Sinterklaas een racistisch feest?

19-11-2009 18:18 3013 berichten
Vanmorgen keek ik weer eens sinds tijden op mijn twitterpagina en zag dat Anouk iets had geschreven in de trand van:

Wat achterlijk dat er nog mensen zijn die Sinterklaas vieren, racistisch feest!

Nu weet ik wel dat ze zwanger is, en er staat nu weer een nieuwe sneer:

"for all the haters, no, I'm not short sighted at all. So please fuck off and unfollow me asap. Even better, don't buy my album!!"

De hormonen vliegen om je oren :-)

Maar vinden jullie Sinterklaas ook een racistisch feest? Ik niet.

Ik heb er echt nooit zo tegenaan gekeken.

En ook mijn vroegere Surinaamse buurvrouw absoluut niet, daar heb ik nog wel eens naar gevraagd.

Negerzoenen mocht ook al niet meer, maar waarom mag Blanke vla dan wel? En de Jodenkoeken dan?
Alle reacties Link kopieren
Zwarte piet is zwart van het roet van de schoorsteen.

Mijn surinaamse man voelt in geen enkel opzicht ook maar enige gelijkenis met zwarte piet. Doorgaans klimt hij ook niet in schoorstenen...

Wat een geneuzel over zo'n leuk cultureel feest.
http://lh6.ggpht.com/_28U ... /EnwDL_4iP0M/DSC_9537.jpg

Dit staat - voor mij - heel ver af van een " echte " zwarte Piet. Geen idee of dat in jouw ogen rascistisch(er) is, maar een zwarte Piet vind ik dus een gitzwart persoon met rode lippen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:iris1969 schreef op 09 november 2011 @ 00:31:

[...]

Het gaat in dit geval ook niet om wat de kinderen zien of denken, die zien vooral pakjes, maar het feit dat de Zwarte Piet een onnodig restantje racisme is en dat is kwetsend. Niet voor iedereen, maar wel voor velen.

Je draait er steeds omheen, hoe groot is die "gekwetste"

groep en waar en door wie is dat uitgezocht.

Als er sprake is van racisme: Wie voelt zich superieur aan

zwarte piet? Wie haat hem en Wie minacht neerlands grootste

kinderheld.

Kijk je snatert al 3 dagen over racisme, racisme, racisme

maar beantwoord bovenstaande 3 vragen eens.

Het zijn er maar 3
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:fashionvictim schreef op 09 november 2011 @ 00:38:

[...]

Lijkt in ieder geval niet op een neger, toch?

Nee.

Maar stel je nu eens voor dat we een Marokkaan aan het feest hadden toegevoegd. Wat een feest zou dát vandaag de dag geweest zijn, zeg.
quote:isabon schreef op 09 november 2011 @ 00:38:

Mijn surinaamse man voelt in geen enkel opzicht ook maar enige gelijkenis met zwarte piet. Doorgaans klimt hij ook niet in schoorstenen...

Hee!!!!!!! Leuk dat je reageert. Top!!!

Nee en je man gaat niet met de stoomboot naar het werk
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:fashionvictim schreef op 09 november 2011 @ 00:35:

[...]

Dat hoef je verder niet te doen, je kan ook gewoon lekker racisme blijven verdedigen. It's up to you. Je houdt met dat laatste in ieder geval ook weer een echte hollandse traditie in stand.

Over minachtend gesproken.

Gadverdamme Fash, ik vind je een heel onprettige en agressieve ondertoon hebben in deze discussie. Het zal je emotie wel zijn, of whatever, maar met dit soort uitlatingen, alsmede "gelul", "jij kan geen goed Nederlands", "dom", en nou dit weer laat je jezelf behoorlijk in de kaarten kijken. Begin er dan niet aan, aan die hele discussie, als je je zo opwindt.

Bah.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 november 2011 @ 00:39:

http://lh6.ggpht.com/_28U ... /EnwDL_4iP0M/DSC_9537.jpg

Dit staat - voor mij - heel ver af van een " echte " zwarte Piet. Geen idee of dat in jouw ogen rascistisch(er) is, maar een zwarte Piet vind ik dus een gitzwart persoon met rode lippen.Ik weet niet wat ik racistischer vind. Ik weet alleen dat ik het ergens diep van binnen vervelend vind dat Zwarte Pieten altijd op Surinamers of andere zwarte groepen in Nederland moeten lijken. Dat vond ik als kind al vervelend, dat vind ik nog steeds. Als ik zo'n meisje als dit zie, denk ik niet "leuk, zwarte piet!" maar "gatver, waarom moet dat kind nou weer van die vlechtjes hebben?" en voel ik me ongemakkelijk omdat me dan het gevoel bekruipt dat ik ergens belachelijk gemaakt word. En dan denk ik er ook achteraan: "oh god, ze kan vast weer heel goed dansen en is ook altijd vrolijk. Zo leuk, die mensen hebben niks, maar ze dansen en lachen altijd... zucht."
Am Yisrael Chai!
Racisme gaat niet over een kinderfeest het gaat over het feit dat je vanwege je huidskleur of ras anders behandeld wordt/ minder kansen hebt/ minder rechten hebt dan de witte massa. En daar is hier geen sprake van. Het mag ook niet in Nederland. Als er serieus mensen zijn die vinden dat onze Sint een racist is, dan ben ik zeer benieuwd waarom men de objectieve toetsing, een rechterlijke uitspraak nooit heeft aangedurfd. Simpel hoor, gewoon aanklagen die Sint, en Diewertje ook. Dan zullen we wel zien wie er met de staf tussen de benen afdruipt. Ik zeg Vet Kansloos.
Mooi verhaal over waarom zwarte piet zwart is en sint wit.

http://www.jannederveenpi ... 20Zw%20Piet%20Revisit.pdf

De schrijfster is het met jou eens, Fash, dus je kan het gerust even - vluchtig - lezen.
quote:fashionvictim schreef op 09 november 2011 @ 00:38:

[...]

Lijkt in ieder geval niet op een neger, toch?Kan best zo zijn, maar als ik als achtjarig kind leer dat een Zwarte Piet uit Spanje komt, en dat daar donkere mensen wonen en die zijn donker omdat de zon daar altijd schijnt, en we leren liedjes over Moren Moriaantje zo zwart als roet, uit een boekje, dan krijg je toch echt dit soort plaatjes erbij in dat boekje hoor.

En verdomd. Als dat niet op een neger lijkt.

quote:fashionvictim schreef op 09 november 2011 @ 00:46:

[...]

En dan denk ik er ook achteraan: "oh god, ze kan vast weer heel goed dansen en is ook altijd vrolijk. Zo leuk, die mensen hebben niks, maar ze dansen en lachen altijd... zucht."

Ja,ja,ja; jouw vooroordeel over wat wij blanken denken, dus.

Niet doen. Siert jou net zo min als dat het ons zou sieren.

[...]

Ik weet niet wat ik racistischer vind. Ik weet alleen dat ik het ergens diep van binnen vervelend vind dat Zwarte Pieten altijd op Surinamers of andere zwarte groepen in Nederland moeten lijken. Dat vond ik als kind al vervelend, dat vind ik nog steeds. Als ik zo'n meisje als dit zie, denk ik niet "leuk, zwarte piet!" maar "gatver, waarom moet dat kind nou weer van die vlechtjes hebben?" en voel ik me ongemakkelijk omdat me dan het gevoel bekruipt dat ik ergens belachelijk gemaakt word. En dan denk ik er ook achteraan: "oh god, ze kan vast weer heel goed dansen en is ook altijd vrolijk. Zo leuk, die mensen hebben niks, maar ze dansen en lachen altijd... zucht."Klinkt toch echt als je eigen probleem Fashion. Verder eens met Very Cherry.
quote:Very.Cherry schreef op 09 november 2011 @ 00:44:

[...]

Over minachtend gesproken.

Gadverdamme Fash, ik vind je een heel onprettige en agressieve ondertoon hebben in deze discussie. Het zal je emotie wel zijn, of whatever, maar met dit soort uitlatingen, alsmede "gelul", "jij kan geen goed Nederlands", "dom", en nou dit weer laat je jezelf behoorlijk in de kaarten kijken. Begin er dan niet aan, aan die hele discussie, als je je zo opwindt.

Bah.

Ik ben helemaal niet opgewonden. Serieus niet. Wel vind ik dat Nederland in heel veel dingen een heel racistisch land is, en het verbaast me dan ook niet dat uitgerekend in NL mensen te vuur en te zwaard Zwarte Piet verdedigen onder de noemer "ies koeltoer".

De dag dat in NL mensen uit zichzelf bedenken "hmmmm, misschien een beetje racistisch dit, zouden we niet meer moeten doen..." moet voor mij nog komen. Het is niet voor niks dat apartheid een nederlands woord is en dat slavernij als laatste door Nederland werd afgeschaft. En ook niet voor niks dat de PVV hier zo populair is. Racisme is een integraal onderdeel van de Nederlandse cultuur en daarom is deze discussie des te schrijnender.

Agressief? Nee. Onprettig? Vast wel. Soit.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 09 november 2011 @ 00:35:

[...]

Dat hoef je verder niet te doen, je kan ook gewoon lekker racisme blijven verdedigen. It's up to you. Je houdt met dat laatste in ieder geval ook weer een echte hollandse traditie in stand.

Oh, dus als ik van mening ben dat Zwarte Piet gewoon zwart geschminkt moet blijven, verdedig ik het racisme?

Dát vind ik nou een regelrechte belediging!

En die opmerking erachteraan dat dat een echte Hollandse traditie zou zijn, is nog even een tandje erger.

[...]

Ik weet niet wat ik racistischer vind. Ik weet alleen dat ik het ergens diep van binnen vervelend vind dat Zwarte Pieten altijd op Surinamers of andere zwarte groepen in Nederland moeten lijken. Dat vond ik als kind al vervelend, dat vind ik nog steeds. Als ik zo'n meisje als dit zie, denk ik niet "leuk, zwarte piet!" maar "gatver, waarom moet dat kind nou weer van die vlechtjes hebben?" en voel ik me ongemakkelijk omdat me dan het gevoel bekruipt dat ik ergens belachelijk gemaakt word. En dan denk ik er ook achteraan: "oh god, ze kan vast weer heel goed dansen en is ook altijd vrolijk. Zo leuk, die mensen hebben niks, maar ze dansen en lachen altijd... zucht."

Kijk FV er zijn altijd mensen die menen dat ze "lollig"

moeten zijn naar een ander, zo hebben we een Duitse

collega en die hoort regelmatig een verwijzing naar de

oorlog terwijl hij 40 jaar daarna geboren is.

En ja er zijn mensen die menen "zwarte piet""te moeten

zeggen tegen een kleurling en vermoedelijk zeggen ze

mof tegen een Duitser.

Heel vervelend maar daar kan het Sinterklaasfeest niets

aan doen.

Deze posting vond ik prachtig en daarom plaats ik

hem hier nog een keer.

quote::

(ik geloof dat de forumregels voorschrijven dat de naam

er niet in mag blijven staan)

Truste allemaal.
quote:rozenstruikje schreef op 09 november 2011 @ 00:52:

[...]

Klinkt toch echt als je eigen probleem Fashion. Verder eens met Very Cherry.Tuurlijk, is ook mijn eigen probleem. Ik heb me er al lang bij neergelegd hoor, en lig er serieus niet wakker van. Het is zoals het is.
Am Yisrael Chai!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 november 2011 @ 00:50:

Mooi verhaal over waarom zwarte piet zwart is en sint wit.

http://www.jannederveenpi ... 20Zw%20Piet%20Revisit.pdf

De schrijfster is het met jou eens, Fash, dus je kan het gerust even - vluchtig - lezen.Al was ze het niet met me eens, maakt mij serieus niet uit, hoor. Nogmaals, ik maak me irl helemaal niet zo druk om dit soort dingen. Ik heb er een mening over, maar heb niet de illusie dat die mening nou baanbrekend of extreem belangrijk is.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 09 november 2011 @ 00:54:

[...]

Agressief? Nee. Onprettig? Vast wel. Soit.

Dit bedoel ik nou, met vervelend.

Ik zei; IK vind je ondertoon agressief overkomen. Dat vind IK, al de hele avond, hoe vaak jij daar ook Nee achter gaat plakken. Je hebt iemand niet dom te noemen, of voor mensen allerlei dingen in te vullen ("Ies koeltoer", waar haal je het vandaan, evenals die prietpraat over die vlechtjes en dat dansen). Tachtig procent van wat je hier spuugt, zit tussen jouw oren. En je probeert dat al een pagina of 50 bij anderen in de schoenen te schuiven. Dat vind ik getuigen van agressie en drammerigheid. Hoeveel epistels jij daar nog tegenaan wil gooien. Sorry.
quote:Very.Cherry schreef op 09 november 2011 @ 01:03:

[...]

Dit bedoel ik nou, met vervelend.

Ik vind je ondertoon agressief overkomen. Dat vind ik, al de hele avond, hoe vaak jij daar ook Nee achter gaat plakken. Je hebt iemand niet dom te noemen, of voor mensen allerlei dingen in te vullen ("Ies koeltoer", waar haal je het vandaan, evenals die prietpraat over die vlechtjes en dat dansen). Tachtig procent van wat je hier spuugt, zit tussen jouw oren. En je probeert dat al een pagina of 50 bij anderen in de schoenen te schuiven. Dat vind ik getuigen van agressie en drammerigheid. Hoeveel epistels jij daar nog tegenaan wil gooien. Sorry.

Ik respecteer dat jij dat zo voelt, en dat is ook vast wel zo. Wel bestrijd ik dat het tussen mijn oren zit, want naar dit soort dingen is al heel veel onderzoek gedaan, zijn wetenschappelijke en opinie artikelen over geschreven en ik baseer mijn mening vooral op aantoonbare, objectieve, verifieerbare feiten.

Ik kan er ook niks aan doen dat Nederland een beladen en discutabele geschiedenis heeft als het op racisme en mensenrechten aankomt. En ik heb ook niet verzonnen dat Nederland internationaal regelmatig de reputatie van een zeer racistische natie bevestigd. Ik zou willen dat het alleen tussen mijn oren zat, maar ik heb al meerdere voorbeelden gegeven van feiten waarin Nederland op dit vlak een enorme flater slaat. De conclusie "ies koeltoer" lijkt me dan ook niet vergezocht.

Maar goed, ik heb geen zin in ruzie, en ben ook wel moe inmiddels, dus even goede vrienden wat mij betreft. Slaap lekker en alvast veel plezier met Sinterklaas gewenst, met of zonder Zwarte Pieten.
Am Yisrael Chai!
Nog even dan, een linkje van een buitenlandse;

http://fromhollandwithlov ... -fun-or-racist-tradition/
Am Yisrael Chai!
Als we elkaar nu eens gewoon in elkaars waarde laten he. Wij vieren sinterklaas met zwarte pieten. De moslims vieren het offerfeest. We leven hier met zijn allen in 1 land. Laten we dat nu gewoon eens accepteren en elkaars gewoonten accepteren.

Dat zou een heleboel narigheid schelen.
Nederland is niet racistischer dan andere Europese steden. De opkomst van nieuw rechts en het populisme was allan booming in Frankrijk en Oostenrijk en Belgie. Toen Fortuyn hier zijn eerste poging deed.

Apartheid is geen Nederlands woord het is een Zuid Afrikaans woord. Nederland heeft er niks mee te maken, niet meer dan dat de over over ovwrgrootouders van de witte Afrikaan uit Engeland en Nederland kwamen. Lang Lang gelee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven