Ons voedsel is goedkoop

17-06-2019 18:52 379 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in de krant: https://www.ad.nl/politiek/minister-ete ... ~acdb8aac/

Ik vind het een interessant onderwerp omdat ik benieuwd ben hoe dit doorgevoerd gaat worden. Volgens mij ligt er een behoorlijke rol bij de overheid, grote bedrijven en supermarkten.

Sommige voedingsmiddelen zijn zeker veel te goedkoop, ik verbaas mijzelf nog regelmatig over de prijzen van kip of varkensvlees. Maar als ik dan kijk naar de marge op bijvoorbeeld de buitenbeentjesgroente bij de appie dan vind ik dat helemaal belachelijk, die boeren worden echt uitgeknepen.
Het zijn de supermarkten die de boeren uitknijpen en de klanten een poot uitdraaien. De overheid doet gezellig mee met die schandalige btw verhoging.
pamelacourson schreef:
17-06-2019 19:11
Dat meen je niet, wat een uitmelkerij. Dan moet daar eens wat aan gedaan worden in plaats van de consument weer meer te laten betalen. Ik vind de dagelijkse boodschappen ook absoluut niet goedkoop. Of je moet echt alleen maar aanbiedingen kopen.
de klant betaald bij de super €0,99 voor een paprika de boerkrijgt daar maar 2cent voor.
Dit is al heel lang gaande.
Francien2019 schreef:
17-06-2019 19:13
Het zijn de supermarkten die de boeren uitknijpen en de klanten een poot uitdraaien. De overheid doet gezellig mee met die schandalige btw verhoging.
precies
Cateautje schreef:
17-06-2019 19:11
Ik las vanmiddag in een artikel dat we vroeger 20% van ons inkomen aan voedsel uitgaven en dat dat nu 10% zou zijn. Nog afgezien van het feit dat dat niet klopt, gaven we vroeger niet meer uit dan 10% aan een huurwoning, dat was wettelijk zo geregeld en nu gaat er een leeuwendeel naar de huisbaas en dat blijft jaarlijks maar stijgen. Ook de zorgkosten zijn waanzinnig gestegen en ook dat gaat jaarlijks verder, dus erop vooruitgegaan zijn we bepaald niet, integendeel.
Ze blijven maar rare dingen verzinnen om de schatkist te spekken, ten koste van de gewone bevolking.
Ging er vroeger 10% van je inkomen naar een woning?

*valt achterover van haar stoel* O_O
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2019 18:59
Ik red het met 70 euro per week allang niet meer en ik koop nooit teveel, gooi nooit iets weg en koop ook geen snacks of limonade of dergelijke, gewoon eten en drinken, dus zo goedkoop is het allemaal niet. Komt nog bij dat ik op mijn brommertje vier verschillende supermarkten afrijd voor de koopjes.

Dat vind ik best interessant, want hier redden we het met z'n tweeën met 300 euro per maand. Kopen vrijwel alles vers, onbewerkt en brood van de bakker. We doen de meeste boodschappen bij de Vomar, wat die niet hebben bij de AH. En soms de Dirk/Jumbo/Turk.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2019 19:11
Ik las vanmiddag in een artikel dat we vroeger 20% van ons inkomen aan voedsel uitgaven en dat dat nu 10% zou zijn. Nog afgezien van het feit dat dat niet klopt, gaven we vroeger niet meer uit dan 10% aan een huurwoning, dat was wettelijk zo geregeld en nu gaat er een leeuwendeel naar de huisbaas en dat blijft jaarlijks maar stijgen. Ook de zorgkosten zijn waanzinnig gestegen en ook dat gaat jaarlijks verder, dus erop vooruitgegaan zijn we bepaald niet, integendeel.
Ze blijven maar rare dingen verzinnen om de schatkist te spekken, ten koste van de gewone bevolking.
Ja, dat dacht ik dus ook al.... Leuk dat we meer betaalden aan voedsel, maar de rest was wél goedkoper toen! Nu woon ik toevallig behoorlijk goedkoop, en betalen wij inderdaad 10% van ons inkomen aan voedsel.
Alle reacties Link kopieren
Boodschappen zijn echt heel goedkoop in NL vind ik als je dat afzet tegen percentages van inkomsten en als je meekookt met de seizoenen.
Alle reacties Link kopieren
De verhoudingen zijn zoek.
Vroeger waren we procentueel gezien meer kwijt aan voedsel, maar vele malen minder aan huur/ gas, water, licht, en zorg.
De laatste dingen zijn zo explosief gestegen de laatste 25 jaar, als ze nu voedsel óók nog duurder gaan maken, dan kunnen we allemaal in de rij bij dr voedselbank.
Het moet uit de lengte of uit de breedte tenslotte, je moet toch leven.
Door de tussenhandel in de voeding wordt wel teveel verdiend vind ik. De prijzen die de boeren krijgen zijn idd bespottelijk laag.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
die buitenbeentjesgroente is er alleen als reclame voor de AH. Kijk eens hoe goed we het doen. En dan zie je bij keuringsdienst van waarde, dat die buitenbeentjes helemaal geen buitenbeentjes zijn. Die kromme komkommers komen al lang in de komkommersalade terecht, en de niet ronde tomaten in de tomatensaus
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
MarindaH schreef:
17-06-2019 19:14
Dat vind ik best interessant, want hier redden we het met z'n tweeën met 300 euro per maand. Kopen vrijwel alles vers, onbewerkt en brood van de bakker. We doen de meeste boodschappen bij de Vomar, wat die niet hebben bij de AH. En soms de Dirk/Jumbo/Turk.
Waar in het land woon je?

Toen ik in Rotterdam woonde kon ik veel meer verse producten, goedkoop kopen. Verse groentes op de markt en dat soort dingen. Heel veel Turkse slagers dus veel concurrentie, lagere prijzen.

Nu woon ik weer in een dorp in Brabant, waar 1 Turkse slager en bakker zit en een keer een weekmarkt is. Dan is het opeens een stuk duurder weer.
TsumTsum schreef:
17-06-2019 19:11
Ik vind eten echt niet zo goedkoop en de laatste jaren is het flink gestegen in prijs. Ben vegetariër en voor het gemak haal ik ook gewoon vleesvervangers, heb ik van tijd tot tijd vega boterhamworst, kroket, frikandel etc maar als je dan het verschil ziet tussen een vega kroket of een normale kroket is het echt belachelijk en dan zit er niet eens vlees in waarvan je zou denken dat dat het duurste zou zijn. En groente/fruit wordt ook steeds duurder. Laatst had ik zin in watermeloen was een hele kleine al bijna 6 euro. Ja daag!
Vegetarische of veganistische vleesvervangers zijn vaak duurder omdat ze op kleinere schaal worden geproduceerd. Meer vraag zal vanzelf de prijzen doen dalen, hopelijk.

Op de markt twee weken geleden kocht ik trouwens watermeloen aan 0,99 per kilo. Dus even rondkijken kan helpen.

De prijzen die de boeren krijgen, landbouw en zeker ook veeteelt, is wel te laag schijnt het. Van mij mogen zij best meer krijgen en de supers of distributeurs mogen het best met iets lagere marges doen.

Ik vind de prijzen vergeleken met België trouwens weer veel goedkoper. Ik ga graag voedselshoppen in Nederland, meer spullen voor hetzelfde geld.
YellowLemon schreef:
17-06-2019 19:14
Ging er vroeger 10% van je inkomen naar een woning?

*valt achterover van haar stoel* O_O
Jazeker, tot ruim in de jaren 80 en toen hebben ze een huurliberalisatiewet aangenomen en was het uit met de pret.
Alle reacties Link kopieren
47084 schreef:
17-06-2019 19:13
We, als totale bevolking, zijn welvarender dan ooit. Het verschil in de manier van leven is gedurende de laatste decennia enorm gestegen.
Ik heb de indruk dat de prijzen van levensmiddelen niet direct gestegen zijn, maar dat de inkopen veranderd zijn. Vroeger leefden de mensen soberder.
Als ik boodschappen doe op de manier van veertig jaar geleden, denk ik niet duurder uit te zijn. Het leven is duur door de manier waarop de maatschappij tegenwoordig draait. Veel meer consumptiegedrag, je betaalt al een klein fortuin voor tv, internet en telefoon. Zorgkosten, vreselijk dure woonkosten, etc.
En we hebben met z’n allen de macht in handen van de grote bedrijven gelegd....
Gedeeltelijk heb je zeker gelijk. Maar kijk eens naar alle prijzen die gestegen zijn waar we géén invloed op hebben. Huisvesting kost tegenwoordig gemiddeld 36-39% van je inkomen, en dat was ooit 25% tot 29%. Zorgverzekering is sinds de privatisering enorm gestegen, evenals energie. En je kan nu eenmaal niet tegen je huisbaas zeggen: weet je wat, doe maar een kamertje minder dit jaar... of je zorgverzekering opzeggen, of wat dan ook.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik vind de prijzen van bepaald vlees inderdaad laag TO.
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
17-06-2019 18:56
Als ik naar mijn inkomsten kijk dan vind ik de boodschappen absoluut niet goedkoop. Integendeel. Alle prijzen stijgen maar mijn WaJong uitkering is naar beneden gegaan. Dus ik vind dit topic nogal pijnlijk.

Dit is een probleem dat ook aangepakt moet worden.

Maar dat de wajong niet toereikend is, betekent niet dat boeren (of anderen die voedsel voor de grote markt produceren) hun producten voor dusdanig weinig moeten verkopen dat ze er bekant failliet van gaan. En dat is waar dit topic over gaat: de kosten die gemaakt worden om ons voedsel te produceren worden er nu niet uitgehaald. En dat is net zo'n groot probleem als dat jouw uitkering niet toereikend is.
pergamon wijzigde dit bericht op 17-06-2019 19:25
0.27% gewijzigd
MarindaH schreef:
17-06-2019 19:14
Dat vind ik best interessant, want hier redden we het met z'n tweeën met 300 euro per maand. Kopen vrijwel alles vers, onbewerkt en brood van de bakker. We doen de meeste boodschappen bij de Vomar, wat die niet hebben bij de AH. En soms de Dirk/Jumbo/Turk.
Met z'n tweeën ben je gewoonlijk goedkoper uit dan wanneer je alleen bent. De meeste verpakkingen zijn ook voor twee personen en mocht ik ooit een eenpersoonsverpakking vinden, dan betaal ik de hoofdprijs.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
17-06-2019 19:19
Waar in het land woon je?

Toen ik in Rotterdam woonde kon ik veel meer verse producten, goedkoop kopen. Verse groentes op de markt en dat soort dingen. Heel veel Turkse slagers dus veel concurrentie, lagere prijzen.

Nu woon ik weer in een dorp in Brabant, waar 1 Turkse slager en bakker zit en een keer een weekmarkt is. Dan is het opeens een stuk duurder weer.

In Amsterdam, waar de belastingen dan wél weer giga hoog liggen. Ik moet er ook bij zeggen dat we geen vlees kopen. Heel af en toe een vleesvervanger, maar ook niet veel. Zou dat het verschil maken?
Such fun!1
Robinson schreef:
17-06-2019 19:16
Boodschappen zijn echt heel goedkoop in NL vind ik als je dat afzet tegen percentages van inkomsten en als je meekookt met de seizoenen.
Zijn er nog wel echt seizoenen? Veel groente en fruit is het hele jaar door gewoon te krijgen en zijn buiten het seizoen vaak net zo duur als wanneer ze in het seizoen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als dorpsbewoner koop ik veel in de landwinkel, komt dus direct bij de boer terecht. Nou snap ik best dat dat niet kan als je in de stad woont. Maar op 't platteland zouden meer mensen dat kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2019 19:21
Met z'n tweeën ben je gewoonlijk goedkoper uit dan wanneer je alleen bent. De meeste verpakkingen zijn ook voor twee personen en mocht ik ooit een eenpersoonsverpakking vinden, dan betaal ik de hoofdprijs.

Dat is zo, maar in m'n eentje redde ik het zéker. Ik kookte nooit voor maar één maaltijd, altijd meer en dan de vriezer in. En ik had minder bier nodig :proud:
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Ik vindt de markt overigens ook al langere tijd niet meer goedkoper dan de supermarkt.

Ik ga me er toch eens toe zetten hier de boeren langs te gaan om daar mijn groenten en aardappelen te halen.

Het is vanuit mezelf ook gemakzucht en tijdgebrek dat ik een keer per week alle boodschappen haal en tussendoor nog wat brood fruit en wat groente.

Maar inderdaad alles is zeker de afgelopen 25 jaar explosief gestegen, weet nog wel dat ik een vrij uitgebreide zorgverzekering voor 50 gulden had zo een 25 euro nu is dat 140 euro en dan heb ik niet eens over de eigen bijdrage en het eigen risico plus de bijbetalingen van vele medicijnen.

Tja een beetje leven is er straks niet meer bij alles gaat op aan de vaste lasten en voedsel, oftewel we leven om te werken om in leven te blijven.

Niet teveel bij stil staan, maar het scheelt wel of je 100.000 pj hebt of 20.000 voor beiden zijn die boodschappen even duur, alleen de ene voelt het en de ander niet.

Welvarend uhuh NL.
Cateautje schreef:
17-06-2019 19:11
Ik las vanmiddag in een artikel dat we vroeger 20% van ons inkomen aan voedsel uitgaven en dat dat nu 10% zou zijn. Nog afgezien van het feit dat dat niet klopt, gaven we vroeger niet meer uit dan 10% aan een huurwoning, dat was wettelijk zo geregeld en nu gaat er een leeuwendeel naar de huisbaas en dat blijft jaarlijks maar stijgen. Ook de zorgkosten zijn waanzinnig gestegen en ook dat gaat jaarlijks verder, dus erop vooruitgegaan zijn we bepaald niet, integendeel.
Ze blijven maar rare dingen verzinnen om de schatkist te spekken, ten koste van de gewone bevolking.

Het feit dat het niet klopt? Het CBS roept niet zomaar iets.
Alle reacties Link kopieren
Francien2019 schreef:
17-06-2019 19:13
Het zijn de supermarkten die de boeren uitknijpen en de klanten een poot uitdraaien. De overheid doet gezellig mee met die schandalige btw verhoging.
Dit.
En de reclamebureaus spinnen er ook garen bij.
.
Alle reacties Link kopieren
Legbatterijvlees is relatief spotgoedkoop. Niet mensen, maar dieren betalen de prijs hiervoor. Kip voor 7 euro per kilo... dat klopt gewoon niet.

Ook dingen als chips en sommige koekjes kosten vrijwel niets, vooral als je naar de B-merken uitwijkt. Gezond eten is dan weer relatief duur en ik snap dat mensen daar niet altijd geld voor hebben. Dus ja, er zit wel iets scheef in het systeem.
MarindaH schreef:
17-06-2019 19:24
Dat is zo, maar in m'n eentje redde ik het zéker. Ik kookte nooit voor maar één maaltijd, altijd meer en dan de vriezer in. En ik had minder bier nodig :proud:
Ik neem aan dat dat alweer een tijdje geleden is dat je alleen was?
Ik heb het ook altijd goed gered en kon me met hetzelfde geld nog wat luxe veroorloven, maar nu moet ik daar extra voor bijleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven