Proefballon: van bijstand tot basisbaan

09-03-2019 10:25 220 berichten
Een plan van CDA-leider Buma: mensen die al lang in de bijstand zitten, krijgen een basisbaan.

De baan is part-time en mensen gaan erop vooruit (naar 85% in plaats van 100% van het minimumloon. Volgens Buma zou het kunnen gaan om ondersteunende banen in de zorg, onderwijs en plantsoenonderhoud.

https://www.bd.nl/binnenland/buma-bijst ... ~a07b4756/

Wat vind je van dit plan?

My 2 cents: het idee is niet bepaald heel nieuw. Ik vermoed dat de praktijk heel weerbarstig is omdat er in de bijstand best wat mensen zitten met, eufemistisch, ‘een grote afstand tot de arbeidsmarkt’. Ofwel laaggeschoold, slechte taalbeheersing, mensen met sociale en/of psychische problemen etc. Verder is er het gevaar van verdringing aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Waarom nog iemand een volwaardige baan aanbieden in de plantsoenendienst wanneer je voor een fractie mensen kunt aannemen via een subsidie?
Ik vind het vooral sneu voor laagopgeleiden... Ze hebben geleerd voor mooie banen! Volwaardige banen.... straks worden deze functies opgevuld door bijstandsgerechtigden terwijl anderen er hard voor hebben geleerd.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-03-2019 10:29
Heel simpel. Dat soort banen, plantsoenendienst, klusjesman op een bedrijf, productiemedewerker, enz. horen volwaardige banen te zijn en de mensen die daarop solliciteren, behoren gewoon aan de eisen te voldoen, en daarvoor een normaal salaris te krijgen.
Helemaal met je eens. Ik ben onderhoudsmonteur van beroep en tegenwoordig heerst bij sommige de mentaliteit dat iedereen wel kan klussen. "pietje 'kan' wel wat met electriciteit", "Jantje 'kan' ook wel stucen".. Ja, dat zal wel, maar dan ben je er punt 1 niet voor opgeleid, punt 2 lever je zeer waarschijnlijk andere kwaliteit af dan de opgeleide vakman.

Als dit de toekomst gaat worden houdt ik mijn hart vast...als men zo denkt dan is de vakman als snel 'te duur' en worden deze banen ingevuld door niet daarvoor opgeleide mensen.
Dat is zorgelijk.
Alle reacties Link kopieren
Tis weer verkiezingen en politici gooien weer een proefballonnetje op over de luie bijstandstrekkers

Als ze nu eerst de problemen bij het UVW, Belasting, Zorg etc aanpakken. Al die managementlagen kunnen wel optiefen is geldverspilling. Vooral in de zorg. Alles wat de politici bij elkaar graaien is veel meer dan mensen in de bijstand krijgen..

Maar tis altijd goed om de onderlaag in de samenleving aan te pakken
vivaratje schreef:
09-03-2019 12:33
Tis weer verkiezingen en politici gooien weer een proefballonnetje op over de luie bijstandstrekkers

Als ze nu eerst de problemen bij het UVW, Belasting, Zorg etc aanpakken. Al die managementlagen kunnen wel optiefen is geldverspilling. Vooral in de zorg. Alles wat de politici bij elkaar graaien is veel meer dan mensen in de bijstand krijgen..

Maar tis altijd goed om de onderlaag in de samenleving aan te pakken
Dit
Rond de tijd van verkiezingen de "luie bijstandstrekkers" uit de kast halen scoort altijd goed.

p.s. ik werk
anoniem_327927 wijzigde dit bericht op 09-03-2019 12:43
9.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
09-03-2019 12:27
Onzin!
Ik weet heel goed dat er heel veel mensen in de bijstand zitten die makkelijk kunnen werken.
Maar er is ook een heel groot deel dat niet meer kan werken.
Te goed voor de WIA (en dat ben je al heel snel) dan volgt een periode ww. En zodra de ww afgelopen is volgt er onherroepelijk bijstand.
En wie moet dat dan betalen? Als je te goed bent voor WIA, betekent dat gewoon dat je niet bent afgekeurd en dat je kunt werken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-03-2019 10:29
Heel simpel. Dat soort banen, plantsoenendienst, klusjesman op een bedrijf, productiemedewerker, enz. horen volwaardige banen te zijn en de mensen die daarop solliciteren, behoren gewoon aan de eisen te voldoen, en daarvoor een normaal salaris te krijgen.
Eens!
redbulletje schreef:
09-03-2019 10:35
Tegen!

Dat zijn banen die gedaan moeten worden door mensen die lichamelijk en geestelijk gezond zijn en die er 'n volwaardig salaris mee kunnen verdienen.

Het is toch al eerder fout gegaan dat er mensen in minimumloonbaantjes worden ontslagen zodat ze als bijstandsslaven zonder CAO het zelfde werk gesubsidieerd terug mogen komen doen?

Hebben ze daar nu nog niet van geleerd?
Ook eens!

En verdringing op de arbeidsmarkt vind ik ongewenst. Minimumloon = minimumloon.

Verder is dit een grijs gedraaid nummer, nu weer van Buma. Volgens mij is de PW best ok. En als er al ‘groepen’ zijn die op oneigenlijke gronden niet willen werken, dan vraagt dat om andere begeleiding. Niet direct om andere wetgeving.

(Ik ken die ‘groepen’ overigens niet persoonlijk, en ook niet uit statistiek, dus geen mening over. Maar ‘t klinkt nogal populistisch en stigmatiserend).
pejeka schreef:
09-03-2019 12:34
En wie moet dat dan betalen? Als je te goed bent voor WIA, betekent dat gewoon dat je niet bent afgekeurd en dat je kunt werken.
Nee hoor, dat betekent vooral dat ze de uitkeringscijfers willen drukken.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-03-2019 12:34
En wie moet dat dan betalen? Als je te goed bent voor WIA, betekent dat gewoon dat je niet bent afgekeurd en dat je kunt werken.
Dat iemand niet afgekeurd is wil nog niet zeggen dat een werkgever zit te springen om een werknemer die (lichamelijk of geestelijk) niet functioneert.
Dat het UWV vind dat je kan werken wil nog niet zeggen dat je ook werk kan vinden. Wie neemt mij aan als ik vertel wat ik lichamelijk allemaal niet kan door een spier en zenuwaandoening?
En als je dan geen werkgever kan vinden die een halfbakken werknemer accepteert is daar toch echt de bijstand.
Die vervolgens concluderen dat je door je aandoening niet bemiddelbaar bent en je dus alsnog afgekeurd wordt.
granny71 wijzigde dit bericht op 09-03-2019 12:43
7.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-03-2019 12:34
En wie moet dat dan betalen? Als je te goed bent voor WIA, betekent dat gewoon dat je niet bent afgekeurd en dat je kunt werken.
Theoretisch, volgens een tabel kun je dan werrken. Het soort baan dat men dan zou kunnen doen, moet alleen ook maar echt bestaan.
Iemand die niet meer een hele dag mag staan en ook niet een hele dag mag zitten, kan altijd nog koekjesinpakker worden. Er bestaat echter geen vacature voor koekjesinpakkers die staan en zitten mogen afwisselen. En zo 'kun' je werken, maar zijn niet alle banen geschikt voor je lichamelijke kunnen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-03-2019 12:39
Nee hoor, dat betekent vooral dat ze de uitkeringscijfers willen drukken.
Klopt ook. Ze mekkeren tegenwoordig hoeveel de ouderen kosten, maar dat zijn tenminste mensen die nog premie hebben betaald heel hun leven. Ik zou wel eens willen zien hoeveel de (nieuwe) Nederlanders kosten die nog nooit hebben gewerkt, nog nooit een cent premie hebben afgedragen en hun leven lang een uitkering trekken - én straks AOW waar ze niks aan hebben bijgedragen. En dan zou ik eens willen zien of het oprecht de ouderen zijn die de grote kostenpost zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
09-03-2019 12:43
Klopt ook. Ze mekkeren tegenwoordig hoeveel de ouderen kosten, maar dat zijn tenminste mensen die nog premie hebben betaald heel hun leven. Ik zou wel eens willen zien hoeveel de (nieuwe) Nederlanders kosten die nog nooit hebben gewerkt, nog nooit een cent premie hebben afgedragen en hun leven lang een uitkering trekken - én straks AOW waar ze niks aan hebben bijgedragen. En dan zou ik eens willen zien of het oprecht de ouderen zijn die de grote kostenpost zijn.
Het is wel zo dat je alleen een volledige AOW krijgt als je je hele leven in dit land hebt gewoond, dus vluchtelingen krijgen daar later alleen een percentage van.
En mensen in de bijstand hebben vaak een rugzak. Ik werk met bijstandsgerechtigden en bij een groot aantal merk je gewoon dat het lastig is om volwaardig deel te nemen aan het werk. Ze gaan heel anders om met tegenslagen etc.
Alle reacties Link kopieren
Er is momenteel meer dan genoeg werk. Mensen die nu niet werken en afhankelijk zijn van een uitkering kan je denk ik redelijk goed categoriseren:

- mensen kunnen niet werken vanwege gezondheidsproblemen
- mensen hebben de capaciteiten niet om het werk te doen wat beschikbaar is (niet iedereen kan (om)geschoold worden om het werk te doen wat gedaan moet worden)
- mensen vinden het wel prima in een uitkeringssituatie

Die laatste groep is m.i. vrij klein, dus welk probleem denkt Buma op te gaan lossen?
pejeka schreef:
09-03-2019 12:43
Klopt ook. Ze mekkeren tegenwoordig hoeveel de ouderen kosten, maar dat zijn tenminste mensen die nog premie hebben betaald heel hun leven.
Heel hun leven? Veel ouderen van nu zijn er met zeer luxueuze afvloeiregelingen uit gegaan tussen hun 57e en 62e. Of werden geparkeerd in de WAO terwijl ze niets mankeerden. Of werkten sowieso heel hun leven niet alleen omdat ze van het vrouwelijk geslacht waren. Die mensen zijn juist spekkoper van het systeem.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-03-2019 10:29
Heel simpel. Dat soort banen, plantsoenendienst, klusjesman op een bedrijf, productiemedewerker, enz. horen volwaardige banen te zijn en de mensen die daarop solliciteren, behoren gewoon aan de eisen te voldoen, en daarvoor een normaal salaris te krijgen.
Precies.
pejeka schreef:
09-03-2019 10:29
Heel simpel. Dat soort banen, plantsoenendienst, klusjesman op een bedrijf, productiemedewerker, enz. horen volwaardige banen te zijn en de mensen die daarop solliciteren, behoren gewoon aan de eisen te voldoen, en daarvoor een normaal salaris te krijgen.

Dit.
redbulletje schreef:
09-03-2019 10:35
Tegen!

Dat zijn banen die gedaan moeten worden door mensen die lichamelijk en geestelijk gezond zijn en die er 'n volwaardig salaris mee kunnen verdienen.

Het is toch al eerder fout gegaan dat er mensen in minimumloonbaantjes worden ontslagen zodat ze als bijstandsslaven zonder CAO het zelfde werk gesubsidieerd terug mogen komen doen?

Hebben ze daar nu nog niet van geleerd?
En dit.
Alle reacties Link kopieren
Gebruikersnaamingebruik schreef:
09-03-2019 10:32
Prima idee toch?

Zat 50/60+ ers die moeilijk aan het werk komen vanwege hun leeftijd maar prima leraren kunnen ondersteunen met kinderen en licht administratief werk.

Plantsoendienst in de 2 steden waar ik heb gewoond waren veelal verstandelijk beperkt, dus of daar een opleiding voor nodig is of een correcte grammatica dat lijkt mij niet.

Zorg zit ook te springen om mensen, kunnen zij de bedden verschonen terwijl de verpleging zich eindelijk weer bezig kan houden met de patiënten.

En ja, werk moet beloond worden met een hoger loon dan bijstand niveau, anders heeft het inderdaad geen zin om te werken in de ogen van die mensen.
En waarom al die 50/60+-ere voor 85% van het minimumloon laten werken en niet gewoon volgens de cao?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-03-2019 10:51
Ten eerste: dat vreselijke idee dat werk zaligmakend is, daar moeten we echt vanaf.
Ten tweede: ik denk dat er in de bijstand heel veel mensen zitten die om allerlei redenen niet kúnnen werken, maar om ook allerlei redenen nooit officieel afgekeurd zijn.
Ten derde: eerst alle ondersteunende functies in zorg en onderwijs wegbezuinigen en dan die 'luie' bijstandstrekkers daar neerzetten. :nooo:
Exact. Echt helemaal eens met alledrie je punten.
Als Buma met het idee van percentages bijstand + percentages loon gaat stoeien dan kan er mogelijk wel een goed idee uitkomen als alternatief voor de aanvullende uitkeringen met werkbriefjes voor parttime werknemers met variabele uren.
Madeliefjees schreef:
09-03-2019 11:02
Gaat niet werken. Driekwart van de bijstandtrekkers vind het wel goed zo, die willen helemaal niet werken. Dus die melden zich binnen no time weer ziek.
Heerlijk beeld heb jij van mensen zoals ik...
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
09-03-2019 12:27
Onzin!
Ik weet heel goed dat er heel veel mensen in de bijstand zitten die makkelijk kunnen werken.
Maar er is ook een heel groot deel dat niet meer kan werken.
Te goed voor de WIA (en dat ben je al heel snel) dan volgt een periode ww. En zodra de ww afgelopen is volgt er onherroepelijk bijstand.
Precies! Een grote groep 60+ ers die vanwege zware werk de eindstreep tot AOW/pensioen niet halen beland massaal in de bijstand.
Ook al heb je het hele leven gewerkt. Het kan inderdaad iedereen gebeuren. Voor straf mag je dan papier prikken want dat is O zo goed voor je werkritme
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-03-2019 12:47
Het is wel zo dat je alleen een volledige AOW krijgt als je je hele leven in dit land hebt gewoond, dus vluchtelingen krijgen daar later alleen een percentage van.
Dan worden ze wel aangevuld met bijstand. In tegenstelling tot anderen hoeven zij niks te doen in de vorm van tegenprestatie.
Alle reacties Link kopieren
benmamma schreef:
09-03-2019 13:07
Heerlijk beeld heb jij van mensen zoals ik...
De politici helpen ook niet mee om het beeld bij te vormen. Die vinden het best dat de NL bevolking denkt dat iedereen die een bijstandsuitkering ontvangt te lui is om te werken. Dat leid dan af van de zaken die er echt toe doen
Alle reacties Link kopieren
Wat kost het eigenlijk aan administratie en controle om al die mensen in de bijstand te verplichten parttime te werken. Parttime ook nog eens. Dus een deel bijstand en een deel aangevuld door arbeidsuren, nòg meer rompslomp. Het zou me niks verbazen als het veel goedkoper is gewoon bijstand uit te keren en het verder zo te laten.

En dan richten op mensen met een ww uitkering of bijstand die toch al actief op zoek zijn naar werk. Sommige mensen kunnen in theorie prima aan het werk maar in de praktijk niet. Als de overheid dat nou eens gewoon erkent en benadrukt in plaats van allerlei groepen tegen elkaar op te zetten. Werkenden vs niet werkenden, ouderen vs jongeren etc. Maar blijkbaar is er geld genoeg. Alleen wordt het liever uitgegeven aan allerlei nieuwe regelingen, projecten en uitgekauwde experimenten. Zijn er tenminste weer wat dure managers nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven