Negatief rapport over immigratie verdween in bureaula

25-05-2012 20:21 237 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.trouw.nl/tr/nl ... migratie-zijn-taboe.dhtml

Absurd toch, we mogen er over stemmen, we mogen er voor betalen

maar we mogen er vooral niet over lezen als het negatief is want o wee misschien speelt het Wilders wel in de kaart.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 14:45:

Punt is: Het Westen heeft altijd geprobeerd om met harde hand de wereld naar onze hand te zetten.

Dat leverde ons in eerste instantie een voorsprong op.

Maar dat mensen nu hun gram komen halen hier is niet vreemd. Echt niet.

Het is allemaal het product van Westerse koloniaal denken dat tot op de dag van vandaag doorgaat.
Ik geef ze ook geen ongelijk. :)
jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 14:48:

[...]

Hoe bedoel je dit? Wat wil ik anders?

En China was wel degelijk verwoest door die opiumoorlogen. Het gevolg was dat China in oorlog ging en dat zo Mao Zedong in het zadel kwam.
Sorry, maar daar zitten wel wat jaartjes tussen hoor.
Cateautje schreef op 26 mei 2012 @ 14:50:

[...]

Sorry, maar daar zitten wel wat jaartjes tussen hoor.
Dat valt wel mee. China was dusdanig onder druk gezet zodat de boel moest wel moest knallen.
jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 14:52:

[...]

Dat valt wel mee. China was dusdanig onder druk gezet zodat de boel moest wel moest knallen.
De opiumoorlogen speelde zich af in de jaren 1839 en 1860. Mao werd geboren in 1893. Vind ik niet meevallen.
Cateautje schreef op 26 mei 2012 @ 14:54:

[...]

De opiumoorlogen speelde zich af in de jaren 1839 en 1860. Mao werd geboren in 1893. Vind ik niet meevallen.
Huh??
Daar zit 33 jaar tussen, op een historische schaal is dat echt bijna niks. Je denkt toch ook niet dat wat er nu in Nederland geen uitvloeisel is van wat er in de jaren zeventig speelde?

Als je dat nou zou zeggen over 300 jaar ok.
Cateautje, door de zogehete 'ongelijke verdragen' na de opiumoorlogen werd China langzaam in de handen gedrukt van het communisme.

En als je het niet gelooft: Mao is ontdekt door een Nederlander. Dus als je de Nederlandse invloed directer wil zien, dan kan dat.
_lupine_ schreef op 26 mei 2012 @ 14:57:

Daar zit 33 jaar tussen, op een historische schaal is dat echt bijna niks. Je denkt toch ook niet dat wat er nu in Nederland geen uitvloeisel is van wat er in de jaren zeventig speelde?

Helemaal opmerkelijk omdat Cateautje zelf met het 'Nederland' van duizenden jaren geleden aan komt zetten omdat daar, toen, op die plek, de Nederlandse werkmentaliteit ontstond. En dan nu muggenziften over een paar decennia?
_lupine_ schreef op 26 mei 2012 @ 14:57:

Mao regeerde niet vanuit de wieg. :)
jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 14:57:

Cateautje, door de zogehete 'ongelijke verdragen' na de opiumoorlogen werd China langzaam in de handen gedrukt van het communisme.

En als je het niet gelooft: Mao is ontdekt door een Nederlander. Dus als je de Nederlandse invloed directer wil zien, dan kan dat.
Ik zit de hele geschiedenis er over te lezen, maar ik vind het er niet in terug.
Cateautje schreef op 26 mei 2012 @ 15:03:

[...]

Ik zit de hele geschiedenis er over te lezen, maar ik vind het er niet in terug.

Wat vind je niet terug?

En je zit de HELE geschiedenis van een land als China ff terug te lezen? In 5 minuten?
Cateautje: ik wil best met jou van gedachten wisselen over het wel en wee van de geschiedenis, maar dan moet je de historische 'wetten' niet ontkennen. Vaak zitten de zaken moeilijk in elkaar en is het een niet los te zien van het altijd en altijd voert het heden voort uit het verleden.

Ju kunt toch onmogelijk ontkennen de manier waarop een land aan het begin van de 19e gedroeg, niets te maken heeft met de voorgaande decennia en eeuwen?

Mochten er al echt omwentelingen of revoluties voordoen, dan gaan daar jaren en jaren aan onderhuidse spanningen en gebeurtenissen aan vooraf. Een land gaat niet ieder jaar 'blanco' de geschiedenis in. Dat begrijp je toch wel?
_lupine_ schreef op 26 mei 2012 @ 15:08:

Cateautje: ik wil best met jou van gedachten wisselen over het wel en wee van de geschiedenis, maar dan moet je de historische 'wetten' niet ontkennen. Vaak zitten de zaken moeilijk in elkaar en is het een niet los te zien van het altijd en altijd voert het heden voort uit het verleden.

Ju kunt toch onmogelijk ontkennen de manier waarop een land aan het begin van de 19e gedroeg, niets te maken heeft met de voorgaande decennia en eeuwen?

Mochten er al echt omwentelingen of revoluties voordoen, dan gaan daar jaren en jaren aan onderhuidse spanningen en gebeurtenissen aan vooraf. Een land gaat niet ieder jaar 'blanco' de geschiedenis in. Dat begrijp je toch wel?
Je zegt dat Mao naar aanleiding van de opiumoorlogen aan de macht is gekomen. Ik lees dat Mao door middel van een reis door China het leven van de boeren verschrikkelijk vond en daar iets aan wilde doen, dat was zijn uitgangspunt, zijn idealisme. Maar goed, ik ben nog lang niet uitgelezen en ik wil het ook van meerdere kanten te weten komen. Als het dan toch moet.
Waarom was het leven van die boeren dan zo verschrikkelijk? Wat ging daaraan vooraf? Wie en wat werd daar schuldig aan bevonden?

Wat waren de heersende en vernieuwende politieke opvattingen? Hoe was de macht en geld toen verdeeld?

Etc, etc. Dat soort vragen moet je jezelf stellen.
_lupine_ schreef op 26 mei 2012 @ 15:16:

Waarom was het leven van die boeren dan zo verschrikkelijk? Wat ging daaraan vooraf? Wie en wat werd daar schuldig aan bevonden?

Wat waren de heersende en vernieuwende politieke opvattingen? Hoe was de macht en geld toen verdeeld?

Etc, etc. Dat soort vragen moet je jezelf stellen.
De rede waarom ik kritisch ben is onder andere omdat op het internet onder andere een bewering blijft rondwaren die duidelijk niet klopt. Ik ben niet bang voor de waarheid, ik wil hem zelfs graag weten. Dus blijf ik lezen. :)
Cateautje schreef op 26 mei 2012 @ 15:21:

[...]

De rede waarom ik kritisch ben is onder andere omdat op het internet onder andere een bewering blijft rondwaren die duidelijk niet klopt. Ik ben niet bang voor de waarheid, ik wil hem zelfs graag weten. Dus blijf ik lezen. :)

Goede grondhouding hoor. Dat doe ik ook.

Maar we moeten ons niet blindstaren op Mao. Het doet niets af aan de rest van het verhaal en de discussie hier.
jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 15:56:

[...]

Goede grondhouding hoor. Dat doe ik ook.

Maar we moeten ons niet blindstaren op Mao. Het doet niets af aan de rest van het verhaal en de discussie hier.

Nee de discussie staat en ik blijf toch overtuigd van mijn mening.

Nederland was na de tweede wereldoorlog straatarm en voor gedeelte platgebombardeerd, maar het eerste dat gedaan werd was een begin maken met het opruimen van de troep.

Als ik dat vergelijk met de aardbeving in Haiti waar iedereen maar blijft wachten tot een ander aan de slag gaat, dan word ik daar een beetje kregel van. Er zitten een miljoen mensen daar in een tentenkamp. Laten we er vanuit gaan dat de helft kind is en vrouw, dan blijven er een half miljoen over en als daar de helft ziek zwak en misselijk van is, dan blijven er een kwart miljoen gezonde sterke mannen over om een beginnetje te maken met het opruimen van de zooi, maar niemand doet dus iets en ik mag dit niet vinden en dat is absurd. En dat is dus wat ik bedoel.
Cateautje schreef op 26 mei 2012 @ 16:06:

[...]

Nee de discussie staat en ik blijf toch overtuigd van mijn mening.

Nederland was na de tweede wereldoorlog straatarm en voor gedeelte platgebombardeerd, maar het eerste dat gedaan werd was een begin maken met het opruimen van de troep.

Als ik dat vergelijk met de aardbeving in Haiti waar iedereen maar blijft wachten tot een ander aan de slag gaat, dan word ik daar een beetje kregel van. Er zitten een miljoen mensen daar in een tentenkamp. Laten we er vanuit gaan dat de helft kind is en vrouw, dan blijven er een half miljoen over en als daar de helft ziek zwak en misselijk van is, dan blijven er een kwart miljoen gezonde sterke mannen over om een beginnetje te maken met het opruimen van de zooi, maar niemand doet dus iets en ik mag dit niet vinden en dat is absurd. En dat is dus wat ik bedoel.

Je wordt echt niet gestoord door feiten, is het niet?

1) Nederland was na WOII niet half zo arm als Haiti na de ramp. Het komt nog geen eens in de buurt.

2) Nederland was NIET platgebombardeerd na WOII. Bijna het hele land stond nog vier overeind. ALLES werkte en deed het nog.

3) Nederland was altijd een welvarend land geweest en had dus de expertise, ervaring e.d. in handen om de boel op te lossen.

4) De financiële hulp die Nederland toen kreeg was vele malen HOGER dan de hulp die Haïti kreeg.

5) Haïti is een land met veel problemen, met dito gevolgen als armoede, corruptie (en voor je over corruptie begint, ook dit zit weer even wat complexer in elkaar dan je denkt), GEEN infrastructuur, GEEN mensen die normaal zijn opgeleid, GEEN toekomstperspectieven. Etc etc.

Sorry, maar ik vind je mening echt ver gaan. Je zegt bijna letterlijk dat mensen in Haïti andere soort mensen zijn dan 'blanke' Hollanders.

Ik vind het erg xenofobisch en zelfs racistisch overkomen. Ik snap dat je het niet zo bedoelt, maar het lijkt er zo enorm op.

Je mag het allemaal best zeggen hoor, maar je gaat nogal ver in je opmerkingen.

Maar je vind de multiculturele samenleving gelukkig wel 'leuk'. Daarmee dek je jezelf in voor je merkwaardige uitspraken.

Net als mensen die een bloedhekel hebben aan Marokkanen maar wel zeggen een aardige Marokkaanse buurman te hebben, dus ze bedoelen er niets mee.
Conclusie: je vind dat Nederlanders superieur zijn en de rest van de wereld bestaat uit luie donders.
jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 16:14:

[...]

Je wordt echt niet gestoord door feiten, is het niet?

1) Nederland was na WOII niet half zo arm als Haiti na de ramp. Het komt nog geen eens in de buurt.

2) Nederland was NIET platgebombardeerd na WOII. Bijna het hele land stond nog vier overeind. ALLES werkte en deed het nog.

3) Nederland was altijd een welvarend land geweest en had dus de expertise, ervaring e.d. in handen om de boel op te lossen.

4) De financiële hulp die Nederland toen kreeg was vele malen HOGER dan de hulp die Haïti kreeg.

5) Haïti is een land met veel problemen, met dito gevolgen als armoede, corruptie (en voor je over corruptie begint, ook dit zit weer even wat complexer in elkaar dan je denkt), GEEN infrastructuur, GEEN mensen die normaal zijn opgeleid, GEEN toekomstperspectieven. Etc etc.

Een beginnetje maken met het opruimen van die zooi kost geen expertise, geen opleiding, alleen goed wil. Er zijn genoeg straatarme landen waar men wel de handen ineen heeft geslagen om er wat van te maken. Vele landen in Afrika zijn daar een goed voorbeeld van.

Sorry, maar ik vind je mening echt ver gaan. Je zegt bijna letterlijk dat mensen in Haïti andere soort mensen zijn dan 'blanke' Hollanders.

Ik vind het erg xenofobisch en zelfs racistisch overkomen. Ik snap dat je het niet zo bedoelt, maar het lijkt er zo enorm op.

Ik denk absoluut niet in termen van kleur, mensen zijn mensen, jij bent daar blijkbaar wel door geobsedeerd, mij zegt het niets

Je mag het allemaal best zeggen hoor, maar je gaat nogal ver in je opmerkingen.

Ja, ik ben niet politiek correct.

Maar je vind de multiculturele samenleving gelukkig wel 'leuk'. Daarmee dek je jezelf in voor je merkwaardige uitspraken.

Net als mensen die een bloedhekel hebben aan Marokkanen maar wel zeggen een aardige Marokkaanse buurman te hebben, dus ze bedoelen er niets mee.
Zoals ik al schreef, ik ben een nazaat van slaven, ik ben bruin en geloof me, toen ik opgroeide was de teneur in de richting van niet blanken een ietsiepietsie anders. Ik kan me voorstellen dat je je daar niets bij voor kan stellen, maar helaas, het werd dus gewoon keihard gezegd en de stelling politiek correct bestond toen niet eens. Ik zal nooit klagen, want ik ben een vrij mens geboren in een vrij land en de 4de generatie in dit land, daar blijf ik me van bewust, hoe vaak me ook nu nog wordt gevraagd waar ik vandaan kom en er opmerkingen worden gemaakt over mijn culturele gewoonten, want zo wijs als jij denkt dat blanke Nederlanders zijn, zo kan ik je het tegendeel tonen. Dus kom bij mij niet aan met gelul over xenofobie en racisme, want daar ben ik net iets te vaak mee geconfronteerd.
Maar waarom gebruik je zelf dan dezelfde retoriek waar je zoveel mee geconfronteerd bent?

Hoezo 'kan ik me daar niets bij voorstellen'? Ik gebruik dit soort taal toch niet tegen mensen die toevallig ergens anders op de planeet wonen?
jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 16:37:

Maar waarom gebruik je zelf dan dezelfde retoriek waar je zoveel mee geconfronteerd bent?

Hoezo 'kan ik me daar niets bij voorstellen'? Ik gebruik dit soort taal toch niet tegen mensen die toevallig ergens anders op de planeet wonen?
Jij denkt in termen van kleur, dat is een blank complex en daarom kan je mijn woorden ook alleen maar in die context plaatsen, dus ik begrijp op zich je verontwaardiging wel, maar het wordt toch tijd dat je in mensentermen leert denken.
Cateautje schreef op 26 mei 2012 @ 16:41:

[...]

Jij denkt in termen van kleur, dat is een blank complex en daarom kan je mijn woorden ook alleen maar in die context plaatsen, dus ik begrijp op zich je verontwaardiging wel, maar het wordt toch tijd dat je in mensentermen leert denken.

Huh? Hoezo heb ik het over kleur? En hoe dan nog: is hetgeen jij zegt over 'andere volkeren' dan gelijk minder erg?

Het spelletje dat je nu speelt (ik ben zelf gekleurd, en mag daarom alles vinden. Maar alles wat jij zegt, is plotseling xenofoob omdat jij blank bent en alleen maar naar kleuren kan kijken) is geen keurig spelletje.
jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 16:51:

[...]

Huh? Hoezo heb ik het over kleur? En hoe dan nog: is hetgeen jij zegt over 'andere volkeren' dan gelijk minder erg?

Het spelletje dat je nu speelt (ik ben zelf gekleurd, en mag daarom alles vinden. Maar alles wat jij zegt, is plotseling xenofoob omdat jij blank bent en alleen maar naar kleuren kan kijken) is geen keurig spelletje.

Wat een kletskoek.

Als ik het over andere volkeren heb dan ga jij er automatisch van uit dat het over niet blanke volkeren gaat, wat complete onzin is.

Als de Belgen na een aardbeving op hun reet blijven zitten, dan zeg ik er ook iets van en dan zeg jij er waarschijnlijk ook iets van, maar omdat het een zwart volk betreft mag dat ineens niet. Wijs maar naar jezelf, jij speelt een spelletje en hoogstwaarschijnlijk nog met jezelf ook.
Hoezo ga ik ervan uit jij doelt op een 'zwart volk'? Voor 'blanke' overtuigingen die racistisch en xenofoob van aard zijn hoef je echt niet daadwerkelijk blank te zijn, hoor.

Het feit dat jij een kleurtje hebt pleit je niet vrij van allerhande uitspraken die niet door de beugel kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven