nieuw donor plan

13-09-2016 17:25 897 berichten
Alle reacties Link kopieren
kamer stemt in met donorplan

Eindelijk

Ik denk namelijk dat heel veel mensen uit gemakzucht hun voorkeur niet doorgeven en dat ben je met dit plan voor.

Niemand wordt gedwongen om donor te worden maar het dwingt wel tot actie als je het niet wil.
quote:Sophiever schreef op 13 september 2016 @ 23:32:

[...]

Nou, als meerdere Europese landen het hebben dan zou het zomaar eens bespreekbaar gemaakt kunnen worden dat dit een Europees beleid wordt.Sja, ik ben zelf fel anti EU, want een grotere overheid betekent altijd en zonder uitzondering minder vrijheden. Je kunt niet allerlei verschillende landen met totaal verschillende culturen bij elkaar gooien en dan denken dat zonder dwang je al die mensen kunt bewegen tot homogene wetten. Nou ja, exact zo als het nu gaat.
quote:Sophiever schreef op 13 september 2016 @ 23:32:

[...]

Nou, als meerdere Europese landen het hebben dan zou het zomaar eens bespreekbaar gemaakt kunnen worden dat dit een Europees beleid wordt.Alleen dit onderwerp al zou reden moeten zijn voor NLEXIT, naast die tig andere onderwerpen uiteraard.
Ik voel me niet verheven en ik denk niet dat wetten onschendbaar zijn. Ik wil er alleen op wijzen dat er hier een aantal mensen zijn die zich verschuilen achter zogenaamd geschonden grondrechten terwijl daar helemaal geen sprake van is.

Wees dan eerlijk en kom er gewoon voor uit dat je geen zin hebt in het nadenken/afmelden of wat dan ook.
quote:Roeiboot schreef op 13 september 2016 @ 23:38:

Ik voel me niet verheven en ik denk niet dat wetten onschendbaar zijn. Ik wil er alleen op wijzen dat er hier een aantal mensen zijn die zich verschuilen achter zogenaamd geschonden grondrechten terwijl daar helemaal geen sprake van is.

Wees dan eerlijk en kom er gewoon voor uit dat je geen zin hebt in het nadenken/afmelden of wat dan ook.Je kunt wel net doen alsof de inspanningen van juristen de leidraad dienen te zijn voor de validiteit van mijn redenen, maar ik zeg gewoon 'ik wil het niet' en noem dat mijn zelfbeschikkingsrecht. Mijn systeem.

Wees dan eerlijk en kom er gewoon voor uit dat je geen zin hebt in het nadenken/afmelden of wat dan ook.Compleet verkeerde conclusie. Echt, compleet.
quote:isa__88 schreef op 13 september 2016 @ 23:34:

http://www.ad.nl/nieuws/d ... k-wel-koehandel~a3a60490/

Ik zag dit artikel voorbij komen en word er eigenlijk een beetje naar van.

Dat zijn het soort verhalen waardoor ik NEE zeg.

En dit zijn ook echte mensen,die net zoveel waarde hebben als mensen die op een orgaan wachten.
quote:isa__88 schreef op 13 september 2016 @ 23:34:

http://www.ad.nl/nieuws/d ... k-wel-koehandel~a3a60490/

Ik zag dit artikel voorbij komen en word er eigenlijk een beetje naar van.Wij hebben hetzelfde meegemaakt als deze vrouwen, vandaar dat ik geregistreerd niet donor ben. Er schort nogal wat aan de wijze waarop er met een donor en de achterblijvers wordt omgegaan. Al snap ik dat de focus op de ontvangers ligt, maar de donor is nog altijd een mens waar van gehouden werd.
quote:Amand schreef op 13 september 2016 @ 23:40:

[...]

Je kunt wel net doen alsof de inspanningen van juristen de leidraad dienen te zijn voor de validiteit van mijn redenen, maar ik zeg gewoon 'ik wil het niet' en noem dat mijn zelfbeschikkingsrecht.Tot daar heb je dan ook gelijk, en dan kies je een nee, je laat dit bevestigen en je gaat voor de rest van de dagen je vervelen op het viva forum.
quote:Sophiever schreef op 13 september 2016 @ 23:31:

[...]

Ik denk de artsen.

Nee, de wetgever. Als er geen grootouders, (schoon)ouders, broers/zwagers, (schoon)zussen, kinderen of kleinkinderen zijn, dan beslist de wetgever. Dat is nu al zo.

Dit soort informatie is allemaal terug te vinden op de site van de transplantatiestichting. Hier bijvoorbeeld, in het protocol voor artsen: http://www.transplantatie ... an-_en_weefseldonatie.pdf
quote:Sophiever schreef op 13 september 2016 @ 22:54:

[...]

Gelukkig maar dat je een duidelijk standpunt inneemt. Ik vind het heel goed dat de staat je de mogelijk geeft om na te denken maar ook zegt als je geen keuze wil maken dan maken wij de keuze dit wel te doen omdat je dan mensenlevens redt met iets wat je anders weggooit.

En het kan in landen altijd erger, denk maar aan vermoord worden voor de orgaanhandel.

'Weggooit'? Jij knalt even alle afscheidsrituelen overhoop zoals die in de diverse culturen en religies al eeuwenlang gebruikelijk zijn? Wat ongelooflijk respectloos.

Cremeren is wat anders dan je kliko in de fik zetten. Begraven is wat anders dan je lijf op de vuilstort gooien. Dat heeft alles met rituelen van afscheid en verwerking te maken. In sommige culturen dien je dat zelfs geheel intact te doen. En dat gaat nog niet eens alleen jezelf aan, maar vooral ook je nabestaanden.
quote:GateKeeper schreef op 13 september 2016 @ 23:41:

[...]

Wij hebben hetzelfde meegemaakt als deze vrouwen, vandaar dat ik geregistreerd niet donor ben. Er schort nogal wat aan de wijze waarop er met een donor en de achterblijvers wordt omgegaan. Al snap ik dat de focus op de ontvangers ligt, maar de donor is nog altijd een mens waar van gehouden werd.

Ja dit lijkt me ontzettend naar.

Je bent zelf dan wel dood maar als het op deze manier gaat, is dat vreselijk moeilijk voor de nabestaande. Schrik een beetje van deze verhalen
.
Gatekeeper,ik vind niet eens dat de focus op de ontvanger zou moeten liggen,beide mensen horen evenveel betekenis te hebben voor een arts.Ik vind het erg voor je dat je dit hebt moeten meemaken.
quote:GateKeeper schreef op 13 september 2016 @ 23:35:

[...]

Hangt van het soort orgaan af. Hart en longen tot 8 uur, een lever 14 uur, en nieren 40 uur.

Als ze een match hebben, dan staat de ontvanger vaak al klaar om naar de OK gereden te worden. Organen worden per ambulance of per helikopter vervoerd naar de ziekenhuizen.Klopt. En als onverhoeds de beste match niet geopereerd kan worden, dan wordt binnen dat ziekenhuis een andere matchende patiënt op de wachtlijst gezocht om zo min mogelijk tijd te verliezen.
En wat trouwens als het systeem niet goed functioneerd?

Je hebt je netjes afgemeld,maar er gaat iets verkeerd,waar je niet van op de hoogte bent.

Heel gevaarlijk dit nieuwe systeem.

Wees dan eerlijk en kom er gewoon voor uit dat je geen zin hebt in het nadenken/afmelden of wat dan ook.

Dat zou ook niet nodig moeten zijn, afmelden. Mijn lichaam en niemand zou daar ook maar iets over moeten kunnen beslissen als ik om welke reden dan ook niks heb opgestuurd.

De omgekeerde wereld dat je daar eerst iets voor moet doen, invullen, opsturen, whatever.
quote:Sophiever schreef op 13 september 2016 @ 23:41:

[...]

Tot daar heb je dan ook gelijk, en dan kies je een nee, je laat dit bevestigen en je gaat voor de rest van de dagen je vervelen op het viva forum.

Je weet zelf ook dat je irl als gesprekspartner gemeden zult worden wanneer je keer op keer alleen maar je eigen standpunt herhaalt zonder in te gaan op wat de ander zegt.

Gelukkig is er voor jou het Viva-forum.
quote:moonpoppy schreef op 13 september 2016 @ 23:47:

Je hebt je netjes afgemeld,maar er gaat iets verkeerd,waar je niet van op de hoogte bent.

Je krijgt sowieso een brief thuis met je keuze en bevestiging. Verder weet ik het ook niet.

Familie ook op de hoogte stellen van je keuze.
.

[...]

Wij hebben hetzelfde meegemaakt als deze vrouwen, vandaar dat ik geregistreerd niet donor ben. Er schort nogal wat aan de wijze waarop er met een donor en de achterblijvers wordt omgegaan. Al snap ik dat de focus op de ontvangers ligt, maar de donor is nog altijd een mens waar van gehouden werd.Ik heb het ook gelezen en neig door dit soort verhalen ook naar nee.

[...]

Wij hebben hetzelfde meegemaakt als deze vrouwen, vandaar dat ik geregistreerd niet donor ben. Er schort nogal wat aan de wijze waarop er met een donor en de achterblijvers wordt omgegaan. Al snap ik dat de focus op de ontvangers ligt, maar de donor is nog altijd een mens waar van gehouden werd.

Slordig vind ik dat. De focus zou altijd moeten liggen op de patiënt die voor je ligt en -in dit geval- de nabestaanden.

Klopt ook niet met de voorschriften voor artsen die ik erover ben tegengekomen.

Dat zat ik dus ook al te denken. Heel realistisch ook...

Hetzelfde met verplichte registratie van dna, elektronische patiëntendossiers enz. Leuk en aardig, maar ik heb helemaal niet zoveel vertrouwen in de overheid dat zij dit allemaal op de juiste manier vastleggen en bewaken.

Heel gevaarlijk dit nieuwe systeem.Je kunt het elke dag controleren (en aanpassen) als je daar blij van wordt.
quote:Miss-Pippilotta schreef op 13 september 2016 @ 23:47:

[...]

Dat zou ook niet nodig moeten zijn, afmelden. Mijn lichaam en niemand zou daar ook maar iets over moeten kunnen beslissen als ik om welke reden dan ook niks heb opgestuurd.

De omgekeerde wereld dat je daar eerst iets voor moet doen, invullen, opsturen, whatever.Plus dat een gezond wantrouwen omtrent data in de handen van de overheid ook wel op z'n plaats is. Ik laat het liever aan mijn nabestaanden over, want zij zijn ook de mensen die afscheid moeten nemen. Zonder registratie. Zonder terug claimen. Want deze we zegt wel degelijk 'in eerste instantie ben je van de staat, tenzij je dit niet wil'. Dat volgt niet uit een positie als juristje, maar uit logisch redeneren.
quote:Foechoer schreef op 13 september 2016 @ 20:10:

Een van de grote problemen in deze discussie vind ik dat de voorlichting over wat het doneren van een levend orgaan eigenlijk precies inhoudt schromelijk tekort schiet. Ik kreeg ooit een folder van onze overheid in de brievenbus waarin met grote letters de kop 'Hersendood is dood' stond. Volgens mij is dat een pertinente onwaarheid, die de wereld in geholpen wordt om de kans op een 'ja' voor orgaandonatie te verhogen.

Het is wel zo dat een hersendood persoon met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid al zo ver weg is dat diegene nooit meer terug komt, maar om een orgaan te kunnen doneren moet er in het lichaam nog sprake zijn van ademhaling, stofwisseling, bloedsomloop, celmetabolisme, etc. De organen worden dus niet uitgenomen bij een overledene, maar bij een levend persoon die weliswaar op het punt van overlijden staat, maar waarbij allerlei vitale processen nog kunstmatig in stand worden gehouden.

Orgaandonatie betekent ook dat eventuele nabestaanden niet aanwezig kunnen zijn als bv. de beademing wordt stopgezet. In geval van donatie treedt de dood in op de operatietafel, nadat de organen onder narcose zijn uitgenomen. In mijn optiek is het een behoorlijk groot offer van de donor, maar ook van diens nabestaanden, om zo iets ingrijpends te ondergaan terwijl het stervensproces nog lang niet voltooid is.

Als eenieder in vrijheid voor zichzelf en zijn of haar nabestaanden na grondige voorlichting de keuze maakt om in geval van hersendood zijn organen af te staan dan kan dat van hele grote betekenis zijn voor een ernstig zieke ontvanger. Daar ben ik op zich niet op tegen. De combinatie echter van ten eerste het ontbreken van echt goede voorlichting hierover, ten tweede het forceren van een besluit over misschien wel het moeilijkste onderwerp in een mensenleven en daar boven op het 'zwijgen is toestemmen' principe vind ik dat dit wetsvoorstel wel aan een hele hoop principes van onze vrije samenleving voorbij gaat.+1 Je zou eigenlijk op tv moeten. Chapeau!
quote:Miss-Pippilotta schreef op 13 september 2016 @ 23:47:

[...]

De omgekeerde wereld dat je daar eerst iets voor moet doen, invullen, opsturen, whatever.En jij vindt dat dat opweegt tegen de levens die hiermee gered gaan worden? 1 simpel briefje is misschien een paar honderd levens waard?
quote:Miss-Pippilotta schreef op 13 september 2016 @ 23:49:

[...]

Dat zat ik dus ook al te denken. Heel realistisch ook...

Hetzelfde met verplichte registratie van dna, elektronische patiëntendossiers enz. Leuk en aardig, maar ik heb helemaal niet zoveel vertrouwen in de overheid dat zij dit allemaal op de juiste manier vastleggen en bewaken.En nog iets om over na te denken; de volgende regeringen, die het wellicht nóg minder goed voor hebben met de vrijheid van de inwoners zullen voort kunnen bouwen op deze wetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven