nieuwe donorwet

31-01-2018 07:56 1238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben je voor of tegen de nieuwe donorwet?

Hier vind je meer informatie:

https://nos.nl/artikel/2132443-elf-vrag ... orwet.html

Zelf ben ik VOOR!

Ben je voor of tegen de nieuwe donorwet?

Totaal aantal stemmen: 284

Voor! (53%)
Tegen! (41%)
Maakt me niet uit. (6%)
julius schreef:
14-02-2018 09:24
Nee hoor, want niet donoren komen nooit op de wachtlijst, aangezien ze geen orgaan zullen krijgen.

Want dat vind je logisch?

Ik zou trouwens niet te hard roepen dat je geen organen van een ander wil ontvangen. Als je een nierziekte krijgt en je ligt drie uur per dag aan de dialyse, denk je daar waarschijnlijk opeens heel anders over namelijk.
Er is helemaal geen koppeling tussen organen doneren en organen krijgen.
Wie geeft doet dat uit vrije wil en krijgt daar nooit meer wat voor terug (want je bent dood).
Als je een orgaan nodig hebt wordt gekeken of een passend orgaan beschikbaar is, en daarbij wordt niet meegewogen of je zelf donor wilt zijn.
Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat die twee dingen los van elkaar staan. Als donoren eisen kunnen gaan stellen aan ontvangers verstoort dat het principe dat iedere patiënt de best beschikbare zorg moet ontvangen.
Ik heb er geen enkel probleem mee dat iemand die zelf geen donor wil zijn een orgaan van mij zou krijgen. Dan zou ik inderdaad aan het zelfbeschikkingsrecht van anderen komen, en het is niet aan mij om op de stoel van de arts of de morele rechter te gaan zitten in zaken van leven of dood.
anoniem_317725 wijzigde dit bericht op 14-02-2018 09:40
1.10% gewijzigd
Vixxen schreef:
14-02-2018 03:29
Een referendum vind ik trouwens een goed idee.
Dat is een dom idee.. De maatschappij op kosten jagen voor een ja of nee. De tijd die de mensen nemen om hun ja of nee door te geven kunnen ze ook doen op een site.
Nighttripper schreef:
14-02-2018 09:28
Nog een reden om bedenkingen te hebben:
https://www.trouw.nl/home/wees-eerlijk- ... ~a5b532e1/

Waarin de Duitse transplantatiechirurg Rudolf Pilchmeyer aan een oudervereniging van donorkinderen schreef: 'Als we de samenleving werkelijk volledig zouden voorlichten over orgaantransplantatie, krijgen we geen organen meer.'

Precies, goed stuk.
vrouwjagersma schreef:
14-02-2018 09:04
Ik was gisteren een beetje obstinaat in dit topic, waarvoor excuus.

Iedereen heeft het recht een keuze te maken in deze kwestie en "nee" is ook een optie. Het enige waar ik tegen ageer is wanneer deze hele orgaankwestie wordt gebruikt om allerhande samenzweringstheorieën of onzinverhalen over boosaardige oogstende artsen die voor geld gezonde mensen leeghalen te spuien.
Hear hear!
Wat een achterdochtige bullshitargumenten worden er de ether ingeslingerd.
Wil je niet doneren, maak dan lekker zelf die keuze en probeer anderen niet bang te maken met complottheorieën.
Dubbel (?)
anoniem_317725 wijzigde dit bericht op 14-02-2018 09:40
98.67% gewijzigd
dubbel
Vixxen schreef:
14-02-2018 03:29
Een referendum vind ik trouwens een goed idee.
Niet nodig: iedereen kan zijn eigen voorkeur aangeven. Met een referendum ben je toch weer afhankelijk van de kleinst mogelijke meerderheid, met deze wet kan je het helemaal zelf bepalen. Hoe mooi wil je het hebben? (Daar komt dan nog bij dat Nederlanders bij een referendum per definitie tegen de zittende regering lijken te stemmen.)
Het domste wat ik gehoord heb zijn mensen die tot nu toe donor waren, maar het nu met de nieuwe wet niet meer willen zijn, domweg omdat ze de regering stom vinden. Hoe sneu kan je zijn. Dat is ongeveer lager school groep 3 niveau. Dat vinden wij niet bijzonder maar vreemd.
Nighttripper schreef:
14-02-2018 09:28
Nog een reden om bedenkingen te hebben:
https://www.trouw.nl/home/wees-eerlijk- ... ~a5b532e1/

Waarin de Duitse transplantatiechirurg Rudolf Pilchmeyer aan een oudervereniging van donorkinderen schreef: 'Als we de samenleving werkelijk volledig zouden voorlichten over orgaantransplantatie, krijgen we geen organen meer.'
Ik kan dit stuk van Trouw jammer genoeg niet lezen omdat het achter een betaalmuur zit. Wel is Rudolf Pilchmayr al 21 jaar geleden overleden.

En als je hem googlet, wordt deze quote van Pilchmayr alleen aangehaald door ene Ger Lodewicks, een in mijn ogen zeer verward persoon die onder andere denkt dat mensen kanker krijgen door negatieve herinneringen uit het verre verleden. Ik ben dus nog niet echt overtuigd.
Sara9876 schreef:
14-02-2018 10:23
Niet nodig: iedereen kan zijn eigen voorkeur aangeven. Met een referendum ben je toch weer afhankelijk van de kleinst mogelijke meerderheid, met deze wet kan je het helemaal zelf bepalen. Hoe mooi wil je het hebben? (Daar komt dan nog bij dat Nederlanders bij een referendum per definitie tegen de zittende regering lijken te stemmen.)
.
ter vergelijking: er komt een nieuwe wet. Er zijn te weinig vrouwen die seks met mannen willen. Daarom wordt bij wet bepaalt dat mannen altijd seks met vrouwen mogen hebben (bijvoorbeeld als ze buiten bewustzijn zijn) tenzij vrouwen met hun Digid aangeven dit niet te willen.

Kunnen vrouwen dus helemaal zelf bepalen of ze bewusteloze seks willen hebben. Hoe mooi wil je het hebben?
julius schreef:
14-02-2018 09:24
Nee hoor, want niet donoren komen nooit op de wachtlijst, aangezien ze geen orgaan zullen krijgen.

maar dan moet wel net de juiste combi erbij zijn. Niet elk orgaan is geschikt voor elke donor. Daarom lijkt het me geen slim idee en nog behoorlijk onethisch ook nog. Ik hou niet van deze 'voor wat hoort wat' cultuur.

Want dat vind je logisch? ik vind dat net zo logisch als zeggen dat niet donoren geen organen mogen ontvangen. Niet dus

Ik zou trouwens niet te hard roepen dat je geen organen van een ander wil ontvangen. Als je een nierziekte krijgt en je ligt drie uur per dag aan de dialyse, denk je daar waarschijnlijk opeens heel anders over namelijk.
dat heb ik al meerdere keren van dichtbij gemaakt en van mij mag de stekker eruit als één van mijn organen het begeeft. Ik wil die weg niet ingaan. Misschien dat ik nog van mening verander als puntje bij paaltje komt, maar dit is hoe ik er nu over denk.
Sophiever schreef:
14-02-2018 09:32
Door de mensen die wel willen maar niets geven van de wachtlijst af te halen wordt de wachtlijst juist kleiner.
Nee. Want het gaat ook om compatibiliteit.
Sara9876 schreef:
14-02-2018 10:24
Het domste wat ik gehoord heb zijn mensen die tot nu toe donor waren, maar het nu met de nieuwe wet niet meer willen zijn, domweg omdat ze de regering stom vinden. Hoe sneu kan je zijn. Dat is ongeveer lager school groep 3 niveau. Dat vinden wij niet bijzonder maar vreemd.
Dat verbaast mij dan weer niet, aangezien ik hier ook in verkiezingstijd lees dat mensen op de PVV stemmen om “de regering een lesje te leren” terwijl ze helemaal niet zo achter de standpunten van de PVV staan. Voor mij ronduit bizar, maar kennelijk vaker voorkomend gedrag.
Wat is er gebeurd met al die mensen die het hier eerder helemaal mee eens waren?

https://youtu.be/pZwvrxVavnQ?t=1m15s
Sophiever schreef:
14-02-2018 09:37
Dat is een dom idee.. De maatschappij op kosten jagen voor een ja of nee. De tijd die de mensen nemen om hun ja of nee door te geven kunnen ze ook doen op een site.

Het zou fijn zijn als je me niet gelijk dom zou willen noemen. Ik probeer anderen hier ook respectvol te behandelen. Ik ben tegen deze wet. Ik vind het doorgeven van een 'nee' op een site niet hetzelfde als eerst een referendum houden. Bij het één beslist de overheid al over je lichaam, bij een referendum heb ik tenmiste nog de kans (samen met anderen die tegen de wet zijn) mijn stem te laten horen dat ik deze wet een aantasting vind van het zelfbeschikkingsrecht. Ik weet ook dat de overheid meer inmenging heeft over mijn lichaam (dat ik het niet in de tuin mag laten begraven bijvoorbeeld) maar dat vind ik niet hetzelfde als een overheid die bij voorbaat al aanneemt dat mijn organen van de staat zijn tenzij ik anders aangeef. Dat is niet te vergelijken in mijn opinie.
MarkSD schreef:
14-02-2018 10:39
Wat is er gebeurd met al die mensen die het hier eerder helemaal mee eens waren?

https://youtu.be/pZwvrxVavnQ?t=1m15s
Die krijgen geen thee als ze buiten bewustzijn zijn. Of stiekem seks.
MarkSD schreef:
14-02-2018 10:36
.
ter vergelijking: er komt een nieuwe wet. Er zijn te weinig vrouwen die seks met mannen willen. Daarom wordt bij wet bepaalt dat mannen altijd seks met vrouwen mogen hebben (bijvoorbeeld als ze buiten bewustzijn zijn) tenzij vrouwen met hun Digid aangeven dit niet te willen.

Kunnen vrouwen dus helemaal zelf bepalen of ze bewusteloze seks willen hebben. Hoe mooi wil je het hebben?
Appels met peren vergelijken.

Bij de orgaanwet is het levensbelang van mensen afgewogen tegen andere zaken. Dat is de reden/rechtvaardiging geweest om te proberen om dit zeer gevoelige onderwerp in wetgeving vast te leggen. Jouw vergelijking mist dat cruciale element, de vergelijking is dus zinloos.
Sara9876 schreef:
14-02-2018 10:24

Tja als je zelf mensen aanvalt over 'basisschool gedrag' maar zelf net als veel mensen uit den treuren die quote gebruikt dan doet dat een beetje af aan je stelling.

Het is geen sneu gedrag. Het gaat niet om de organen. Het gaat om zelfbeschikking. Mijn organen zijn in eerste instantie van mij. Niet in eerste instantie van de overheid tot ik anders aangeef. Dat is het punt.

Ik begrijp ook niet waarom veel mensen niet even de moeite nemen om in te vullen of ze wel of geen donor willen zijn. Maar deze wet gaat voor mij te ver.
Het enige nadeel van deze wet is, dat mijn nabestaanden nu opeens het laatste woord hebben over mijn donor-zijn.

Er wordt hier wel gezegd dat de overheid bepaald, maar dat is volledige onzin. De nabestaanden hebben nu het laatste woord!
Vixxen schreef:
14-02-2018 10:43
Het zou fijn zijn als je me niet gelijk dom zou willen noemen. Ik probeer anderen hier ook respectvol te behandelen. Ik ben tegen deze wet. Ik vind het doorgeven van een 'nee' op een site niet hetzelfde als eerst een referendum houden. Bij het één beslist de overheid al over je lichaam, bij een referendum heb ik tenmiste nog de kans (samen met anderen die tegen de wet zijn) mijn stem te laten horen dat ik deze wet een aantasting vind van het zelfbeschikkingsrecht. Ik weet ook dat de overheid meer inmenging heeft over mijn lichaam (dat ik het niet in de tuin mag laten begraven bijvoorbeeld) maar dat vind ik niet hetzelfde als een overheid die bij voorbaat al aanneemt dat mijn organen van de staat zijn tenzij ik anders aangeef. Dat is niet te vergelijken in mijn opinie.
Dit is een wet die geen enkele invloed heeft op je leven. Je kunt je wensen doorgeven of dat niet doen, verder gebeurt er niets tot je er zelf niks meer van merkt.
De wet is gewoon volgens de regels van de wetgeving tot stand gekomen: de democratisch gekozen tweede kamer, de volksvertegenwoordiging (waar jouw stem aan heeft bijgedragen) heeft de wet aangenomen, en de eerste kamer heeft vervolgens gecontroleerd of dat allemaal goed is gegaan en heeft er ook nog over gestemd.

Als we voor iedere wet omstreden wet een referendum moeten gaan organiseren kunnen we de kamers wel opdoeken. Bovendien is het referendum in zijn huidige vorm een wassen neus omdat het slechts raadgevend is, en wordt het nog afgeschaft ook. Het is in zijn huidige vorm niet meer dan een uitlaatklep voor onvrede.
Het ligt ook altijd aan een ander hè.
Vixxen schreef:
14-02-2018 10:49
Tja als je zelf mensen aanvalt over 'basisschool gedrag' maar zelf net als veel mensen uit den treuren die quote gebruikt dan doet dat een beetje af aan je stelling.

Het is geen sneu gedrag. Het gaat niet om de organen. Het gaat om zelfbeschikking. Mijn organen zijn in eerste instantie van mij. Niet in eerste instantie van de overheid tot ik anders aangeef. Dat is het punt.

Ik begrijp ook niet waarom veel mensen niet even de moeite nemen om in te vullen of ze wel of geen donor willen zijn. Maar deze wet gaat voor mij te ver.
Het is absoluut sneu gedrag maar ik vind het te ver gaan om kinderen uit groep 3 net zo dom te bestempelen. De meeste hebben echt een hoger moreel en intelligentieniveau.

En dat gedram over geen zelfbeschikkingsrecht is nonsense, die stem heb je gewoon. Je moet er alleen wat meer voor doen als je niet afhankelijk wil zijn van de mening van je familie, boehoe wat een onrecht.
julius schreef:
14-02-2018 10:51
Het enige nadeel van deze wet is, dat mijn nabestaanden nu opeens het laatste woord hebben over mijn donor-zijn.

Er wordt hier wel gezegd dat de overheid bepaald, maar dat is volledige onzin. De nabestaanden hebben nu het laatste woord!
Eens, tenzij je aangeeft niet te willen doneren. Dat is volgens mij het enige scenario waar nabestaanden niets in te brengen hebben.
Vixxen schreef:
14-02-2018 10:49

Je organen worden helemaal niet van de overheid. De overheid houdt het donorregister bij, en bemoeit zich verder nergens mee. De beslissing of jouw organen wel of niet worden gedoneerd wordt in eerste instantie genomen door jou, daarna door je nabestaanden en in laatste instantie door de artsen. De overheid bepaalt ook niet wie jouw organen krijgt.
Het klinkt natuurlijk heel dramatisch, dat je lijk nog voor het koud is door de overheid wordt opgeëist, maar het is gewoon helemaal niet waar.
PowerCube schreef:
14-02-2018 10:58
Eens, tenzij je aangeeft niet te willen doneren. Dat is volgens mij het enige scenario waar nabestaanden niets in te brengen hebben.
Dat is natuurlijk terecht en is nu ook al het geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven