Onverdoofd ritueel slachten

07-04-2011 21:39 651 berichten
De PvdA twijfelt niet langer en steunt het voorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren, PvdD) om een einde te maken aan het onverdoofd ritueel slachten van dieren. Met de PvdA erbij is er een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor, want eerder schaarden PVV, SP, GroenLinks en D66 zich al achter de Pvd A.

Niet alleen het onverdoofd ritueel slachten, maar de hele sector moet onder de loep. Ook het dagelijkse welzijn van de dieren laat veel te wensen over. Dieren die nooit een dag van hun leven in de buitenlucht hebben doorgebracht.

Ik ben tegen onverdoofd ritueel slachten, hoop dat deze wet er door komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wageningen1985 schreef op 19 juni 2011 @ 13:50:

[...]

Omdat het niet lekker is denk ik? Heb jij wel is kat gegeten dan? ik niet maar het lijkt me best taai.haha ja het is idd minder gebruikelijk voor ons. Voor andere mensen is het weer heel normaal.
Ik heb niet alle reactie gelezen maar...ik denk dat een dier het fijner vindt om een normaal respectvol leven gehad te hebben en dan misschien heel even pijn te hebben bij een (GOED UITGEVOERDE rituele slachting) dan heel zijn leven een kutleven gehad te hebben en dan een verdoving voordat ie geslacht wordt.

Daarnaast denk ik dat de Joodse manier van slachten veel beter gecontroleerd is en over het algemeen veel beter uitgevoerd wordt dan de halal manier. De Joodse slachters hebben er een jarenlange studie opzitten en werken met vlijm en vlijmscherpe messen.

Daarom zeg ik: Sta de Joodse manier van slachten toe en controleer de Islamitische manier in Nederland heel erg streng om er op toe te zien dat deze dieren inderdaad A. Een goed leven gehad hebben (zoals de Koran voorschrijft) en B dat er ook daadwerkelijk geslacht wordt zoals het bedoeld is dwz alleen door goed opgeleide slachters, met goed scherpe messen etc.
quote:assetze schreef op 19 juni 2011 @ 13:59:

[...]

Als je onderscheid maakt tussen wel dier je wel of niet doodt, heeft alles met jouw enoties te maken en niet met het welzijn van het dier.

Misschien ben je toe aan het verorberen van je knuffeldier.Maar dat onderscheid tussen dieren is al gemaakt, namelijk als ze geboren worden.
Ja euh sonic, die dieren komen gewoon uit de bio industrie hoor.
quote:Wageningen1985 schreef op 19 juni 2011 @ 14:02:

[...]

Maar dat onderscheid tussen dieren is al gemaakt, namelijk als ze geboren worden.Oh ja door wie dan wel?
quote:assetze schreef op 19 juni 2011 @ 14:03:

[...]

Oh ja door wie dan wel?

Ze heeft wel een punt, in onze maatschappij is het vrij ongehoord dat ik mijn hond op ga eten. Maar een koe, dat vinden we normaler.

That said, terug naar de discussie over ritueel slachten.
quote:assetze schreef op 19 juni 2011 @ 14:03:

[...]

Oh ja door wie dan wel?Door de moeder en vaderbeest? Ik snap je wel, je vind het zielig dat sommige dieren wel geslacht worden en andere niet, dat heeft misschien met het lot te maken? Uit wat voor dier het beest geboren is? Sommige dieren eten we nou eenmaal en andere niet.
Wat moreel goed of slecht is, staat nogmaals niet vast. Moreel besef is iets wat voortdurend wordt bijgeschaafd a.h.v. kennis en ervaring.

Het is aan de mens ernaar te streven om zo moreel mogelijk te handelen.

Met o.a. de kennis van nu, zelfinzicht, en door flexibel te zijn in het aanpassen van morele inzichten, kan de mens het moreel streven en besef vastleggen in wetten.

Wetten worden namelijk voorturend aangepast aan de kennis en inzichten van nu. En dat is niet voor niets.
quote:_yellowlove_ schreef op 19 juni 2011 @ 14:02:

Ja euh sonic, die dieren komen gewoon uit de bio industrie hoor.Klopt jaren geleden had ik een moslimvriend en die haalde met zijn moslimvrienden gewoon een schaap bij de boer op slachtdag.
Here I am - now what are your other two wishes...
quote:Wageningen1985 schreef op 19 juni 2011 @ 14:06:

[...]

Door de moeder en vaderbeest? Ik snap je wel, je vind het zielig dat sommige dieren wel geslacht worden en andere niet, dat heeft misschien met het lot te maken? Uit wat voor dier het beest geboren is? Sommige dieren eten we nou eenmaal en andere niet.

Ik snap wel dat je het antwoord blijft ontwijken.

Maar dan zal ik het je voorzeggen. Dat je even hypocriet bent als de rest die wel vlees eet van een koe, maar een lievelingsdier daar niet voor opoffert. Want dat kwetst jouw ziel Dus is het puur egoïsme nou laat ik zeggen egocentrisme.

Als nieuwe en bevestigende ervaring,.die hond en kat mag je wat mij betreft dan ritueel slachten, zet je een mooie tranentrekkend muziekje aan. Is voor de kat of hond wel gezelliger.
Dat een chinees het normaal vind een kat te eten, dat wij het normaal vinden een koe te eten, is logisch gevolg van o.a. cultuur en andere historische achtergronden.

Zolang het beest een mooi leven mag leiden (dus geen bioindustrie, etc.) en zolang het doden op de meest diervriendelijke wijze gebeurd, wordt het morele streven van het voorkómen van dierenleed beantwoord.

Dit is overigens ook wat het de geloofsboeken voorschrijven.
quote:_yellowlove_ schreef op 19 juni 2011 @ 14:02:

Ja euh sonic, die dieren komen gewoon uit de bio industrie hoor.Ja, daarom zeg ik dat dus ook. Dus ritueel slachten, ok, maar pas dan wel ook de rest van je geloofsovertuiging toe. Dus geen dieren uit de bio industrie.
quote:assetze schreef op 19 juni 2011 @ 14:13:

[...]

Ik snap wel dat je het antwoord blijft ontwijken.

Maar dan zal ik het je voorzeggen. Dat je even hypocriet bent als de rest die wel vlees eet van een koe, maar een lievelingsdier daar niet voor opoffert. Want dat kwetst jouw ziel Dus is het puur egoïsme nou laat ik zeggen egocentrisme.

Als nieuwe en bevestigende ervaring,.die hond en kat mag je wat mij betreft dan ritueel slachten, zet je een mooie tranentrekkend muziekje aan. Is voor de kat of hond wel gezelliger.WTF sorry maar nu sla je de plank flink mis, dus omdat ik koe eet maar geen kat ben ik een egoist? Hou toch op, dan zijn wel meer mensen egoistisch, dit slaat nergens op.
quote:Wageningen1985 schreef op 19 juni 2011 @ 14:17:

[...]

WTF sorry maar nu sla je de plank flink mis, dus omdat ik koe eet maar geen kat ben ik een egoist? Hou toch op, dan zijn wel meer mensen egoistisch, dit slaat nergens op.Alle mensen zijn tot op zekere hoogte egoïstisch. En dat moet ook uit zelfbescherming. De mate waarin je je egoïsme uit en toepast, en de mate waarin je ook kunt 'geven en nemen ' ten goede van een ander levend wezen, verschilt echter per mens. De mate van respect voor een ander wezen (mens of dier) verschilt daarmee enorm per persoon.
quote:Wageningen1985 schreef op 19 juni 2011 @ 14:17:

[...]

WTF sorry maar nu sla je de plank flink mis, dus omdat ik koe eet maar geen kat ben ik een egoist? Hou toch op, dan zijn wel meer mensen egoistisch, dit slaat nergens op.

Dit is ook niet strikt op jouw persoon gericht.

Maar het is een emotionele overweging, welk vlees je eet. Hoe het dier geslacht wordt een religieuze. Dat hebben we onlangs weer kunnen zien, waarom Australië nu een vee transportverbod heeft uitgevaardigd naar een overwegend Islamitisch land Indonesië
LOL Gaia Kan je het niet winnen? Hahahahahahaa. Je weet als je even terugleest dat ik niks uit zijn verband trek hoor. Je medestanders komen met WO II, met vrouwenbesnijdenis en met gezeur over luizen en muggen. Ik niet. LOL

En jij loopt als een braaf hondje achter de PvvD aan, ik ben nog steeds benieuwd wie mij nou wat oplegt
quote:gaia9 schreef op 19 juni 2011 @ 14:20:

[...]

Alle mensen zijn tot op zekere hoogte egoïstisch. En dat moet ook uit zelfbescherming. De mate waarin je je egoïsme uit en toepast, en de mate waarin je ook kunt 'geven en nemen ' ten goede van een ander levend wezen, verschilt echter per mens. De mate van respect voor een ander wezen (mens of dier) verschilt daarmee enorm per persoon.

Egoïsme is in essentie een goede zaak, maar het wordt anders als men vervalt in egocentrisme. Daar zit heel vaak de grote vergissing.

We hebben geen vlees meer nodig. We kunnen leven zonder.

Het zou mooi zijn, als je mens zich werkelijk kan inleven in het dier wat hij wenst op te eten. Wie ben ik om dat dier zijn leven te ontnemen. Alleen maar omdat ik 5 minuten wil kauwen op zijn botjes. Primitief en egocentrisch in de maatschappij waarin wij nu leven.

Dat dit in gebieden gebeurt waar overleven door vlees de enige mogelijkheid is, die blijven buiten schot.
En nogmaals, moreel besef en ideeën wat betreft 'goed' en 'kwaad' worden altijd bijgeschaafd, zowel gedurende een mensenleven als gedurende de algehele ontwikkeling van de maatschappij.

Het is jammer wanneer mensen hun eigen starre denkpatroon niet willen herzien. Ook daar weer de zelfbescherming tegen kwetsing en confrontaties. Het is namelijk heel vervelend voor diegenen dat hun eigen denkbeelden niet kloppen volgens andere mensen om hen heen. Ze neigen dan ook snel in de verdediging te schieten en beledigend taalgebruik toe te passen. Helaas onnodig, want het stagneert de discussie.

Ook ik houd mij vast aan bepaalde denkbeelden, echter met behulp van zelfinzicht, ervaringen, en anderemans inzichten herzie ik mijn denkbeelden ook regelmatig.

We zijn nooit te oud om te leren!
quote:jansenenjanssens schreef op 19 juni 2011 @ 14:28:

LOL Gaia Kan je het niet winnen? Hahahahahahaa. Je weet als je even terugleest dat ik niks uit zijn verband trek hoor. Je medestanders komen met WO II, met vrouwenbesnijdenis en met gezeur over luizen en muggen. Ik niet. LOL

En jij loopt als een braaf hondje achter de PvvD aan, ik ben nog steeds benieuwd wie mij nou wat oplegt

Hahaha nee hoor, ik loop nergens achteraan.

Je voelt je kennelijk nogal geintimideerd als mensen anders denken dan jij!
jansenenjanssens, ik heb het doel achter het insectenverhaal al voor je toegelicht, dat kun je naemlijk teruglezen.
Gaia meisje, je maakt mn dag goed met je beschrijving van jezelf. hahahahhaahahahahahhhhhaa. Geloof je jezelf ook nog? Kolere hahahahaaa
quote:assetze schreef op 19 juni 2011 @ 14:29:

[...]

Egoïsme is in essentie een goede zaak, maar het wordt anders als men vervalt in egocentrisme. Daar zit heel vaak de grote vergissing.

We hebben geen vlees meer nodig. We kunnen leven zonder.

Het zou mooi zijn, als je mens zich werkelijk kan inleven in het dier wat hij wenst op te eten. Wie ben ik om dat dier zijn leven te ontnemen. Alleen maar omdat ik 5 minuten wil kauwen op zijn botjes. Primitief en egocentrisch in de maatschappij waarin wij nu leven.

Dat dit in gebieden gebeurt waar overleven door vlees de enige mogelijkheid is, die blijven buiten schot.Eens.
quote:jansenenjanssens schreef op 19 juni 2011 @ 14:39:

Gaia meisje, je maakt mn dag goed met je beschrijving van jezelf. hahahahhaahahahahahhhhhaa. Geloof je jezelf ook nog? Kolere hahahahaaa

Yep ik geloof mezelf gelukkig nog.

God je gaat weer beginnen he met de ander te denegreren. Normaals kind, niet iedereen is het met je eens. En dat hoeft ook niet. Net zoals niet iedereen het met mij eens hoeft te zijn.

Is dat iets nieuws voor je dan, gezien je zo fel reageert?
Jansen? Wat is er nu? Je posts bestaan vaak uit uitlachen, en zeggen dat een ander het niet begrijpt.

Ik snap niet waarom je zo doet? En dan dat taalgebruik is toch nergens voor nodig?

@ assetze, we kunnen idd zonder vlees leven, maar daar willen heel veel mensen niet aan. Ik denk dat dat weer een discussie op zich is.Ben het trouwens met je eens, maar ja, een mens is wel eigenlijk een omnivoor.

Ik denk dat als er dan dieren geslacht moeten worden voor consumptie, dat ik dan liever kijk naar diervriendelijke manieren. En nog liever helemaal niet, maar die keuze kun je een ander niet opleggen.
quote:_yellowlove_ schreef op 19 juni 2011 @ 14:42:

Jansen? Wat is er nu? Je posts bestaan vaak uit uitlachen, en zeggen dat een ander het niet begrijpt.

Ik snap niet waarom je zo doet? En dan dat taalgebruik is toch nergens voor nodig? .

Ik snap het wel hoor, het is namelijk te confronterend voor jansen dat niet iedereen dezelfde gedachten heeft wat betreft geloof, dieren, mensen, noem maar op. Tja een kat in het nauw maakt rare sprongen...

Sterkte ermee jansenenjanssens

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven