Politie heeft er geen zin meer in.

28-05-2023 15:35 296 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... 2-blokkade

https://www.nu.nl/binnenland/6265564/po ... vatie.html

Niet lekker als agent(e) met je gezin naar de camping met Pinksteren, maar 1500 mensen van de A12 moeten slepen.

Waarvoor?
Laat ze gewoon zitten op die A12, dan is er geen lol meer aan. Het verkeer moet maar even omrijden.

Gun die agenten gewoon ook eens een weekendje vrij.
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Alle reacties Link kopieren Quote
Socks schreef:
29-05-2023 20:24
Geweldloos maar wel extreem in gedachtengoed.
Extreem? Ik vind ze hooguit niet helemaal realistisch, maar hetgeen zij willen is zo ongeveer de agenda van de Europese Unie, alleen dan in een hoger tempo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
29-05-2023 20:33
Maar dat stuk A12 is niet zomaar uitgekozen. Het ligt precies tussen de tijdelijke Tweede Kamer het het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de snelweg staat symbool voor hetgeen waar ze tegen demonstreren: de fossiele industrie.

XR gaat er ook vanuit dat er nu mensen hinder ondervinden, maar dat de gevolgen van het handhaven van het beleid inzake fossiele grondstoffen veel groter zijn.

Ik ben het niet eens met XR maar hun actie en de plek ervan is zeer logisch. Vanuit hun gedachtegoed bekeken.
Het is zelfs toegestaan om binnen gehoorafstand en in het zicht van diegenen die de beslissingen nemen, te demonstreren. De verwijzing naar het Malieveld was dus ongegrond. Om die reden heeft XR ook toestemming gekregen van de gemeente Den Haag om tot 18.00 op dat stuk snelweg te demonstreren. En precies om de redenen die jij noemt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterflesje schreef:
29-05-2023 20:12
Ik ben dus die radicaal die al 3 keer op de snelweg heeft gezeten. Ik vind dat de Nederlandse politiek zich aan de afspraken moet houden die gemaakt zijn. De afspraken worden steeds overtreden. Die overtredingen worden door Milieudefentie voor de rechter gebracht. De rechter heeft ze gelijk gegeven. Alsnog houdt de overheid zich niet aan de afspraken die gemaakt zijn. Dat vind ik zeer kwalijk! Ik wil dus dat mijn politiek leiders komen met oplossingen en zich houden aan de gemaakte afspraken.

Los daarvan vind ik dat ook ik mijn steentje moet bijdragen. Net als iedereen. Maar iedereen doet dat op zijn eigen manier. En ik doe dat op mijn manier. En dat betekent dat ik inderdaad ook vlieg, met de trein reis etc. Dat staat los van vragen aan de politiek om duurzame oplossingen. Op dit moment is Nederland het slechtste jongetje van Europa. En dan nog even los van de afgrijselijke dingen die gebeuren met dieren in de bio-industrie.

Nederland is, als je de uitstoot van lucht- en scheepvaart meetelt, per hoofd van de bevolking met afstand de grootste uitstoter van broeikasgassen in Europa, mede dankzij de fossiele subsidies.Gemiddeld draagt elke werkende Nederlander jaarlijks ruim een netto maandsalaris (2000 euro) bij aan fossiele subsidies voor bedrijven als Shell, Tata Steel, KLM, Schiphol, Vattenfall etc. En waarom? Shell maakte vorig jaar alleen al 36 miljard euro winst.

De lucht- en natuurkwaliteit in Nederland is, mede dankzij de fossiele subsidies, ongeveer de slechtste van heel Europa. Het is bijvoorbeeld duidelijk aangetoond dat de gezondheidsschade alleen al voor mensen door vliegverkeer van en naar Schiphol veel groter is dan het economisch nut. Toch weigert de overheid vliegen minder aantrekkelijk te maken en weigeren ze BTW op vliegtickets of accijns op kerosine in te voeren.
Heel veel eisen, heel veel verwachtingen, heel veel grieven, welgeteld nul, zero, niente, nada oplossingen.

Dat en dat alleen al maakt al die activisten zoals XR overbodig, ongeloofwaardig en pointless.
Alle reacties Link kopieren Quote
bumblebijtje schreef:
29-05-2023 20:37
Heel veel eisen, heel veel verwachtingen, heel veel grieven, welgeteld nul, zero, niente, nada oplossingen.

Dat en dat alleen al maakt al die activisten zoals XR overbodig, ongeloofwaardig en pointless.
De oplossingen liggen er al. De Europese Unie heeft de afspraken al op papier (The Green Deal) maar die wordt afgeschoten door CDA en BBB.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablabla97 schreef:
29-05-2023 20:26
XR ziet in dat deze ramp alleen op te lossen is als juist de industrie wordt aangepakt, wij als consumenten stellen helemaal niet heel erg veel voor qua uitstoot én dus niet qua impact. Ja, vliegen is niet fraai, maar het valt in het niet bij de industrie… (Wat is er mis met reizen met de trein trouwens?)
Is dat waar XR voor staat? Ik zie dat nergens terug. Op hun website lees ik alleen dat ze willen dat de regering er alles aan doet om in 2025 CO2 neutraal te zijn. Dat red je niet met het aanpakken van de industrie alleen. CO2 neutraal in 2025 betekent doffe ellende in 2025.

Nogmaals, ik ben niet blind voor het klimaatprobleem, maar om me nou te scharen achter radicale rebellen? Weet waar je aan begint.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
29-05-2023 20:39
Is dat waar XR voor staat? Ik zie dat nergens terug. Op hun website lees ik alleen dat ze willen dat de regering er alles aan doet om in 2025 CO2 neutraal te zijn. Dat red je niet met het aanpakken van de industrie alleen. CO2 neutraal in 2025 betekent doffe ellende in 2025.

Nogmaals, ik ben niet blind voor het klimaatprobleem, maar om me nou te scharen achter radicale rebellen? Weet waar je aan begint.
Ik vind het wel logisch dat er radicale acties worden georganiseerd. Er wordt al 30 jaar gezegd dat het anders moet. Ieder kabinet heeft het voor zich uitgeschoven. En nu is het bijna te laat en dus worden ze radicaal. Radicaal maar geweldloos.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
29-05-2023 20:36
Extreem? Ik vind ze hooguit niet helemaal realistisch, maar hetgeen zij willen is zo ongeveer de agenda van de Europese Unie, alleen dan in een hoger tempo.
Nou ja agenda EU ,Frans Timmermans, wordt echt wel gezien als extreem hoor en dan nog sneller? Allemaal niet realistisch. Was ook weinig steun voor toch? Begreep ik uit het nieuws tenminste.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn ook vaak veel boeren bij de acties aanwezig. Boeren die enorm balen van het feit dat ze over 1 kam worden geschoren met de extreme bio industrie. Die graag kleinschalig en klimaatneutraal willen boeren. Het kan echt maar dan moet het anders.
waterflesje wijzigde dit bericht op 29-05-2023 20:44
0.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Socks schreef:
29-05-2023 20:42
Nou ja agenda EU ,Frans Timmermans, wordt echt wel gezien als extreem hoor en dan nog sneller? Allemaal niet realistisch. Was ook weinig steun voor toch? Begreep ik uit het nieuws tenminste.
Ook voor Timmermans geldt dat zijn agenda niet extreem is, maar hooguit te snel wordt doorgevoerd.

Met het gedachtegoed zijn veel mensen het eens, alleen met de snelheid niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
dubbel
siri wijzigde dit bericht op 29-05-2023 20:45
98.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterflesje schreef:
29-05-2023 20:39
De oplossingen liggen er al. De Europese Unie heeft de afspraken al op papier (The Green Deal) maar die wordt afgeschoten door CDA en BBB.
Waarmee je zelf nog steeds geen oplossingen aanreikt en, sterker nog, je direct de overbodigheid van het protest illustreert aangezien het de facto al geregeld is via de EU die primeert boven nationale wetgeving en verordening (gesteld dat je in het belang van de politiek gelooft om daar iets aan te doen).
bumblebijtje wijzigde dit bericht op 29-05-2023 20:48
0.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
bumblebijtje schreef:
29-05-2023 20:44
Waarmee je zelf nog steeds geen oplossingen aanreikt en, sterker nog, je direct de overbodigheid van het protest illustreert aangezien het de facto al geregeld is via de EU die primeert boven nationale wetgeving en verordening (gesteld dat je in het balng van de politiek gelooft om daar iets aan te doen).
The Green Deal wordt afgeschoten door BBB en CDA (en gelijkgestemde partijen uit ander EU-landen). Daarom sta ik daar dus. De enige reden voor mij om daar te staan is dat ik wil dat mijn politiek leiders zich houden aan de afspraken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterflesje schreef:
29-05-2023 20:33
Ja dat had ik ook in het begin. Dat snap ik.

Ik hoop zo enorm dat het niet klopt wat XR zegt. Dat er een andere oplossing is. Ik zie die niet. Jij wel? En ik hoop oprecht dat er een andere oplossing is, want het gaat niet goed nu. En natuurlijk kun je als burger van alles doen, maar dat heeft relatief weinig effect. De industrie en de uitstoot van stikstof moet anders. Er is, voor zover ik weet, geen andere oplossing.
Ik bezie het klimaatprobleem holistisch: wij hebben allemaal ons leven te danken aan CO2 uitstoot en tegelijkertijd dreigt die uitstoot ons leven weer wat onaangenamer te maken. Het antwoord is dus in ieder geval niet het radicaal stoppen met het uitstoten van CO2. Dan gooi je het kind weg met het badwater.

Ik ga mezelf niet vastlijmen op de A12 maar ik zet voor een mooi bedrag zonnepanelen op m’n dak. Ik koop met mij zuurverdiende spaargeld binnenkort een elektrische auto. Mijn wijk is al decennia van het gas. Ik ga naar Mallorca in plaats van Thailand. Mijn CO2 footprint is daarmee, met een paar muisklikken, meer dan gehalveerd. Is dat geen oplossing? Waarom moet het zo radicaal?
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
29-05-2023 20:44
Ook voor Timmermans geldt dat zijn agenda niet extreem is, maar hooguit te snel wordt doorgevoerd.

Met het gedachtegoed zijn veel mensen het eens, alleen met de snelheid niet.
Zijn agenda wordt juist wel als extreem gezien. En niet realistisch en onbetaalbaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Socks schreef:
29-05-2023 20:47
Zijn agenda wordt juist wel als extreem gezien. En niet realistisch en onbetaalbaar.
Door wie? En wat is wel realistisch en betaalbaar?
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
29-05-2023 20:47
Ik bezie het klimaatprobleem holistisch: wij hebben allemaal ons leven te danken aan CO2 uitstoot en tegelijkertijd dreigt die uitstoot ons leven weer wat onaangenamer te maken. Het antwoord is dus in ieder geval niet het radicaal stoppen met het uitstoten van CO2. Dan gooi je het kind weg met het badwater.

Ik ga mezelf niet vastlijmen op de A12 maar ik zet voor een mooi bedrag zonnepanelen op m’n dak. Ik koop met mij zuurverdiende spaargeld binnenkort een elektrische auto. Mijn wijk is al decennia van het gas. Ik ga naar Mallorca in plaats van Thailand. Mijn CO2 footprint is daarmee, met een paar muisklikken, meer dan gehalveerd. Is dat geen oplossing? Waarom moet het zo radicaal?

Het moet ‘zo radicaal’ omdat we er met individuele acties niet gaan komen. We hebben geen tijd meer om na te denken over wat wij als burgers kunnen doen, het moet nu drastisch naar beneden en dan is beginnen bij de grootste vervuiler de beste optie. Wat is er radicaal aan de industrie willen aanpakken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterflesje schreef:
29-05-2023 20:46
The Green Deal wordt afgeschoten door BBB en CDA (en gelijkgestemde partijen uit ander EU-landen). Daarom sta ik daar dus. De enige reden voor mij om daar te staan is dat ik wil dat mijn politiek leiders zich houden aan de afspraken.
Dan wordt het tijd dat je leert hoe de EU werkt en welk niveau boven welk niveau primeert, dan zou je weten dat dat "afschieten" een electoraal gegeven is, niets meer, niets minder. Het heeft verder geen enkele uitvoerende noch wetgevende kracht.

En los daarvan verwijs je nu al enkele keren naar de Green Deal, terwijl dat niet is waar XR voor staat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
29-05-2023 20:47
Ik bezie het klimaatprobleem holistisch: wij hebben allemaal ons leven te danken aan CO2 uitstoot en tegelijkertijd dreigt die uitstoot ons leven weer wat onaangenamer te maken. Het antwoord is dus in ieder geval niet het radicaal stoppen met het uitstoten van CO2. Dan gooi je het kind weg met het badwater.

Ik ga mezelf niet vastlijmen op de A12 maar ik zet voor een mooi bedrag zonnepanelen op m’n dak. Ik koop met mij zuurverdiende spaargeld binnenkort een elektrische auto. Mijn wijk is al decennia van het gas. Ik ga naar Mallorca in plaats van Thailand. Mijn CO2 footprint is daarmee, met een paar muisklikken, meer dan gehalveerd. Is dat geen oplossing? Waarom moet het zo radicaal?
Prachtig! Ook een mooie zienswijze om het holistisch te bekijken. Ik vrees echter dat wij, als burgers die ons best doen, het niet voor elkaar krijgen dat de CO2 uitstoot voldoende naar beneden gaat. Onze impact is relatief klein. Een veel grotere impact heeft het als de (fossiele) industrie minder uitstoot genereert.

Echt hoor, ik sta daar niet voor mijn plezier. Echt niet. Maar het moet echt anders. Ik vind het zelfs oneerlijk om de verantwoordelijkheid voor het verminderen van de uitstoot alleen bij de burger neer te leggen. Dat zet echt te weinig zoden aan de dijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterflesje schreef:
29-05-2023 20:46
The Green Deal wordt afgeschoten door BBB en CDA (en gelijkgestemde partijen uit ander EU-landen). Daarom sta ik daar dus. De enige reden voor mij om daar te staan is dat ik wil dat mijn politiek leiders zich houden aan de afspraken.
Wat gaan jullie doen als de wereldleiders nog steeds nee blijven zeggen?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
bumblebijtje schreef:
29-05-2023 20:52
Dan wordt het tijd dat je leert hoe de EU werkt en welk niveau boven welk niveau primeert, dan zou je weten dat dat "afschieten" een electoraal gegeven is, niets meer, niets minder. Het heeft verder geen enkele uitvoerende noch wetgevende kracht.

En los daarvan verwijs je nu al enkele keren naar de Green Deal, terwijl dat niet is waar XR voor staat.
Ik sta daar omdat ik wil dat onze politiek leiders zich aan de afspraken houdt.

Hoe zie jij dan een oplossing? Wat moeten we dan doen? Ik hoor het oprecht heel graag.
Alle reacties Link kopieren Quote
bumblebijtje schreef:
29-05-2023 20:44
Waarmee je zelf nog steeds geen oplossingen aanreikt en, sterker nog, je direct de overbodigheid van het protest illustreert aangezien het de facto al geregeld is via de EU die primeert boven nationale wetgeving en verordening (gesteld dat je in het belang van de politiek gelooft om daar iets aan te doen).
Waarom per se met een eigen oplossing willen komen als er al een oplossing is? Als er brand is pak ik de brandblusser, dan ga ik niet iets nieuws uitproberen omdat ik zo nodig origineel wil zijn.

Daarnaast is het plan van de EU goed, maar de uitvoering niet. XR roept op om sneller door te pakken zodat het plan ook zin heeft, in plaats van dat het te laat is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Himeros schreef:
29-05-2023 20:52
Wat gaan jullie doen als de wereldleiders nog steeds nee blijven zeggen?
Uiteindelijk leven we in een democratie. En gelukkig maar! Als genoeg mensen willen dat het anders moet, dan zal het anders gaan. En ik draag daar graag mijn steentje aan bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Socks schreef:
29-05-2023 20:47
Zijn agenda wordt juist wel als extreem gezien. En niet realistisch en onbetaalbaar.
Volgens mij wordt zijn agenda inderdaad als niet realistisch en mogelijk onbetaalbaar gezien.

Maar de zorgen achter dit beleid, waarbij de biodiversiteit en leefwereld van veel dieren in fors tempo achteruit gaat, wordt door veel mensen erkend. Ook door beleidsmakers en politici.

Volgens mij wordt zijn agenda doorgaans nog steeds niet als extreem gezien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het voorbeeld wel mooi over de manier waarop de fietspaden in Amsterdam aangelegd zijn. Ik geloof in de jaren 70, maar dat weet ik niet zeker.

De wegen werden letterlijk geblokkeerd door mensen met fietsen. Ze eisten meer fietspaden en dus een veiliger Amsterdam. Rete-irritant natuurlijk, dat snap ik ook. Maar de fietspaden zijn er wel gekomen. Omdat mensen de wegen blokkeerden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterflesje schreef:
29-05-2023 20:41
Ik vind het wel logisch dat er radicale acties worden georganiseerd. Er wordt al 30 jaar gezegd dat het anders moet. Ieder kabinet heeft het voor zich uitgeschoven. En nu is het bijna te laat en dus worden ze radicaal. Radicaal maar geweldloos.
Ik denk toch echt dat dat een ‘vals’ narratief is. De ernst van het probleem is pas de laatste jaren mainstream geworden. En in die korte tijd is er al enorm veel veranderd. Mijn huishouden is, op de auto na, wat energie betreft al klimaatneutraal. Daar heeft niemand voor hoeven protesteren.

Binnen tien jaar kan een groot deel van ons transport zonder uitstoot van CO2. Vliegtuigen beginnen tegen die tijd ook steeds meer elektrisch en op waterstof te vliegen. De ontwikkeling gaat razendsnel!

De radicalen willen echter veel grotere stappen zetten. Aan jou de vraag: hoé dan? Hoe dan zonder dat we ons leven gigantisch op de schop gooien?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven