Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2015 @ 12:48:

[...]

Hoezo? Is het anders dan wanneer een Antilliaanse jongen "Zwarte Piet" wordt genoemd door hangpersonen, dan wanneer een blonde jongen "Kaaskop" wordt genoemd door andere hangpersonen? Volgens mij komt het allebei op hetzelfde neer. Dom gedrag.

Het probleem is dat iemand een "zwarte" noemen een heel andere lading heeft dan iemand een kaaskop noemen.

Kaaskop is flauw, niet leuk, maar het betekend verder niet echt iets.

Iemand een `zwarte` noemen heeft een hele nare historische lading.

Daar kunnen we nu niks meer aan doen, die slavenhandel en apartheid enzo, maar we moeten ons wel realiseren denk ik dat het idee dat een bepaalde groep dus eigenlijk ondergeschikt was aan de rest nog steeds leeft in het onderbewustzijn van die groep.
quote:ardni schreef op 24 oktober 2015 @ 12:53:

Tja racisme,vs discriminatie.

Feit blijft dat Nederland logischer weg (overall)een blanke Joods Christelijke samenleving is.

Dat groenteboer Mohammed die een autochtoon negeert, of in het Arabisch spreekt, of het feit dat alles wat vrouw is en in een korte rok loopt in sommige buurten voor hoer wordt uitgemaakt het is allemaal een vorm van discriminatie dat klopt

.Racisme is het lang niet altijd.

Echter het feit dat je niet wordt gezien als onderdeel van deze samenleving vanwege je raciale of culturele achtergrond vind ik al snel nog een tikkeltje erger.Het idee dat je je moet verdediging,omdat anderen zich niet gedragen. De verwachting dat je je daar tegen moet uitspreken omdat je dan wel Nederlander mag zijn, maar je bent ook dat andere. Bewijs jezelf maar, bewijs maar dat je Nederlander bent. Er zijn autochtonen die verwachten dat allochtonen dankbaar zijn voor het feit dat ze een Nederlands paspoort hebben gekregen. Onder allochtonen is er ook racisme, dat klopt. Echter die andere allochtoon behoort niet tot de groep die per definitie al bij het "gastland" hoort, de gevolgen van racistisch bejegend worden door een allochtoon is principe kleiner. Die ander hoort er immers ook niet "echt" bij.

Dat is een beetje wat er heerst en wees dan maar blij dat Mohammed de groenteboer je volledig negeert.

Het is niet zo dat de autochtoon bepaalt wanneer iemand zich als een Nederlander gedraagt of wanneer iemand geintegreerd is.

De criteria voor het sociaal Nederlandschap zijn dynamisch en dienen niet bepaald te worden door een enkele groep.

Een Nederlander kan alle soorten religies hebben,is niet per definitie hier geboren,heeft een een kleine set overeenkomstige normen en waarden en diverse groepen hebben nog een additioneel aantal waardoor geen homogene grijze massa zijn. Nederlanders komen in alle kleuren,maten en sociale klasses. Voor discriminatie hebben we geen huidskleur nodig, discriminatie is er altijd al geweest.

Het "jezelf moeten bewijzen" als nieuwkomer komt overal voor. Ik heb in het buitenland gewoond en gewerkt, en ja, daar moest ik "bewijzen" dat ik deel uit wilde maken van de samenleving daar. Actief interesse tonen in de lokale gebruiken, daarin meedoen, actief meewerken bij lokale activiteiten, enz. Ik had daar natuurlijk ook op mijn appartement kunnen blijven zitten, met een mega schotelantenne gericht op Nederland, en geen enkele moeite kunnen doen me te verdiepen in de lokale mores, maar daar was ik niet echt gelukkig van geworden, denk ik zo.

Mijn ervaring is dan ook dat mensen die daadwerkelijk willen, die actief deelnemen aan de samenleving, daar interesse in tonen en meedraaien, over het algemeen ook geaccepteerd worden. Het zijn juist de (vele) mensen die zich afsluiten in hun eigen sociale kring en cultuur, en die in feite náást de samenleving blijven staan, waar de kritiek op komt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2015 @ 13:00:

[...]

De eerste zin klopt al niet. Nederland is geen Joods-Christelijke samenleving. Nooit geweest ook. Het jodendom heeft nooit een meerderheid gehad in Nederland, laat staan dat het een stempel heeft gedrukt op de Nederlandse cultuur. Als je het Christendom (wat inderdaad gedurende eeuwen een stempel heeft gedrukt op samenleving en cultuur) al ergens aan wilt koppelen, dan moet je dat doen aan de voor-Christelijke cultuur. Germaans-Christelijk zou dan nog beter kloppen, gezien het feit dat men destijds, in de donkere Middeleeuwen, veel Germaanse heiligdommen en gebruiken heeft geïncorporeerd in het Christendom om de acceptatie te bevorderen. Just a spoon full of sugar makes the medicine go down, niet waar?"Joods-Christelijk" is een vrij recente aanduiding die vooral door Wilders is omarmd. Vóór WOII was de positie van Joden in Nederland helemaal niet zo rooskleurig en was er inderdaad sprake van een overheersend christendom.
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 13:17:

[...]

"Joods-Christelijk" is een vrij recente aanduiding die vooral door Wilders is omarmd. Vóór WOII was de positie van Joden in Nederland helemaal niet zo rooskleurig en was er inderdaad sprake van een overheersend christendom.Ik weet dat Wilders die term graag gebruikt. Maar ik ben noch een fan van Wilders, noch vind ik dat die term juist is. Dus.
Het feit dat allochtonen ook discrimineren en racisme bezigen is niet kleiner dan wanneer een blanke dat doet. Absoluut niet.
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2015 @ 13:32:

Het feit dat allochtonen ook discrimineren en racisme bezigen is niet kleiner dan wanneer een blanke dat doet. Absoluut niet.Met je eens. Ik vind het alleen niet terecht als er gedaan wordt alsof racisme alleen onder blanke (Nederlandse) mensen zou bestaan.
Ik vind de racistische uitlatingen die gedaan worden echt heel erg, maar dat kun je iemand als Crimson, die gewoon een regel uitvoert op haar werk, toch niet aanrekenen? Het is toch ook heel vervelend om van zo'n ernstig feit beschuldigd te worden? En dan suggereren dat iemand misschien onbewust een racist is, met alle respect voor de nare ervaringen die mensen hebben, maar ik vind dat ver gaan hoor.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 12:54:

[...]

racisme gaat over macht. De kaaskop heeft de macht. Dus ja het is anders. En het gaat veel verder dan uitschelden. Lees even terug, FV en de lila bloem schreven daar hele goede dingen overWelke macht heeft die kaaskop?
quote:paleviolet schreef op 24 oktober 2015 @ 13:05:

[...]

Het probleem is dat iemand een "zwarte" noemen een heel andere lading heeft dan iemand een kaaskop noemen.

Daar kunnen we nu niks meer aan doen, die slavenhandel en apartheid enzo, maar we moeten ons wel realiseren denk ik dat het idee dat een bepaalde groep dus eigenlijk ondergeschikt was aan de rest nog steeds leeft in het onderbewustzijn van die groep.Hier ben ik het wel mee eens. "Zwarte" wordt vrijwel altijd denigrerend gebruikt. "Kaaskop" is gewoon een woord. Een gewoon woord kan natuurlijk wel als scheldwoord worden gebruikt, maar dan heeft het toch een andere lading.
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 13:41:

Ik vind de racistische uitlatingen die gedaan worden echt heel erg, maar dat kun je iemand als Crimson, die gewoon een regel uitvoert op haar werk, toch niet aanrekenen? Het is toch ook heel vervelend om van zo'n ernstig feit beschuldigd te worden? En dan suggereren dat iemand misschien onbewust een racist is, met alle respect voor de nare ervaringen die mensen hebben, maar ik vind dat ver gaan hoor.Gaat ook veel te ver. Ze werd vannacht echt in een hoek gedreven en respect voor haar dat ze zich zo kranig weerde.
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 13:46:

[...]

Hier ben ik het wel mee eens. "Zwarte" wordt vrijwel altijd denigrerend gebruikt. "Kaaskop" is gewoon een woord. Een gewoon woord kan natuurlijk wel als scheldwoord worden gebruikt, maar dan heeft het toch een andere lading.Kan aan mij liggen, maar het geven van denigrerende benamingen is altijd fout. Los van de lading die je eraan geeft. Kan je ze op een weegschaaltje willen leggen, maar het gaat er nog altijd om hoe ze bij de ontvanger aankomen, of niet?
quote:paleviolet schreef op 24 oktober 2015 @ 13:05:

[...]

Daar kunnen we nu niks meer aan doen, die slavenhandel en apartheid enzo, maar we moeten ons wel realiseren denk ik dat het idee dat een bepaalde groep dus eigenlijk ondergeschikt was aan de rest nog steeds leeft in het onderbewustzijn van die groep.De "zwarten" noemen zichzelf ook gewoon zwart hoor en ze zijn ook gewoon trots daar op. En ze noemen de blanken blank.
Ja, dat zwart heb ik nooit begrepen, het is de negatie ten top. Het is wereldwijd in het collectieve onderbewustzijn verschrikkelijk fout en kwaadaardig.

Ik snap niet wat er mis is met bruin, dat is per slot van rekening de waarheid.

Ik noem bruine mensen dan ook bruin, nooit zwart.
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2015 @ 13:51:

[...]

Kan aan mij liggen, maar het geven van denigrerende benamingen is altijd fout. Los van de lading die je eraan geeft. Kan je ze op een weegschaaltje willen leggen, maar het gaat er nog altijd om hoe ze bij de ontvanger aankomen, of niet?

Ik had als kind heel veel sproeten, en werd door kinderen op school uitgescholden voor "sproetenkoningin". Dan zei mijn moeder: maar koningin is toch geen scheldwoord? Ik wist wel beter!

Ieder woord kan kwetsend en denigrerend gebuikt worden, en nee, dat is nooit goed. Maar dat is toch iets anders dan een woord waar een hele geschiedenis aan vast zit. Zou jij iemand uitschelden voor "vuile Jood" hetzelfde vinden als iemand uitschelden voor "kaaskop"?
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2015 @ 13:07:

[...]

Het "jezelf moeten bewijzen" als nieuwkomer komt overal voor. Ik heb in het buitenland gewoond en gewerkt, en ja, daar moest ik "bewijzen" dat ik deel uit wilde maken van de samenleving daar. Actief interesse tonen in de lokale gebruiken, daarin meedoen, actief meewerken bij lokale activiteiten, enz. Ik had daar natuurlijk ook op mijn appartement kunnen blijven zitten, met een mega schotelantenne gericht op Nederland, en geen enkele moeite kunnen doen me te verdiepen in de lokale mores, maar daar was ik niet echt gelukkig van geworden, denk ik zo.

Mijn ervaring is dan ook dat mensen die daadwerkelijk willen, die actief deelnemen aan de samenleving, daar interesse in tonen en meedraaien, over het algemeen ook geaccepteerd worden. Het zijn juist de (vele) mensen die zich afsluiten in hun eigen sociale kring en cultuur, en die in feite náást de samenleving blijven staan, waar de kritiek op komt.

Allemaal leuk en aardig hoor, maar er zijn natuurlijk veel meer allochtonen zoals ik in Nederland dan dat er import-allochtonen zijn. En hoezo zou iemand die ergens geboren en getogen is en al minimaal drie generaties Nederlander nog te gast zijn in Nederland? Of zich extra moeten bewijzen? Of eerst een soort extreme uber-modelburger moeten zijn om in zijn eigen land geaccepteerd te worden?

Toch is dat wat er gebeurt. Zie bijvoorbeeld alleen de Zwarte Pieten discussie maar, die in de media en op internet voornamelijk gevoerd wordt door mensen die hier geboren en getogen zijn en wel degelijk de traditie kennen. Juist omdat ze hem kennen en geleefd hebben, zijn ze er tegen.
Am Yisrael Chai!
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 13:46:

[...]

Hier ben ik het wel mee eens. "Zwarte" wordt vrijwel altijd denigrerend gebruikt. "Kaaskop" is gewoon een woord. Een gewoon woord kan natuurlijk wel als scheldwoord worden gebruikt, maar dan heeft het toch een andere lading.

Kaaskop wordt helaas wel gebruikt met een lading, een allochtoon gebruikt kaaskop echt niet liefkozend.

Het is echt met elkaar te vergelijken.
Ik heb werkelijk waar nog nooit een allochtoon een Nederlander "kaaskop" horen noemen. Dat is nu echt zo'n woord dat blanke Nederlanders gebruiken en dan denken dat ze daarmee voor allochtonen kunnen spreken.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 24 oktober 2015 @ 14:00:

Ik heb werkelijk waar nog nooit een allochtoon een Nederlander "kaaskop" horen noemen. Dat is nu echt zo'n woord dat blanke Nederlanders gebruiken en dan denken dat ze daarmee voor allochtonen kunnen spreken.O ja hoor, vaak genoeg. Hier is het vooral onder jongeren gebruikelijk. Niet altijd rot bedoeld, maar bijvoorbeeld ook binnen een vriendengroep.
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2015 @ 14:08:

[...]

O ja hoor, vaak genoeg. Hier is het vooral onder jongeren gebruikelijk. Niet altijd rot bedoeld, maar bijvoorbeeld ook binnen een vriendengroep.Kaaskop? Of kaas?
Am Yisrael Chai!
Kaaskop, tata en verkaasd voor een geassimileerde allochtoon en dat verkaasd wordt niet op prijs gesteld, het wordt gezien als een vorm van verraad.

Bounty, ook zo'n geuzennaam.
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2015 @ 13:54:

Ja, dat zwart heb ik nooit begrepen, het is de negatie ten top. Het is wereldwijd in het collectieve onderbewustzijn verschrikkelijk fout en kwaadaardig.

Ik snap niet wat er mis is met bruin, dat is per slot van rekening de waarheid.

Ik noem bruine mensen dan ook bruin, nooit zwart.

Haha laatst mijn collega " bruin?? Ik ben gewoon bijna zwart!" En laatst had iemand uitslag, zegt zij:" dat komt omdat je zo blank bent, dan zie je het veel beter."

En er is niks mis mee, blank, bruin, geel sproeten. Allemaal de buitenkant. Het is maar een kleurtje.
quote:bungaa schreef op 24 oktober 2015 @ 14:13:

[...]

Haha laatst mijn collega " bruin?? Ik ben gewoon bijna zwart!" En laatst had iemand uitslag, zegt zij:" dat komt omdat je zo blank bent, dan zie je het veel beter."

En er is niks mis mee, blank, bruin, geel sproeten. Allemaal de buitenkant. Het is maar een kleurtje.

Als het maar een kleurtje zou zijn, dan had het niet zo'n zware lading.

Overigens, ik ben bruin en dat is geen kleurtje, geen modeaccessoire,
quote:fashionvictim schreef op 24 oktober 2015 @ 14:10:

[...]

Kaaskop? Of kaas?Nee, kaaskop. Kaas heb ik dan weer nooit gehoord.
quote:bungaa schreef op 24 oktober 2015 @ 14:13:

[...]

En er is niks mis mee, blank, bruin, geel sproeten. Allemaal de buitenkant. Het is maar een kleurtje.Ik heb van donkere kindjes meermaals de vraag gehad: "waarom heb jij allemaal spikkels?"
quote:fashionvictim schreef op 24 oktober 2015 @ 13:57:

[...]

Allemaal leuk en aardig hoor, maar er zijn natuurlijk veel meer allochtonen zoals ik in Nederland dan dat er import-allochtonen zijn. En hoezo zou iemand die ergens geboren en getogen is en al minimaal drie generaties Nederlander nog te gast zijn in Nederland? Of zich extra moeten bewijzen? Of eerst een soort extreme uber-modelburger moeten zijn om in zijn eigen land geaccepteerd te worden?

Toch is dat wat er gebeurt. Zie bijvoorbeeld alleen de Zwarte Pieten discussie maar, die in de media en op internet voornamelijk gevoerd wordt door mensen die hier geboren en getogen zijn en wel degelijk de traditie kennen. Juist omdat ze hem kennen en geleefd hebben, zijn ze er tegen.

Ten opzichte van die al drie generaties in Nederland zijnde modelburgers is het niet eerlijk, ben ik met je eens. Maar bedenk dan wél dat het beeld in de eerste plaats wordt verpest door andere "nieuwkomers" en niet zozeer door de autochtonen. Die reageren alleen maar. Soms niet adequaat. Maar als er geen stront is, kan je het ook niet ruiken, zei mijn wijze grootmoeder altijd. (En nee, voordat ik dát dan weer aangerekend krijg, ik vind nieuwkomers of immigranten geen "stront", het ging me om de beeldspraak).

En die hele Zwarte Pieten discussie vind ik de grootste waanzin van het afgelopen decennium. Als je in je gefrustreerdheid geen onderscheid kunt maken tussen een kinderfeest en échte discriminatie, ben je zielig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven