Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Yildizlar schreef:
02-12-2018 16:00
:rofl:
Je beweert onder de armoedegrens geleefd te hebben maar wel genoeg voor medische kosten gespaard te hebben . Heel geloofwaardig ja
Ik werkte de hele zomer fulltime door, zodat ik een kleine buffer opbouwde voor dat soort kosten.
Goh, ik wou dat ik dat kon, fulltime doorwerken voor mijn zorgkosten.
Anyco schreef:
02-12-2018 16:39
Ja en je gelooft toch zeker niet dat dat anderhalve pasteitje wat over is van haar feestje bij de voedselbank aangenomen wordt?
Dan heb je echt geen idee hoe de voedselbank werkt en voor mij het bewijs dat TO, zoals zo vaak, uit haar toetsenbord lult.
Dat dacht ik ook ja...
Cateautje schreef:
02-12-2018 16:48
Probeer het eens. Bij mij kon het alleen die twee maanden, omdat ik de rest van de tijd fulltime studeerde, inclusief stage en veel contacturen en dan in de avond en weekend werken voor minimumloon.
Ikigai schreef:
02-12-2018 16:50
Probeer het eens. Bij mij kon het alleen die twee maanden, omdat ik de rest van de tijd fulltime studeerde, inclusief stage en veel contacturen en dan in de avond en weekend werken voor minimumloon.
Kortom, je was en bent dus kerngezond.
Ikigai schreef:
02-12-2018 16:43
Ik werkte de hele zomer fulltime door, zodat ik een kleine buffer opbouwde voor dat soort kosten.
Ja? En jij denkt met een leuke kleine buffer (een geen aanvullende verzekering neem ik aan want te duur als student?) een grote behandeling die niet volledig door de basisverzekering gedekt is te bekostigen? Knap zeg!
There is always something happening, and it's usually right now
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-12-2018 16:08
Ik stem geen VVD maar het is niet waar dat zij uitkeringen verlagen. Wat ze gedaan hebben is loonbelasting ietsjes verlagen zodat werken gaan lonen. En dat vind ik wel terecht. Werken moet tenslotte inderdaad lonen al vind jij gezien jouw eerdere posts dat de verschillen kleiner moeten. Dat is pas koekoek
Ik stem zelf eigenlijk altijd centrum links zo'n beetje. Maar ik snap het wel dat mensen vvd stemmen. Ik kom uit een gezin waarbij mijn beide ouders beiden een mkb hadden. Mijn moeder een eenmans bedrijfje. Mijn vader had een bedrijf met 1 iemand in dienst. Het is voor kleine zelfstandig ondernemers niet zo makkelijk om een partij te vinden die jouw belangen behartigd. Beiden zijn nu al oud en werken niet meer, dus gesprekken over welke partij je moet stemmen om je belangen behartigd te zien als mkber hebben we al lang niet meer. Hoe het nu is weet ik niet maar van vroeger uit was de vvd een stuk beter dan veel linkse partijen. En het was bij ons altijd sappelen, dus het idee dat alleen groot geld op de vvd stemt is onzin.
Cateautje schreef:
02-12-2018 16:48
Als jij ook in een droomwereld leefde kon dat makkelijk hoor helaas is de realiteit wat anders .
Ikigai schreef:
02-12-2018 16:50
Was in de Efteling zeker ?
Grobbekuiken_ schreef:
02-12-2018 16:51
Ja? En jij denkt met een leuke kleine buffer (een geen aanvullende verzekering neem ik aan want te duur als student?) een grote behandeling die niet volledig door de basisverzekering gedekt is te bekostigen? Knap zeg!
Ik weet niet waar je het over hebt, maar volgens mij projecteer je nogal. Ik had destijds een gewone minimale basisverzekering + maakte het eigen risico altijd wel op.
Cateautje schreef:
02-12-2018 16:51
Kortom, je was en bent dus kerngezond.
Helaas niet.
Ikigai schreef:
02-12-2018 16:56
Helaas niet.
Typisch dat je dan alles fulltime kon doen. Kan ik niet hoor.
Cateautje schreef:
02-12-2018 16:57
Typisch dat je dan alles fulltime kon doen. Kan ik niet hoor.
Ik had geen geldschieters of suikerboompjes in de tuin, dus had toch echt geen andere keuze.
Anyco schreef:
02-12-2018 16:39
Ja en je gelooft toch zeker niet dat dat anderhalve pasteitje wat over is van haar feestje bij de voedselbank aangenomen wordt?
Dan heb je echt geen idee hoe de voedselbank werkt en voor mij het bewijs dat TO, zoals zo vaak, uit haar toetsenbord lult.
Dacht al. In mijn stad nemen ze bij de nachtopvang zelfs niets aan wat al uit de verpakking is of opengemaakt.
lemoos2 schreef:
02-12-2018 17:05
Dacht al. In mijn stad nemen ze bij de nachtopvang zelfs niets aan wat al uit de verpakking is of opengemaakt.
Hier ook. In de gemeente waar ik werk net zo.

Gewoon wettelijk een regel ivm de voedselveiligheid.
Lemoos, bij mij in de stad hetzelfde verhaal. Al hete eten dat je geeft moet uit een fabriek komen en verpakt zijn. Een lekkere zelfgebakken cake of Iet dat al opengemaakt is wordt echt niet aangenomen.

Ik neem dan ook aan dat DMM geen restjes van het kerstdiners brengt. Misschien wil ze dit graag, maar het lijkt me stug dat het aangenomen wordt.
Ikigai schreef:
02-12-2018 16:55
Ik weet niet waar je het over hebt, maar volgens mij projecteer je nogal. Ik had destijds een gewone minimale basisverzekering + maakte het eigen risico altijd wel op.

Ik projecteer niet, ik vertel hoe het zit.
Voorbeeld: alleen met een basisverzekering kun je idd voor kanker worden behandeld. Alles wat er aan revalidatie bijv. nodig is (en geloof me, dat is heel vaak nodig), komt uit een aanvullende verzekering. Dan moet je een behoorlijk grote pot met geld hebben staan om dat zelf te bekostigen. En oh, ja, dit soort dingen komen onder studenten ook voor.
Zelfs met aanvullende verzekering kan er nog een beperking in vergoeding zijn (ligt er per verzekeringsmaatschappij aan) en mag je je eigen breiboezems of mutsjes of pruik bekostigen. Enig idee wat dat kost?

Maar goed, jij weet het beter, soit.
Ikigai schreef:
02-12-2018 16:55
en wanneer was dat dan?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Solomio schreef:
01-12-2018 21:08
En wat dankbaarheid betreft: je zou wat mij betreft wel wat dankbaarder mogen zijn dat je kúnt werken.
Sorry maar ik ben niet dankbaar dat ik kan werken, maar ik moet werken. Dankbaar dat ik gezond ben ja, maar niet dankbaar dat ik moet werken.
Klaar mee
Ik geef dichte verpakkingen weg chips, crackers en flessen fris die dicht zijn. Dit is gewoon spijkers op laag water zoeken. Zeiken om het zeiken noem ik het. Gaat nergens over.
Lollypop04 schreef:
02-12-2018 16:52
Ik stem zelf eigenlijk altijd centrum links zo'n beetje. Maar ik snap het wel dat mensen vvd stemmen. Ik kom uit een gezin waarbij mijn beide ouders beiden een mkb hadden. Mijn moeder een eenmans bedrijfje. Mijn vader had een bedrijf met 1 iemand in dienst. Het is voor kleine zelfstandig ondernemers niet zo makkelijk om een partij te vinden die jouw belangen behartigd. Beiden zijn nu al oud en werken niet meer, dus gesprekken over welke partij je moet stemmen om je belangen behartigd te zien als mkber hebben we al lang niet meer. Hoe het nu is weet ik niet maar van vroeger uit was de vvd een stuk beter dan veel linkse partijen. En het was bij ons altijd sappelen, dus het idee dat alleen groot geld op de vvd stemt is onzin.
Ik stem altijd zo links mogelijk dus SP of partij voor de dieren. Eigenlijk stem ik juist niet in mijn eigen belang want ik ben alleenstaand zonder kids en zonder hypotheek met een bovenmodaal inkomen. De perfecte melkkoe voor extreemlinks zegmaar.
Ik snap eerlijk gezegd wel dat het overgrote deel van werkend nederland op een partij als VVD stemt. Die zijn voor zover ik weet de enige grote partij die nivelleren niet door de strot douwt. Niet dat ik op ze ga stemmen hoor, maar door dit soort topics snap ik heel goed waarom er veel verdeeldheid is in NL tussen de arm en de nog armer.
Grobbekuiken_ schreef:
02-12-2018 17:09
Ik projecteer niet, ik vertel hoe het zit.
Voorbeeld: alleen met een basisverzekering kun je idd voor kanker worden behandeld. Alles wat er aan revalidatie bijv. nodig is (en geloof me, dat is heel vaak nodig), komt uit een aanvullende verzekering. Dan moet je een behoorlijk grote pot met geld hebben staan om dat zelf te bekostigen. En oh, ja, dit soort dingen komen onder studenten ook voor.
Zelfs met aanvullende verzekering kan er nog een beperking in vergoeding zijn (ligt er per verzekeringsmaatschappij aan) en mag je je eigen breiboezems of mutsjes of pruik bekostigen. Enig idee wat dat kost?

Maar goed, jij weet het beter, soit.
Ik had geen kanker.
Ikigai schreef:
02-12-2018 17:22
Ik had geen kanker.
Oh....nee....dan is er natuurlijk niks aan de hand nee :facepalm:
Lees jij de argumentatie van anderen wel?
Trevor Moore zag het al aankomen:

https://www.youtube.com/watch?v=exnaY0l4XsM
Misschien zou het helpen als er bij elke bijstandsuitkering die verstrekt wordt de financien van diegene en evt gezin verplicht in kaart wordt gebracht en er een budgetcoach op wordt gezet.

Idem voor mensen die bij BKR geregistreerd staan.

Ik denk dat een groot deel van armoede onder mensen voortkomt uit niet met geld kunnen omgaan. Niet geleerd hebben hoe je prioriteiten stelt. Inzicht geven in hoe je een goed kasboek bijhoudt. Wat je wel en niet met je geld kunt doen.

En mensen zouden eens moeten accepteren dat je niet alles kunt (hebben of doen) wat anderen wel kunnen. Tevreden zijn met wat je hebt ipv vinden dat jij ook recht hebt op de nieuwste gadget enz.

Je zou ook eens kunnen kijken naar mensen die scheef wonen en zo goedkope woningen bezet houden. En dan niet alleen er naar kijken en in kaart brengen maar ze aanpakken.

Verlaag de kinderbijslag/kindgebonden budget en maak zwemles en een sport per kind voor elk kind gratis.

Laat mensen in de bijstand en langdurig werkelozen zich kostenloos of tegen gereduceerd tarief omscholen naar vakgebieden waar ze niemand meer voor kunnen vinden. Maar doe dat dan voor alle mensen in die positie en niet tot het potje van het UWV weer eens leeg is.

Als je de mensen die kunnen werken, maar nu in een uitkering zitten, weer aan het werk hebt blijft er nog een groep over die niet meer kunnen werken. Bepaal dan nog eens of de uitkering voor die groep iets omhoog kan zodat er wat meer ruimte is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven