Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 02:40:

[...]

omdat je deze ook al twee of drie keer op het vluchtelingentopic heb gepost. welke links van FV bedoel je?Je kletst want het enige topic waar ik dit op gepost heb is deze.!
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 02:41:

[...]

ok nog als laatste dan. Met een reden bedoel ik een racistisch scheldwoord gebruiken ofzo. In ieder geval duidelijk maken dat je iets doet om het ras van iemand. Of dat blijkt dat je andere regels hanteert voor de ene persoon dan voor de ander. Bezoektijd is voor iedereen over om 8 uur. Als ik dan deze meneer om 7 uur wegstuur of de rest laat zitten tot 9 uur. Dan is er reden om te klagen. Als hij net zo behandeld wordt als iedereen, dan is er geen reden tot klagen. Zo zie ik het tenminste.Ja als het toch eens zo simpel was. Het meerendeel van de racistische uitingen gaat geheel subtiel en soms ook onbewust. Dan kan je daar als slachtoffer nooit een punt van maken omdat het geen expliciete, voor de dader herkenbare, situatie betreft?
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 02:35:

[...]

Natuurlijk mag iemand zich gediscrimineerd voelen, maar wel als daar een reden toe is. En als ik moet gaan denken aan waar ik in de toekomst op moet letten dan ga ik dus juist indelen op ras. Meneer A is Nederlander, die kan ik op de normale manier benaderen, maar meneer B is buitenlands dus daar moet ik het op een andere manier aanpakken. Dat lijkt me iets dat je juist niet wilt?

Onzin natuurlijk, er zijn zat dingen die jij misschien heel gewoon vind, je niet van bewust bent dat dat als kwetsend word gezien.

En ja, waarom zou je daar geen rekening mee houden, je wilt het werkelijk zo gaan draaien dat het racistisch is om bijvoorbeeld iemand niet met "zwarte" aan te spreken omdat die persoon aangeeft dat vervelend te vinden?

Ik bedoel, prima als jij je er niet van bewust was dat het als kwetsend ervaren kan worden (is even een hypotetisch voorbeeld trouwens, neem wel aan dat iedereen snapt dat je zoiets beter niet zegt) maar als je het weet kun je er op letten toch?

En nee, iemand anders "witte" noemen heeft niet dezelfde impact, dus is daar zal je ook niet zo snel op aangesproken worden.
quote:rosemetijs schreef op 24 oktober 2015 @ 02:41:

[...]

Je kletst want het enige topic waar ik dit op gepost heb is deze.!Prima ik klets graag. Dan heeft iemand anders dit zo'n vier keer op het vluchtelingentopic geplakt. Jullie rouleren graag afbeeldingen. Ik heb hem in ieder geval nu zo vaak voorbij zie komen dat ik me afvraag waarom deze meneer hier een podium krijgt.

[...]

ok nog als laatste dan. Met een reden bedoel ik een racistisch scheldwoord gebruiken ofzo. In ieder geval duidelijk maken dat je iets doet om het ras van iemand. Of dat blijkt dat je andere regels hanteert voor de ene persoon dan voor de ander. Bezoektijd is voor iedereen over om 8 uur. Als ik dan deze meneer om 7 uur wegstuur of de rest laat zitten tot 9 uur. Dan is er reden om te klagen. Als hij net zo behandeld wordt als iedereen, dan is er geen reden tot klagen. Zo zie ik het tenminste.

Ja, maar weet de ander dan hoe "iedereen" behandeld word?

En weet je zeker dat je niet bij een ander wat makkelijker een uitzondering gemaakt zou hebben?
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 02:44:

[...]

Prima ik klets graag. Dan heeft iemand anders dit zo'n vier keer op het vluchtelingentopic geplakt. Jullie rouleren graag afbeeldingen. Ik heb hem in ieder geval nu zo vaak voorbij zie komen dat ik me afvraag waarom deze meneer hier een podium krijgt.Dan zou ik het vluchteningentopic nog maar eens nalezen want deze afbeelding is niet 1 x door wie dan ook op het vluchtelingentopic voorbij gekomen.
quote:rosemetijs schreef op 24 oktober 2015 @ 02:46:

[...]

Dan zou ik het vluchteningentopic nog maar eens nalezen want deze afbeelding is niet 1 x door wie dan ook op het vluchtelingentopic voorbij gekomen.Ja hoor door jou om 13.24. Ik heb hem even voor je geuppt

[...]

ok nog als laatste dan. Met een reden bedoel ik een racistisch scheldwoord gebruiken ofzo. In ieder geval duidelijk maken dat je iets doet om het ras van iemand. Of dat blijkt dat je andere regels hanteert voor de ene persoon dan voor de ander. Bezoektijd is voor iedereen over om 8 uur. Als ik dan deze meneer om 7 uur wegstuur of de rest laat zitten tot 9 uur. Dan is er reden om te klagen. Als hij net zo behandeld wordt als iedereen, dan is er geen reden tot klagen. Zo zie ik het tenminste.

En ik bedoel helemaal niet dat je racistisch bent (waarschijnlijk zeker niet bewust) maar dat wil niet zeggen dat de ander dat niet oprecht zo ervaart.

Dan kan je de ander een "zeur" noemen, je kunt ook kijken waar het vandaan komt, en er inderdaad eventueel rekening mee houden.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 02:49:

[...]

Ja hoor door jou om 13.24. Ik heb hem even voor je geupptJe hebt gelijk en nu de andere keren op dat topic nog..
quote:rosemetijs schreef op 24 oktober 2015 @ 02:46:

[...]

Dan zou ik het vluchteningentopic nog maar eens nalezen want deze afbeelding is niet 1 x door wie dan ook op het vluchtelingentopic voorbij gekomen.Ik weet nog goed dat ik aangaf het een bijzonder treurige beslissing te vinden om uitgerekend met mijn moeder de liefde te willen bedrijven.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:rosemetijs schreef op 24 oktober 2015 @ 02:53:

[...]

Je hebt gelijk en nu de andere keren op dat topic nog..Ik heb wel wat anders te doen. Je hebt zojuist aangetoond dat je totaal niet weet wat je allemaal post. Ga jezelf maar even loepen
quote:feow schreef op 24 oktober 2015 @ 02:53:

[...]

Ik weet nog goed dat ik aangaf het een bijzonder treurige beslissing te vinden om uitgerekend met mijn moeder de liefde te willen bedrijven.dat herinner ik me ook.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 02:54:

[...]

Ik heb wel wat anders te doen. Je hebt zojuist aangetoond dat je totaal niet weet wat je allemaal post. Ga jezelf maar even loepenDag meds ...
quote:rosemetijs schreef op 24 oktober 2015 @ 02:57:

[...]

Dag meds ...welterusten
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 02:58:

[...]

welterusten

Ga je slapen?

Dan wens ik je een goede nacht en morgen gezond weer op.
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 19:55:

Wat ik altijd bijzonder vind als het over racisme gaat, is dat schijnbaar alleen blanke Europeanen racistisch kunnen zijn. Gekleurde mensen of mensen met een andere achtergrond zijn natuurlijk nóóit racistisch...

En verder denk ik dat een heleboel mensen in Nederland niet zozeer racistisch zijn, als wel in de afgelopen 30 à 40 jaar, toen de gigantische instroom van buitenlanders begon, geconfronteerd zijn met hun onwil om zich aan te passen, Nederlands te leren, zich te gedragen, enz. En de afkeer die die Nederlanders hebben is niet eens zozeer gebaseerd op het ras van die mensen, als wel op het feit dat ze in mega-aantallen hier binnenkomen, het verdommen zich aan te passen of daar moeite voor te doen, en ook nog vinden dat de Nederlanders zich dan maar aan hén moeten aanpassen. Vooral mensen in de oudere arbeiderswijken hadden en hebben daarmee te maken. En dan kunnen we die wijken Krachtwijken of Prachtwijken gaan noemen, maar dat verandert geen syllabe aan het probleem. Als jij in een straat woont waar 90% van de mensen nauwelijks Nederlands spreekt, het straatbeeld bepaald wordt door gewaden die wellicht heel pittoresk zijn in een Arabische kashba, en zelfs de derde generatie kinderen nog in klaterend Berbers wordt opgevoed, tja, dan kan ik me zomaar voorstellen dat je je als Nederlander daarin niet echt meer thuis voelt. Maar kritiek uiten, dat mochten die Nederlanders tientallen jaren lang niet, want dan waren ze xenofoob en racistisch. Terwijl het die mensen gewoon om hun eigen leefomgeving ging. En de hotemetoten door wie ze xenofoob en racistisch werden genoemd, woonden uiteraard zélf allemaal in keurige witte villawijken, waar de enige allochtoon die ze ooit zagen de Filipijnse au-pair van de buren was, en de Turkse tuinman van de andere buren. Oh ja, en die leuke volksdansgroepjes en standjes met lekkere hapjes op de jaarlijkse multiculturele braderie in de stad. En dan reden ze in hun BMW weer naar hun villawijk en zeiden tegen elkaar "Snap jij nou dat die mensen zo'n probleem maken van de buitenlanders? Is toch énig, zó kleurrijk, zúlke lieve mensen". Maar zelf gingen ze er ook niet tussen wonen, tussen die énige kleurrijke mensen, of wel?

Het opnamevermogen is gewoon op veel plaatsen in Nederland al overschreden. Zover overschreden, dat er geen sprake meer is van een groep buitenlanders tussen een grotere groep Nederlanders (waarin ze kunnen integreren), maar dat er hele wijken zijn waarin Nederlanders gewoon in de minderheid zijn. Dat daar van integratie geen sprake is, mag duidelijk zijn. Dat de weinige Nederlanders die door omstandigheden niet in staat zijn te verhuizen, daar niet blij mee zijn, mag ook duidelijk zijn. Maar hun kritiek is niet noodzakelijkerwijze racisme.Goede post. Klopt wat je zegt. Kijk maar naar het TV programma: Leven in de Schilderswijk.
quote:jo-elise schreef op 24 oktober 2015 @ 07:27:

[...]

Goede post. Klopt wat je zegt. Kijk maar naar het TV programma: Leven in de Schilderswijk.

We kunnen blijven opnoemen wat sommigen wel en anderen geen racisme noemen.

Feit is dat racisme er gewoon is. En dat autochtonen nu eenmaal geen economische last of als minderwaardig behandeld worden en veel allochtonen wel.

Als een blank persoon wordt genegeerd in de Turkse groentewinkel is dat idd ook racisme (zou dat weleens gebeuren?).

Maar feit is dat ik Patrick die net uit de gevangenis komt wegens mishandeling en bedreiging binnen no time aan een stage heb, indien nodig bij een maatschappelijk betrokken Turkse, hindoestaanse of Marokkaanse ondernemer maar ook bij een regulier groot bedrijf.

Mo die heeft gezeten wegens parkeerboetes krijg ik alleen maar kwijt bij genoemde allochtone betrokken ondernemers.

Daar gaat racisme over. Over macht en wie heeft de macht. En wie neemt beslissingen en wat wordt meegenomen in die beslissingen.
quote:fashionvictim schreef op 24 oktober 2015 @ 02:37:

[...]

Nee, Meds had het over witte mannen en ik had het over witte mensen.

En ik merkte slechts op dat al die witte mensen die kennelijk te pas en te onpas ten onrechte voor racist worden uitgemaakt, daar misschien minder last van zouden hebben als ze net als ik wat vaker hun mond zouden open trekken tegen racisme. Daarmee sprak ik geen verwachting uit, ik gaf Crimson juist een tip. Als je niet wil dat mensen denken dat je een racist bent, dan helpt het als je racisme niet bagatelliseert of vergoelijkt.

Of ontkent. Geldt niet alleen voor witte mensen. Je verdraait overigens, het staat er toch echt anders.

Maar goed, ik heb ook een tip gegeven.
quote:barbaracartland schreef op 23 oktober 2015 @ 23:52:

Maar die reden is compleet irrationeel. Wat moet mijn Antilliaanse leerling in havo3 daarmee als domme hangbejaarden 'Zwarte Piet' naar hem roepen in het winkelcentrum?Hetzelfde doen als wanneer een blonde jongen "kaaskop" wordt genoemd door Marokkaanse hangjongeren. De schouders ophalen en denken "die praten ook maar naar ze verstand hebben".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2015 @ 12:41:

[...]

Hetzelfde doen als wanneer een blonde jongen "kaaskop" wordt genoemd door Marokkaanse hangjongeren. De schouders ophalen en denken "die praten ook maar naar ze verstand hebben".wat een raar voorbeeld.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 12:42:

[...]

wat een raar voorbeeld.Hoezo? Is het anders dan wanneer een Antilliaanse jongen "Zwarte Piet" wordt genoemd door hangpersonen, dan wanneer een blonde jongen "Kaaskop" wordt genoemd door andere hangpersonen? Volgens mij komt het allebei op hetzelfde neer. Dom gedrag.
Tja racisme,vs discriminatie.

Feit blijft dat Nederland logischer weg (overall)een blanke Joods Christelijke samenleving is.

Dat groenteboer Mohammed die een autochtoon negeert, of in het Arabisch spreekt, of het feit dat alles wat vrouw is en in een korte rok loopt in sommige buurten voor hoer wordt uitgemaakt het is allemaal een vorm van discriminatie dat klopt

.Racisme is het lang niet altijd.

Echter het feit dat je niet wordt gezien als onderdeel van deze samenleving vanwege je raciale of culturele achtergrond vind ik al snel nog een tikkeltje erger.Het idee dat je je moet verdediging,omdat anderen zich niet gedragen. De verwachting dat je je daar tegen moet uitspreken omdat je dan wel Nederlander mag zijn, maar je bent ook dat andere. Bewijs jezelf maar, bewijs maar dat je Nederlander bent. Er zijn autochtonen die verwachten dat allochtonen dankbaar zijn voor het feit dat ze een Nederlands paspoort hebben gekregen. Onder allochtonen is er ook racisme, dat klopt. Echter die andere allochtoon behoort niet tot de groep die per definitie al bij het "gastland" hoort, de gevolgen van racistisch bejegend worden door een allochtoon is principe kleiner. Die ander hoort er immers ook niet "echt" bij.

Dat is een beetje wat er heerst en wees dan maar blij dat Mohammed de groenteboer je volledig negeert.

Het is niet zo dat de autochtoon bepaalt wanneer iemand zich als een Nederlander gedraagt of wanneer iemand geintegreerd is.

De criteria voor het sociaal Nederlandschap zijn dynamisch en dienen niet bepaald te worden door een enkele groep.

Een Nederlander kan alle soorten religies hebben,is niet per definitie hier geboren,heeft een een kleine set overeenkomstige normen en waarden en diverse groepen hebben nog een additioneel aantal waardoor geen homogene grijze massa zijn. Nederlanders komen in alle kleuren,maten en sociale klasses. Voor discriminatie hebben we geen huidskleur nodig, discriminatie is er altijd al geweest.
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2015 @ 12:48:

[...]

Hoezo? Is het anders dan wanneer een Antilliaanse jongen "Zwarte Piet" wordt genoemd door hangpersonen, dan wanneer een blonde jongen "Kaaskop" wordt genoemd door andere hangpersonen? Volgens mij komt het allebei op hetzelfde neer. Dom gedrag.racisme gaat over macht. De kaaskop heeft de macht. Dus ja het is anders. En het gaat veel verder dan uitschelden. Lees even terug, FV en de lila bloem schreven daar hele goede dingen over
quote:ardni schreef op 24 oktober 2015 @ 12:53:

Tja racisme,vs discriminatie.

Feit blijft dat Nederland logischer weg (overall)een blanke Joods Christelijke samenleving is.

Dat groenteboer Mohammed die een autochtoon negeert, of in het Arabisch spreekt, of het feit dat alles wat vrouw is en in een korte rok loopt in sommige buurten voor hoer wordt uitgemaakt het is allemaal een vorm van discriminatie dat klopt

.Racisme is het lang niet altijd.

Echter het feit dat je niet wordt gezien als onderdeel van deze samenleving vanwege je raciale of culturele achtergrond vind ik al snel nog een tikkeltje erger.Het idee dat je je moet verdediging,omdat anderen zich niet gedragen. De verwachting dat je je daar tegen moet uitspreken omdat je dan wel Nederlander mag zijn, maar je bent ook dat andere. Bewijs jezelf maar, bewijs maar dat je Nederlander bent. Er zijn autochtonen die verwachten dat allochtonen dankbaar zijn voor het feit dat ze een Nederlands paspoort hebben gekregen. Onder allochtonen is er ook racisme, dat klopt. Echter die andere allochtoon behoort niet tot de groep die per definitie al bij het "gastland" hoort, de gevolgen van racistisch bejegend worden door een allochtoon is principe kleiner. Die ander hoort er immers ook niet "echt" bij.

Dat is een beetje wat er heerst en wees dan maar blij dat Mohammed de groenteboer je volledig negeert.

Het is niet zo dat de autochtoon bepaalt wanneer iemand zich als een Nederlander gedraagt of wanneer iemand geintegreerd is.

De criteria voor het sociaal Nederlandschap zijn dynamisch en dienen niet bepaald te worden door een enkele groep.

Een Nederlander kan alle soorten religies hebben,is niet per definitie hier geboren,heeft een een kleine set overeenkomstige normen en waarden en diverse groepen hebben nog een additioneel aantal waardoor geen homogene grijze massa zijn. Nederlanders komen in alle kleuren,maten en sociale klasses. Voor discriminatie hebben we geen huidskleur nodig, discriminatie is er altijd al geweest.Nou dat bedoel ik. Een goede post die heel helder maakt wat het verschil is. Lees je even mee Pejeka
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 12:55:

[...]

Nou dat bedoel ik. Een goede post die heel helder maakt wat het verschil is. Lees je even mee PejekaDe eerste zin klopt al niet. Nederland is geen Joods-Christelijke samenleving. Nooit geweest ook. Het jodendom heeft nooit een meerderheid gehad in Nederland, laat staan dat het een stempel heeft gedrukt op de Nederlandse cultuur. Als je het Christendom (wat inderdaad gedurende eeuwen een stempel heeft gedrukt op samenleving en cultuur) al ergens aan wilt koppelen, dan moet je dat doen aan de voor-Christelijke cultuur. Germaans-Christelijk zou dan nog beter kloppen, gezien het feit dat men destijds, in de donkere Middeleeuwen, veel Germaanse heiligdommen en gebruiken heeft geïncorporeerd in het Christendom om de acceptatie te bevorderen. Just a spoon full of sugar makes the medicine go down, niet waar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven