Peter R. De Vries neergeschoten
dinsdag 6 juli 2021 om 20:20
https://www.parool.nl/amsterdam/peter-r ... %3Famp%3D1
Peter R. De Vries neergeschoten op Lange Leidsedwarsstraat
Misdaadjournalist Peter R. de Vries is dinsdagavond neergeschoten op de Lange Leidsedwarsstraat. Hij is zwaargewond afgevoerd naar het ziekenhuis.
Volgens onbevestigde berichten zou de misdaadjournalist door zijn hoofd geschoten zijn. De schietpartij vond omstreeks half acht plaats op de Lange Leidsedwarsstraat. Daar wordt het televisieprogramma RTL Boulevard opgenomen. Peter R. de Vries was daar vanavond te gast.
Heftig dit wel..
Peter R. De Vries neergeschoten op Lange Leidsedwarsstraat
Misdaadjournalist Peter R. de Vries is dinsdagavond neergeschoten op de Lange Leidsedwarsstraat. Hij is zwaargewond afgevoerd naar het ziekenhuis.
Volgens onbevestigde berichten zou de misdaadjournalist door zijn hoofd geschoten zijn. De schietpartij vond omstreeks half acht plaats op de Lange Leidsedwarsstraat. Daar wordt het televisieprogramma RTL Boulevard opgenomen. Peter R. de Vries was daar vanavond te gast.
Heftig dit wel..
zondag 18 juli 2021 om 21:21
Ja zo voel ik het ook.Lotte35 schreef: ↑18-07-2021 21:02Dit herken ik.
Alsof je niet het ‘recht hebt’ zo verdrietig te zijn, omdat je hem niet persoonlijk kende.
Maar we waren gewoon heel erg op hem gesteld, en als iemand zo vaak op televisie te zien was is het heel logisch dat je diegene erg gaat missen.
Ik had ooit een collega die hem een kwal vond. Ik vond hem juist leuk, en als we het dan in de pauze over hem hadden (naar aanleiding van een televisieprogramma), moest ze altijd weer benadrukken dat ze hem zo vreselijk vond. Ik voelde me dan altijd persoonlijk beledigd, terwijl dat ook nogal eigenaardig was natuurlijk, aangezien ik niets met hem van doen had.
Maar ik vond hem gewoon gaaf.
En er is zoveel beeldmateriaal van hem, maar dat er nooit meer nieuw zal bijkomen stemt me onwijs, echt onwijs verdrietig.
Ik vond hem ook gaaf en authentiek.
Ik heb dit gevoel nog nooit gehad met een BN'er. Anders dan bij een dierbare maar zeker wel meer aanwezig dan wanneer er 'zomaar iemand/een BN'er overlijdt'.

zondag 18 juli 2021 om 21:21
Hij is wel de eerste BN'er waar ik om moest huilen na zijn overlijden. We zijn ermee opgegroeid, hij was er altijd, een zekerheid en altijd op de barricaden tegen onrecht. Ik moest daarnaast nog het meeste huilen om het verdriet van de slachtoffers van misdrijven. Er is geen tweede Peter en nu moeten ze ook nog hun steun en toeverlaat laten gaan.
zondag 18 juli 2021 om 21:22
Ja ik vind dat ook wel fijn. Ergens ook wel fascinerend.fashionvictim schreef: ↑18-07-2021 21:00ik vind het juist fijn om de overledenen te zien en aan te raken, bij mijn opa heb ik hem ook echt nog geknuffeld en gekust en zijn hand vastgehouden en zo. En mijn moeder heb ik zelf verzorgd, bij haar had ik bij wijze van spreken wel samen met haar in de kist willen kruipen die nachten dat ze nog opgebaard lag.
Ik vind het ook niet eng, wel mooi dat ik dit nog kan doen voor iemand.
Je moeder verliezen is heel heftig

zondag 18 juli 2021 om 21:23
Ja misschien is het ook deels de woede, de onmacht van de manier waarop dit gegaan is.miekemv schreef: ↑18-07-2021 21:21Hij is wel de eerste BN'er waar ik om moest huilen na zijn overlijden. We zijn ermee opgegroeid, hij was er altijd, een zekerheid en altijd op de barricaden tegen onrecht. Ik moest daarnaast nog het meeste huilen om het verdriet van de slachtoffers van misdrijven. Er is geen tweede Peter en nu moeten ze ook nog hun steun en toeverlaat laten gaan.

zondag 18 juli 2021 om 21:26
Hoe hij vol liefde naar zijn dochter keek in Ghana.minnimouse schreef: ↑18-07-2021 21:23Ja misschien is het ook deels de woede, de onmacht van de manier waarop dit gegaan is.
zondag 18 juli 2021 om 21:29
Minni, dank je wel. Wil topic van Peter R natuurlijk niet vervuilen met afleidingen. Maar herken zo wat Fv schreef over haar moeder, vandaar ik dit schreef.
Mijn vriend werd doodgereden door een dronken automobilist, hij was dood en de vrouw van de automobilist ook. Ook zoiets frustrerend en zo ontzettend oneerlijk , zoals deze daad naar Peter R ook zo oneerlijk is.
Ik zal woensdag niet gaan. Ga paar daagjes naar Zeeland met jongste dochter.
Zal druk worden denk ik. Als ik thuis was geweest was ik denk ik ook niet gegaan in die mensenmassa.
zondag 18 juli 2021 om 21:31
Oh wat ontzettend verdrietig en vreselijk dat je hem verloren bent en dan op die manier. Levens verwoest door drank.Peertjes schreef: ↑18-07-2021 21:29Minni, dank je wel. Wil topic van Peter R natuurlijk niet vervuilen met afleidingen. Maar herken zo wat Fv schreef over haar moeder, vandaar ik dit schreef.
Mijn vriend werd doodgereden door een dronken automobilist, hij was dood en de vrouw van de automobilist ook. Ook zoiets frustrerend en zo ontzettend oneerlijk , zoals deze daad naar Peter R ook zo oneerlijk is.
Ik zal woensdag niet gaan. Ga paar daagjes naar Zeeland met jongste dochter.
Zal druk worden denk ik. Als ik thuis was geweest was ik denk ik ook niet gegaan in die mensenmassa.
Heel oneerlijk ja

Ik hoop dat jij en je kinderen uiteindelijk weer mooie dingen kunnen zien in het leven.

zondag 18 juli 2021 om 21:50
Even iets anders trouwens, beetje luchtiger.
Sorry als dat ongepast is na al deze persoonlijke posts, maar het schiet me opeens te binnen.
Ik zag op internet een Instagrambericht van Gordon, na het overlijden van Peter.
Was een mooi bericht hoor, niks mis mee, maar hij schreef onder andere dat hij, qua uiterlijk, vaak met Peter werd vergeleken.
Mijn eerste gedachte was echt: ‘Dat mocht Gordon willen’.
Niet zo aardig van me, maar ik vind ze dus totáál niet op elkaar lijken.
Jullie wel dan?
Sorry als dat ongepast is na al deze persoonlijke posts, maar het schiet me opeens te binnen.
Ik zag op internet een Instagrambericht van Gordon, na het overlijden van Peter.
Was een mooi bericht hoor, niks mis mee, maar hij schreef onder andere dat hij, qua uiterlijk, vaak met Peter werd vergeleken.
Jullie wel dan?

zondag 18 juli 2021 om 21:52
Nou nee, echt totaal niet inderdaad. Uiterlijk niet en kwa mens zijn al helemaal niet!Lotte35 schreef: ↑18-07-2021 21:50Even iets anders trouwens, beetje luchtiger.
Jullie wel dan?
zondag 18 juli 2021 om 21:53
Nee, ik zie dat ook niet zo.Lotte35 schreef: ↑18-07-2021 21:50Even iets anders trouwens, beetje luchtiger.
Jullie wel dan?
Vroeger (in de jaren '90) had Peter donkerblond/bruin haar en een snor. Gordon had toen blonde krullen en was een stuk dikker.
Hoe hij er de laatste jaren uitzag snap ik de vergelijking ook niet.
zondag 18 juli 2021 om 21:54
je kan er helaas geld op zitten mensen worden steeds walgelijkerminnimouse schreef: ↑18-07-2021 19:46Ja he?![]()
Ik las trouwens dat de familie oproept geen selfies te maken. Zou de kist open zijn? Het zal toch niet zo zijn dat iemand dat in z’n hoofd haalt!!??

ik brand woensdag/donderdag een kaarsje
Relax we're all crazy, it's not a competition
zondag 18 juli 2021 om 21:56
miekemv schreef: ↑18-07-2021 21:21Hij is wel de eerste BN'er waar ik om moest huilen na zijn overlijden. We zijn ermee opgegroeid, hij was er altijd, een zekerheid en altijd op de barricaden tegen onrecht. Ik moest daarnaast nog het meeste huilen om het verdriet van de slachtoffers van misdrijven. Er is geen tweede Peter en nu moeten ze ook nog hun steun en toeverlaat laten gaan.
Ik ook. De aanslag was een dreun, en zijn overlijden is nog een dreun daar bovenop. Heb regelmatig gedacht dat ik "blij" ben dat ik hem niet persoonlijk kende, want de mate van verdriet wat je nu al voelt zonder dat je hem persoonlijk gekend hebt is al vreselijk.. Hoe moeten de mensen zich voelen die hem in hun leven hadden? En dan heb je de categorie van wie hij de steun en toeverlaat was. Ik jank als ik denk aan de familie Groen of de familie Verstappen en alle anderen.
Er is geen tweede Peter. Vrees dat ie er ook nooit komt

zondag 18 juli 2021 om 21:58
Hahaha, dat had ik ook gelezen ja, ik dacht toen ook al "wat voor lachspiegel heb jij thuis dan?'Lotte35 schreef: ↑18-07-2021 21:50Even iets anders trouwens, beetje luchtiger.
Jullie wel dan?
Am Yisrael Chai!
zondag 18 juli 2021 om 22:00
Heb dat Linkedin stuk even opgezocht. Bij deze:
Tijdens het Jeugdjournaal zojuist:
“Pap, ken jij die meneer die is doodgeschoten?”
“Ja, die meneer kende ik”.
“Je kende toch ook die andere meneer die was doodgeschoten? Toen moest je huilen.”
“Ja, dat was Derk Wiersum.”
“Waar kende je ze van?”
“Via mijn werk.”
“Oh.”
“Pap? Gaan ze jou dan ook doodschieten?”
….
Ik denk dat weinig mensen weten dat Peter veel interesse had voor zaken betreffende militairen en inlichtingendiensten. Zo nu en dan kreeg ik een appje: “Peter R hier. Kun je me zsm bellen?”
De eerste keer vroeg ik me niet eens af hoe hij aan mijn nummer kwam. Het was Peter R. de Vries. En dan bel je hem terug. Zsm.
Hij gaf me de laatste keer dat ik hem sprak met die markante stem van hem een van de mooiste complimenten die ik ooit kreeg: “Als het om militairen gaat dan moet ik Michaël Roepèrtie bellen.”
Peter was altijd oprecht geïnteresseerd. Bewonderenswaardig heel goed op de hoogte. Altijd doorvragen. Hij belde een cliënt die een zaak ook aan hem voor had gelegd altijd terug. Hij verwees wel eens een veteraan of nabestaande door, maar kon zelfs een jaar later nog vragen hoe het ervoor stond. Hij liet je vooraf ook weten wat hij in de media ging zeggen over je zaak of cliënt. Ook wanneer het niet altijd in het voordeel van je zaak was.
Op 6 juli in de avond reed ik terug naar huis vanuit Winschoten. Na de herdenkingsbijeenkomst van Henry Hoving en Kevin Roggeveld. Ik werd gebeld over het neerschieten van Peter. Ik kon het niet geloven, maar ergens ook weer wel. Ik zocht hem op via whatsapp en zag dat hij om 19:28 uur voor het laatst online was. Nu zien we overal de beelden dat hij lopend door Amsterdam op zijn telefoon kijkt en om 19:29 uur zijn telefoon kennelijk uitdoet en in zijn zak stopt. Nu weten we dat hij een minuut later door zijn hoofd werd geschoten.
Bij die laatste beelden kort voordat hij werd neergeschoten denk ik: Peter liep al jaren zonder helm, scherfvest en persoonlijk wapen door oorlogsgebied. Wat een lef.
Journalisten en advocaten leven tegenwoordig in een gevaarlijke en giftige omgeving. Iemand die het op je heeft gemunt puur omdat het hem niet aanstaat wat je in je werk doet kan zomaar een keer naast je staan of iemand sturen en je door je hoofd (laten) schieten.
Ja, ook ik heb een kogelvrij vest. Die hangt naast mijn toga. Het was een keer nodig en misschien nog steeds. Je weet het niet, tot er een keer iemand achter, naast of voor je opduikt. Je houdt er wel rekening mee. Toch ga je door met waar je voor staat. En zo zijn er steeds meer advocaten en journalisten.
Maar het is niet normaal en dat mag het nooit worden. Het is ook niet normaal dat je kind wat je werk betreft vraagt of je ook een keer wordt doodgeschoten. Het is ook niet normaal dat je als advocaat veel meer dreiging in je werkomgeving ervaart dan ooit als militair in een missiegebied.
Op whatsapp zal nu voor altijd blijven staan:
Peter R. de Vries
At work
Laatst gezien: 06-07-2021 19:28
Gone. But not forgotten.
R.I.P. Peter R.
Tijdens het Jeugdjournaal zojuist:
“Pap, ken jij die meneer die is doodgeschoten?”
“Ja, die meneer kende ik”.
“Je kende toch ook die andere meneer die was doodgeschoten? Toen moest je huilen.”
“Ja, dat was Derk Wiersum.”
“Waar kende je ze van?”
“Via mijn werk.”
“Oh.”
“Pap? Gaan ze jou dan ook doodschieten?”
….
Ik denk dat weinig mensen weten dat Peter veel interesse had voor zaken betreffende militairen en inlichtingendiensten. Zo nu en dan kreeg ik een appje: “Peter R hier. Kun je me zsm bellen?”
De eerste keer vroeg ik me niet eens af hoe hij aan mijn nummer kwam. Het was Peter R. de Vries. En dan bel je hem terug. Zsm.
Hij gaf me de laatste keer dat ik hem sprak met die markante stem van hem een van de mooiste complimenten die ik ooit kreeg: “Als het om militairen gaat dan moet ik Michaël Roepèrtie bellen.”
Peter was altijd oprecht geïnteresseerd. Bewonderenswaardig heel goed op de hoogte. Altijd doorvragen. Hij belde een cliënt die een zaak ook aan hem voor had gelegd altijd terug. Hij verwees wel eens een veteraan of nabestaande door, maar kon zelfs een jaar later nog vragen hoe het ervoor stond. Hij liet je vooraf ook weten wat hij in de media ging zeggen over je zaak of cliënt. Ook wanneer het niet altijd in het voordeel van je zaak was.
Op 6 juli in de avond reed ik terug naar huis vanuit Winschoten. Na de herdenkingsbijeenkomst van Henry Hoving en Kevin Roggeveld. Ik werd gebeld over het neerschieten van Peter. Ik kon het niet geloven, maar ergens ook weer wel. Ik zocht hem op via whatsapp en zag dat hij om 19:28 uur voor het laatst online was. Nu zien we overal de beelden dat hij lopend door Amsterdam op zijn telefoon kijkt en om 19:29 uur zijn telefoon kennelijk uitdoet en in zijn zak stopt. Nu weten we dat hij een minuut later door zijn hoofd werd geschoten.
Bij die laatste beelden kort voordat hij werd neergeschoten denk ik: Peter liep al jaren zonder helm, scherfvest en persoonlijk wapen door oorlogsgebied. Wat een lef.
Journalisten en advocaten leven tegenwoordig in een gevaarlijke en giftige omgeving. Iemand die het op je heeft gemunt puur omdat het hem niet aanstaat wat je in je werk doet kan zomaar een keer naast je staan of iemand sturen en je door je hoofd (laten) schieten.
Ja, ook ik heb een kogelvrij vest. Die hangt naast mijn toga. Het was een keer nodig en misschien nog steeds. Je weet het niet, tot er een keer iemand achter, naast of voor je opduikt. Je houdt er wel rekening mee. Toch ga je door met waar je voor staat. En zo zijn er steeds meer advocaten en journalisten.
Maar het is niet normaal en dat mag het nooit worden. Het is ook niet normaal dat je kind wat je werk betreft vraagt of je ook een keer wordt doodgeschoten. Het is ook niet normaal dat je als advocaat veel meer dreiging in je werkomgeving ervaart dan ooit als militair in een missiegebied.
Op whatsapp zal nu voor altijd blijven staan:
Peter R. de Vries
At work
Laatst gezien: 06-07-2021 19:28
Gone. But not forgotten.
R.I.P. Peter R.