Hebben wij het zo slecht in Nederland?
zaterdag 1 december 2018 om 15:17
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.

zondag 2 december 2018 om 12:01
Dan zien we het beide anders.Lollypop04 schreef: ↑02-12-2018 11:59Dat is niet wat is lees. Ik lees mensen hun persoonlijke ervaringen delen en die voor zichzelf anders beleven of interpreteren. Waarbij de ene ervaring niks af doet aan de andere.
En ik lees mensen positief en negatief kritisch zijn over overheidsbeleid en de beleving van armoede in Nederland. Een open mind is zo'n discussie zou voor iedereen goed zijn. Houdt de discussie ook prettig.
zondag 2 december 2018 om 12:02
Interessant omschreven!oudebaas schreef: ↑02-12-2018 11:55Punt is dat datgene wat verdeeld moet worden eerst ergens verdiend moet worden. En de verdiencapaciteit is groter in samenlevingen met een zekere ongelijkheid. Een armere in een kapitalistische samenleving is vaak minder slecht af dan een modale in een communistisch land.
Communisme is gelijke verdeling van armoede, kapitalisme is ongelijke verdeling van welvaart.
Ik denk dat er geen enkel systeem te bedenken valt dat alle armoede zal uitbannen. Er zullen altijd mensen zijn die veel pech hebben, verkeerde keuzes maken of belast zijn met generaties lange uitsluiting. Wel kan de armoede verzacht worden door meer maatwerk.

zondag 2 december 2018 om 12:02
Wat bespreken we eigenlijk? Dat TO, Ikgai en nog wat anderen het fantastisch voor elkaar hebben en denken dat dat voor iedereen haalbaar is? Of bespreken we dat er wel degelijk een groep is die het slecht heeft en er volgend jaar nog weer eens op achteruit gaat?
zondag 2 december 2018 om 12:04
Macht en eigenbelang zie je overal. Overigens zijn niet alle banken overeind gehouden met belastinggeld. DSB en Fortis hebben ze gewoon laten klappen omdat het geen systeembanken waren zoals ABN-AMRO en ING. In andere landen zijn ook veel banken gewoon geklapt.kopjekoffie70 schreef: ↑02-12-2018 11:50Moah problemen.. die werden opgelost met belastinggeld. De graaiers hadden en hebben weinig last. Alle macht is overdreven maar wel veel macht en veel eigenbelang.
Achteraf gezien had de staat ook ING en ABN-AMRO kunnen laten vallen. Dan was wel het gehele betalingsverkeer tot stilstand gekomen. Beter misschien om deze twee banken als staatsbank verder te laten gaan. Als publieke dienst dus. Maar in 2008 zat men nog teveel in de neoliberale sfeer van privatisering. Ik denk dat het klimaat nu wat is ongedraaid. Het zal mij niks verbazen dat bij de volgende crisis de systeembanken worden genationaliseerd (hetzij door Nederland, hetzij door de EU) en ook nutsbedrijven als Liander, de NS, PostNL en KPN weer in staatshanden komen.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)

zondag 2 december 2018 om 12:08
Hier is altijd eten voor zoon. Gelukkig.Het-groepje schreef: ↑02-12-2018 11:22Ik had laatst in mijn les als vraag gesteld aan twintigers, veelal jongens 'wie heeft er ontbeten'.
Er waren er twee die hadden ontbeten, de rest zei dat ze al vanaf kleins af aan niet meer thuis ontbeten omdat hun moeders vonden dat ze teveel aten.
Allemaal anekdotes over geklaag over teveel beleg opmaken (' ik at 7 stiekem boterhammen juf!),
als ze aten waar ze zin in hadden geen eten meer voor broertjes zusjes etc.
Dus zichzelf vroeg aangeleerd om van gewerkte geld buitenshuis te eten.
Dat is ook wat ik van stagebezoeken terughoor: een vast onderdeel van stage is voor veel bedrijven aandacht voor eten en budgetteren, leren dat het goedkoper is om een brood en een ons beleg te halen dan een aantal fancy broodjes van het station.
Ik denk dus dat eten in heel veel gezinnen zeker wel een issue is. Mijn schoonmoeder vertelt nog weleens met plezier hoeveel extra brood, beleg en melk ze kocht voor de opgroeiende jongens.
Liter melk per kind per dag, twee broden per dag wegsmeren etc.
Ik vond het sneu te horen dat opgroeiende jongens als 'te duur' worden gezien qua eten.
Ik heb wel mijn etenbudget wel wat opgeschroefd.. Nu 14..189.. En dus veel nodig.
Veel pubers willen ook niet ontbijten.. De mijne moet..
Maar het bestaat wel degelijk.. Geen geld voor ontbijt. Triest.
Ik heb 2 jaar geleden echt heel krap gezeten. Toen heb ik maaltijden over geslagen. Voor korte tijd.
Vriendinnen waren boos toen ik dit laatst vertelde tijdens een discussie. Mag me nooit weer stilhouden als ik geen boodschappen meer kan doen.
Dit is gelukkig ook een uitzondering geweest.
Bij een aantal zal het een gewoonte zijn. Triest. Heel triest.
zondag 2 december 2018 om 12:09
Ik zou niets liever willen, maar a) moet ik nog een jaar of 10 wachten voordat ik evt in aanmerking kom voor een ander huis. En b) betekent kleiner wonen in mijn geval wrsch niet goedkoper, vanwege alle huurveranderingen van de afgelopen jaren. En c) kost een verhuizing een boel geld, wat ik niet heb. En d) hebben mijn kinderen een bijzondere situatie en zijn ze regelmatig een weekend bij mij, dus is het fijn als ze daar nog een eigen kamer hebben.
Maar verder: briljant plan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

Eens.Lucifer2018 schreef: ↑02-12-2018 11:26Daarom de boel hervormen en anders verdelen/uitgeven. Het kan gewoon beter met hetzelfde geld.

Ja en wie betaalt je uitkering dan? Kom op zeg, je barst zelf van de vooroordelen. Heb je een idee hoe duur alles is als je geen toeslagen ontvangt en te veel verdient voor sociale huur?Cateautje schreef: ↑02-12-2018 11:59Oh ja joh, waar zie jij die grote armoedige gezinnen dan? Ik zie ze niet hoor.
En wat betreft die mensen waar jij het over hebt, die beginnen niet aan kinderen omdat ze denken dat er van alles moet en dat dat veel geld kost, maar een kind hoeft helemaal niet duur te zijn, integendeel, terwijl je het toch alles kan geven wat het nodig heeft. NODIG welteverstaan.
En als er geen probleem is met je kind alleen het hoognodige geven, wat is dan het hele probleem?
Zou eens fijn zijn als je gewoon oplossingen aan draagt in plaats van iedereen de maat te nemen.
zondag 2 december 2018 om 12:10
Maar de graaiers hebben het geld binnen, dus het interesseert ze niet dat de banken gevallen zijn. Banken zijn geen luxeproducten, dus het eigenbelang zou beteugelt moeten worden.
Die nationaliseringen gaan dus juist niet gebeuren, de tendens is juist graaien waar kan en het recht van de sterkste.
Die nationaliseringen gaan dus juist niet gebeuren, de tendens is juist graaien waar kan en het recht van de sterkste.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
zondag 2 december 2018 om 12:10

zondag 2 december 2018 om 12:11
Mijn buren mogen een miljoen.. 1 voorwaarde.. Verhuizen!Cateautje schreef: ↑02-12-2018 11:26Door dit topic ben ik ervan doordrongen dat de armoede in dit land eigenlijk alleen maar komt omdat veel beter bedeelden geen enkel benul hebben van de situatie waar de andere kant het van moet doen.
Het doet me ook denken aan een onderzoek van een universiteit in het zuiden van het land dat aan mensen de keuze gaf.
A je krijgt een miljoen en je buren krijgen ook een miljoen
B je krijgt een half miljoen en je buren krijgen een kwart miljoen
De meesten kozen antwoord B
Dat zegt al boekdelen over hoe bepaalde forummers hier tegenover hun medemens staan

zondag 2 december 2018 om 12:12
Zonder die toeslagen zullen vele dakloos worden.strikjemetstippels schreef: ↑02-12-2018 12:09Ja en wie betaalt je uitkering dan? Kom op zeg, je barst zelf van de vooroordelen. Heb je een idee hoe duur alles is als je geen toeslagen ontvangt en te veel verdient voor sociale huur?
En als er geen probleem is met je kind alleen het hoognodige geven, wat is dan het hele probleem?
Zou eens fijn zijn als je gewoon oplossingen aan draagt in plaats van iedereen de maat te nemen.

zondag 2 december 2018 om 12:12
Barst ik van de vooroordelen? Echt waar joh? Zoohoo, weer wat nieuws. Leg eens uit?strikjemetstippels schreef: ↑02-12-2018 12:09Ja en wie betaalt je uitkering dan? Kom op zeg, je barst zelf van de vooroordelen. Heb je een idee hoe duur alles is als je geen toeslagen ontvangt en te veel verdient voor sociale huur?
Mijn WIA uitkering heb ik zelf voor gespaard en aldus hard voor gewerkt.
zondag 2 december 2018 om 12:13
Mijn huur is niet laag, maar wel lager dan wanneer ik nu nieuw in deze woning zou komen.
Heel fijn, maar een kleinere woning is tegenwoordig idd net zo duur, en de huurtoeslag zakt gewoon als ik goedkoper ga huren.
Schiet ik financieel dus niks mee op.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 2 december 2018 om 12:13
Dan hadden 9 miljoen mensen niet meer bij hun geld gekund, de economie was geïmplodeerd.
Daarbij was het depositogarantiestelsel onderuit gekapt want de Rabo en SNS hadden nooit de tegoeden van die 9 miljoen rekeningen
kunnen ophoesten en had de staat alsnog kunnen inspringen.
https://www.dnb.nl/consumenten/info/dep ... /index.jsp
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

zondag 2 december 2018 om 12:14
Alleen euthanasie is genoeg toch?

zondag 2 december 2018 om 12:16
Het topic gaat over geen van beide en dat is juist de issue. Iedereen vind zijn eigen privé het stuitend bewijs dat het goed/slecht geregeld is in NL.

Ik zie je vaker dit soort praat bezigen en vind het zorgelijk Bulletje.

Je zegt constant dat mensen hier xyz zijn (meestal niet empathisch of iets in die trant). Dat is een vooroordeel. Daar naast zeg je dat de hoger opgeleiden/mensen die meer verdienen alleen maar wachten met aan kinderen beginnen om dat ze op geld belust zijn (of iets in die geest). Dat is een vooroordeel.

zondag 2 december 2018 om 12:18
Kukita-Del-Barrio schreef: ↑02-12-2018 12:16Het topic gaat over geen van beide en dat is juist de issue. Iedereen vind zijn eigen privé het stuitend bewijs dat het goed/slecht geregeld is in NL.
Ja en daar moeten we dan maar eens mee stoppen

zondag 2 december 2018 om 12:18
Wie zijn precies " de graaiers"?kopjekoffie70 schreef: ↑02-12-2018 12:10Maar de graaiers hebben het geld binnen, dus het interesseert ze niet dat de banken gevallen zijn. Banken zijn geen luxeproducten, dus het eigenbelang zou beteugelt moeten worden.
zondag 2 december 2018 om 12:19
Dan moet je dat wereldwijd doen.Lucifer2018 schreef: ↑02-12-2018 11:26Daarom de boel hervormen en anders verdelen/uitgeven. Het kan gewoon beter met hetzelfde geld.
Als je alleen in Nederland verdwijnen zijn de banken en bedrijven heel snel verdwenen.
Kijk naar de BREXIT de bedrijven kijken nu al om zich heen voor een andere of extra vestigingsplaats al nooduitgang.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

zondag 2 december 2018 om 12:20
Je vult wel lekker in hè. Staat je netjes. Ik lees wat ik lees en ga daarop in, misschien dat jij iets anders lees, dat kan. Niet iedereen kan begrijpend lezen, dat blijkt wel.strikjemetstippels schreef: ↑02-12-2018 12:16Je zegt constant dat mensen hier xyz zijn (meestal niet empathisch of iets in die trant). Dat is een vooroordeel. Daar naast zeg je dat de hoger opgeleiden/mensen die meer verdienen alleen maar wachten met aan kinderen beginnen om dat ze op geld belust zijn (of iets in die geest). Dat is een vooroordeel.
En wat betreft op geld belust zijn? Daar heb ik het nooit over gehad, integendeel.
Je zoekt spijkers op laag water! Met het verkeerde been uit bed gestapt?