Loopt metoo uit de hand?

24-11-2017 19:12 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
ja of nee?

ja of nee

Totaal aantal stemmen: 154

ja (62%)
nee (38%)
Goeie post, zazamaenade.
zazamaenade schreef:
26-11-2017 12:44
Naar mijn mening is het helemaal niet belangrijk of iemand of 'men' vindt dat het uit de hand is gelopen (wat daar dan ook mee bedoeld wordt, want dat is helemaal niet zo duidelijk).
Zo'n uitspraak komt alleen maar voort uit een vergeefs verlangen iets in de hand te houden, of de kop in te drukken.

Er is een beerput opengegaan. De ervaringen die gemeld worden zijn heel divers.
Zeer ernstig of meer van een dagelijkse, ergerlijke soort. Langdurig of eenmalig.

Constructiever lijkt me om nu te gaan kijken hoe we realistisch omgaan met alles wat naar buiten is gekomen, hoe we beschuldigingen kunnen onderzoeken, hoe we slachtoffers kunnen helpen, welke maatregelen te nemen tegen daders en hoe we kunnen bereiken dat deze zaken minder vaak gaan plaatsvinden.
Nee hoor. Ik vind het uit de hand gelopen en ik heb niet bepaald de wens om iets de kop in te drukken of het oude in stand te houden.
Mensen gaan eigen rechter spelen. En als je eenmaal publiekelijk aan de schandpaal genageld bent, dan heb je pech. Oog voor slachtoffers die hieruit ontstaan is er niet. Het gegeven dat er publiekelijk gezinnen, vriendenkringen en zelfs werkgevers ter verantwoording worden geroepen omdat iemands naam genoemd is, gaat wat mij betreft veel te ver.

Met je laatste alinea ben ik het helemaal eens.
hebjehaarookweer schreef:
26-11-2017 11:56
Ach Kadanz, die hoon was er ook al voor #metoo. Voor die preutse wijven die al begonnen te zeiken als ze eens in hun kont werden geknepen. Voor die slettebakken die het waagden om in een kort rokje over straat te lopen, voor de vrouw die geen nee durfde te zeggen uit angst voor wat die opdringerige en fysiek veel sterkere man zou kunnen doen en het dús allemaal zelf ook wilde.

Waar ik eerder hoopte dat potentiële daders meer begrip voor potentiële slachtoffers zouden krijgen en er zo een hoop leed voorkomen zou kunnen worden, hoop ik dan nu maar gewoon dat iedereen zijn/haar ongewenste poten én opmerkingen thuishoudt uit angst voor gezeik. Dan is het tenminste nog ergens goed voor geweest.
Dat begrip is denk ik ook gegroeid in zekere mate. Je hoort me niet zeggen dat #metoo vergeefs is geweest. Maar waar ligt de grens bij deze aanpak? En wanneer doet deze aanpak zichzelf de nek om? Ik denk dat dat punt heel snel werd bereikt.
zazamaenade schreef:
26-11-2017 12:44

Zo'n uitspraak komt alleen maar voort uit een vergeefs verlangen iets in de hand te houden, of de kop in te drukken.
Denk je dat echt? Heel wat vrouwen hier (60% als ik de poll mag geloven) vinden het te ver gaan. Willen die ook 'iets in de hand houden'?
Alle reacties Link kopieren
Je uitspreken kan niet uit de hand lopen, mensen veroordelen wel.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
26-11-2017 18:13
Denk je dat echt? Heel wat vrouwen hier (60% als ik de poll mag geloven) vinden het te ver gaan. Willen die ook 'iets in de hand houden'?
Ik denk echt dat de uitroep 'het loopt uit de hand' voortkomt uit weerzin tegen die amorfe, overweldigende hoeveelheid ervaringen. Dat is een psychologisch afweringsmechanisme, meer niet. Ook ik dacht weleens 'pff, even niet'. Er komt van alles naar buiten, soms denk ik ook weleens : moet dat nou ? Maar dat zegt iets over mij, niet over #metoo, of de ervaringen van mensen die dat onder die hashtag 'delen'.

En zo'n poll, hier op dit topic, sorry hoor, dat geeft de gedachten van een aantal mensen die hier op dit topic reageren weer. Ik heb bv zelf niet eens gestemd, omdat ik dit soort polls idioot vind.
En maatgevend voor wat dan ook is het natuurlijk niet. Ja, voor het gelijk van de TO. Gefeliciteerd !

#metoo gaat over iets ernstiger zaken, vrees ik.

Gelukkig wordt er ook iets serieuzer gereageerd op #metoo. Of het wat uithaalt valt te bezien, maar toch :
https://nos.nl/artikel/2204574-frankrij ... ieden.html
nounou
zazamaenade schreef:
26-11-2017 19:10
Ik denk echt dat de uitroep 'het loopt uit de hand' voortkomt uit weerzin tegen die amorfe, overweldigende hoeveelheid ervaringen. Dat is een psychologisch afweringsmechanisme, meer niet. Ook ik dacht weleens 'pff, even niet'. Er komt van alles naar buiten, soms denk ik ook weleens : moet dat nou ? Maar dat zegt iets over mij, niet over #metoo, of de ervaringen van mensen die dat onder die hashtag 'delen'.

En zo'n poll, hier op dit topic, sorry hoor, dat geeft de gedachten van een aantal mensen die hier op dit topic reageren weer. Ik heb bv zelf niet eens gestemd, omdat ik dit soort polls idioot vind.
En maatgevend voor wat dan ook is het natuurlijk niet. Ja, voor het gelijk van de TO. Gefeliciteerd !

#metoo gaat over iets ernstiger zaken, vrees ik.

Gelukkig wordt er ook iets serieuzer gereageerd op #metoo. Of het wat uithaalt valt te bezien, maar toch :
https://nos.nl/artikel/2204574-frankrij ... ieden.html
Dat is niet mijn ervaring. De weerzin lijkt me vooral tegen de vele publieke beschuldigingen. Ik snap dat dat onderdeel is van de kracht achter #metoo, maar het is tegelijkertijd de zwakke schakel.
Ik ben het volledig met je eens zazamaenade, daar valt niets tegenin te brengen.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
26-11-2017 19:22
Dat is niet mijn ervaring. De weerzin lijkt me vooral tegen de vele publieke beschuldigingen. Ik snap dat dat onderdeel is van de kracht achter #metoo, maar het is tegelijkertijd de zwakke schakel.
Wat betreft weerzin tegen publieke beschuldigingen, ik deel die soms wel. Het lijkt me ook een onontkoombaar onderdeel van publieke bekendheid, net zoals niet meer ongestoord op een terras kunnen zitten. Het zit blijkbaar in de menselijke aard om zowel mensen enorm te bewonderen als om mensen van hun voetstuk te willen trekken en in de grond te trappen. In sommige media, en zeker het op roddel en achterklap gerichte deel daarvan, wordt er gesmuld van dit soort relletjes.
Je hóeft dat soort society-nieuws niet tot je te nemen. Eerlijk gezegd volg ik, zelfs in de #metoo-discussie, dit soort zaken maar zijdelings.

Het is natuurlijk niet zo dat #metoo alleen gaat over filmsterren, producers en politici.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-11-2017 19:24
Ik ben het volledig met je eens zazamaenade, daar valt niets tegenin te brengen.
Cateautje, dat lijkt me wel érg veel eer ;-D
nounou
zazamaenade schreef:
26-11-2017 20:09
Cateautje, dat lijkt me wel érg veel eer ;-D
Waarom?! Moet ik het for the sake off the discussion oneens met je zijn en nog heel eigenwijs iets van mezelf toevoegen? Je hebt gewoon een heel goed punt en daar sta ik achter. Je moet zelf weten of dat een eer voor je is.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-11-2017 20:12
Waarom?! Moet ik het for the sake off the discussion oneens met je zijn en nog heel eigenwijs iets van mezelf toevoegen? Je hebt gewoon een heel goed punt en daar sta ik achter. Je moet zelf weten of dat een eer voor je is.
Nou, dank je wel dan :$ .
(Ik had eerder hierboven getikt dat ik wel houd van wat tegenspraak mits niet op de vrouw en niet over de top, maar had dat weer weggehaald :bonk: )
nounou
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
26-11-2017 20:05
Wat betreft weerzin tegen publieke beschuldigingen, ik deel die soms wel. Het lijkt me ook een onontkoombaar onderdeel van publieke bekendheid, net zoals niet meer ongestoord op een terras kunnen zitten. Het zit blijkbaar in de menselijke aard om zowel mensen enorm te bewonderen als om mensen van hun voetstuk te willen trekken en in de grond te trappen. In sommige media, en zeker het op roddel en achterklap gerichte deel daarvan, wordt er gesmuld van dit soort relletjes.
Je hóeft dat soort society-nieuws niet tot je te nemen. Eerlijk gezegd volg ik, zelfs in de #metoo-discussie, dit soort zaken maar zijdelings.

Het is natuurlijk niet zo dat #metoo alleen gaat over filmsterren, producers en politici.
Het kan mensen kapot maken. Ook al is het iets anders maar we zagen wat de 'roddel' met Patricia Paay deed.

Vaak worden zaken achter gesloten deuren behandeld maar dan is er wel een rechter en een advokaat, en de rechter bepaalt de straf, nu word het de wijde wereld in gegooid wat al een erg hoge straf is, en speelt men zelf levenslang voor rechter en is er misschien geen advocaat. Misbruik is zeker niet oké, maar hoever mag iemand gaan om iemand publiekelijk aan de schandpaal te nagelen?
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Als je publiekelijk aan de schandpaal hangt is er maar 1 passende oplossing en dat is publiekelijk excuses maken. Mooi gebaar wat je meer in bepaalde Aziatische landen ziet zoals z. Korea en Japan. Hoe westerser hoe meer a la Bill Clinton, ontken verdraai doe ontzet, tot het niet meer kan.
Cateautje schreef:
24-11-2017 19:48
Nee, 1 op de 3 vrouwen heeft te maken met verkrachten, full blown.
Echt niet. zou wat zijn zeg.
swifty schreef:
27-11-2017 06:47
Als je publiekelijk aan de schandpaal hangt is er maar 1 passende oplossing en dat is publiekelijk excuses maken. Mooi gebaar wat je meer in bepaalde Aziatische landen ziet zoals z. Korea en Japan. Hoe westerser hoe meer a la Bill Clinton, ontken verdraai doe ontzet, tot het niet meer kan.
Mooi voorbeeld geef je met Japan. Die bieden nu niet bepaald hun excuses aan voor WO II (niet dat dat van mij hoeft, vind ik altijd zulk dom gedoe).

Ik vind publiekelijk aan de schandpaal hangen echt niet normaal in veel gevallen. Mensen met een 'verkeerde' mening, mensen zonder wederhoor een aanrander/verkrachter noemen, ik vind het nog al wat. Nu zullen mensen in hoge posities wel nog een baan vinden in een of andere schimmige commissie maar Jan of Truus van op de hoek, nee. Dan moet de misdaad wel ernstig zijn en ook redelijk onomstotelijk vast staan, anders vind ik dat veel te ver gaan.
Hoeveel mensen zullen kunnen zeggen 'me never'. Iedereen heeft toch wel eens iets onhandigs gedaan of gezegd in een grijs verleden? Ik heb wel eens ongevraagd een hand op iemand knie gelegd en een blauwtje gelopen, telt dat dan ook?
MinkeDeWit schreef:
27-11-2017 10:50
Hoeveel mensen zullen kunnen zeggen 'me never'. Iedereen heeft toch wel eens iets onhandigs gedaan of gezegd in een grijs verleden? Ik heb wel eens ongevraagd een hand op iemand knie gelegd en een blauwtje gelopen, telt dat dan ook?
Tja ik denk dat ik ook 'I have' kan zeggen, maar toen ik nog jong en knap was is het vast niet op gevat als iets traumatisch.

Uiteraard nooit echt iemand aan gerand of zo he, laat ik dat voor op stellen.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
26-11-2017 20:05
Wat betreft weerzin tegen publieke beschuldigingen, ik deel die soms wel.


Soms?

Ik verafschuw publieke beschuldigingen. Ze gaan totaal in tegen een grondrecht in onze wetstaat: je bent pas schuldig als je veroordeeld bent.
Het is zo makkelijk om leugens te verspreiden en iemand helemaal kapot te maken.
In die zin loopt #metoo het risico om snel uit de hand te lopen.

(ik zal bijv ook nooit op fb een filmpje delen wat is gemaakt met een winkelcamera en waarop een winkeldief staat of zo)


Ik vind #metoo in zijn algemeenheid niet perse uit de hand lopen. Ik denk dat het heel goed is om je verhaal te delen, vanuit jouw ervaring. Zonder man en paard te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Fleurtje_5 schreef:
26-11-2017 23:46
Het kan mensen kapot maken. Ook al is het iets anders maar we zagen wat de 'roddel' met Patricia Paay deed.

Vaak worden zaken achter gesloten deuren behandeld maar dan is er wel een rechter en een advokaat, en de rechter bepaalt de straf, nu word het de wijde wereld in gegooid wat al een erg hoge straf is, en speelt men zelf levenslang voor rechter en is er misschien geen advocaat. Misbruik is zeker niet oké, maar hoever mag iemand gaan om iemand publiekelijk aan de schandpaal te nagelen?
Geen idee, Fleurtje.
Het lijkt me een retorische vraag die je stelt, waar geen duidelijk antwoord op mogelijk is.

Misbruik vind ik wel wat ernstiger dan 'niet oké', dat zou ik toch liever onder strafbaar gedrag, criminaliteit dus, scharen.
Publiekelijk aan de schandpaal genageld worden kan een uitvloeisel kan zijn van lafheid, roddel en achterklap. Bladen als de Privé en sommige pagina's van de Telegraaf staan er vol van, mensen zijn er blijkbaar dol op. Persoonlijk houd ik daar helemaal niet van. In de entertainmentindustrie is geloof ik nogal veel sprake van jaloezie, daar komt natuurlijk veel ellende uit voort.
In combinatie met #metoo geeft dat wel een giftige mix, vrees ik. Persoonlijk weet ik niets van die wereld dus spreek me daar ook niet over uit.
nounou
Alle reacties Link kopieren
swifty schreef:
27-11-2017 06:47
Als je publiekelijk aan de schandpaal hangt is er maar 1 passende oplossing en dat is publiekelijk excuses maken.
Exact. Ongeacht de juistheid van de beschuldiging ben je dan al veroordeeld. Precies het probleem
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
27-11-2017 11:51
Soms?

Ik verafschuw publieke beschuldigingen. Ze gaan totaal in tegen een grondrecht in onze wetstaat: je bent pas schuldig als je veroordeeld bent.
Het is zo makkelijk om leugens te verspreiden en iemand helemaal kapot te maken.
In die zin loopt #metoo het risico om snel uit de hand te lopen.

(ik zal bijv ook nooit op fb een filmpje delen wat is gemaakt met een winkelcamera en waarop een winkeldief staat of zo)


Ik vind #metoo in zijn algemeenheid niet perse uit de hand lopen. Ik denk dat het heel goed is om je verhaal te delen, vanuit jouw ervaring. Zonder man en paard te noemen.
In het geval van wat Harry Weinstein heeft geflikt is dit wel degelijk door publieke beschuldigingen op Twitter bekend geworden, daardoor voelden vrouwen zich gesteund om hun ervaringen te 'delen'. Wanneer dat niet op deze manier gestart zou zijn ging het misschien nog steeds door.
Je kunt wel heel principieel op de kansel klimmen en het veroordelen, maar blijkbaar voelen mensen in de entertainmentindustrie zich niet stevig genoeg om weerstand te bieden aan machtigen die zich aan hen vergrijpen.
En in het algemeen, want overal waar mensen macht of overwicht hebben, of dat als priester, (pleeg)ouder, tantra-masseur, therapeut of goeroe is vergrijpt men zich aan anderen die zich afhankelijk voelen, of dat zijn.
nounou
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
26-11-2017 12:44
Naar mijn mening is het helemaal niet belangrijk of iemand of 'men' vindt dat het uit de hand is gelopen (wat daar dan ook mee bedoeld wordt, want dat is helemaal niet zo duidelijk).
Zo'n uitspraak komt alleen maar voort uit een vergeefs verlangen iets in de hand te houden, of de kop in te drukken.

Er is een beerput opengegaan. De ervaringen die gemeld worden zijn heel divers.
Zeer ernstig of meer van een dagelijkse, ergerlijke soort. Langdurig of eenmalig.

Constructiever lijkt me om nu te gaan kijken hoe we realistisch omgaan met alles wat naar buiten is gekomen, hoe we beschuldigingen kunnen onderzoeken, hoe we slachtoffers kunnen helpen, welke maatregelen te nemen tegen daders en hoe we kunnen bereiken dat deze zaken minder vaak gaan plaatsvinden.
Thanx, dit scheelt me een hoop tikken!

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er al vrij snel na het begin van #metoo wat oplossingsgerichte projecten van de grond zouden komen. SIRE-spotjes over waar de grens ligt en hoe jij en omstanders kunnen reageren, voorlichting over waar je nazorg krijgt,
lesmateriaal, etc .
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
27-11-2017 12:18
In het geval van wat Harry Weinstein heeft geflikt is dit wel degelijk door publieke beschuldigingen op Twitter bekend geworden, daardoor voelden vrouwen zich gesteund om hun ervaringen te 'delen'. Wanneer dat niet op deze manier gestart zou zijn ging het misschien nog steeds door.
Je kunt wel heel principieel op de kansel klimmen en het veroordelen, maar blijkbaar voelen mensen in de entertainmentindustrie zich niet stevig genoeg om weerstand te bieden aan machtigen die zich aan hen vergrijpen.
En in het algemeen, want overal waar mensen macht of overwicht hebben, of dat als priester, (pleeg)ouder, tantra-masseur, therapeut of goeroe is vergrijpt men zich aan anderen die zich afhankelijk voelen, of dat zijn.

Daar heb je een punt.
Dan moeten we het dus makkelijker maken om melding/aangifte te doen. Zo laagdrempelig dat die afhankelijke mensen het ook durven. Bij een betrouwbaar instituut die een verband kan leggen ('er zijn nu 20 meldingen over die ene bekende figuur, die moeten we aanhouden')
Een melding is niets, zelfs na twintig meldingen zal iemand niet worden aangehouden. Het zou makkelijker moeten zijn om aangifte te doen van aanranding en verkrachting, en een aangifte zou door politie niet bij voorbaat bezien moeten worden als vals-totdat-het-tegendeel-gebleken-is. Voor richting hebben we een ander instituut.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven