#ikbenblank

23-02-2020 07:34 1554 berichten
Alle reacties Link kopieren
#ikbenblank is trending op Twitter. Serieus, houdt het nou nooit eens op met het gezeik? Donkere mensen (ik weet niet eens meer hoe ik ze moet noemen) vinden alles racisme, veel blanke mensen gaan de strijd aan alsof het om leven en dood gaat (echt, ik heb zelden mensen zo fanatiek gezien als al die droeftoeters die al jaren roepen dat zwarte Piet moet blijven) of zijn racisten en nu moet je er opeens trots op zijn als je blank bent en dat van de daken schreeuwen. Nee, want het mag echt niet wit genoemd worden.
Echt, wat een sneu gezeik!

Ik zeg: laat alle mensen met iemand van een andere huiskleur kinderen krijgen, dan zijn we er over een tijd vanaf :mad: :clown:
ManOpHetPrikbord schreef:
25-02-2020 19:44
Niet van het een of ander, maar datzelfde kun je zeggen van wit. Wit staat voor maagdelijkheid, schoonheid en onbedorvenheid. Zwart daarentegen...
Wit is gewoon een neutrale kleur, net als rood of geel of zwart of groen of blauw of paars. Blank daarentegen is geen kleur maar meer een waarde(oordeel). Het betekent "zonder kleur" of "onbedorven" of "onbeschreven" of "rein". Wit is de kleur die de waarde "blank" of "rein" of "puur" symboliseert, net zoals zwart de kleur is die de waarde "onrein" of "slecht" symboliseert.

Persoonlijk omschrijf ik mensen liever met een neutrale kleur dan met een subjectieve waarde.
Am Yisrael Chai!
julius schreef:
25-02-2020 17:16
Jij gebruikt de term wit voor blanke mensen, maar no way dat jij gekleurde mensen zwart noemt. Zoals iedereen die wit gebruikt om een huidskleur te beschrijven. Tot zover de disbalans opheffen; jij creëert gewoon een hele nieuwe disbalans voor jezelf.
Als je mijn reacties daadwerkelijk had gelezen dan had je ook gezien dat ik dat dus wel doe. Jammer weer dat je je vooroordelen ook hier niet achterwege gelaten.
fashionvictim schreef:
25-02-2020 19:06
Ik noem mijzelf al sinds jaar en dag, ongeveer zo lang als ik leef, een zwarte vrouw. Op dit forum heb ik het ook altijd over "zwarte mensen", de zwarte gemeenschap, zwarte man, zwarte vrouw, etc.

Ik denk dat mensen in de war zijn met het gebruik van "zwarten" of "zwartje", daar neem ik inderdaad grote aanstoot aan. Niet vanwege het woord zwart, maar vanwege het feit dat door het als een zelfstandig naamwoord te gebruiken het net lijkt alsof je het niet over mensen/personen maar over dingen hebt.

Ik zou dus nooit "zwarte" of "witte" zeggen, maar aangezien ik een zwarte vrouw ben, is een witte vrouw logischerwijze een witte vrouw.
Precies.
Fizz schreef:
25-02-2020 20:25
Ik verzin die uitleg niet, maar die werd door o.a. de NOS gegeven op de vraag waarom zij in hun uitzendingen het woord blank door wit hadden vervangen.

Waarom denk jij dat blank nu ineens veranderd is in wit?
Omdat er een waardeoordeel aan is gegeven dat nergens op slaat.

Maar goed, als we vanaf nu spreken over niet getint, licht getint en donker getint, zijn we overal van af, althans, dat mogen we hopen.
Zwart is niet onrein en slecht, maar het is het symbool van de mysterie.
fashionvictim schreef:
25-02-2020 19:06
Ik noem mijzelf al sinds jaar en dag, ongeveer zo lang als ik leef, een zwarte vrouw. Op dit forum heb ik het ook altijd over "zwarte mensen", de zwarte gemeenschap, zwarte man, zwarte vrouw, etc.

Ik denk dat mensen in de war zijn met het gebruik van "zwarten" of "zwartje", daar neem ik inderdaad grote aanstoot aan. Niet vanwege het woord zwart, maar vanwege het feit dat door het als een zelfstandig naamwoord te gebruiken het net lijkt alsof je het niet over mensen/personen maar over dingen hebt.

Ik zou dus nooit "zwarte" of "witte" zeggen, maar aangezien ik een zwarte vrouw ben, is een witte vrouw logischerwijze een witte vrouw.
Hier ben ik het enorm mee eens.
Ik merk echter wel dat ik niet meer weet hoe ik mensen met een donkere huidskleur moet duiden.
Ik durf niet, zoals jij, zwarte vrouw te zeggen omdat ik niet meer weet hoe ik het goed doe.
Bij alle benamingen ben ik tegenwoordig " bang" dat ik het verkeerd zeg.
koko67 schreef:
25-02-2020 20:56
Ik merk echter wel dat ik niet meer weet hoe ik mensen met een donkere huidskleur moet duiden.
Ik durf niet, zoals jij, zwarte vrouw te zeggen omdat ik niet meer weet hoe ik het goed doe.
Idem. Heb het idee dat er al ruim voor internetforums je niet 'zwart' hoorde te zeggen en 'neger' was ook niet netjes.
koko67 schreef:
25-02-2020 20:56
maar wanneer voel jij je dan geroepen om in een gesprek de kleur van je gespreksgenoot te gaan benoemen?
S-Meds schreef:
25-02-2020 21:15
maar wanneer voel jij je dan geroepen om in een gesprek de kleur van je gespreksgenoot te gaan benoemen?
Ik kan mij voorstellen dat als je iemand aan wilt duiden, je iemands kleur benoemt. Bijvoorbeeld dat meisje met dat rode haar of die donkere jongen of zoiets?
S-Meds schreef:
25-02-2020 21:15
Nou bv. laatst op een feestje. Een eindje verder stond een groep vrouwen te kletsen. Een van die vrouwen had een rokje aan die ik ook gekocht had. Ik wilde aan mijn vriendin vertellen dat ik dat rokje gekocht had. Welke dan, vroeg ze? Ik zei die vrouw met die zwarte haren. Die met dat rode truitje. Maar er waren 3 vrouwen met een roodachtig truitje en donkere haren in dat clubje vrouwen.
Na wat gestuntel zei ik, " dat rokje die die zwarte vrouw aan heeft". Maar ik voelde me er niet goed bij. Op een of andere maffe manier voelt het fout wat ik ook zeg.
Cateautje schreef:
25-02-2020 20:48
Omdat er een waardeoordeel aan is gegeven dat nergens op slaat.

Maar goed, als we vanaf nu spreken over niet getint, licht getint en donker getint, zijn we overal van af, althans, dat mogen we hopen.
Ik ben getint hoor. Wat dacht je van beige, lichtbruin, donkerbruin?
koko67 schreef:
25-02-2020 21:21
Nou bv. laatst op een feestje. Een eindje verder stond een groep vrouwen te kletsen. Een van die vrouwen had een rokje aan die ik ook gekocht had. Ik wilde aan mijn vriendin vertellen dat ik dat rokje gekocht had. Welke dan, vroeg ze? Ik zei die vrouw met die zwarte haren. Die met dat rode truitje. Maar er waren 3 vrouwen met een roodachtig truitje en donkere haren in dat clubje vrouwen.
Na wat gestuntel zei ik, " dat rokje die die zwarte vrouw aan heeft". Maar ik voelde me er niet goed bij. Op een of andere maffe manier voelt het fout wat ik ook zeg.
wat had je dan anders moeten zeggen? ze is toch zwart?
koko67 schreef:
25-02-2020 21:21
Je kan toch gewoon het rokje omschrijven? Ik heb er geen moeite mee als mensen zwarte vrouw zeggen maar ik vind het wel wat raar dat mensen kennelijk zo vaak mensen dmv hun huidskleur aan willen duiden.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
25-02-2020 21:23
Je kan toch gewoon het rokje omschrijven? Ik heb er geen moeite mee als mensen zwarte vrouw zeggen maar ik vind het wel wat raar dat mensen kennelijk zo vaak mensen dmv hun huidskleur aan willen duiden.
Ja, dat vind ik dus ook. Maar zij was de enige zwarte vrouw. Dus het was het makkelijkst om zwarte vrouw te zeggen, maar het voelt verkeerd.
Dat rokje beschreef ik ook, maar al die vrouwen hadden rokjes en jurken aan. En die vrouw had het rokje aan die ik gekocht had.
En wat ik daar raar aan vind is het volgende: uit ervaring weet ik dat je als zwarte vrouw in zo ongeveer elk gezelschap een zeer opvallende minderheid bent. Tenminste, ik woon al mijn hele leven in de Randstad, werk fulltime, heb een sociaal leven en het is me nog nooit gebeurd (tenzij op een specifiek Surinaams feest of festival ofzo) dat ik in een kamer vol zwarte vrouwen stond.

Wat me dan weer wel letterlijk elke dag van mijn leven minstens 1 keer overkomt is dat ik in een ruimte vol witte vrouwen ben. Op school, op de crèche, in winkels, op mijn werk, etcetera, ik ben letterlijk overal surrounded door witte mensen.

En Koko, dat overkomt jou vast ook. Stel nu dat een groepje witte vrouwen stond te kletsen en 1 van hen had hetzelfde rokje aan, dan had je haar vast niet omschreven als "die witte vrouw". Dan lukt het je prima om allerlei andere omschrijvingen te benoemen die niks met haar huidskleur te maken heeft. Waarom lukt dat niet zodra het over zwarte mensen gaat?
Am Yisrael Chai!
smulrol schreef:
25-02-2020 21:22
Ik ben getint hoor. Wat dacht je van beige, lichtbruin, donkerbruin?
We moeten maar van die kleurentoestand af, maar er zijn blijkbaar geen gegadigden voor niet getint, licht getint en donker getint, want dat is zonder drama en gedoe.
Ik vind getint echt heel raar. Lichtroze is ook lichtgetint, of mintgroen. Of lila.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
25-02-2020 21:30
En wat ik daar raar aan vind is het volgende: uit ervaring weet ik dat je als zwarte vrouw in zo ongeveer elk gezelschap een zeer opvallende minderheid bent. Tenminste, ik woon al mijn hele leven in de Randstad, werk fulltime, heb een sociaal leven en het is me nog nooit gebeurd (tenzij op een specifiek Surinaams feest of festival ofzo) dat ik in een kamer vol zwarte vrouwen stond.

Wat me dan weer wel letterlijk elke dag van mijn leven minstens 1 keer overkomt is dat ik in een ruimte vol witte vrouwen ben. Op school, op de crèche, in winkels, op mijn werk, etcetera, ik ben letterlijk overal surrounded door witte mensen.

En Koko, dat overkomt jou vast ook. Stel nu dat een groepje witte vrouwen stond te kletsen en 1 van hen had hetzelfde rokje aan, dan had je haar vast niet omschreven als "die witte vrouw". Dan lukt het je prima om allerlei andere omschrijvingen te benoemen die niks met haar huidskleur te maken heeft. Waarom lukt dat niet zodra het over zwarte mensen gaat?
Dan zou ik dus de blanke vrouw zeggen als dat de enige blanke in dat groepje is. En andersom de donkere (of Afrikaanse of Surinaamse bijv) maar geen zwarte omdat dat vroeger in mijn jeugd al not done was.
fashionvictim schreef:
25-02-2020 21:32
Ik vind getint echt heel raar. Lichtroze is ook lichtgetint, of mintgroen. Of lila.
Ik kan nu een open deur intrappen.
Cateautje schreef:
25-02-2020 21:30
We moeten maar van die kleurentoestand af, maar er zijn blijkbaar geen gegadigden voor niet getint, licht getint en donker getint, want dat is zonder drama en gedoe.
Als ik in de spiegel kijk zie ik echt een tint, dus niet getint is gewoon onzin
Cateautje schreef:
25-02-2020 21:34
Ik kan nu een open deur intrappen.
doe es
redbulletje schreef:
25-02-2020 21:33
Dan zou ik dus de blanke vrouw zeggen als dat de enige blanke in dat groepje is. En andersom de donkere (of Afrikaanse of Surinaamse bijv) maar geen zwarte omdat dat vroeger in mijn jeugd al not done was.
Donker kan paars zijn en bordeaux. :P
smulrol schreef:
25-02-2020 21:34
Als ik in de spiegel kijk zie ik echt een tint, dus niet getint is gewoon onzin
iedereen heeft een tint, witte mensen hebben een roze of gele ondertoon bijvoorbeeld. Wees dan consequent en zeg dat: die witte vrouw met gele ondertoon.
redbulletje schreef:
25-02-2020 21:33
Mijn punt is dat jullie allemaal heel prima mensen weten te omschrijven zonder hun huidskleur te noemen in de zee van witte mensen, dus dat moet ook vast lukken als er een zwart persoon in die zee van witte mensen is.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
25-02-2020 21:36
Mijn punt is dat jullie allemaal heel prima mensen weten te omschrijven zonder hun huidskleur te noemen in de zee van witte mensen, dus dat moet ook vast lukken als er een zwart persoon in die zee van witte mensen is.
Het is het meest opvallende kenmerk. In een gezelschap van donkerharige Aziaten zeg je vast ook niet de blonde of rode maar gewoon de blanke.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven