Mazelenuitbraak op kdv Den Haag

02-04-2019 08:16 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/l/2278609

Ik word hier zo boos van. En ook van dat ze niet willen zeggen welk KDV. Privacy is leuk, maar veiligheid weegt m.i. zwaarder.

Van mij mag deze gauw ingaan:

https://d66.nl/wetsvoorstel-vaccineren-kinderopvang/
anoniem_374045 wijzigde dit bericht op 02-04-2019 11:21
Reden: Toevoeging
21.85% gewijzigd
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Het is toch helemaal niet bekend wie van de kinderen "patient zero" is? Het kan net zo goed een baby van 11 maanden zijn die het tijdens vakantie opgelopen heeft en de rest heeft besmet, hoeft niet per se dat al iets oudere kind te zijn geweest. Zolang kinderen de eerste 14 maanden nog niet gevaccineerd zijn blijven dit soort uitbraken lastig te voorkomen.

Dan zouden ze iets moeten uitvinden om ongeboren baby's al bescherming mee te geven door de zwangere vrouw te vaccineren. Gelukkig is het mazelen en geen meningokokken of polio, dat zou nog erger zijn. Hopelijk zijn ze allemaal snel weer beter en houden ze er niks aan over.
jellycups01 wijzigde dit bericht op 02-04-2019 10:35
0.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
02-04-2019 10:29
Ik denk dat wanneer je openbaar maakt wie precies besmet is met de mazelen, er een situatie ontstaat van collectieve uitsluiting. Dat is voor de mazelen een buitenproportionele maatregel.
Ik zou vooral willen weten waar het ongeveer was.. kdv / wijk.

Maar als blijkt dat de besmetting komt door antivaxxers dan vind ik het uitsluiten van die mensen niet buitenproportioneel en mogen ze van mij aan de schandpaal.

Ik hoop dat die wetswijziging van D66 er snel doorheen komt.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Pandax schreef:
02-04-2019 10:29
Ik denk dat wanneer je openbaar maakt wie precies besmet is met de mazelen, er een situatie ontstaat van collectieve uitsluiting. Dat is voor de mazelen een buitenproportionele maatregel.
Precies
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de mensen die in de buurt wonen echt wel op de hoogte zijn. Dat hou je echt niet stil hoor. Voor de rest van Nederland is het helemaal niet relevant welk kdv het is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
02-04-2019 10:34
Ik denk dat de mensen die in de buurt wonen echt wel op de hoogte zijn. Dat hou je echt niet stil hoor. Voor de rest van Nederland is het helemaal niet relevant welk kdv het is.
Dat hoop ik.. dan zit ik dus niet in de buurt. Wel k*t voor de mensen die dat wel zitten, hopelijk blijft de uitbraak beperkt tot deze kinderen.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
jellycups01 schreef:
02-04-2019 10:31
Het is toch helemaal niet bekend wie van de kinderen "patient zero" is? Het kan net zo goed een baby van 11 maanden zijn die het tijdens vakantie opgelopen heeft en de rest heeft besmet, hoeft niet per se dat al iets oudere kind te zijn geweest. Zolang kinderen de eerste 14 maanden nog niet gevaccineerd zijn blijven dit soort uitbraken lastig te voorkomen.

Dan zouden ze iets moeten uitvinden om ongeboren baby's al bescherming mee te geven door de zwangere vrouw te vaccineren. Gelukkig is het mazelen en geen meningokokken of polio, dat zou nog erger zijn. Hopelijk zijn ze allemaal snel weer beter en houden ze er niks aan over.
Inenten vanaf 6 maanden en dan met 14 maanden weer.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
02-04-2019 10:32
Maar als blijkt dat de besmetting komt door antivaxxers dan vind ik het uitsluiten van die mensen niet buitenproportioneel en mogen ze van mij aan de schandpaal.

Ik snap je gevoel, maar de gevolgen van mensen aan de schandpaal nagelen, dus collectief straffen met iets als sociale uitsluiting, zijn verrijkender dan zo op het oog lijkt. Het resulteert in het uitvergroten van verschillen tussen mensen, wat doorgaans op een samenleving geen positief effect heeft. En mensen zullen door zo'n negatieve benadering niet opeens wel geneigd zijn om hun kinderen te laten inenten, ze zullen eerder hun hakken verder in het zand steken en hun identiteit als niet-vaccineerder sterker benadrukken. Ik zou inzetten op een transparantere informatievoorziening en beter onderwijs zodat aankomende ouders hun kinderen in ieder geval weer vaker laten inenten. En voor nu accepteren dat de vaccinatiegraad lager is dan we willen.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
02-04-2019 10:40
Ik snap je gevoel, maar de gevolgen van mensen aan de schandpaal nagelen, dus collectief straffen met iets als sociale uitsluiting, zijn verrijkender dan zo op het oog lijkt. Het resulteert in het uitvergroten van verschillen tussen mensen, wat doorgaans op een samenleving geen positief effect heeft. En mensen zullen door zo'n negatieve benadering niet opeens wel geneigd zijn om hun kinderen te laten inenten, ze zullen eerder hun hakken verder in het zand steken en hun identiteit als niet-vaccineerder sterker benadrukken. Ik zou inzetten op een transparantere informatievoorziening en beter onderwijs zodat aankomende ouders hun kinderen in ieder geval weer vaker laten inenten. En voor nu accepteren dat de vaccinatiegraad lager is dan we willen.
Toch is wat nu gebeurt, eigenlijk het meest effectief:
een uitbraak van een ziekte.
Heel onaardig wat ik nu zeg, maar pas als er weer eens kinderen overlijden aan die zogenaamde onschuldige ziektes, gaan mensen er van leren
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
02-04-2019 10:37
Inenten vanaf 6 maanden en dan met 14 maanden weer.
Voor kinderen die naar het kinderdagverblijf gaan is dat misschien niet eens zo'n overbodige luxe. Dan kun je nog steeds zelf bepalen of je je kind wel of niet laat vaccineren maar hoeven ongevaccineerde kinderen niet meer de dupe te worden van een bewust ongevaccineerd kind.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
02-04-2019 10:40
Ik snap je gevoel, maar de gevolgen van mensen aan de schandpaal nagelen, dus collectief straffen met iets als sociale uitsluiting, zijn verrijkender dan zo op het oog lijkt. Het resulteert in het uitvergroten van verschillen tussen mensen, wat doorgaans op een samenleving geen positief effect heeft. En mensen zullen door zo'n negatieve benadering niet opeens wel geneigd zijn om hun kinderen te laten inenten, ze zullen eerder hun hakken verder in het zand steken en hun identiteit als niet-vaccineerder sterker benadrukken. Ik zou inzetten op een transparantere informatievoorziening en beter onderwijs zodat aankomende ouders hun kinderen in ieder geval weer vaker laten inenten. En voor nu accepteren dat de vaccinatiegraad lager is dan we willen.
Dat zou normaal ook mijn idee zijn, maar volgens mij wordt dit allemaal echt al genoeg gedaan. En tóch blijven mensen denken dat ze het beter weten dan artsen / wetenschappers. Waar trekken we dan de grens? Op zijn minst bij het niet toelaten tot kdv’s mag ik hopen..
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
TO: Je zou eens op de website van Kritisch Prikken of VaccinVrij moeten kijken. Eerlijk gezegd snap ik goed dat sommige ouders daardoor worden beïnvloed, want ze komen heel stellig over en gebruiken redelijke argumenten (ze zeggen bijvoorbeeld: mazelen kwam al minder voor voordat het vaccin werd geïntroduceerd). Als je goed kritisch kunt nadenken, dan kan je daar wel je vraagtekens bij zetten, maar niet iedereen kan dat denk ik. Ouders die hun kind niet laten vaccineren denken oprecht dat dat het beste is voor hun kind, maar dat is voor ouders die wel vaccineren heel moeilijk te begrijpen.
Eze schreef:
02-04-2019 10:31
Daarom is het juist belangrijk dat de vaccinatiegraad hoog is: dan zijn kinderen zoals die van jou door de groepsimmuniteit ook beschermd.
Ja precies, maar het is dus niet gelijk gezegd dat het een anti-vaxer is waardoor het uitbreekt.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2019 10:44
Toch is wat nu gebeurt, eigenlijk het meest effectief:
een uitbraak van een ziekte.
Heel onaardig wat ik nu zeg, maar pas als er weer eens kinderen overlijden aan die zogenaamde onschuldige ziektes, gaan mensen er van leren

Ik hoop eigenlijk dat dat niet nodig is. Met goed onderwijs en een goede informatievoorziening zou je theoretisch sommige vormen van zelfontdekkend leren moeten kunnen voorkomen ;-D
Momenteel zit men middenin de vaccinaties voor HPV en Men ACWY. De hoop is toch dat nu óók de opkomst voor de HPV omhoog gaat tov vorige jaren (en dat lijkt nu ook al zo te zijn), juist omdat er kinderen zijn overleden aan menigokokken. Dus wat lilalinda zegt klopt wel.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
02-04-2019 10:40
Ik snap je gevoel, maar de gevolgen van mensen aan de schandpaal nagelen, dus collectief straffen met iets als sociale uitsluiting, zijn verrijkender dan zo op het oog lijkt. Het resulteert in het uitvergroten van verschillen tussen mensen, wat doorgaans op een samenleving geen positief effect heeft. En mensen zullen door zo'n negatieve benadering niet opeens wel geneigd zijn om hun kinderen te laten inenten, ze zullen eerder hun hakken verder in het zand steken en hun identiteit als niet-vaccineerder sterker benadrukken. Ik zou inzetten op een transparantere informatievoorziening en beter onderwijs zodat aankomende ouders hun kinderen in ieder geval weer vaker laten inenten. En voor nu accepteren dat de vaccinatiegraad lager is dan we willen.
De bedoeling van bekendmaken wie er besmet is, zou ook niet zijn de ouders van die kinderen te bewegen alsnog hun koters te laten vaccineren. Dat zou inderdaad kansloos zijn. Wat je er wél mee bereikt is dat je andere ouders van kinderen die bijv om medische redenen niet zijn gevaccineerd of die nog gewoon te jong zijn de kans geeft deze mensen te mijden.
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
02-04-2019 10:46
Dat zou normaal ook mijn idee zijn, maar volgens mij wordt dit allemaal echt al genoeg gedaan. En tóch blijven mensen denken dat ze het beter weten dan artsen / wetenschappers. Waar trekken we dan de grens? Op zijn minst bij het niet toelaten tot kdv’s mag ik hopen..

Nee, want we hebben als maatschappij afgesproken dat sociale uitsluiting onwenselijk is en een maatregel die niet in verhouding staat tot de risico's die kinderen lopen wanneer ze in contact staan met ongevaccineerden. Als je er over nadenkt is het ook nauwelijks te realiseren: een groot deel van kinderen op kdv's is niet of niet geheel gevaccineerd, simpelweg omdat ze daar de leeftijd nog niet voor hebben.

Maar over artsen en wetenschappers: veel kennis die wordt gecreeerd in de wetenschap wordt door de maatschappij niet geloofd of op waarde geschat. Dat is niet alleen zo bij vaccineren, ook op allerlei andere gebieden. Ik denk dat daar inderdaad nog een slag te winnen valt.
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
02-04-2019 10:50
Momenteel zit men middenin de vaccinaties voor HPV en Men ACWY. De hoop is toch dat nu óók de opkomst voor de HPV omhoog gaat tov vorige jaren (en dat lijkt nu ook al zo te zijn), juist omdat er kinderen zijn overleden aan menigokokken. Dus wat lilalinda zegt klopt wel.
Wat bij Meningokokken anders gaat, dan bij de 'kinderziektes', is dat we bij Meningokokken juist de verhalen horen, van familieleden van overledenen. Bij de kinderziektes, zie je alleen maar een gillende baby in beeld, die een prik krijgt.
Totaal andere beeldvorming: Meningokokken ga je dood aan versus aaaah, arme baby
lilalinda schreef:
02-04-2019 10:57
Wat bij Meningokokken anders gaat, dan bij de 'kinderziektes', is dat we bij Meningokokken juist de verhalen horen, van familieleden van overledenen. Bij de kinderziektes, zie je alleen maar een gillende baby in beeld, die een prik krijgt.
Totaal andere beeldvorming: Meningokokken ga je dood aan versus aaaah, arme baby
Ja, goed punt. En een baby is nog puur en moet je niets 'vreemds' instoppen. Een tiener is toch al verpest ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik was niet bij die beslissing als maatschappij betrokken en wil graag de keuze kunnen maken voor een KDV met alleen kinderen de het rijksvaccinatieprogramma volgen )met hooguit een enkele uitzondering als kind dit om medische redenen niet mag).
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
02-04-2019 10:54
Nee, want we hebben als maatschappij afgesproken dat sociale uitsluiting onwenselijk is en een maatregel die niet in verhouding staat tot de risico's die kinderen lopen wanneer ze in contact staan met ongevaccineerden. Als je er over nadenkt is het ook nauwelijks te realiseren: een groot deel van kinderen op kdv's is niet of niet geheel gevaccineerd, simpelweg omdat ze daar de leeftijd nog niet voor hebben.

Maar over artsen en wetenschappers: veel kennis die wordt gecreeerd in de wetenschap wordt door de maatschappij niet geloofd of op waarde geschat. Dat is niet alleen zo bij vaccineren, ook op allerlei andere gebieden. Ik denk dat daar inderdaad nog een slag te winnen valt.
Volgens mij is dat wat betreft kdv’s niet zo in beton gegoten, en van mij mag dat ook veranderen: een kdv zou van mij ervoor kiezen alleen kinderen te accepteren die het reguliere rvp volgen (tenzij er een medische reden is om dat niet te doen.)
Wil je je kind niet laten vaccineren? Prima. Het staat je vrij een kdv te zoeken dat dat niet eist.
Alle kinderen die niet gevaccineerd zijn op 1 KDV plaatsen is ook juist weer gevaarlijk. Die kinderen kiezen er niet voor om kind te zijn van een anti-vaxxer.
Alle reacties Link kopieren
MollyMalone schreef:
02-04-2019 09:13
Ik ben pro-vaccinatie, maar je kunt ook doorslaan hè. Ik ben ook veertigplus en heb als kind zowel de mazelen als de bof gehad. Zoals de meeste kinderen ben ik er een paar dagen beroerd van geweest en heb ik er niks aan overgehouden. Grote kans dat dit met deze Haagse kinderen ook het geval zal zijn.

Niet zo hysterisch doen hoor, dat kan altijd nog.
Nee, dat is één van de argumenten van de anti-vaxxers: zoveel volwassenen hebben het ook gehad en er neits aan overgehouden. De kinderen, die er wél wat aan overhielden, kom je in het dagelijks leven ook niet zoveel tegen. Of helemaal niet meer. Zo overleed er een jongetje bij mij in de straat aan mazelen, maarhee.. ik hield er niets aan over.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Henk werkt in een fabriek en Ingrid is huisvrouw die gaan elk weekend naar de camping dus aan hun ligt het niet.
Alle reacties Link kopieren
Na de val van het Romeinse Rijk en het schisma in het katholieke geloof kwam de volksverhuizing binnen dat gebied op gang met ziektes en een afname van het IQ doordat 'arme paupers' zich gingen verplaatsen.

Dit is van dezelfde strekking, denken jullie dat ze in die arme Afrikaanse landen aan inenten doen? Wat zijn jullie naïef zeg.
Alle reacties Link kopieren
ChristianeF schreef:
02-04-2019 11:09
Henk werkt in een fabriek en Ingrid is huisvrouw die gaan elk weekend naar de camping dus aan hun ligt het niet.
De meeste anti vaxxers zijn volgens mij wel blank als wat: biblebelt of yup
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven