Screbrenica 25 jaar na dato

05-07-2020 20:38 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen (6 juli) is het precies 25 jaar geleden dat Luitenant-kolonel Thom Karremans voor het eerst luchtsteun aanvroeg omdat de enclave Srebrenica onder de voet gelopen dreigt te worden.

11 juli 1995 viel de enclave en begon de moord op de Bosnische mannen in zoals de Serviërs dat noemden "militaire leeftijd" in de praktijk zelfs jongens van 14-15 (afhankelijk wie de beslissing nam)
https://en.wikipedia.org/wiki/Srebrenica_massacre

Inmiddels zijn er diverse processen tegen de staat gevoerd en is er een commissie ingesteld om een schadevergoeding vast te stellen.
https://nos.nl/artikel/2323033-commissi ... delen.html

Vanaf morgen is er een podcast op de NPO te beluisteren speciaal voor jongeren
https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-val-van-srebrenica


Afbeelding
Srebrenica is inmiddels opgenomen in het De Canon van Nederland

Reden genoeg om eens te vragen hoe jullie er over denken.

Het is wel belangrijk om de militaire verhoudingen te weten van juli 1995

Serviers o.l.v. van de zeer ervaren generaal Ratko Mladić
Aantal militairen : 6000
Voertuigen : Een paar honderd waaronder tanks
Luchtsteun : nee

Nederders o.l.v. van de onervaren Luitenant-kolonel Thom Karremans
Aantal militairen 400
Aantal voertuigen: Tientallen (geen tanks)
Luchtsteun: Ja was toegezegd maar kwam in de praktijk niet.

Mijn vraag: Had Nederland meer moeten en kunnen doen en is Nederland verantwoordelijk voor de moord op bijna 8000 moslim mannen.


TO trapt af:

Ik vind Nederland mede verantwoordelijk voor de moord op de moslim- mannen.
Nee ze konden het niet stoppen met militaire middelen maar ze hadden alarm kunnen slaan, de pers inlichten, de compound open kunnen stellen, het Rode Kruis inschakelen en vooral de Serviërs kunnen laten weten dat alles vastgelegd zou worden.

Ook de Serviërs wisten dat Amerika op zoek was naar een goede reden in actie te komen dus waren beducht voor teveel negatieve publiciteit, Dutchbat had hier gebruik van kunnen maken.

Nederland is

Totaal aantal stemmen: 81

100% verantwoordeliik voor de moord op de Bosnische moslims (2%)
Mede verantwoordeliik voor de moord op de Bosnische moslims (28%)
Alleen Ratko Mladić en zijn mannen zijn verantwoordelijk voor de moord op de Bosnische moslims (67%)
Anders en ik geef mijn mening in de draad (2%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
06-07-2020 16:09
In bijvoorbeeld Sarajevo zie je de gevolgen van de inmenging in de oorlog door bepaalde Islamitische landen dagelijks groeien. En dan niet in positieve zin.
ja, Bosnische moslims in NL zouden echt niet meer kunnen leven in Bosnie.
die zijn super light Islam, in Bosnie is dat nu allemaal veel strenger geworden door de invloed uit de golfstaten.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
06-07-2020 16:15
ja, Bosnische moslims in NL zouden echt niet meer kunnen leven in Bosnie.
die zijn super light Islam, in Bosnie is dat nu allemaal veel strenger geworden door de invloed uit de golfstaten.
Ik kom er regelmatig en merk dat ook. Steeds meer plekken waar bijvoorbeeld geen alcohol meer verkrijgbaar is. Ook voor varkensvlees moet je naar Oost-Sarajevo waar dat tot een aantal jaren geleden niet het geval was. Ook steeds meer mensen in boerka.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
.
lange-met-een-korte wijzigde dit bericht op 06-07-2020 16:24
Reden: Dubbel
99.62% gewijzigd
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
06-07-2020 14:49

Deze documentaire vond ik ook erg bijzonder: https://www.npostart.nl/in-europa-de-ge ... ON_1285530
Heel indrukwekkend. Dank!
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Zorroo schreef:
06-07-2020 16:42
Heel indrukwekkend. Dank!
Ja, dat beeld van die man met die schep was hartverscheurend.
Lange-met-een-korte schreef:
06-07-2020 16:23
Ik kom er regelmatig en merk dat ook. Steeds meer plekken waar bijvoorbeeld geen alcohol meer verkrijgbaar is. Ook voor varkensvlees moet je naar Oost-Sarajevo waar dat tot een aantal jaren geleden niet het geval was. Ook steeds meer mensen in boerka.
Ik had wel de indruk dat dat voornamelijk toeristen waren, waar ik was, althans. Het was een bijzondere gewaarwording om al die contrasten te zien, tussen mijn rokende huisjeseigenares die in haar badjas bier dronk op het terras en hordes vrouwen in burqa.

Ik vond het ook vooral een heel mooi land. En verdrietig.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
06-07-2020 17:13
Ja, dat beeld van die man met die schep was hartverscheurend.
Heel treurig. Ook de dame die verkracht was en nog regelmatig haar verkrachters tegenkomt. Plus de bijzondere vriendschap tussen de twee mannen. Dit zal ik niet snel vergeten.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
06-07-2020 17:17
Ik had wel de indruk dat dat voornamelijk toeristen waren, waar ik was, althans. Het was een bijzondere gewaarwording om al die contrasten te zien, tussen mijn rokende huisjeseigenares die in haar badjas bier dronk op het terras en hordes vrouwen in burqa.

Ik vond het ook vooral een heel mooi land. En verdrietig.
Er zijn inderdaad steeds meer toeristen die zorgen voor dat contrast. Maar Vrelo Bosne of de gebouwen bij het eeuwige vuur komen steeds meer in handen van anderen. Dat komt er steeds meer en de bevolking kan het steeds minder waarderen.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Zorroo schreef:
06-07-2020 15:32
Wat mij ook stoort is dat telkens weer de kant van Dutchbat wordt belicht en van de Nederlandse overheid. Maar dat in elk geval in onze media nauwelijks de echte slachtoffers in beeld komen om hun verhaal te doen. Ik zou graag hun verhalen, ervaringen en kijk op de zaken willen vernemen om dat naast de versie van Dutchbat te kunnen leggen.
Sowieso is er een oververtegenwoordiging van het Dutchbat verhaal. Ik heb indertijd veel met Bosnische vluchtelingen gewerkt, gruwelijke verhalen waarbij de tolk vaak huilend naast me zat. Dat zijn geen verhalen die de kranten hebben gehaald, maar die toch de realiteit waren.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
06-07-2020 15:48
volgens een Kroatische vriend van mij zaten er voor de oorlog uitbrak al islamitische strijders uit allerlei landen de boel op te stoken.

de VS kneep een oogje toe, want Bin Laden was toen nog een vriend van hun.
die mudjahedin waren zwaar bewapend en vielen regelmatig Servische dorpen aan.



Aan Kroatische kant vochten ook veel buitenlanders, zelfs Nederland had daar mensen zitten, Johan Tilder haalde zelfs de media toen hij door de Serviërs werd veroordeeld wegens misdaden.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 7a47becdfb

Wat betreft etnische zuiveringen gingen de Kroaten de Serviers voor met de zuiveringen (moordpartijen) in de Lašva Valley
https://en.wikipedia.org/wiki/La%C5%A1v ... _cleansing

Afbeelding


Er is een goede - Engelse - film over.


Afbeelding

https://en.wikipedia.org/wiki/Warriors_(1999_TV_series)

Ik vond hem heftig.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 vriendinnen van Bosnische afkomst, waarvan een een kind van een verkrachter opvoed.

Daar zijn door alle partijen vreselijke dingen gebeurd. Maar ik zie niet in dat daar nu jongens voor gestraft worden, die daar heen moesten. waarvan de leiding gefaald heeft.

Nou, en dat de islam toe neemt is vind overal in Europa plaats.... kijk maar naar de grote steden......Omdat men gewoon te weinig eisen aan de. Immigranten stelt.... dus ga niet roepen dat het erg in Bosnie is, als ik in Amsterdam kom bij Mijn schoonfamilie ben ik ook in klein Turkije
Alle reacties Link kopieren
mijn vriend is al voor de oorlog uitbrak vertrokken.
die had geen zin om oorlog te voeren met vrienden en kennissen die toevallig Bosnisch, Servisch of wat dan ook waren.

volgens hem was iedereen in die oorlog fout, maar was het een smerig spelletje van buitenlandse machten.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Dat denk ik dus ook valentina.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
06-07-2020 18:44


Wat betreft etnische zuiveringen gingen de Kroaten de Serviers voor met de zuiveringen (moordpartijen) in de Lašva Valley
Kroatië heeft ook in operatie Storm flink huisgehouden onder de Servische bevolking in Kroatië. Ook in de tweede wereldoorlog zijn er veel slachtoffers gevallen op de meest gruwelijke wijze door toedoen van de Kroaten.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
In 2014 bezocht ik Bosnië

De sporen nog goed zichtbaar

Afbeelding

In het Moslim gedeelte het Servische / Cyrillisch weggespoten.



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Veel "vergeet Srebrenica niet" op muren.


Afbeelding

En nog veel mijnen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
06-07-2020 18:55
mijn vriend is al voor de oorlog uitbrak vertrokken.
die had geen zin om oorlog te voeren met vrienden en kennissen die toevallig Bosnisch, Servisch of wat dan ook waren.

volgens hem was iedereen in die oorlog fout, maar was het een smerig spelletje van buitenlandse machten.




Dat is natuurlijk een makkelijke complot theorie om de verantwoordelijkheid vooral niet bij de landen (Joegoslavië) zelf te leggen.

Er is een goede BBC docu gemaakt die goed laat zien hoe na de dood van Tito het nationalisme om zich heen grijpt, daar is weinig "buitenlands" aan maar gewoon een interne strijd.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Death_of_Yugoslavia

Hij is nog te zien op YouTube
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
06-07-2020 19:06
Kroatië heeft ook in operatie Storm flink huisgehouden onder de Servische bevolking in Kroatië. Ook in de tweede wereldoorlog zijn er veel slachtoffers gevallen op de meest gruwelijke wijze door toedoen van de Kroaten.




Jazeker, de Kroaten zijn wat betreft wreedheden een goede tweede geworden in de oorlog.
De Bosnische Serviërs spanden de kroon, iedere keer als je dacht dat het niet gekker kon lukte het toch.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
06-07-2020 19:37
Dat is natuurlijk een makkelijke complot theorie om de verantwoordelijkheid vooral niet bij de landen (Joegoslavië) zelf te leggen.

Er is een goede BBC docu gemaakt die goed laat zien hoe na de dood van Tito het nationalisme om zich heen grijpt, daar is weinig "buitenlands" aan maar gewoon een interne strijd.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Death_of_Yugoslavia

Hij is nog te zien op YouTube

mijn Bosnische sportmaatje zegt dat de VS de aanstichters zijn.
je zou eerder verwachten dat beiden de Serviers als schuldigen zouden aanwijzen.

en verder heb ik er geen oordeel over, ik woonde daar niet.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
06-07-2020 19:43
mijn Bosnische sportmaatje zegt dat de VS de aanstichters zijn.
je zou eerder verwachten dat beiden de Serviers als schuldigen zouden aanwijzen.

en verder heb ik er geen oordeel over, ik woonde daar niet.



De VS heeft zich juist heel lang afzijdig gehouden.

Als je naar het begin van de oorlog kijkt zie je juist dat de Serviërs proberen een groot Servië te creëren door overal - waar grote groepen Serviërs wonen in o.a. Kroatië en Bosnië - deze te bewapenen en zich te laten aansluiten bij Servië.

In Slovenië had hun leider Slobodan Milošević weinig interesse omdat daar eigenlijk geen Serviërs wonen, de oorlog was daar in 8 dagen voorbij.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
06-07-2020 19:52
De VS heeft zich juist heel lang afzijdig gehouden.

Als je naar het begin van de oorlog kijkt zie je juist dat de Serviërs proberen een groot Servië te creëren door overal - waar grote groepen Serviërs wonen in o.a. Kroatië en Bosnië - deze te bewapenen en zich te laten aansluiten bij Servië.

In Slovenië had hun leider Slobodan Milošević weinig interesse omdat daar eigenlijk geen Serviërs wonen, de oorlog was daar in 8 dagen voorbij.
Je kunt niet eenzijdig onafhankelijkheid afroepen en alles wat op jouw grondgebied staat als het jouwe rekenen. Alles confisqueren opgebouwd door anderen. Servië heeft geprobeerd de belangen van de Servische bevolking zo goed mogelijk proberen te behartigen. Omdat de Servische bevolking dominant in Joegoslavië was waren die belangen ook erg groot.

Servië als natuurlijke opvolger van het uiteengevallen Joegoslavische volksleger had de beschikking over grote hoeveelheden wapens. Die wapens zijn uiteindelijk ook uitgedeeld in Kroatië en Bosnië waar de Serven een bedreigde minderheid waren.
Let’s Go Brandon!
Ik kijk die documentaire op NPO 2 nu. Karremans weer warrig. Indrukwekkend om de beelden te zien.
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
06-07-2020 20:59
Je kunt niet eenzijdig onafhankelijkheid afroepen en alles wat op jouw grondgebied staat als het jouwe rekenen. Alles confisqueren opgebouwd door anderen. Servië heeft geprobeerd de belangen van de Servische bevolking zo goed mogelijk proberen te behartigen. Omdat de Servische bevolking dominant in Joegoslavië was waren die belangen ook erg groot.

Servië als natuurlijke opvolger van het uiteengevallen Joegoslavische volksleger had de beschikking over grote hoeveelheden wapens. Die wapens zijn uiteindelijk ook uitgedeeld in Kroatië en Bosnië waar de Serven een bedreigde minderheid waren.


Het is net als bij een scheiding, je moet de boedel eerlijk verdelen.
Ik geloof niet dat Slovenië, Kroatië en Bosnië een evenredig deel van de wapens ontvingen die het JNA in bezit had en dat mede met belastinggeld van alle deelrepublieken was betaald.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
06-07-2020 21:02
Ik kijk die documentaire op NPO 2 nu. Karremans weer warrig. Indrukwekkend om de beelden te zien.




Ik ga terug kijken.
De "piano speler" maakt de laatste jaren een verwarde indruk.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
06-07-2020 22:11
Het is net als bij een scheiding, je moet de boedel eerlijk verdelen.
Ik geloof niet dat Slovenië, Kroatië en Bosnië een evenredig deel van de wapens ontvingen die het JNA in bezit had en dat mede met belastinggeld van alle deelrepublieken was betaald.
De scheiding vond plaats toen Tito overleed. Dit zijn de kinderen die na het verlaten van het ouderlijk huis alles mee willen nemen.

Kroatië en Slovenië hadden geen recht op de wapens van de JNA. Die hadden zoals alle dingen met de Joegoslavische stempel erop bij Servië moeten horen.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
06-07-2020 22:57
De scheiding vond plaats toen Tito overleed. Dit zijn de kinderen die na het verlaten van het ouderlijk huis alles mee willen nemen.

Kroatië en Slovenië hadden geen recht op de wapens van de JNA. Die hadden zoals alle dingen met de Joegoslavische stempel erop bij Servië moeten horen.



Tito overleed in 1980 en pas in 1991 na veel politiek "gedoe" begon de burgeroorlog.
Het JNA (Joegoslavische leger) werd niet verdeeld maar probeerde met militaire macht de federatie bij elkaar te houden.
Dienstplichtigen uit Slovenië, Kroatië en Bosnië die voor de afscheiding waren verdwenen natuurlijk naar hun eigen deelrepublieken.

Slovenië, Kroatië en Bosnië hadden natuurlijk net zo goed meebetaald aan de wapens dus hadden eigenlijk een evenredig deel moeten hebben gehad al zullen de Serviërs dit anders zien.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven