Niet gevaccineerd: thuisblijven!

19-02-2020 18:34 217 berichten
Eindelijk is het zover: niet gevaccineerde kinderen mogen door de kinderopvang geweigerd worden. Zou dit een aanmoediging zijn voor anti-vaxxers om hun kind dan toch maar te laten vaccineren?
madamzonderm schreef:
19-02-2020 23:24
Vast een naïeve vraag, maar wat kan tegen 'false positives' worden gedaan (registraties van mensen dat ze gevaccineerd zijn terwijl ze dat niet zijn)? Ik zag een formulier waar je een vaccinatie kan aangeven zonder opgaaf van locatie o.i.d.
Dat kunnen ze vast controleren en ik hoop dat er een flinke boete komt als blijkt dat ouders hierover hebben gelogen.
Alle reacties Link kopieren
Wie van de volwassene hier is up to date met zijn of haar eigen vaccinaties? Dan bedoel ik niet de vaccinaties die we als kind kregen maar de boosters die we als volwassenen behoren te nemen. Denk dat de vaccinatie graad onder volwassenen lager ligt dan kinderen?

En zijn we ook up-to-date met de vaccinatie schema's van andere westerse landen? Zo hebben kinderen in bv Amerika en Australië meerdere vaccinaties nodig en vaccineren ze ook voor ziektes waar we in Nederland niet voor inenten. In Australie, waar ik woon, is het zelfs zo dat wanneer een baby in het ziekenhuis geboren word het een vaccinatie krijgt direct na de geboorte...

En de griepprik? die nemen we ook allemaal keurig en op tijd? Zo niet loop niet te oordelen over de keuzes van andere mensen. Ps: in Australië zijn er meerdere foute griep prikken geweest die voor complicaties zorgden en daardoor gestopt zijn. Vaccinaties kwamen uit China en er was wat fout gegaan tijdens de productie..
the-great-white schreef:
20-02-2020 04:28
Wie van de volwassene hier is up to date met zijn of haar eigen vaccinaties? Dan bedoel ik niet de vaccinaties die we als kind kregen maar de boosters die we als volwassenen behoren te nemen. Denk dat de vaccinatie graad onder volwassenen lager ligt dan kinderen?

En zijn we ook up-to-date met de vaccinatie schema's van andere westerse landen? Zo hebben kinderen in bv Amerika en Australië meerdere vaccinaties nodig en vaccineren ze ook voor ziektes waar we in Nederland niet voor inenten. In Australie, waar ik woon, is het zelfs zo dat wanneer een baby in het ziekenhuis geboren word het een vaccinatie krijgt direct na de geboorte...

En de griepprik? die nemen we ook allemaal keurig en op tijd? Zo niet loop niet te oordelen over de keuzes van andere mensen. Ps: in Australië zijn er meerdere foute griep prikken geweest die voor complicaties zorgden en daardoor gestopt zijn. Vaccinaties kwamen uit China en er was wat fout gegaan tijdens de productie..
ik ben bij. maar de GP krijg ik niet van mijn huisarts
@ The Great White, er zijn toch geen voorwaarden verbonden aan of je ergens iets van mag vinden? Ik heb mijn vaccinaties gehad, maar al was dat niet zo, dan kan ik het nog stom vinden als iemand het risico neemt voor zijn en mijn kinderen.
strings-attached schreef:
19-02-2020 22:02
En ik maar denken dat pasgeborenen de eerste 3 maanden gewoon hun afweerstoffen van de moeder nog hebben.

Btw als je als kind gewoon de mazelen hebt gehad dan hoef je geen inenting. Dus laat iedereen gewoon de mazelen doorlopen, hoeft niemand gevaccineerd en zijn we lekker allemaal resistent.
Ben je nu echt zo simpel?
flipje2 schreef:
19-02-2020 22:13
.
Wel grappig eigenlijk, dat mensen een verzwakt vaccin Heel Erg Eng vinden, maar een full blown mazelen infectie voor iedereen juist weer een heel goed idee vinden.

Wie snapt het nog?
En precies om die reden, dat sommige mensen zo dom zijn als het achtereind van een koe en maar niet willen begrijpen waarom inenten zo belangrijk is, is het heel verstandig om die vaccinaties dan maar te verplichten. Alleen in gevallen van medische noodzaak mogen er dan nog uitzonderingen gemaakt worden.
the-great-white schreef:
Ik heb na de laatste prik (die je rond je 12e krijgt) nog 2 keer DKTP herhaling gehad vanwege het reizen naar landen waar dat nodig was en ik heb ook HepA+B, vanwege reizen maar ook vanwege mijn zoontje die verstandelijk beperkt is en door kan bijten.

Mag ik nu mee discussiëren? :P
Stressed is just desserts spelled backwards
Mazelen en rode hond heb ik als kind gehad, dus levenslang beschermd.
Ik ben nog van nét voor de 1e lichting die de BMR kreeg.
the-great-white schreef:

Ik heb zowel de DKTP herhaling gehad als HepA+B. Mijn man gaat binnenkort de inenting tegen de waterpokken halen aangezien hij deze nooit gehad heeft en wij een jong kind hebben (waarbij de kans groot is dat kindlief de waterpokken in de komende 10 jaar krijgt).
De griepprik krijg ik niet, ik behoor namelijk niet tot de doelgroep en dan krijg je deze niet (en gelukkig heb ik ook de griep al 10 jaar niet gehad).

Waarom zou ik up-to-date zijn met een vaccinatie schema van een andere westers land waar ik niet woon? Het RIVM heeft echt wel goed nagedacht over ons vaccinatieschema en ja, deze volg ik.
Susan schreef:
19-02-2020 19:07
Ik zie dit argument echt elke keer weer voorbij komen als hierover wordt gediscussieerd. Jonge baby's hebben nog niet alle vaccinaties gehad en er zijn kinderen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden. Zij zijn het die gevaar lopen.

En ik zag laatst in een serie, waarvan ik maar uitga dat de medische toestand op waarheid berust, dat bij een kankerpatiënt de weerstand zover weg was, dat z'n inenting niet meer hielp. Ik weet dus niet of dit klopt, maar kennelijk breng je dus meerdere kwetsbare groepen in gevaar. (dat je 'vecht' tegen kanker en dan overlijdt aan mazelen :-? )
Later is nu
Bolletje88 schreef:
19-02-2020 19:10
Jullie vergeten voor het gemak dat de kinderen die vorig jaar de mazelen hadden het allemaal overleeft hebben. En ze allemaal gevaccineerd waren, op 1 kindje na dat nog te jong was.
Daarnaast ligt nu de weg open om steeds meer vaccins in te voeren, kijk naar Amerika, die lijst is nog 3x langer en verplicht. Ook gaan vanzelf ook vaccins verplicht worden voor volwassenen. Oh. En wie vanuit het buitenland op vakantie gaat naar Nederland krijgt ook een waslijst met vaccins voor ons land waaronder hondsdolheid.
Ook bestaat de biblebelt uit ruim 1/3e van Nederland. Maar het bekt altijd zo lekker natuurlijk.
In Amerika zijn ze net zo panisch voor waterpokken als dat we hier in Nederland zijn voor mazelen. Waarom? Omdat daar het vaccin in het plan zit. Ook komen juist in landen waar vaccineren verplicht is infectie haarden voor met mazelen. Mazelen was al lang voor het vaccin er was een ziekte die amper voorkwam. Echter wordt enkel maar de laatste jaren getoond waardoor het lijkt of het heel veel voorkwam. Lang voor 1957 was het vrijwel weg. Na het vaccin kwam het juist meer voor. Net als kinkhoest. Ondanks meer én eerder vaccineren komt het vaker voor. Dit staat gewoon op de website van het RIVM.
En ja. Mijn kind is gevaccineerd. Geen zorgen. Maar ik ben tegen verplichting. Iets met eigen lichaam en beschikkingsrecht. Je mag niet zomaar iets inspuiten of doen. Daar gaan ze nu aan voorbij. Maar goed, die wet zal tegelijk vast ook aangepast worden.

Ik ben van 1967 en bijna alle kinderen in de buurt hebben mazelen gehad. Een buurjongetje overleed hieraan. Verder zijn er ook andere consequenties bij mazelen, blind of doof blijven, bijvoorbeeld. Ik vraag me dus af waar jij je informatie vandaan haalt?

Verder wordt vaccineren niet verplicht. Kinderopvang mag een niet gevaccineerd kind weigeren. Dat is heel wat anders.
Later is nu
S-Meds schreef:
19-02-2020 18:34
Zou dit een aanmoediging zijn voor anti-vaxxers om hun kind dan toch maar te laten vaccineren?

De antroposofie heeft sinds jaar en dag een eigen subcultuur in NL, compleet met eigen (huis)artsen, consultatiebureaus, kinderopvangen, GGZ-instellingen, gezondheidscentra, et cetera. Die gaan het gewoon wat drukker krijgen.

Iedereen heeft het altijd maar over oerdomme ouders die met aluhoedjes op zitten te googlen, maar er is een compleet sub-systeem binnen Nederland, met een eigen zorgstelsel. (Waar ik als jonge naïeve moeder ooit ben beland en snel weer ben vertrokken)

Ik heb niet de wijsheid in pacht om te weten hoe het probleem opgelost moet worden.
Maar de twijfelaars en andersdenkenden buitensluiten zoals nu gebeurt, gaat slechts leiden tot meer gesloten 'subculturen' en meer polarisatie.
the-great-white schreef:

Ik heb een vaccinatieboekje van de GGD en ik kan dus precies zien wanneer ik een vaccinatie heb gekregen en hoe lang die geldig blijft. Heb vorig jaar een booster gehaald voor DTP want die was volgens mijn boekje verlopen. Ik ben de eerste jaren dus weer voorzien nu tenzij ik naar landen ga waar ik weer andere vaccinaties nodig heb of er vaccinaties bij komen die ik moet halen. Zo krijg ik op dit moment geen griepprik maar dat is ook niet nodig op dit moment want ik heb al jaren geen griep gehad.
Fürelise schreef:
21-02-2020 12:28
De antroposofie heeft sinds jaar en dag een eigen subcultuur in NL, compleet met eigen (huis)artsen, consultatiebureaus, kinderopvangen, GGZ-instellingen, gezondheidscentra, et cetera. Die gaan het gewoon wat drukker krijgen.

Iedereen heeft het altijd maar over oerdomme ouders die met aluhoedjes op zitten te googlen, maar er is een compleet sub-systeem binnen Nederland, met een eigen zorgstelsel. (Waar ik als jonge naïeve moeder ooit ben beland en snel weer ben vertrokken)

Ik heb niet de wijsheid in pacht om te weten hoe het probleem opgelost moet worden.
Maar de twijfelaars en andersdenkenden buitensluiten zoals nu gebeurt, gaat slechts leiden tot meer gesloten 'subculturen' en meer polarisatie.

Ik denk dat als op de kinderdagverblijven, waar je kind niet gevaccineerd hoeft te zijn, ineens veel meer uitbraken zijn van die ziektes dan bij de andere kdv's, en men ook van dichtbij ziet dat dit consequenties heeft en welke, mensen weer meer zullen gaan kiezen voor inentingen bij hun kinderen.

Toen de inentingen nog maar net in Nederland kwamen, stonden mensen ervoor in de rij. Iedereen kende wel iemand die ernstige gevolgen van zo'n ziekte had of het zelfs niet had overleefd. Tegenwoordig weet men dat gewoon niet meer.
Later is nu
Dreamer schreef:
21-02-2020 12:36
Ik denk dat als op de kinderdagverblijven, waar je kind niet gevaccineerd hoeft te zijn, ineens veel meer uitbraken zijn van die ziektes dan bij de andere kdv's, en men ook van dichtbij ziet dat dit consequenties heeft en welke, mensen weer meer zullen gaan kiezen voor inentingen bij hun kinderen.

Dat denk ik ook.
Voor de gezinnen die daarmee te maken krijgen lijkt dat me een verschrikkelijke ervaring.
Fijn! Ik vind dat we sowieso karig zijn met vaccineren. Kinkhoest is pas net ingevoerd voor zwangere vrouwen en het rotavirus en meningokokken B moeten wat mij betreft ook opgenomen worden in het vaccinatieprogramma.
Dreamer schreef:
21-02-2020 12:14
Ik ben van 1967 en bijna alle kinderen in de buurt hebben mazelen gehad. Een buurjongetje overleed hieraan. Verder zijn er ook andere consequenties bij mazelen, blind of doof blijven, bijvoorbeeld. Ik vraag me dus af waar jij je informatie vandaan haalt?

Verder wordt vaccineren niet verplicht. Kinderopvang mag een niet gevaccineerd kind weigeren. Dat is heel wat anders.
Ik denk dat ze die informatie uit haar dikke duim heeft Ik ben ook wat ouder en heb ook vroeger de mazelen gehad.
Fürelise schreef:
21-02-2020 12:28

Wie weet leidt dit juist tot het tegenovergestelde. Nu lopen niet- ingeënte kinderen vrij weinig risico omdat het merendeel van hun omgeving gewoon is ingeënt. Die bescherming hebben ze niet meer op het moment dat ze naar bso's en scholen moeten waar verder niet of te weinig wordt ingeënt. Vroeg of laat gaat dat mis. Ik mag hopen dat ouders voordat het zover komt, besluiten dat ze dat risico niet moeten lopen.
the-great-white schreef:

Welke boosters bedoel je? Ik weet alleen dat je bepaalde vaccinaties haalt bij reizen of bijvoorbeeld een beet en de risico-groep haalt de griepprik.
Dreamer schreef:
21-02-2020 12:36

Toen de inentingen nog maar net in Nederland kwamen, stonden mensen ervoor in de rij. Iedereen kende wel iemand die ernstige gevolgen van zo'n ziekte had of het zelfs niet had overleefd. Tegenwoordig weet men dat gewoon niet meer.
Dat denk ik ook. En het is hard om te zeggen maar als zoiets ook daadwerkelijk gaat gebeuren, wat ik niet hoop voor de kinderen, dan worden die ouders misschien eindelijk eens wakker geschud. En dan bedoel ik niet zozeer de groep uit de bibblebelt maar de groep die het niet doet omdat er allemaal vage onderzoeken naar zijn gedaan die men voor waarheid aanneemt.
TsumTsum schreef:
21-02-2020 14:51
Dat denk ik ook. En het is hard om te zeggen maar als zoiets ook daadwerkelijk gaat gebeuren, wat ik niet hoop voor de kinderen, dan worden die ouders misschien eindelijk eens wakker geschud. En dan bedoel ik niet zozeer de groep uit de bibblebelt maar de groep die het niet doet omdat er allemaal vage onderzoeken naar zijn gedaan die men voor waarheid aanneemt.

Eens.
"Waarom zou ik up-to-date zijn met een vaccinatie schema van een andere westers land waar ik niet woon? Het RIVM heeft echt wel goed nagedacht over ons vaccinatieschema en ja, deze volg ik."

Waarom verschillen de vaccinatie schema's per (westers) land? Zowel voor welke ziekte we inenten, als hoevaak we inenten en wanneer we hiermee beginnen. Dit geeft wel te denken (of niet als je niet zelf na wilt denken ;-))
Hoe kom je erbij dat mazelen bijna niet voorkwam vroeger? Mijn zussen en ik hebben het allemaal gehad en mijn moeder zei dat ik vreselijk ziek ben geweest.

Daarnaast heb ik een familielid die onvruchtbaar is geraakt van de Bof. Nou echt superfijn dat je geen kinderen kan krijgen hoor. Het is maar een milde bijwerking wat je kan krijgen van die simpele kinderziektes. :|
the-great-white schreef:
21-02-2020 15:07
"

Waarom verschillen de vaccinatie schema's per (westers) land? Zowel voor welke ziekte we inenten, als hoevaak we inenten en wanneer we hiermee beginnen. Dit geeft wel te denken (of niet als je niet zelf na wilt denken ;-))

En wat denk jij daar dan van? En met welke kennis ga jij zo’n denkproces in?

Ik kan van alles bedenken als kritisch denkend opgeleid persoon, maar ik wéét het niet. Ik zou het gewoon vragen aan het RIVM als ik jou was..
Ik ben trouwens opgegroeid in antroposofische hoek en niet gevaccineerd als kind. Als volwassene kreeg ik daardoor met allerlei risico’s te maken die ik onaanvaardbaar vond, met name tijdens mijn zwangerschappen. Ik heb mij dus alsnog als volwassene voor alles en nog wat extra’s laten inenten en ben een fervent voorstander van vaccineren. Ik heb mijn ouders dit ook kwalijk genomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven