Hoge Veluwe in plaats van All Inclusive Turkije

02-10-2019 22:33 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tussen de 80 en 90% steunt de boeren acties terwijl ongeveer 45% van de stikstof uitstoot veroorzaakt wordt door deze sector.

Wat je regelmatig voorbij hoort komen is de stelling "dan moeten we wat minder vliegen" oké klinkt lekker maar het merendeel van de vliegreizen zijn vakantievluchten.

Afbeelding

Jullie lezen het goed Nederland ging 9,8 miljoen keer op vliegvakantie.

Daarom lijkt het me leuk om eens te peilen of "wij" hier op VIVA willen stoppen met onze vliegvakanties en naar de Hoge Veluwe met vakantie gaan om de agrarische sector te redden.

Gewoon een Europees verbod op recreatievluchten of een maximum van een reis per twee jaar en dan kunnen de boeren doorgaan met boer zijn.
Uiteraard is dit een hypothetische discussie want in de praktijk werkt het natuurlijk niet zo.


Ik maak hem zwart / wit
De stelling: Vakantie vluchten mogen verboden worden om de boeren te redden.

TO trapt af:

Nee, dat offer ga ik niet brengen, ik vlieg gemiddeld een keer per 1.5 jaar en vind reizen leuk, ik reis veel per trein (bijvoorbeeld stedentrips) maar ga niet de rest van mijn leven mijn reisplannen in de koelkast zetten om de agrarische sector te redden.



Voor alle duidelijkheid, geen klimaat discussie hier maar een serieus antwoord op wat JIJ aan echte offers wilt brengen om de agrarische sector te redden.

Maar ook nieuwe ideeën welkom en uiteraard in deze draad te bediscussieerden:
Een verplichte autoloze zondag
Daar zou ik wel mee kunnen leven :lightbulb:

Om de boeren te redden mag de EU vakantievluchten verbieden

Totaal aantal stemmen: 136

Ja dan maar Hoge Veluwe (38%)
Nee mijn vakantie pakken ze niet af (43%)
Anders: ik geef een toelichting in de draad (18%)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 02-10-2019 22:47
Reden: Was de autoloze zondag vergeten
5.23% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Dat het merendeel van de passagiers vakantiegangers zijn is alleen in het hoogseizoen zo. De rest (dus het overgrote deel) van het jaar de meeste reizigers op Schiphol uit zakelijke passagiers en mensen die reizen om naar familie te gaan oid.
Daarbuiten vergeten de luchtvaartbashers dat er ook een heel groot deel van de vluchten cargo vluchten zijn. Deze cargovluchten zijn verantwoordelijk voor het vervoer van een heeeeele hoop producten die in ieder huis staan.
Dat heeft dus niks met vakantie te maken en iedereen is daar schuldig aan..

Kortom, ik vind het echt bull shit om vakantiegangers te bestempelen als de milieuvervuilers.

Trouwens, 80% van de producten in een supermarkt komt vanuit het buitenland. Dus wel lekker een appeltje uit chili eten, of iets met kaneel uit weet ik veel waar smikkelen. Daar heeft ook en 747 een hele route voor afgelegd... Hoor je nooit iemand over!

Buiten dat vind ik dat gebash op de luchtvaart sowieso totáál misplaatst. De scheepvaart bijvoorbeeld is letterlijk dubbel zo vervuilend. Daar hoor je niemand over. Maar Nederland verwelkomt wel jaarlijkst bizar veel cruiseschepen en de plannen zijn om dat er nog veel meer te laten worden.
In Amsterdam zijn ze vergeten (!) bij de aanbouw van die cruiseterminal een elektra generator aansluiting te maken, hierdoor blijven de schepen continue hun motoren draaien, zodat de halve stad de hele tijd in die damp zit... Maar wel de oude diesels uit de stad weren, want die zijn zo milieuvervuilend... Deze schepen stoten net zoveel stikstof uit als AL het verkeer in Amsterdam het hele jaar!! Ga daar iets aan doen dan denk ik..!

Kortom ik vind het hypocriet om de luchtvaart te bestempelen als grote kwade, terwijl er zo veel meer sectoren zijn die veel vervuilender zijn.

De allergrootste vervuiler is de textielindustrie. Hoor je nooit iemand over, maar wel lekker ieder seizoen een nieuwe garderobe aanschaffen... En in laten vliegen met vliegtuigen of via grote tankers.

Als je echt wat wilt beteken voor het milieu kijk dan eerst eens naar je boodschappen en kleding. Koop alles uit Nederland en koop alleen nieuwe kleding als je oude versleten zijn..
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-10-2019 23:28
Ik trein regelmatig Internationaal, wat is daar moeilijk aan?
Betere aansluitingen, minder duur, zodat het concurreert met vliegen.
(en ik wil soms mijn fiets mee kunnen nemen)
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
pianella2016 schreef:
02-10-2019 23:28

Dat heeft dus niks met vakantie te maken en iedereen is daar schuldig aan..

Kortom, ik vind het echt bull shit om vakantiegangers te bestempelen als de milieuvervuilers.
9,2 miljoen vliegreizen alleen al in Nederland is nu niet dat je zegt hiep hoera voor het milieu.
Wees gewoon eerlijk en erken dat ook wij ervoor zorgen dat de Ijsberen Zwemberen worden door een totaal gebrek aan ijs
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
streepjessokken schreef:
02-10-2019 23:31
Betere aansluitingen, minder duur, zodat het concurreert met vliegen.
(en ik wil soms mijn fiets mee kunnen nemen)
Het is niet duur, fiets weet ik niet maar dat is in het vlieg ook niet mogelijk (of duur) en veel steden binnen Europa zijn goed te bereizen.
Ik ga regelmatig naar Berlijn €69,- voor een enkeltje (eerste klas) en sneller dan het vliegtuig.
Dan neem ik de HSL
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-10-2019 22:44
Eerlijk antwoord, dat heb ik ook.
Ik kwam er op omdat iedereen gisteren #trotsopdeboeren was en ik vandaag op Radio1 wat straatinterviews hoorde en mensen hun vliegvakantie niet wilde opofferen.

Ja ik weet ook niet waarom trots op de boeren gisteren als een golf door het land ging.
Ik ken alle boeren niet, dus om nou te zeggen dat ik trots op de boeren ben vind ik nietszeggend eigenlijk.
Sowieso, trots zijn op iets waar je zelf geen bal aan hebt bijgedragen vind ik al wat raar.
Ik heb respect voor de twee boeren die ik ken, dat zijn ook beslist geen kleine spelers in het vak en zijn zeer kundig en zeer innovatief op vele vlakken binnen hun vakgebied.
Maar ik ben ook pescotarier ( geen vlees, ongeveer 1 keer in de maand eet ik wel vis) en probeer tegenwoordig steeds vaker te kiezen voor een veganistische variant van bepaalde producten.
En hoop ooit goed genoeg in moestuinieren te worden zodat ik voor 50/ 75 % uit eigen tuin kan eten.
Wat mij betreft mag er van mij best minder boerenbedrijvigheid nodig zijn.
Al weet ik ook redelijk hoe een boerenbedrijf in elkaar steekt en schuurt bij mij mijn mening wel vanuit menselijk oogpunt.

En dan is er ook klimaatprobleem.
Vind ik ook niet onbelangrijk, en nee ik ben geen heilige Maria.
Ik doe wat, maar begin ook bewuster te worden dat wat doen natuurlijk verre van genoeg is en veel beter kan.
Alle reacties Link kopieren
Fiets kan vaak alleen in boemeltreinen, in vliegtuigen is dat vaak geen probleem. Maar goed dit wordt erg off topic.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Ja gezien we zonder boeren geen eten en drinken hebben. En alles uit de agrarische sector heel veel export (dus geld) oplevert. En heel veel werkgelegenheid. Want als er geen melk wordt geproduceerd is het niet alleen de melkveehouder, maar ook de melkwagen chauffeur, iedereen die in bedrijven zoals Campina werkt en de kaasboer/winkel die leeft van de melk. En dan heb ik het alleen nog maar over melk.

Een verbod op biologisch eten zou ik dan uiteraard steunen (minder product van een ha. En nee, de middelen die ze gebruiken zijn niet beter voor het milieu omdat het uit de natuur komt)
Ik wil geen boeren redden en ik wil niet naar Turkije. Ik compenseer al jaren mijn vluchten en ik ben veganist.
Zo moeilijk is het allemaal niet.

Beetje raar, dom topic dit. Erg hedendaags viva wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een autoloze zondag best een goed ideee, maar hoe kom ik dan op mijn werk? @(
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
03-10-2019 01:09
Ik wil geen boeren redden en ik wil niet naar Turkije. Ik compenseer al jaren mijn vluchten en ik ben veganist.
Zo moeilijk is het allemaal niet.

Beetje raar, dom topic dit. Erg hedendaags viva wel.

Tijd om een nieuw forum te zoeken?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees dat de enige weg om echt het klimaat te redden samenhangt met een drastische afname in de bevolkingstoename. Een soort scenario zoals dat in Dan Browns Inferno wordt geschetst. Dat kan en mag natuurlijk niet, maar is wel heel effectief.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik wil niet minder vliegen.
Nederland is prima en ik ga er graag op vakantie, maar de wereld is groter dan dat.

Ik eet weinig vlees, verspil weinig, doe heel lang met mijn kleding. En ik heb geen vervuilingseenheden in de vorm van kinderen. Vind dat wel genoeg.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-10-2019 22:45
Ik zou bijvoorbeeld een autoloze zondag helemaal geen ramp vinden.
Jij werkt zeker geen weekenden ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Vliegen is 2% van het stikstofprobleem, de boeren iets van 46%.. iets met druppel op... misschien wat minder pakketjes van Ali express
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat treinreizen makkelijker moet worden gemaakt. Als je met de auto weg wilt heb je tig routeplanners en tomtoms. Maar als je met de trein door Europa wilt kun je zelfs geen fatsoenlijke kaart met treinlijnen op internet vinden.

En dan moet je treinen ook nog steeds meer net als vluchten vooruit boeken en worden ze duurder naarmate je later boekt, waardoor de trein haar voordeel van gemak en vrijheid verliest.

En het is schreeuwend duur. Zeker als je in Nederland je internationale treinkaartje wilt regelen via NS-internationaal.

En als je bij booking of zo een hotel zoekt heb je de meest onzinnige selectiecriteria, maar iets nuttigs als "zoveel km afstand van een treinstation" zit er niet bij.

Ik zou dus graag een keer op langere vakantie willen met de trein (niet Berlijn want dat is inderdaad prima te doen en voor de meeste Nederlanders die niet naast een vliegveld wonen zelfs goedkoper en sneller), maar tot nu toe is het er niet van gekomen.

Ik vlieg overigens gemiddeld één keer per jaar een korte trip. Verder geen kinderen, geen verre autoreizen, geen internetaankopen dus geen Ali express, amper vlees en weinig zuivel en ik doe heel lang met mijn spullen.

Alleen onnodig kleding kopen, en korte autoritten die ook op de fiets kunnen, daar maak ik me schuldig aan.

Vind het nog wel meevallen, als ik mezelf vergelijk met anderen om me heen.
óu sont les neiges d'antan

Ik heb nog nooit gevlogen ;) Onze vakanties zijn autovakanties binnen Europa dus dat is geen probleem.
Man heeft wel al meerder malen gevlogen maar dat was werkgerelateerd.
Voor mij is de keuze dus makkelijk.
De Veluwe is erg mooi maar ik kies toch voor Frankrijk.
En dan die reuzeteek op de Veluwe...nee hoor :mrgreen:

Onze bijdrage: afval scheiden, vlees beperken tot 2/3x per week, niet vliegen.

Verder wens ik de boeren het allerbeste, maar ze zullen moeten accepteren dat de veeteelt op deze schaal slecht is voor milieu en dier.
Alle reacties Link kopieren
Vliegen is 1%, landbouw is 46% van de stikstofuitstoot.... Een klein beetje minder vlees eten zet dus (qua stikstofuitstoot) meer zoden aan de dijk dan minder gaan vliegen.
Alle reacties Link kopieren
ieneminnie schreef:
03-10-2019 06:40
Vliegen is 2% van het stikstofprobleem, de boeren iets van 46%.. iets met druppel op... misschien wat minder pakketjes van Ali express
Minder dan 2%. Die 2% zit "overig verkeer" waar vliegen onderdeel van uitmaakt.

En hoe lossen die minder pakjes van Ali die 46% op?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga nooit op vakantie en ik heb geen auto.
Het idee dat we op vakantie moeten om echt te ontspannen mag wat mij betreft wel op de schop.

Maar goed, ik lees dat dat stikstofgewijs weinig zoden aan de dijk zet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2304403-stikstof ... oeren.html

Boeren en het milieu kun je redden, met een mooi plan waarin we boeren uitkopen
En als je daarnaast (zoals ik) ook nog niet met het vliegtuig op vakantie gaat, is dat een leuk extraatje.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-10-2019 07:51
https://nos.nl/artikel/2304403-stikstof ... oeren.html

Boeren en het milieu kun je redden, met een mooi plan waarin we boeren uitkopen
En als je daarnaast (zoals ik) ook nog niet met het vliegtuig op vakantie gaat, is dat een leuk extraatje.
Ik heb me er niet erg in verdiept, maar wat ik me afvraag: stel dat we alle boeren in Nederland uitkopen, verplaatst het probleem zich dan niet gewoon naar een ander land? Want de producten die de boeren leveren zijn nog steeds nodig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
03-10-2019 08:01
Ik heb me er niet erg in verdiept, maar wat ik me afvraag: stel dat we alle boeren in Nederland uitkopen, verplaatst het probleem zich dan niet gewoon naar een ander land? Want de producten die de boeren leveren zijn nog steeds nodig.
deels is het verplaatsen van het probleem, alleen heeft NL naar verhouding een heel groot stikstofprobleem, omdat we met zoveel mensen&dieren op weinig vierkante km wonen. De natuur kan best veel zelf aan, maar wij over'voeren' de natuur. In bijvoorbeeld Frankrijk & Duitsland is het probleem veel minder, door de mindere belasting per m2

En als ik (als burger) moet kiezen, heb ik liever natuur dichtbij huis (en haal ik mijn vlees uit Frankrijk), dan dat ik voor elke wandeling eerst in de auto moet stappen.

Maar het is niet de schuld van de boer, dus laten we hen op een nette manier compenseren
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-10-2019 08:18
deels is het verplaatsen van het probleem, alleen heeft NL naar verhouding een heel groot stikstofprobleem, omdat we met zoveel mensen&dieren op weinig vierkante km wonen. De natuur kan best veel zelf aan, maar wij over'voeren' de natuur. In bijvoorbeeld Frankrijk & Duitsland is het probleem veel minder, door de mindere belasting per m2

En als ik (als burger) moet kiezen, heb ik liever natuur dichtbij huis (en haal ik mijn vlees uit Frankrijk), dan dat ik voor elke wandeling eerst in de auto moet stappen.

Maar het is niet de schuld van de boer, dus laten we hen op een nette manier compenseren
Maar is het niet een beetje raar om het stikstofprobleem zo beperkt te benaderen?
Want dan gaan hier de boeren weg, hebben wij meer natuur, gaan ze naar Frankrijk, hebben ze daar minder natuur.
Maar omdat Frankrijk groter is, scheelt het procentueel minder.

Raar toch?

Ga lekker wandelen in de stad ofzo. ;-)
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
03-10-2019 08:29
Maar is het niet een beetje raar om het stikstofprobleem zo beperkt te benaderen?
Want dan gaan hier de boeren weg, hebben wij meer natuur, gaan ze naar Frankrijk, hebben ze daar minder natuur.
Maar omdat Frankrijk groter is, scheelt het procentueel minder.
Minder vlees eten, helpt ook echt. Geen/minder zuivel helpt ook echt
Als we allemaal de helft aan dierlijke eiwitten zouden gaan gebruiken, scheelt dat veel en dan Ook nog wandelen!, pakken we direct gezondheidsproblemen aan!
(zullen we aan partij oprichten?) :rolling:
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-10-2019 08:34

(zullen we aan partij oprichten?) :rolling:
Nee zeg, ik hartje mijn dierlijke eiwitten.
En ik haat buitenlucht.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven