Hoge Veluwe in plaats van All Inclusive Turkije

02-10-2019 22:33 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tussen de 80 en 90% steunt de boeren acties terwijl ongeveer 45% van de stikstof uitstoot veroorzaakt wordt door deze sector.

Wat je regelmatig voorbij hoort komen is de stelling "dan moeten we wat minder vliegen" oké klinkt lekker maar het merendeel van de vliegreizen zijn vakantievluchten.

Afbeelding

Jullie lezen het goed Nederland ging 9,8 miljoen keer op vliegvakantie.

Daarom lijkt het me leuk om eens te peilen of "wij" hier op VIVA willen stoppen met onze vliegvakanties en naar de Hoge Veluwe met vakantie gaan om de agrarische sector te redden.

Gewoon een Europees verbod op recreatievluchten of een maximum van een reis per twee jaar en dan kunnen de boeren doorgaan met boer zijn.
Uiteraard is dit een hypothetische discussie want in de praktijk werkt het natuurlijk niet zo.


Ik maak hem zwart / wit
De stelling: Vakantie vluchten mogen verboden worden om de boeren te redden.

TO trapt af:

Nee, dat offer ga ik niet brengen, ik vlieg gemiddeld een keer per 1.5 jaar en vind reizen leuk, ik reis veel per trein (bijvoorbeeld stedentrips) maar ga niet de rest van mijn leven mijn reisplannen in de koelkast zetten om de agrarische sector te redden.



Voor alle duidelijkheid, geen klimaat discussie hier maar een serieus antwoord op wat JIJ aan echte offers wilt brengen om de agrarische sector te redden.

Maar ook nieuwe ideeën welkom en uiteraard in deze draad te bediscussieerden:
Een verplichte autoloze zondag
Daar zou ik wel mee kunnen leven :lightbulb:

Om de boeren te redden mag de EU vakantievluchten verbieden

Totaal aantal stemmen: 136

Ja dan maar Hoge Veluwe (38%)
Nee mijn vakantie pakken ze niet af (43%)
Anders: ik geef een toelichting in de draad (18%)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 02-10-2019 22:47
Reden: Was de autoloze zondag vergeten
5.23% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
03-10-2019 17:56
Niet vliegen, 100 rijden, autoloze zondagen. Prima.

Maar dan ook geen formule 1 op Zandvoort.
Formule e doen we!
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-10-2019 17:40
Om daar in de regen te gaan zitten ipv thuis?
Het zuiden van Engeland is subtropisch
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in 30 jaar tijd pas twee keer (2 keer heen en weer) gevlogen. Verder altijd met de auto op vakantie (en niet alleen binnen NL)
Ik heb op ik kies wat anders gereageerd omdat ik vind dat “de boeren” het niet goed dekt. Het gaat om de vleesindustrie. En veehouderij is daar de basis van.

Mijn hart gaat uit naar alle groente en fruit boeren, maar die grote veestallen hoeven van mij ook niet.

Maar ik hoef ook niet 3 keer per jaar te vliegen.

Dus van mij mag er naar allebei best gekeken worden hoe dat nu anders kan.
Solomio schreef:
03-10-2019 08:01
Ik heb me er niet erg in verdiept, maar wat ik me afvraag: stel dat we alle boeren in Nederland uitkopen, verplaatst het probleem zich dan niet gewoon naar een ander land? Want de producten die de boeren leveren zijn nog steeds nodig.
Als we hier de boeren verbannen, dan plant men op die vrijgekomen landbouw/weidegrond weer bedrijven en woningen, dus dan zijn we nog veel slechter af.
Kleinezon schreef:
03-10-2019 17:56
#team Veluwe
Vakantie kan prima met de auto of de trein, genoeg leuks binnen een dag reizen. Een max aantal keer vliegen voel ik wel wat voor. Of het moet zoveel duurder worden dat we ervoor kunnen compenseren.

Maar... ik denk ook dat de veeteelt wel een tandje minder mag. En qua stikstof is het de grootste vervuiler. De veeteelt heeft op deze schaal geen toekomst in Nederland. De komende jaren gaan we vast eea opkopen en dan moeten we dat netjes compenseren. Die compensatie (belastinggeld) is het offer dat ik maak.

Krijgen we een mooier Nederland voor terug. En werk kunnen we prima halen uit inrichting en invulling van al die opgekochte boeren bedrijven.
Hoe wordt Nederland mooier van minder boerenlandschap? Dat land geven ze heus niet terug aan de natuur.
Ze zetten er lelijke zonneparken of windmolens weg of bouwen het vol.
Alle reacties Link kopieren
Crovax schreef:
03-10-2019 17:32
Hiken in de wildernis en reizen zijn mijn grootste hobby's. Zo heb ik vorig jaar 17x gevlogen en dit jaar zal de teller op 12x uitkomen. Let wel, we hebben geen kinderen en deze komen er ook niet. Dus op deze manier dragen wij ook ons steentje bij.
17x roept toch de vraag op of je wel elke keer weer thuisgekomen bent......
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
03-10-2019 18:43
17x roept toch de vraag op of je wel elke keer weer thuisgekomen bent......
17x is alle vluchten. Niet 17x heen en weer. Maar thuis voel ik mij niet in Nederland iig. Planning is dan ook om ovet een aantal jaar naar Canada te emigreren.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
03-10-2019 06:33
Jij werkt zeker geen weekenden ?
Ik deed wat voorstellen.
Er zijn vast andere mogelijkheden om op je werk te komen gok ik zo en uiteraard kunnen artsen etc. een ontheffing krijgen, het ging om recreatie verkeer.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
03-10-2019 13:11
Dan boek je je kaartje niet bij NS internationaal waarschijnlijk. Maar bij DB ofzo.
En als je in Oldenzaal die kant op woont dat scheelt je al heel wat reistijd . Maar anders ben je een eeuwigheid onderweg.
NS international
Deze ticket heb ik net geboekt voor oktober, 1e klas naar Berlijn voor €69,-
Heb alleen mijn naam en datum er af gehaald .

Afbeelding
VelvetVolvo schreef:
03-10-2019 14:35
Er is helemaal geen HSL naar Berlijn, alleen een normale intercity trein.
De ICE
Met een uurtje of 6 sta je hartje Berlijn
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-10-2019 18:20
Als we hier de boeren verbannen, dan plant men op die vrijgekomen landbouw/weidegrond weer bedrijven en woningen, dus dan zijn we nog veel slechter af.
Woningen zou niet verkeerd zijn, gezien het woningtekort in Nederland. (263.000 was de laatste schatting.)
https://www.ad.nl/wonen/woningtekort-gr ... ~a942c0a3/
En jij gunt al die mensen die al jaren op de wachtlijst staan voor een woning uiteraard een net zo leuk huis in een klein dorpje als je zelf hebt ;-)
óu sont les neiges d'antan

Leuk topic dit. Ik vind dit ook ingewikkelde dilemma's. We willen allemaal dat het milieu minder vervuild wordt, maar persoonlijke offers brengen wil uiteindelijk bijna niemand.

De mensen die hier zeggen 'ik heb geen kinderen dus ik draag mijn steentje bij' hebben denk ik niet vanwege het milieu bewust geen kinderen genomen. De mensen die toch al niet van vakantie houden, vinden het geen offer om niet te vliegen, enzovoort.

Ik worstel al jaren met een soort plichtsgevoel om inderdaad een offer te brengen, maar als ik eerlijk ben, is dat gewoon best ingewikkeld. Ik probeer in ieder geval heel bewust minder exotische groente (zo min mogelijk mango's en avocado's bijvoorbeeld, maar ook geen aardbeien en tomaten in de winter) te kopen. Daarnaast ben ik heel bewust minder kleren aan het kopen, en dat is wel een offer want ik vind kleren kopen heel erg leuk. Als ik nu iets koop, is het zo duurzaam mogelijk en niet in een opwelling 'want in de uitverkoop' gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
02-10-2019 23:16
Ik wil nog wel een paar keer in mijn leven recreatief kunnen vliegen, maar zou kunnen leven met een beperking in aantal.
Het zou wel helpen als internationaal treinen makkelijker zou worden.
Inderdaad!
Een quotum van wat je mag gebruiken voor elke inwoner. Dat kan je reizen op welke manier je wil, en kan je budgetteren. Dit jaar op vliegvakantie naar Thailand en twee jaar met de auto naar Zeeland. Of je gebruikt het quotum van je bejaarde moeder die toch niet meer wel wil. Beetje flexibel, vrijheid nog steeds mogelijk.
Dan kan je tóch reizen, als je dat graag wil, je moet er alleen wat meer over nadenken. Wanneer, met wie, hoe ver, etc.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
05-10-2019 21:52
Leuk topic dit. Ik vind dit ook ingewikkelde dilemma's. We willen allemaal dat het milieu minder vervuild wordt, maar persoonlijke offers brengen wil uiteindelijk bijna niemand.

De mensen die hier zeggen 'ik heb geen kinderen dus ik draag mijn steentje bij' hebben denk ik niet vanwege het milieu bewust geen kinderen genomen. De mensen die toch al niet van vakantie houden, vinden het geen offer om niet te vliegen, enzovoort.

Ik worstel al jaren met een soort plichtsgevoel om inderdaad een offer te brengen, maar als ik eerlijk ben, is dat gewoon best ingewikkeld. Ik probeer in ieder geval heel bewust minder exotische groente (zo min mogelijk mango's en avocado's bijvoorbeeld, maar ook geen aardbeien en tomaten in de winter) te kopen. Daarnaast ben ik heel bewust minder kleren aan het kopen, en dat is wel een offer want ik vind kleren kopen heel erg leuk. Als ik nu iets koop, is het zo duurzaam mogelijk en niet in een opwelling 'want in de uitverkoop' gekocht.
Dat was niet de hoofdreden, maar gebrek aan vertrouwen in de toekomst heeft er wel mee te maken. Dat maakt overigens niet dat ik me minder verantwoordelijk voel voor de toekomst van deze wereld, maar wel dat ik me er soms over verbaas dat mensen met kinderen zich zo weinig inspannen om het voor die kinderen later ook nog een beetje leefbaar te houden.
merano wijzigde dit bericht op 05-10-2019 23:47
0.43% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Leuk idee, ik ga straks even de reacties lezen. Ik heb Anders gestemd, want ik ben er wel voor dat we recreatievluchten afschaffen en meer met de trein gaan reizen, maar ik wil dat niet koppelen aan een industrie waar ik ook niet achter sta. Sorry boeren.

Ik begrijp dat het politiek allemaal veel genuanceerde ligt en dat een boer met tig regels te maken heeft, waardoor het ondernemerschap heel moeilijk is. Maar uiteindelijk is dat wel omdat de publieke opinie (en daarmee de politiek) verandert ten opzichte van boeren.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
05-10-2019 21:52
Leuk topic dit. Ik vind dit ook ingewikkelde dilemma's. We willen allemaal dat het milieu minder vervuild wordt, maar persoonlijke offers brengen wil uiteindelijk bijna niemand.

De mensen die hier zeggen 'ik heb geen kinderen dus ik draag mijn steentje bij' hebben denk ik niet vanwege het milieu bewust geen kinderen genomen. De mensen die toch al niet van vakantie houden, vinden het geen offer om niet te vliegen, enzovoort.

Ik worstel al jaren met een soort plichtsgevoel om inderdaad een offer te brengen, maar als ik eerlijk ben, is dat gewoon best ingewikkeld. Ik probeer in ieder geval heel bewust minder exotische groente (zo min mogelijk mango's en avocado's bijvoorbeeld, maar ook geen aardbeien en tomaten in de winter) te kopen. Daarnaast ben ik heel bewust minder kleren aan het kopen, en dat is wel een offer want ik vind kleren kopen heel erg leuk. Als ik nu iets koop, is het zo duurzaam mogelijk en niet in een opwelling 'want in de uitverkoop' gekocht.
Nou ja, ik weet niet. Ik consumeer ondergemiddeld, weet ik vrij zeker. Qua vliegreizen, kleding, vlees en spullen. Dat voelt helemaal niet als een offer, omdat ik erachter sta om zo te leven. En ja zeker, ik zou meer kunnen laten. Ik zou nooit meer mijn beste vriendin in Amerika op kunnen zoeken, of nooit meer iets nieuws kopen (alleen tweedehands bedoel ik) maar dat zouden wel echt offers zijn. Maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die dingen doen die echt als een offer voelen. Je doet (laat) het uit overtuiging, dat wist het offergevoel al uit, denk ik.

Ik vind t vliegquotum wel een mooi idee trouwens!

Oh, en iedereen die roept ‘maar de luchtvaart is helemaal geen probleem want die stoot minder dan 2% van de totale stikstof-emissie uit’ : stikstof is niet het enige milieuprobleem he... Het vliegverkeer stoot enorm veel CO2 en fijnstof uit. Maar het maakt de vergelijking vliegverkeer en boer wel een tikje onzinnig.
moosey wijzigde dit bericht op 05-10-2019 23:55
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het dichtstbijzijnde buurland is hier drie uur vliegen, dus als je een beetje wilt reizen wordt dat zonder vliegreizen wat lastig. Zelfs in t binnenland zijn de afstanden behoorlijk.

Ik heb tot nu toe dit jaar zes vliegreizen gemaakt en ben niet van plan te minderen. Heb geen kinderen en geen auto, dus dat scheelt weer.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Voor de herfstvakantie zaten wij te kijken naar een weekje Terschelling of een weekje Madeira. Omdat het herfst is wel in een huisje en niet in de tent, en voor onze zoon een zwembad in de buurt. Wat bleek: er was eigenlijk geen prijsverschil. Dan zijn we voor ons eigen plezier haast wel gek om niet voor het betere weer en de hogere bergen te kiezen. En tja, die chartervlucht was toch al gepland.

Voor mezelf maak ik helaas gewoon de keuze in mijn eigen voordeel. Overall hoop ik echter heel erg dat er eerlijke prijzen komen voor de luchtvaart. Met de auto betalen we geheel terecht ook mee aan het milieu en met het vliegtuig lukt dat maar niet omdat het internationaal moet.
Zet dezelfde heffingen op vliegen en mensen gaan veel bewuster kiezen voor een vlucht. De vrijheid om te reizen zou ik nooit op willen geven, maar ik ben zeker bereid daar de echte prijs voor te betalen.

Zo ook met vlees eten. Vlees is belachelijk goedkoop, wat het voor de boeren ook weer lastig maakt. De oplossing voor beide komt eigenlijk vanuit dezelfde hoek: de consument. En de consument denkt met de bankrekening.
redbulletje schreef:
03-10-2019 17:40
Om daar in de regen te gaan zitten ipv thuis?
Nee joh, dat was vroeger. Engeland heeft tegenwoordig ook warme, droge zomers.
On topic: Het zou me niets uitmaken, als ik nooit meer zou mogen vliegen.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch allemaal water naar zee dragen mits de overbevolking (van de wereld, niet enkel Nederland) zich voortzet.

Sowieso heb ik 2 kinderen dus ben ik volgens velen toch al ' af'.
hollebollegijs schreef:
03-10-2019 23:01
NS international
Deze ticket heb ik net geboekt voor oktober, 1e klas naar Berlijn voor €69,-
De ICE
Met een uurtje of 6 sta je hartje Berlijn
Als je naar Berlijn wil is dat natuurlijk een goede optie. Ik wil echter niet naar Berlijn.
Wat mij ook stoort aan treinen zijn de hoge opstappen. Met bagage vind ik het echt heel lastig reizen. Vroeger hadden we hier een rechtstreekse trein naar Schiphol. Inmiddels moet je op Rotterdam overstappen. Dat is dus 2 keer je koffer die trapjes op en af zeulen. En in die irritante treinen moet je om een zitplaats te bereiken ook nog een trapje op of af. Het is gewoon totaal niet ingesteld op vakantiereizigers.
Kastanjez schreef:
05-10-2019 21:52
Leuk topic dit. Ik vind dit ook ingewikkelde dilemma's. We willen allemaal dat het milieu minder vervuild wordt, maar persoonlijke offers brengen wil uiteindelijk bijna niemand.

De mensen die hier zeggen 'ik heb geen kinderen dus ik draag mijn steentje bij' hebben denk ik niet vanwege het milieu bewust geen kinderen genomen. De mensen die toch al niet van vakantie houden, vinden het geen offer om niet te vliegen, enzovoort.

Ik worstel al jaren met een soort plichtsgevoel om inderdaad een offer te brengen, maar als ik eerlijk ben, is dat gewoon best ingewikkeld. Ik probeer in ieder geval heel bewust minder exotische groente (zo min mogelijk mango's en avocado's bijvoorbeeld, maar ook geen aardbeien en tomaten in de winter) te kopen. Daarnaast ben ik heel bewust minder kleren aan het kopen, en dat is wel een offer want ik vind kleren kopen heel erg leuk. Als ik nu iets koop, is het zo duurzaam mogelijk en niet in een opwelling 'want in de uitverkoop' gekocht.
Jij eet ook geen citrusvruchten en bananen?
In de winter zijn we hier nu eenmaal afhankelijk van warmere landen voor ons fruit. We hebben hier maar een paar maanden per jaar perzik, pruim, kers etc. Nu is het weer tijd voor mandarijnen, mango's, kiwi's etc.

Ik voel gelukkig niet de plicht een offer te brengen for the greater good.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-10-2019 07:44
Dat is dus 2 keer je koffer die trapjes op en af zeulen. En in die irritante treinen moet je om een zitplaats te bereiken ook nog een trapje op of af. Het is gewoon totaal niet ingesteld op vakantiereizigers.





Dat klopt, dat is lastig.
Als je twee koffers en je moet die trappen op / af heb je een uitdaging.
Ik blijf meestal in het halletje zitten.

Toch is de trein voor mij wel perfect ook als ik naar Schiphol ga, ik hoef niet over te stappen, geen parkeergeld, stap onder het vliegveld uit en met 50 minuten sta ik er vanuit mijn woonplaats.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind klimaat belangrijk, maar ik zet daar niet mijn persoonlijke levensvreugde voor aan de kant. Ik weet dat het misschien niet rationeel is om zo te denken (''als anderen het niet doen, waarom ik dan wel'), maar zelfs profvoetballers van 2e divisie clubs in Engeland vliegen tegenwoordig de wereld over met privé jets: even in het weekend een verjaardagje bezoeken van een oud teamgenoot aan de andere kant van de oceaan.

Dan ga ik als doodgewone Jan Modaal niet mijn jaarlijkse vakantie daarvoor opzeggen. Ik ben enorm fan van Azië en Oceanie, daar kom je nu eenmaal niet op een gangbare manier met de auto.

Ik vind ook dat we de focus meer moeten gaan leggen op de toekomst. De mensen die nu op aarde leven, die bestaan al. En die mensen die nu leven moeten steeds meer dingen doen (of laten) voor een generatie die nog niet eens bestaat.

Daarmee bedoel ik niet te zeggen : boem is ho, wat er (nog) niet is, hoeven we ook geen rekening mee te houden. Maar misschien moeten we ook eens kijken naar hoe nuttig/noodzakelijk het is dat we met zijn allen maar onbeperkt kinderen krijgen. Daar is nog niemand, die er wat van zegt. Ieder jong stelletje denkt dat de wereld enorm zit te wachten op hun kinderen, terwijl de toekomst mijns inziens het beste gebaat is bij minder mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven