Kinderen in instelling in Hoenderloo mishandelt

09-11-2018 09:11 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren in het nieuws dat kinderen in deze instelling mishandelt worden omdat ze voor straf urenlang in de zelfde houding aan tafel moeten zitten zonder iets te zeggen. Terwijl leeftijdsgenootjes om hen heen wel praten en bewegen.

Deze straf is pure mishandeling.

De instelling doet het af als dat het incidenteel wel eens voor gevallen is. Maar het blijkt al jaren lang te gebeuren.

Voorheen werden kinder die bij de William schtikkerstichting terecht kwamen jaren lang mishandelt.

Hoe kan dit.
Er zullen vast ouders en kinderen geklaagd hebben.

Heeft jeugdzorg in Nederland niet gewoon veel te veel macht.

Worden er niet veel te weinig vraagtekens gezet bij de werkwijze van jeugdzorg?
sugarmiss wijzigde dit bericht op 09-11-2018 09:47
1.29% gewijzigd
.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 00:24
99.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
09-11-2018 10:32
Gadverdamme zeg, wat een lekker kortzichtige reacties weer. Ik zag dezelfde geluiden op fb ook langskomen maar schatte het vivaforum iets hoger in. My bad, sorry.

Kinderen kunnen om allerlei redenen in een instelling verblijven ten eerste. Omdat het thuis niet gaat bv. Maar dat is vaak niet zo zwart wit als: ouders meppen kind het huis door.
Nee, soms heeft zo'n kind een aandoening die de opvoeding heel moeilijk maakt en beslissen ouders en hulpverleners dat plaatsing (al dan niet tijdelijk) in een instelling wenselijk is.

Bij gedwongen uit huisplaatsing kunnen er aan de jeugdzorgkant ook grove fouten worden gemaakt btw. Dat de uhp niet nodig is maar er wordt toch daartoe besloten.

Maar goed, dan zut je kind daar en je constateert als ouders een misstand, wat dan? Dan bescherm je je kind door dat aan te kaarten en dan is het weer niet goed? Oh ja het is beter als je onverschillig blijft want dat past beter in het straatje van de 'hulpverlener'. Anders blijkt plots dat je dossier gebaseerd is op verzinsels.

Nee hoor, hulde voor de ouders die opstaan hiertegen. Niet je mond laten snoeren door dreigementen uit de 'hulpverleners'hoek.

Voor stille meelezers die met dezelfde situaties worstelen: neem contact op met het AKJ als de instelling je klacht wegwuift.
Helemaal eens. En dat zeg ik als kind die in een jeugdhuis heeft gewoond alleen maar omdat er een stief geen zin had om ons om zich heen te hebben en de ouder daar vrolijk in mee is gegaan. Kan een boek schrijven over waarom 'we' er geplaatst zijn en 8 van de 10 gok ik zaten er niet omdat ze zelf van die enorme draken waren.

:hug: voor je eigen situatie.
Life is a bitch (and I'm helping her).
.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 00:25
99.57% gewijzigd
.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 00:25
99.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je een "goede" Professionele Hulpverlener bent en in zo`n Instituut werkt, moet je je ogen uit je hoofd schamen als je aan zulke straffen mee doet.....

Ik werk in een instelling, op een woongroep met geestelijk gehandicapten, die een vrij hoop niveau hebben. En dat zijn nou niet echt lieverdjes. En ja, er zijn ook ouders die van opvoeden geen idee hebben, maar mt behulp van familie gesprekken proberen we er toch uit te komen....
.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 00:26
99.67% gewijzigd
-Darkside- schreef:
09-11-2018 10:41
Klopt. Ik weet niks van de praktijk.
Nog minder dan iemand die er ooit zijdelings eens mee te maken had en dat aan zijn vrouw vertelt.
Mijn man kwam meermaals thuis na mishandeld te zijn door een ouder. Dus ja, ik mag daar ook een mening over hebben.
.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 00:27
99.62% gewijzigd
Wat zit dit topic vol met generalisaties en extremen, waardeloze discussie. Ik snap dan ook niet het doel van zo'n OP die op deze manier geschreven is.

Natuurlijk is de 'straf' en die manier van werken zinloos en beschadigend.
Natuurlijk is het niet zo dat de begeleiding het voor hun lol deed.
Waarschijnlijk is het echte verhaal niet precies zoals die ouders zeggen.
En ook niet precies zoals de instelling het zegt.
Natuurlijk moet hier met een vergrootglas en extra toezicht naar worden gekeken, want er werkt daar iets niet.
Natuurlijk moet er breder gekeken worden naar wat er nodig is om die zorg, de teams én individuele begeleiders, behandelaren en managers te verbeteren.

Ik weet zeker dat er veel goede en professionele behandelgroepen zijn. Ik weet ook zeker dat er behandelgroepen zijn waar de begeleiding op hun tandvlees loopt, dat er kinderen gedumpt worden die er niet passen, omdat er nergens anders plek is, dat er kinderen met gevaarlijk gedrag moeten blijven, omdat er nergens anders plek is, terwijl de begeleiding het niet aan kan en niet de middelen of de mensen hebben om de druk op te vangen. Als je op zo'n groep op de werkvloer staat dan heb je het te doen met de situatie op de dag, hoe erg die ook uit de hand loopt door omstandigheden die je niet in de hand hebt. Daarnaast weet ik ook zeker dat er onder de begeleiders onwijs kundige, professionele harde werkers en integere mensen zitten. Maar er zitten óók mensen tussen die het echt niet snappen of niet goed bedoelen. De hele jeugdzorg over één kam scheren is onzin, kort door de bocht en totaal niet constructief. En doorschieten naar de andere kant ook niet, want er zijn ook gewoon mensen en teams die niet functioneren. Niet alles gaat altijd goed in de jeugdzorg, maar het is ook lang niet allemaal 'schandalig' of überhaupt slecht.
.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 00:27
99.34% gewijzigd
Dit verbaast me toch wel. Bij ons komt er zowat om de week iemand van het AKJ langs, die met alle jongeren (die willen) in gesprek gaat. Als wij ook maar íets zouden doen wat maar enigzins niet door de beugel kan volgens het AKJ, zou dat gelijk boven tafel komen. Ik vind in 8 van de 10 gevallen dat het AKJ goed werk verricht. Het is heel erg belangrijk dat de rechten van kinderen bewaakt worden.

Maar niets is zwart wit. Mijn eigen ervaring is dat het soms nodig is om bepaalde maatregelen te nemen. Bij ons bijvoorbeeld vanwege veiligheid. Veiligheid weegt wat mij betreft zo zwaar, dat het in sommige gevallen belangrijker is dan privacy. Privacy is uiteraard een groot goed, maar toch heb ik liever niet dat jongeren (hard)drugs, wapens en mobieltjes waarmee pooiers en drugsdealers gecontacteerd worden (wij hebben liever niet dat zulke mensen überhaupt weten waar zich een groep bevind vol met kwetsbare minderjarige meisjes, laat staan dat ze langs komen) etc op hun kamer verstoppen.

Als jouw dochter van 12/13 jaar wegens bijvoorbeeld een vechtscheiding tussen jou en je partner tijdelijk bij mij in de groep terecht komt, wil je toch ook dat ik haar bescherm waar ik kan tegen bovenstaande invloeden? Nou, ik vind dat ik aardig beperkt word in mijn mogelijkheden. Veel meisjes horen niet in een open setting thuis, omdat ze niet alleen een gevaar zijn voor zichzelf, maar ook voor die andere kwetsbare jonge meisjes. Er is alleen een enorm gebrek aan plekken, waardoor jongeren vaak veel te lang op een ongeschikte plek verblijven. Daar loop ik regelmatig nogal tegenaan. Ik ben dit werk namelijk gaan doen om kinderen te beschermen. Je hebt dagelijks te maken met dilemma's als je in de Jeugdzorg werkt. Oordeel dus niet te snel. Vrijwel iedereen die dit werk doet, doet het met de allerbeste intenties.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 09-11-2018 11:29
1.64% gewijzigd
-Darkside- schreef:
09-11-2018 10:32
Gadverdamme zeg, wat een lekker kortzichtige reacties weer. Ik zag dezelfde geluiden op fb ook langskomen maar schatte het vivaforum iets hoger in. My bad, sorry.

Kinderen kunnen om allerlei redenen in een instelling verblijven ten eerste. Omdat het thuis niet gaat bv. Maar dat is vaak niet zo zwart wit als: ouders meppen kind het huis door.
Nee, soms heeft zo'n kind een aandoening die de opvoeding heel moeilijk maakt en beslissen ouders en hulpverleners dat plaatsing (al dan niet tijdelijk) in een instelling wenselijk is.

Bij gedwongen uit huisplaatsing kunnen er aan de jeugdzorgkant ook grove fouten worden gemaakt btw. Dat de uhp niet nodig is maar er wordt toch daartoe besloten.

Maar goed, dan zut je kind daar en je constateert als ouders een misstand, wat dan? Dan bescherm je je kind door dat aan te kaarten en dan is het weer niet goed? Oh ja het is beter als je onverschillig blijft want dat past beter in het straatje van de 'hulpverlener'. Anders blijkt plots dat je dossier gebaseerd is op verzinsels.

Nee hoor, hulde voor de ouders die opstaan hiertegen. Niet je mond laten snoeren door dreigementen uit de 'hulpverleners'hoek.

Voor stille meelezers die met dezelfde situaties worstelen: neem contact op met het AKJ als de instelling je klacht wegwuift.
Zo ontzettend mee eens! Ik ben zeer nauw betrokken geweest bij iemand die omwille van de andere kinderen min of meer genoodzaakt was om 1 van haar kinderen uit huis te plaatsen. Ze wist zelf echt niet meer hoe ze met zijn gedrag om moest gaan. Ze was er kapot van maar zag na lang proberen, met hulp, geen andere oplossing meer. Ze dacht dat het uiteindelijk ook in zijn belang was, in de instelling werkten immers professionals, zij kon hem niet meer bieden wat nodig was. Kind was een jaar of 9, ouders gescheiden maar co-ouderschap, beiden een goede baan, koophuis en het allerbeste met de kinderen voor.


Lang verhaal kort; kind werd gestraft met zaken als zonder eten naar bed, hardhandig voor langere tijd tegen de vloer gewerkt, tegen verwarming aangesmeten, dwars door zijn lattenbodem heengegooid, gekleineerd. Kind kwam in de weekenden onder de blauwe plekken thuis. Werd hoe langer hoe depressiever. Moeder ging meermaals het gesprek aan maar er veranderde niets. Moeder wilde kind terug naar huis, thuis werd hij tenminste niet mishandeld. Jeugdzorg was het er niet mee eens, er kwam een ots. Kind werd zo onhandelbaar dat hij gesloten werd geplaatst, tussen de strafrechtelijk geplaatsten.


Moeder heeft gestreden met advocaten en rechtszaken maar ze kreeg hem er niet uit. Toen hij 18 werd kwam hij op straat te staan, zwaar getraumatiseerd, moeder heeft hem opgevangen. De verantwoordelijkheid van de gezinsvoogden stopte toen hij 18 werd. Hij is nu 21, totaal ontspoord, kan zich emotioneel en financieel niet staande houden in de maatschappij. Het hele verhaal is zo ontzettend verdrietig en nog verdrietiger is dat dit verhaal niet op zichzelf staat. Genoeg te vinden hierover.


Mensen zouden zich eens in bepaalde zaken moeten verdiepen ipv maar wat te roeptoeteren op afstand. En al gaat het wel over een kind dat vreselijk opgevoed is en een aso moeder, dan nog, of mss wel dan juist, is het te triest voor woorden dat die kinderen dan maar vogelvrij zijn door personeelstekort ofzo. Verder houd ik mijn mond maar over de dubbele moralen van sommigen.
Grob en Dark :hug:

Ik weet helaas ook meer van dit onderwerp dan me lief is. Het gebeurt me niet vaak maar zit me nu echt een beetje op te winden.
.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 00:29
99.92% gewijzigd
.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 00:30
99.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mijn hemel mensen, het gaat hier om kinderen!!! Straf je je eigen kind ook door het urenlang aan tafel te laten zitten, zonder te bewegen of geluid te maken? Is er echt iemand die met droge ogen kan zeggen dat dit een toepasselijke straf is voor wat dan ook?????
En verder, kinderen kunnen ontsporen en gedrag vertonen wat niet door de beugel kan, maar vergeet niet dat de overgrote meerderheid zo is door de omstandigheden, niet omdat ze slecht zijn geboren!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
09-11-2018 11:47
Het aankaarten van het gebrek aan vertrouwenspersoon en het schenden van briefgeheim kwam ons trouwens ook op straf te staan. We mogen nu minder op bezoek komen.
Zo straft jeugdzorg ouders die wel het belang van hun kind voor ogen hebben.
:woa:
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
-Darkside- schreef:
09-11-2018 11:23
Tja weet je Tuinhek, als zo'n groep onderbezet is etc dat kan allemaal wel, maar dan nog zal ik misstanden aankaarten. En als de instelling niks doet of zich verschuilt achter onderbezetting dan zoek ik het hogerop.
Ik heb heel veel begrip hoor, maar dat wil niet zeggen dat ik wantoestanden accepteer.
.
Huh? Dat is toch ook helemaal niet wat er in mijn post staat?
Ik schrijf toch ook juist dat in een situatie als deze het team/de instelling onder een vergrootglas moet liggen en er verscherpt toezicht moet zijn?
De moeder waar het in mijn verhaal over gaat gaf dezelfde dingen aan die jij aangeeft. Gesprekken mochten niet opgenomen worden, feiten werden stelselmatig verdraait of overbelicht in rapportages, beslissingen werden genomen op basis van die rapporten die jarenlang doorgegeven werden met onjuiste informatie. Het was onmogelijk om onjuiste feiten aan te laten passen. Het kind, de andere kinderen en de ouders hebben erg geleden onder deze gang van zaken en nu nog.

Moeder durfde er ook met bijna niemand over te praten vanwege het stigma die je zo makkelijk krijgt (zoals hier ook blijkt uit sommige reacties) en voelde zich hier vaak erg eenzaam in. Veel mensen weten denk ik ook niet dat bv het sgj (gereformeerde jeugdzorg) en de ws stichting (jeugdzorg van het leger des heils dacht ik) onder verscherpt toezicht hebben gestaan wegens de vele misstanden.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
09-11-2018 11:59
mijn hemel mensen, het gaat hier om kinderen!!! Straf je je eigen kind ook door het urenlang aan tafel te laten zitten, zonder te bewegen of geluid te maken? Is er echt iemand die met droge ogen kan zeggen dat dit een toepasselijke straf is voor wat dan ook?????
En verder, kinderen kunnen ontsporen en gedrag vertonen wat niet door de beugel kan, maar vergeet niet dat de overgrote meerderheid zo is door de omstandigheden, niet omdat ze slecht zijn geboren!
Dit dus!
Life is a bitch (and I'm helping her).
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
09-11-2018 11:44
Dit.
De belachelijk verregaande macht van jeugdzorg. En als zij eemmaal iets zeggen gaan de meeste kinderrechters er zonder meer in mee. Want jeugdzorg weet het wel, de ouders niet, evt andere hulpverleners die het verhaal van de ouders steunen worden dan ook weggezet als beunhazen (eerlijk waar meegemaakt).
Er zijn zelfs advocaten en rechters in de regio Rotterdam die dit aan de kaak gesteld hebben. Geen idee wat daar uiteindelijk mee gebeurd is.
.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 00:31
99.56% gewijzigd
Eens hoor tuinhek. Maar kinderen mogen nooit de dupe worden van onderbezetting of onbekwame leiding. En als dat wel gebeurd mag het niet om die redenen gebagatelliseerd worden of als reden aangevoerd worden om ouders niet serieus te nemen miz.
.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 00:32
99.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
09-11-2018 11:02
Mijn man kwam meermaals thuis na mishandeld te zijn door een ouder. Dus ja, ik mag daar ook een mening over hebben.
Mishandeling is nooit goed te praten maar toch vreemd dat het bepaalde mensen vaker overkomt dan andere collega's in precies dezelfde beroepsgroep. Ik geloof niet dat dit alleen met pure pech te maken heeft.

Als je man dat vaak overkomt mag hij ook wel eens naar zijn eigen aandeel gaan kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven