Rookruimtes per direct verboden

27-09-2019 11:28 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/binnenland/hoge-raad- ... ~a5a2f063/`

Geen idee of een linkje verboden is maar hierbij het nieuwsartikel.

Wat vinden jullie hiervan?
Persoonlijk vind ik het een bittere pil voor de horeca ondernemers die nu weer op kosten worden gejaagd maar al met al vind ik het wel een goede zaak en een overwinning. Over een tijdje weten we niet meer beter.

Zou dit nog gevolgen gaan hebben voor de rookruimtes op werkplekken (buiten de Horeca om)?
Ik zat in de jaren '90 op de middelbare en de onderbouw moest door de vooringang en daar mocht niet gerookt. Maar de bovenbouw moest de fietsenstalling en ingang aan de achterkant gebruiken en daar mocht wel gerookt dus daar moest je altijd door de rook lopen.
Toen ging ik naar de uni en daar mocht binnen natuurlijk niet meer gerookt. Maar de langst zittende hoogleraar deed dat gewoon nog wel op zijn kantoor en die man was zo'n autoriteit dat het onvoorstelbaar was dat iemand daar iets van zou zeggen. Dus zat ik mijn eerste mondeling in een blauw staand kantoor te doen.
Eerste baan, roken mocht alleen op het balkon aan de achterkant. Toevallig net grenzend aan mijn kamer. Ik kon geen raam open zetten want het halve bedrijf stond daar te paffen.

Ik heb roken zien verdwijnen uit treinen, vliegtuigen en scholen. Het was allemaal ooit onvoorstelbaar dat je daar niet zou mogen roken en nu is het onvoorstelbaar dat je er wel mag roken.
Dus cafes en terrassen zullen precies hetzelfde zijn: over 5 jaar ben je 'oma vertelt' als je nog weet hoe het vroeger was. Ik vind een asbak op een bar nu al een idioot vreemd gezicht, was ook ooit heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal waar, ClumsyNinja.

Toen ik jong was, mochten leraren nog roken (op de lagere school had ik geen voor de klas rokende leraren, besef ik me nu) Toen ik naar de havo ging, mocht er in de klas niet gerookt, maar op de gangen wel. Echte diehard leraren kwamen dus rokend het lokaal in.

Toen het rookverbod op de werkplek inging, en ook in de horeca?, schreeuwde rokend Nederland moord en brand. Ik zei toen al vaak dat dit niet lang zou duren, want de aankomende generatie weet niet beter. En inderdaad. Roken voor de klas? :O Roken in de trein @( Roken in de kroeg of in huis :sick:
Ze hebben geen idee.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
27-09-2019 18:52
Ik zat in de jaren '90 op de middelbare en de onderbouw moest door de vooringang en daar mocht niet gerookt. Maar de bovenbouw moest de fietsenstalling en ingang aan de achterkant gebruiken en daar mocht wel gerookt dus daar moest je altijd door de rook lopen.
Toen ging ik naar de uni en daar mocht binnen natuurlijk niet meer gerookt. Maar de langst zittende hoogleraar deed dat gewoon nog wel op zijn kantoor en die man was zo'n autoriteit dat het onvoorstelbaar was dat iemand daar iets van zou zeggen. Dus zat ik mijn eerste mondeling in een blauw staand kantoor te doen.
Eerste baan, roken mocht alleen op het balkon aan de achterkant. Toevallig net grenzend aan mijn kamer. Ik kon geen raam open zetten want het halve bedrijf stond daar te paffen.

Ik heb roken zien verdwijnen uit treinen, vliegtuigen en scholen. Het was allemaal ooit onvoorstelbaar dat je daar niet zou mogen roken en nu is het onvoorstelbaar dat je er wel mag roken.
Dus cafes en terrassen zullen precies hetzelfde zijn: over 5 jaar ben je 'oma vertelt' als je nog weet hoe het vroeger was. Ik vind een asbak op een bar nu al een idioot vreemd gezicht, was ook ooit heel normaal.
en op het werk, toen ik begon als broekie stonden de asbakken nog op tafel
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
27-09-2019 18:16
Als leerling. Ik zat in 1971 in de brugklas :)
rookverbod op school is van eind jaren 70, wellicht had je een moderne schoolleiding? die al snapten dat het niet deugde?
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
27-09-2019 16:18
Misschien moet je eens een lesje industriele economie nemen. Als jij geen rookruimte inricht en je concurrent wel gaan je klanten naar je concurrent, dus word je wel degelijk gedwongen als je wilt overleven en je marktaandeel behouden.
dat bleek dus niet zo te zijn
slechts een handjevol ondernemers had een rookruimte, de rest liet rokers naar buiten gaan
Leuke cafes hebben dat overleefd hoor
lilalinda schreef:
27-09-2019 19:05
rookverbod op school is van eind jaren 70, wellicht had je een moderne schoolleiding? die al snapten dat het niet deugde?

Geen idee eigenlijk. Maar we mochten echt niet op het schoolplein roken. Dus zaten we allemaal op de stoep. Met onze transistorradiootjes en pakjes Samson-shag :-D
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
27-09-2019 19:10
Geen idee eigenlijk. Maar we mochten echt niet op het schoolplein roken. Dus zaten we allemaal op de stoep. Met onze transistorradiootjes en pakjes Samson-shag :-D
Ik heb nooit gerookt (op een trekje proberen na), altijd vies gevonden (op de pijprooklucht van opa na)
Mijn ouders rookten altijd en overal. Ik moet vreselijk gestonken hebben :)
Heb nu longproblemen, hoogstwaarschijnlijk (nooit 100% aantoonbaar) door hele jeugd meeroken, aldus longarts.
Mijn ouders zijn gestopt, en ik denk altijd: als zij het konden (ieders een pakje (/shag) per dag, dan kan iedereen stoppen.
*
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 28-09-2019 08:19
0.00% gewijzigd
Per direct rookruimtes sluiten hoeft voor mij nou ook weer niet want nu gaan ze vast voor de deur staan waardoor je eerst door de walm moet om binnen te komen.

Ik denk ook wel eens terug aan hoe het vroeger was. Zelf nooit gerookt maar wat moet ik gestonken hebben want thuis werd binnen gerookt, bij feestjes stond het huis binnen 10 minuten blauw van de rook. Nu als ik ergens ben geweest waar gerookt werd gaat m'n kleding meteen in de was en ga ik eventueel ook douchen want ik irriteer me dan zo aan de stank.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug uit Ontaria/Canada. Daar mag je op het terras van een kroeg niet meer roken. Om de meeste terrassen staat dan ook een hek, maar dat heeft niks met roken te maken, maar was altijd al zo, om het licensed terras te scheiden van de openbare weg. Maar roken mag je dus wel op de openbare weg en vele kroegen hebben dus asbakken hangen aan het hek dat het terras scheidt van de stoep/openbare weg. Dus de mensen staan buiten te roken op 50 cm afstand van het terras. En dan hebben ze de illusie dat het terras rookvrij is, want uiteraard waaien de rookpluimen van de rokers die op 50 cm van het terras staan alleen maar de andere kant op...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
27-09-2019 19:31
Per direct rookruimtes sluiten hoeft voor mij nou ook weer niet want nu gaan ze vast voor de deur staan waardoor je eerst door de walm moet om binnen te komen.

Er zijn maar weinig cafés met rookruimte hoor, gaat in de praktijk amper verschil maken
Van de tientallen cafés in mijn stad hebben (hadden) er letterlijk 3 een rookruimte
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me nog herinneren dat je in de wachtkamer van de huisarts mocht roken, je mocht gewoon overal roken, gelukkig nu niet meer.
Alle reacties Link kopieren
En wat is de volgende stap? Alcoholvrije horeca, zodat jongeren hooguit nog een glaasje ranja kunnen kopen bij het stappen, omdat alcohol te veel overlast bezorgt? Uiteraard allemaal voor ons bestwil, want alcohol (en zeker in grotere hoeveelheden, zoals tijdens het stappen nogal eens voorkomt) is erg ongezond. Dus gelukkig dat Vadertje Staat dan aan de rem trekt. Wat zal het dan rustig worden in de uitgaansgebieden! Geen herrie meer, geen vandalisme of schermutselingen meer, geen ongeremd gedrag, allemaal braaf naar huis na een paar glaasjes ranja. Nederland wordt een paradijs!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
27-09-2019 19:52
En wat is de volgende stap? Alcoholvrije horeca, zodat jongeren hooguit nog een glaasje ranja kunnen kopen bij het stappen, omdat alcohol te veel overlast bezorgt? Uiteraard allemaal voor ons bestwil, want alcohol (en zeker in grotere hoeveelheden, zoals tijdens het stappen nogal eens voorkomt) is erg ongezond. Dus gelukkig dat Vadertje Staat dan aan de rem trekt. Wat zal het dan rustig worden in de uitgaansgebieden! Geen herrie meer, geen vandalisme of schermutselingen meer, geen ongeremd gedrag, allemaal braaf naar huis na een paar glaasjes ranja. Nederland wordt een paradijs!
Inderdaad, Nederland slaat hartstikke door met sommige dingen. Neem nou bijv de alcohol grens van 16 naar 18. Werkt echt als een tierelier!!! Not!
Want de jeugd van tegenwoordig kan makkelijker én goedkoper aan drugs komen dan aan alcohol. Er zullen vast mensen zijn die dit ontkennen maar ik zie dit van dichtbij gebeuren. Gemeenten ook trouwens. Ze zien het, maar hebben tegelijkertijd geen idee hoe ze het moeten aanpakken.
Daar waar je vroeger een ‘sukkel’ was als je aan de drugs ging, is het nu net zo geaccepteerd als het eten van een kauwgumpje.

Dus al die regels hebben weinig goeds gebracht. Als we dan echt met z’n allen vinden dat roken en alcohol zo enorm slecht is, laten we dat spul dan lekker verbannen naar Siberië. O nee dat kan niet, dan loopt de staat de accijns hierop ook mis.
Ik ben er blij mee. Op hoe meer plekken het wordt verboden, hoe beter.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
27-09-2019 18:23
Ja, maar ondernemen is ook vooruitzien. En dit had je natuurlijk van mijlen afstand kunnen zien aankomen.
Dat maakt niet uit, wanneer je klandizie wegloopt omdat iemand anders wel een rookruimte heeft ben je ze kwijt en krijg je ze ook niet makkelijk terug na een algeheel verbod.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Toen derdehands rook nog niet bestond en alle ruimtes rookruimtes waren:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk gaat het gepaard met de verplichting een asbak bij je te hebben voor de betreffende peuk.
Grote nadeel van rookverbod is dat iedereen z’n peuk maar op straat gooit. Net als hondenpoep opruimen, ook je eigen peuk in een asbak meenemen en deponeren in de afvalbak!
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
27-09-2019 21:39
Toen derdehands rook nog niet bestond en alle ruimtes rookruimtes waren:

Afbeelding
Horror
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
27-09-2019 11:47
Idioterie, die zelfde horecaondernemers moesten eerst maatregelen nemen om rokers en niet rokers apart te kunnen houden. Ik weet nog een nieuwsitem van iemand die een kapitaal er in had gestoken in een aparte rokersruimte.
Dat moesten ze niet, dat deden ze vrijwillig omdat ze bang waren klanten te verliezen. Maar als je de horeca nu ziet: het zit voller dan ooit, ook bij zaken zonder rookruimte.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen maakt zich druk over stijgende zorgkosten, maar zodra je aan de kankerstok komt is het ook weer niet goed....
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
27-09-2019 21:39
Toen derdehands rook nog niet bestond en alle ruimtes rookruimtes waren:

Afbeelding
De helft van de volwassenen die ik kende uit die tijd zijn aan roken gerelateerde vormen van kanker overleden.
bethweeter schreef:
27-09-2019 21:39
Toen derdehands rook nog niet bestond en alle ruimtes rookruimtes waren:

Afbeelding
Dit ding wordt hier altijd geplakt, maar echt nooit van mijn leven in het echt gezien.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
27-09-2019 19:52
En wat is de volgende stap? Alcoholvrije horeca, zodat jongeren hooguit nog een glaasje ranja kunnen kopen bij het stappen, omdat alcohol te veel overlast bezorgt? Uiteraard allemaal voor ons bestwil, want alcohol (en zeker in grotere hoeveelheden, zoals tijdens het stappen nogal eens voorkomt) is erg ongezond. Dus gelukkig dat Vadertje Staat dan aan de rem trekt. Wat zal het dan rustig worden in de uitgaansgebieden! Geen herrie meer, geen vandalisme of schermutselingen meer, geen ongeremd gedrag, allemaal braaf naar huis na een paar glaasjes ranja. Nederland wordt een paradijs!
Jongeren mogen geen alcohol tot hun 18e, dat is dus al
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
27-09-2019 21:59
Dit ding wordt hier altijd geplakt, maar echt nooit van mijn leven in het echt gezien.
Bij mijn oma stonden de sigaretten in glazen (verschillende merken). Maar die oranje bakjes ken ik ook nog wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven