nieuwe donorwet

31-01-2018 07:56 1238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben je voor of tegen de nieuwe donorwet?

Hier vind je meer informatie:

https://nos.nl/artikel/2132443-elf-vrag ... orwet.html

Zelf ben ik VOOR!

Ben je voor of tegen de nieuwe donorwet?

Totaal aantal stemmen: 284

Voor! (53%)
Tegen! (41%)
Maakt me niet uit. (6%)
julius schreef:
14-02-2018 10:51
Het enige nadeel van deze wet is, dat mijn nabestaanden nu opeens het laatste woord hebben over mijn donor-zijn.

Er wordt hier wel gezegd dat de overheid bepaald, maar dat is volledige onzin. De nabestaanden hebben nu het laatste woord!
Dat was eerder ook al. De nabestaanden moeten wel verder met hun leven. Dus als die bezwaren hebben wordt er niet gedoneerd.
Ik werk op een IC en heb dit meerdere keren meegemaakt. Laatst nog een kind in puberleeftijd die dit echt niet wilde.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Sun.lover schreef:
14-02-2018 11:04
Dat was eerder ook al. De nabestaanden moeten wel verder met hun leven. Dus als die bezwaren hebben wordt er niet gedoneerd.
Ik werk op een IC en heb dit meerdere keren meegemaakt. Laatst nog een kind in puberleeftijd die dit echt niet wilde.
Mijn persoonlijke ervaring is ook dat er altijd rekening wordt gehouden met de wensen van de nabestaanden. Het is allemaal al moeilijk en pijnlijk genoeg zonder getouwtrek aan het bed. Dat verandert niet met de nieuwe wet, de nabestaanden krijgen alleen nu ook officieel een stem.
Sun.lover schreef:
Ja echt? Een van mijn kinderen (nu 9 jaar) is er ook fel tegen. Mijn andere kind en mijn man zijn voor. Het lijkt mij zeer logisch dat mijn man de afweging maakt en daarbij volledig mijn wensen respecteert.
Sun.lover schreef:
Ik vind dat bijzonder vreemd. Mijn nabestaanden hoeven er wat mij betreft niet eens achter te komen dat mijn organen zijn verwijderd na mijn dood. Wat niet weet, wat niet deert en daarbij is het hun zaak niet. Ik wil donor zijn, punt. Die zelfbeschikking is kennelijk echter minder van belang?
julius schreef:
14-02-2018 11:08
Ik vind dat bijzonder vreemd. Mijn nabestaanden hoeven er wat mij betreft niet eens achter te komen dat mijn organen zijn verwijderd na mijn dood. Wat niet weet, wat niet deert en daarbij is het hun zaak niet. Ik wil donor zijn, punt. Die zelfbeschikking is kennelijk echter minder van belang?
Nee hoor, je kunt gewoon kiezen voor ja of nee en dan heeft de familie niets te zeggen. Je kunt iemand aanstellen die voor je kiest of je kiest ervoor dat al je nabestaanden met elkaar overeenkomen wat er met je gebeurt. Dat laatste is ook het geval als je niet zelf kiest. Hartstikke veel keus. 100% zelfbeschikkingsrecht.
Met de nieuwe wet hebben de nabestaanden het laastste woord, ook als je ja hebt gekozen.
Dat kun je sturen door met je echtgenoot/geregistreerde partner afspraken te maken, of door in een levenstestament iemand aan te wijzen die voor jou mag beslissen.
Maar dan nog zullen artsen het besluit nemen om niet tot donorschap over te gaan als er sterke aanwijzingen zijn dat een andere zeer naaste (een kind of ouder bijvoorbeeld) daar zwaarwegende bezwaren tegen heeft.

Niemand is erbij gebaat dat de indruk ontstaat dat donorschap wordt doorgedrukt. Het is al moeilijk genoeg om geschikte donoren te vinden.
anoniem_317725 wijzigde dit bericht op 14-02-2018 11:16
1.55% gewijzigd
Sophiever schreef:
14-02-2018 11:11
Nee hoor, je kunt gewoon kiezen voor ja of nee en dan heeft de familie niets te zeggen. Je kunt iemand aanstellen die voor je kiest of je kiest ervoor dat al je nabestaanden met elkaar overeenkomen wat er met je gebeurt. Dat laatste is ook het geval als je niet zelf kiest. Hartstikke veel keus. 100% zelfbeschikkingsrecht.
Volgens mij is dat dus niet zo.
Op de valreep is er nog een motie over nabestaanden aangenomen in de Eerste Kamer: https://www.eerstekamer.nl/motie/motie_ ... s_over_het

Ik heb begrepen dat juist deze motie een aantal twijfelaars in de Eerste Kamer over de streep heeft getrokken.
PowerCube schreef:
14-02-2018 11:15
Volgens mij is dat dus niet zo.
Op de valreep is er nog een motie over nabestaanden aangenomen in de Eerste Kamer: https://www.eerstekamer.nl/motie/motie_ ... s_over_het

Ik heb begrepen dat juist deze motie een aantal twijfelaars in de Eerste Kamer over de streep heeft getrokken.
Die is geschrapt door de griffier omdat deze t ever af stond van het oorspronkelijke wetsvoorstel.
Sophiever schreef:
14-02-2018 11:20
Die is geschrapt door de griffier omdat deze t ever af stond van het oorspronkelijke wetsvoorstel.
Oké, maar deze is wel aangenomen:
https://www.eerstekamer.nl/motie/gewijz ... n_pvda_c_s

“dat de arts niet over zal gaan tot donatie als er geen nabestaanden zijn of nabestaanden ernstige bezwaren tegen de donatie hebben”

Deze motie is gisteren met 38-36 stemmen aangenomen, aldus de website van de Eerste Kamer. Ik heb dat debat helaas niet kunnen volgen omdat ik moest werken. Beter als ze dit soort dingen ‘s avonds bespreken :)
julius schreef:
Ik vond het ook vreemd, ik wist niet dat nabestaanden in geval van geen donorregistratie daar mee geconfronteerd zou worden. Voor mij nam het alle twijfels over wel of geen donor in één klap weg. Ik weet namelijk dat niet elke arts begiftigd is met een gezonde dosis empathie en mijn wederhelft is helaas te intelligent om niet door ingestudeerde empathie te prikken.
Die confrontatie, dat mijn onvoltooid overlijden iemand van nut zou kunnen zijn en het idee dat er tijdens mijn onvoltooid overlijden nog zware operaties op mij uitgevoerd zouden worden ten behoeve van iemand waarmee wij geen enkele sympathieke band hebben, ik weet inmiddels dat hij dat niet zou appreciëren.
anoniem_327565 wijzigde dit bericht op 14-02-2018 12:01
1.25% gewijzigd
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
PowerCube schreef:
14-02-2018 11:29
Oké, maar deze is wel aangenomen:
https://www.eerstekamer.nl/motie/gewijz ... n_pvda_c_s

“dat de arts niet over zal gaan tot donatie als er geen nabestaanden zijn of nabestaanden ernstige bezwaren tegen de donatie hebben”

Deze motie is gisteren met 38-36 stemmen aangenomen, aldus de website van de Eerste Kamer. Ik heb dat debat helaas niet kunnen volgen omdat ik moest werken. Beter als ze dit soort dingen ‘s avonds bespreken :)
Nu ben ik de draad een beetje kwijt hoor. Ik kijk over 2 dagen wel hoe het zit. :)
Toen die motie werd aangenomen dook Dijkstra van schrik met haar gezicht in haar handen.
ghostbird schreef:
14-02-2018 11:35
Toen die motie werd aangenomen dook Dijkstra van schrik met haar gezicht in haar handen.
Ah, jij hebt het gisteren gevolgd!
Ik kan me dat voorstellen, maar zoals ik het begrepen heb, zou de wet zonder deze motie niet aangenomen zijn. Want veel bezwaren in de Eerste Kamer gingen over de positie van nabestaanden.
PowerCube schreef:
14-02-2018 11:42
Ah, jij hebt het gisteren gevolgd!
Ik kan me dat voorstellen, maar zoals ik het begrepen heb, zou de wet zonder deze motie niet aangenomen zijn. Want veel bezwaren in de Eerste Kamer gingen over de positie van nabestaanden.
Ja, ik vond het heel spannend. :biggrin:
Hm, dus eigenlijk heeft die motie de donorwet gered? Interessant.
julius schreef:
Je naasten staan als t goed is aan je sterfbed voor je overlijdt dus zonder hun medeweten organen oogsten zit er niet in.
ghostbird schreef:
14-02-2018 11:45
Ja, ik vond het heel spannend. :biggrin:
Hm, dus eigenlijk heeft die motie de donorwet gered? Interessant.
Dat zou best eens kunnen:

“Tijdens een lang debat in de Eerste Kamer, twee weken geleden, bleven er veel vragen bestaan van verschillende senatoren of dit niet een te grote inbreuk is op de lichamelijke onschendbaarheid van burgers en ook bleven veel vragen over de rol van nabestaanden onbeantwoord.

MOTIE NOOREN

Om aan deze vragen tegemoet te komen, diende een aantal partijen een motie in. De vijf indieners van de motie Nooren, vernoemd naar senator Jopie Nooren (PvdA), kregen echter te horen dat er met de formulering te veel werd afgeweken van het wetsvoorstel. De indieners wijzigde de tekst en riepen de regering alleen op een standaard op te stellen "waarin de rolverdeling tussen artsen en nabestaanden wordt vastgelegd".

De motie heeft het verschil wellicht kunnen maken. De wet is aangenomen door de Eerste Kamer.”

Bron: https://pauw.bnnvara.nl/nieuws/donorwet ... rste-kamer
redbulletje schreef:
14-02-2018 11:47
Je naasten staan als t goed is aan je sterfbed voor je overlijdt dus zonder hun medeweten organen oogsten zit er niet in.
De meeste donoren komen volgens mij voort uit ongelukken. Motorrijders bijvoorbeeld zijn na een heftig ongeluk vaak hersendood, maar vaak zeer geschikt als donor. Als hersendode kan ik niet meer tegen mn nabestaanden zeggen dat ze mijn wens donor te zijn moeten respecteren..
redbulletje schreef:
14-02-2018 11:47
Ik las net een artikel waarin stond dat 11% van de nabestaanden ookal heeft familielid aangegeven te willen doneren dit tegenhouden. Ik vind dit idioot en in tegenstrijd met zelfbeschikkingsrecht. Maar anderzijds de stof moet eerst nog eens goed gaan liggen voor alle feiten kloppen.
julius schreef:
14-02-2018 12:01
De meeste donoren komen volgens mij voort uit ongelukken. Motorrijders bijvoorbeeld zijn na een heftig ongeluk vaak hersendood, maar vaak zeer geschikt als donor. Als hersendode kan ik niet meer tegen mn nabestaanden zeggen dat ze mijn wens donor te zijn moeten respecteren..
Dus je hebt schijt aan je nabestaanden als zij een waardig afscheid van je willen?
tonkje schreef:
31-01-2018 08:03
Maar die heeft dan weer niet zo'n handige poll.

Ik ben tegen de wet: mijn lichaam is van mij, die mag de staat zich niet toe eigenen.
Ja, ik weet het, dat gebeurt niet zomaar, en je kunt gewoon aangeven dat je geen donor wil zijn, maar het uitgangspunt is dat je het wel bent. Dat vind ik een omgekeerde wereld. Je gaat toch ook niet zeggen 'iedereen staat geregistreerd als christelijk, wil je dat niet, dan moet je dat even aanpassen.'
Euhm,ik stond geregistreerd als katholiek, ik heb daar nooit voor gekozen, zeker niet als volwassene.

Dus daar zeg je wat.
Elke verhuizing kreeg ik weer post.

Maar ik neem aan dat je ook geen orgaandonatie accepteert toch?
Ik ben ontzettend blij met deze wet, maar nabestaanden zouden bij registratie niet het laatste woord moeten hebben.

Wellicht snap ik niet hoe het werkt. Ik sta al jaren geregistreerd als donor, ik vind het belangrijk en ik weet zeker dat mijn man die wens respecteert.

Als ik niet getrouwd was geweest, dan zouden wettelijk gezien mjjn ouders het laatste woord hebben.

Die zouden nooit kiezen voor orgaandonatie, ook al zouden ze daarmee tegen mijn wens ingaan.
Hoe werkt dat dan?

Ik heb geen tijd om het allemaal volledig te volgen dus wellicht is het een domme vraag.
ardni wijzigde dit bericht op 14-02-2018 12:16
28.07% gewijzigd
PowerCube schreef:
14-02-2018 11:51
Dat zou best eens kunnen:

“Tijdens een lang debat in de Eerste Kamer, twee weken geleden, bleven er veel vragen bestaan van verschillende senatoren of dit niet een te grote inbreuk is op de lichamelijke onschendbaarheid van burgers en ook bleven veel vragen over de rol van nabestaanden onbeantwoord.

MOTIE NOOREN

Om aan deze vragen tegemoet te komen, diende een aantal partijen een motie in. De vijf indieners van de motie Nooren, vernoemd naar senator Jopie Nooren (PvdA), kregen echter te horen dat er met de formulering te veel werd afgeweken van het wetsvoorstel. De indieners wijzigde de tekst en riepen de regering alleen op een standaard op te stellen "waarin de rolverdeling tussen artsen en nabestaanden wordt vastgelegd".

De motie heeft het verschil wellicht kunnen maken. De wet is aangenomen door de Eerste Kamer.”

Bron: https://pauw.bnnvara.nl/nieuws/donorwet ... rste-kamer
Ook heeft het geholpen dat Ada Gerkens ondanks haar principiële bezwaren tegen het wetsvoorstel thuis bleef wegens politieke redenen, want net die ene tegenstem had wederom het verschil kunnen maken tussen wel en niet aannemen van het wetsvoorstel. Best triest als je niet bij machte bent om je persoonlijke mening te uiten. In de volkmond heet dat ook hersendood.
Sophiever schreef:
14-02-2018 12:06
Ik las net een artikel waarin stond dat 11% van de nabestaanden ookal heeft familielid aangegeven te willen doneren dit tegenhouden. Ik vind dit idioot en in tegenstrijd met zelfbeschikkingsrecht. Maar anderzijds de stof moet eerst nog eens goed gaan liggen voor alle feiten kloppen.
Artsen geven aan dat ze het vooral winst vinden dat de gesprekken met nabestaanden minder pijnlijk zullen verlopen voor iedereen. Een nee en ja zijn duidelijk, en worden in de meeste gevallen gerespecteerd. Als de overledene zich niet heeft uitgesproken kunnen de nabestaanden alsnog gewoon nee zeggen als ze bezwaren hebben, en daarmee is het klaar.
In de huidige situatie hebben mensen vaak geen idee wat de overledene zou hebben gewild als die zich niet geregistreerd heeft, en dat levert voor iedereen veel meer stress en discussie op rond het sterfbed.
Wanneer niet registreren automatisch een ja is kan er ook sneller gehandeld worden als er nabestaanden geen uitgesproken mening of voorkeur hebben.
julius schreef:
14-02-2018 12:01

Denk je dat ze snel gaan oogsten voor de familie is ingelicht dat je in het ziekenhuis ligt?
redbulletje schreef:
14-02-2018 12:07
Dus je hebt schijt aan je nabestaanden als zij een waardig afscheid van je willen?
Dat kan best met een paar organen minder. De overledene is toch aan allerlei kanten aan elkaar vastgenaaid als ze opgebaard liggen.
Over een tijdje zullen de meeste tegenstanders van de grote menigte zich wel neerleggen bij deze wet, want de Spanjaarden en de Belgen deden dat ook.
En Nederlanders zijn precies als Spanjaarden, met dezelfde normen en waarden, dat staat allemaal in de krant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven