Rookruimtes per direct verboden

27-09-2019 11:28 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/binnenland/hoge-raad- ... ~a5a2f063/`

Geen idee of een linkje verboden is maar hierbij het nieuwsartikel.

Wat vinden jullie hiervan?
Persoonlijk vind ik het een bittere pil voor de horeca ondernemers die nu weer op kosten worden gejaagd maar al met al vind ik het wel een goede zaak en een overwinning. Over een tijdje weten we niet meer beter.

Zou dit nog gevolgen gaan hebben voor de rookruimtes op werkplekken (buiten de Horeca om)?
bethweeter schreef:
27-09-2019 22:04
Bij mijn oma stonden de sigaretten in glazen (verschillende merken). Maar die oranje bakjes ken ik ook nog wel.
Bedenk me net dat iedereen shag rookte, dus geen glaasje nodig.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
27-09-2019 21:50
De helft van de volwassenen die ik kende uit die tijd zijn aan roken gerelateerde vormen van kanker overleden.
Iedereen weet dat roken slecht is en dat je er verschrikkelijke ziektes van kunt krijgen. Ik ben het alleen eens met de andere forummers hier dat er nu een heksenjacht op rokers gaande is. Dus ik dacht ik plak eens een gezellig plaatje toen die heksenjacht er nog niet was.
Ik snap nog steeds niet waarom ‘sociale druk’ het argument is om rookruimtes te verbieden.
2019 schreef:
27-09-2019 11:47
Idioterie, die zelfde horecaondernemers moesten eerst maatregelen nemen om rokers en niet rokers apart te kunnen houden. Ik weet nog een nieuwsitem van iemand die een kapitaal er in had gestoken in een aparte rokersruimte.
Welnee, er kwam gewoon een rookverbod in de horeca. Maar die ondernemers wilden perse de mogelijkheid blijven bieden om toch te roken. Het was hun eigen keus geld te steken in rokersruimte. Er was geen wet die ze ertoe verplichtte.
pejeka schreef:
27-09-2019 19:52
En wat is de volgende stap? Alcoholvrije horeca, zodat jongeren hooguit nog een glaasje ranja kunnen kopen bij het stappen, omdat alcohol te veel overlast bezorgt? Uiteraard allemaal voor ons bestwil, want alcohol (en zeker in grotere hoeveelheden, zoals tijdens het stappen nogal eens voorkomt) is erg ongezond. Dus gelukkig dat Vadertje Staat dan aan de rem trekt. Wat zal het dan rustig worden in de uitgaansgebieden! Geen herrie meer, geen vandalisme of schermutselingen meer, geen ongeremd gedrag, allemaal braaf naar huis na een paar glaasjes ranja. Nederland wordt een paradijs!
Dat zeggen heel veel mensen ja, maar met alcohol hoef je niet mee te drinken, met roken stinkt de hele kamer.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
27-09-2019 11:50
Ik vind het helemaal top want het stinkt zo ontzettend en mensen hebben er last van.
Last van?? Van buiten staan heb je als niet roker last. Dat rokers hok is juist ideaal.

Buiten dat, ondernemers hebben er flinke bedragen in moeten steken en hup dan moet het weer weg. Belachelijk.

Ik haat rook, kan er echt niet tegen. Maar wat iemand wil doen zonder dat ik er last van heb is aan hun.
Ik ben vóór rokershok.
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van dat argument "slecht voorbeeld voor kinderen" Alsof die op kantoor zitten of in de kroeg. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
piepp schreef:
27-09-2019 20:47
Inderdaad, Nederland slaat hartstikke door met sommige dingen. Neem nou bijv de alcohol grens van 16 naar 18. Werkt echt als een tierelier!!! Not!
Want de jeugd van tegenwoordig kan makkelijker én goedkoper aan drugs komen dan aan alcohol. Er zullen vast mensen zijn die dit ontkennen maar ik zie dit van dichtbij gebeuren. Gemeenten ook trouwens. Ze zien het, maar hebben tegelijkertijd geen idee hoe ze het moeten aanpakken.
Daar waar je vroeger een ‘sukkel’ was als je aan de drugs ging, is het nu net zo geaccepteerd als het eten van een kauwgumpje.

Dus al die regels hebben weinig goeds gebracht. Als we dan echt met z’n allen vinden dat roken en alcohol zo enorm slecht is, laten we dat spul dan lekker verbannen naar Siberië. O nee dat kan niet, dan loopt de staat de accijns hierop ook mis.
En in andere landen mag je veel meer, wat roken (en drinken) betreft? Heb je dat ándere stukje van Pejeka niet gelezen, dat je in Canada niet op terrassen mag roken? Over andere landen, waar het rookverbod gewoon ingevoerd werd, zonder gepolder met 'rookhokken' in de horeca?

Echt.. waarom denken mensen toch dat het alleen maar om Nederland gaat?
Later is nu
Wageningen1985 schreef:
27-09-2019 22:21
Dat zeggen heel veel mensen ja, maar met alcohol hoef je niet mee te drinken, met roken stinkt de hele kamer.
Nee, die kunnen alleen vreselijk vervelend worden bij een kwade dronk en nog niet te praten over het aantal verkeersslachtoffers door deze groep. Maar drank wordt hier geromantiseerd in de reclames, binge drinking onder jongeren is een serieus probleem. Maar laten we vooral allemaal gefocust blijven op die paar rokers.

Ik zie trouwens wel een briljant concept voor de horeca straks bij gederfde inkomsten als de rokers wegblijven. Gewoon frisse lucht belasting invoeren.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dan roken, dat is echt nóóit geromantiseerd om kinderen aan het roken te krijgen, die daarna al snel verslaafd waren (wat met alcohol gewoon minder snel gebeurt) Maar ook alcohol wordt meer en meer aan banden gelegd, sowieso de reclames.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, dat is wel hét argument voor de pro-rokers he. 'Jamaar, alcohol..'

Kun je wel zeggen dat dat overlast veroorzaakt, maar ik heb in m'n leven toch echt meer last gehad van de rook van rokers dan van dronken mensen. En roken gebeurt ook overdag, wat met vervelende mensen met alcohol al een stuk minder voorkomt.
Later is nu
Wie zonder zonde is...

Dat lekkere biefstukje in de supermarkt, is dat daar het schap in gevlogen? Die kleding aan het rek bij dat leuke boetiekje, is dat daar aan gegroeid? Die mooie verre zomervakantie per auto/schip/vliegtuig, wat een uitstoot en luchtvervuiling geeft dat?

En dan gaan zitten focussen op die ene lichte vlaag van rook die je mogelijk zou kunnen inademen als het rook hok open en dicht gaat. En dat 1x per week/maand/kwartaal/jaar. Die lucht om rokers heen blijf je overal houden, die ruik je overal. Loop je dan ook permanent met mondkap op? Zou wel moeten gezien de luchtkwaliteit in Nederland sowieso al niet zo best is: https://milieudefensie.nl/recht-op-gezo ... t-ongezond
Dreamer schreef:
27-09-2019 22:53
Nee, dan roken, dat is echt nóóit geromantiseerd om kinderen aan het roken te krijgen, die daarna al snel verslaafd waren (wat met alcohol gewoon minder snel gebeurt) Maar ook alcohol wordt meer en meer aan banden gelegd, sowieso de reclames.
Alcohol is schadelijker dan tabak: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... arlijkste/
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
27-09-2019 23:05
Alcohol is schadelijker dan tabak: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... arlijkste/
Maar als mijn buurman drinkt, heb ik daar geen last van. Als hij zit te roken heb ik daar wél last van.
Bovendien wordt er in tabak een stofje gedaan, waardoor je na een paar sigaretten verslaafd bent. Met alcohol is men over het algemeen minder snel verslaafd. Dat wordt dan ook niet dagelijks gebruikt, men neemt niet voor het ontbijt een glaasje wodka (over het algemeen)

Maar goed, deze discussie ging over róken, wat gewoon losstaat van alcohol. Of een overgevlogen biefstukje, wat dat aangaat. Gewoon allemaal ruis in de discussie, om de overlast van roken af te zwakken.
Later is nu
Dreamer schreef:
27-09-2019 22:47
En in andere landen mag je veel meer, wat roken (en drinken) betreft? Heb je dat ándere stukje van Pejeka niet gelezen, dat je in Canada niet op terrassen mag roken? Over andere landen, waar het rookverbod gewoon ingevoerd werd, zonder gepolder met 'rookhokken' in de horeca?

Echt.. waarom denken mensen toch dat het alleen maar om Nederland gaat?

Inderdaad. Er zijn heel veel landen met een nog veel strenger rookverbod. Waar roken op terrassen ook absoluut verboden is.
Nederland loopt hierin echt niet voorop (helaas).
Dreamer schreef:
27-09-2019 22:54
Maar goed, dat is wel hét argument voor de pro-rokers he. 'Jamaar, alcohol..'

Inderdaad. Gewoon een dom en dwaas argument.
Ik krijg geen kanker als iemand naast me in de horeca een biertje drinkt. Ik ken geen tweedehandsalcohol of derdehandsalcohol.
Daarbij is het ook niet meer zoals vroeger en wordt alcohol (terecht!) ook steeds meer als schadelijk gezien.

Maar de vergelijking gaat gewoon absoluut niet op.
Ik hoop op een rookvrije generatie, en dat kinderen compleet rookvrij kunnen opgroeien. Roken in het openbaar moet dan ook ondenkbaar worden!

Zie: www.rookvrijegeneratie.nl

Laten we daar allemaal naar streven, voor onze kinderen en kleinkinderen! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Liever nu al alles rookvrij! Als het aan mij lag, was roken in heel Nederland verboden.
kantlijn schreef:
27-09-2019 16:18
Misschien moet je eens een lesje industriele economie nemen. Als jij geen rookruimte inricht en je concurrent wel gaan je klanten naar je concurrent, dus word je wel degelijk gedwongen als je wilt overleven en je marktaandeel behouden.
Misschien moet jij eens een lesje “het verschil tussen de theorie en de praktijk” nemen.
Klanten zijn namelijk trouw aan hun favoriete stek. Ze lopen niet snel over naar de concurrent met als enige reden dat die wel een rookruimte heeft.
Nieuwe klanten kiezen een horeca gelegenheid ook zelden uit op het feit of er wel of geen rookruimte is. Het gaat vooral om uitstraling, gezelligheid, kwaliteit en waar hun peergroup uithangt.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
28-09-2019 09:29
Inderdaad. Gewoon een dom en dwaas argument.
Ik krijg geen kanker als iemand naast me in de horeca een biertje drinkt. Ik ken geen tweedehandsalcohol of derdehandsalcohol.
Daarbij is het ook niet meer zoals vroeger en wordt alcohol (terecht!) ook steeds meer als schadelijk gezien.

Maar de vergelijking gaat gewoon absoluut niet op.
Weet je hoeveel onschuldige slachtoffers alcohol maakt? En hoeveel schade alcohol aan de samenleving bezorgt? Huiselijk geweld door alcoholmisbruik, kindermishandeling of - verwaarlozing door alcoholgebruik ouders, verkeersslachtoffers, mensen die met een kater op hun werk zitten, of jongeren die op maandag nog half onder invloed op school zitten na een weekend lang stappen, vernielingen aan allerlei zaken, van lantaarnpalen en bushokjes tot auto's en tuinen, door jongeren die bezopen naar huis gaan na een avondje drinken, en ga zo maar door. Dan laat ik nog even in het midden dat er zware alcoholgebruikers zijn die op hun 40e-45e al totaal van de wereld zijn door korsakov of andere aandoeningen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Het gaat erom dat als iemand op een terrasje een glas wijn drinkt dat ik daar geen schadelijke stoffen van binnen krijg en risico loop op kanker. Bij een sigaret wel.
Maar blijkbaar is dat te moeilijk te begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
28-09-2019 18:20
Het gaat erom dat als iemand op een terrasje een glas wijn drinkt dat ik daar geen schadelijke stoffen van binnen krijg en risico loop op kanker. Bij een sigaret wel.
Maar blijkbaar is dat te moeilijk te begrijpen.
Als jij auto rijdt, denk je dan dat er uit die uitlaat van jouw auto viooltjesparfum komt? Weet je hoeveel schadelijke stoffen je daarmee de lucht in blaast die mij schade aan kunnen doen?

En weet je hoeveel onschuldige mensen er jaarlijks sterven of letsel krijgen door het alcoholgebruik van een ander?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
28-09-2019 18:27
Als jij auto rijdt, denk je dan dat er uit die uitlaat van jouw auto viooltjesparfum komt? Weet je hoeveel schadelijke stoffen je daarmee de lucht in blaast die mij schade aan kunnen doen?

En weet je hoeveel onschuldige mensen er jaarlijks sterven of letsel krijgen door het alcoholgebruik van een ander?
"ja maar dit is slecht ja maar dat is slecht" Dat maakt roken niet minder schadelijk he.
pejeka schreef:
28-09-2019 18:27
Als jij auto rijdt, denk je dan dat er uit die uitlaat van jouw auto viooltjesparfum komt? Weet je hoeveel schadelijke stoffen je daarmee de lucht in blaast die mij schade aan kunnen doen?

En weet je hoeveel onschuldige mensen er jaarlijks sterven of letsel krijgen door het alcoholgebruik van een ander?

En dat praat roken goed? Wat een simpele gedachte. :-?
Alle reacties Link kopieren
Die anderhalve tokkie die nu nog rookt :-) (ja, kom maar door met je commentaar :-))
Roken is een volstrekt achterlijke gewoonte. Als ze nu dit product zouden uitvinden zou het nooit op de markt mogen komen. Ooit was roken 'normaal' maar dat is het niet, ik denk dat het gewoon uitsterft. En inderdaad die argumenten "ja maar alcohol" of 'dikke mensen blabla" Ik begrijp dat als je verslaafd bent het niet leuk is dat er jacht gemaakt wordt op je maar stop gewoon met die onzin. Het ziet er niet uit en je gaat er dood van. Het is een misdadige industrie omdat jongeren blind zijn voor de gevolgen en als ze oud zijn er moelijk vanaf komen met hun aangetaste gebit, huid, bloedvaten, hart, haren etc. Oh wat was het stoer en gezellig :-) Roken, het wordt steeds abnormaler. Wen er maar aan.

Ik ga zelfs over m'n nek als ik iemand in de auto zie roken. Dat doe je toch niet!!! En ook het feit dat je peuken gewoon op straat gooit! Waanzin!
ohboy wijzigde dit bericht op 28-09-2019 18:35
12.12% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven