan wat geef je het geld uit.