Situatie Midden-Oosten

14-11-2023 14:58 3050 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

______________________________________________________________

* Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie.


Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.


Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

actueel/hamas-aanval-op-zuid-isral/list ... es/501431#
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik wil jullie nogmaals op het hart drukken om op een respectvolle manier met elkaar te discussiëren.
Als iemand volgens jou fakenews post, leg uit waarom. Alleen zo kunnen we het topic vrij van rotzooi houden.

Met vriendelijke groet,

Moderator Vivaforum.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
72Jelle, jij schreef in het oude topic dat er aan de kant van de Palestijnen meer slachtoffers vallen dan aan de kant van Israël.

Daarop schreef ik dat dat dankzij Hamas is. En dankzij het goede materieel van Israël, dat aanvallen van Hamas afweert. Niet omdat Hamas zich inhoudt of omdat Hamas Israël wil ontzien.
Alle reacties Link kopieren
Ik had in het vorige topic dit nog gevraagd maar volgens mij heeft niemand daarop gereageerd.

Moet je voor de gein eens kijken hoe Nederland zelf met vluchtelingen die zich hier melden omgaat, maar wel allemaal vanuit hun luie stoel Israel de maat nemen. Die Palestijnen worden hier in Nederland aan de poort linea recta weer terug gestuurd, hoor. En dan niet eens om politieke redenen, maar gewoon omdat als het aan het merendeel van de Nederlanders ligt we sowieso vluchtelingen aan de poort weer terugsturen.
Overigens gebeurt dat met Palestijnen ook aan de poort van Jordanië, Syrië, Egypte, Libanon, Saoedi Arabië, de UAE, etc. Maar Israel, het land waar meer dan 60% van de Palestijnen van zegt dat ze het van de kaart willen vegen, moet hen met open armen ontvangen?

Ik heb nog wel wat vragen overigens: ik deelde gisteren een link waarin gesteld wordt dat het feit dat Palestijnen wordt wijsgemaakt dat ze een recht zouden hebben op "return", de belangrijkste en misschien wel de enige reden is dat er geen vrede is in het Middenoosten. Zoals de schrijvers van dat boek terecht betogen, zijn Palestijnen ook de enige "vluchtelingen" die na 75 jaar nog steeds "vluchteling" zijn. Er zijn in de loop van die 75 jaar veel meer grote groepen mensen om wat voor reden dan ook van hun huis en haard gevlucht, maar wat al die groepen met elkaar gemeen hebben is dat ze uiteindelijk opgenomen worden in andere maatschappijen, daar op den duur integreren en zo vanzelf een nieuwe maatschappij ontstaat. Voor de Palestijnen geldt dit niet.

Is er wat jullie betreft alleen de oplossing mogelijk dat Israel verdwijnt en het land "teruggeeft" aan de Palestijnen, ook al hebben die dat land nooit gehad? Of zou opnemen van Palestijnse vluchtelingen in de omringende staten of zelfs heel ergens anders ook een oplossing zijn?

Met andere woorden; waarom houden ook jullie hier in Nederland die helemaal niks met Israel en de Palestijnen van doen hebben vast aan die kunstmatige "return"? Een return die bovendien ook maar gewoon bedacht is door buitenstaanders?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
@ Fashionvictim:

Opruien doe ik gewoon niet. Ik stook niet op, ik hits niet op. Ik heb dat nog nooit gedaan op dit forum (of ergens anders). Ik ben het gewoon niet eens met hetgeen mensen soms stellen, en probeer dat te onderbouwen.

Ik verspreid ook geen fake news.

Je polariseert onnodig. Op een discussieforum moet je beschuldigingen achterwege laten. Of ze anders goed onderbouwen.
Anders heb je gewoon niets te zoeken op een discussieforum.
Alle reacties Link kopieren
Ik word een beetje moe van al die pro palestina supporters die maar roepen dat Israel van de kaart geveegd moet worden en ondertussen maar Joden bedreigen die NIETS met het conflict van doen hebben, dan wel gewoon random mensen aftuigen (zie Armstice Day), en niemand maar dan ook NIEMAND die iets onderneemt er tegen. Geen politici, geen politie, niets. Wanneer houdt het een keer op? Waarom hebben een handvol mensen het voor het zeggen?! En maar roepen dat Israel moet ophouden, misschien moet Hamas eens ophouden met die 8.000+++ raketten die ze inmiddels al hebben afgevuurd. Ze hebben geen elektriciteit en benzine en internet maar kunnen toch van alles, ra ra.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-11-2023 15:03
Ik had in het vorige topic dit nog gevraagd maar volgens mij heeft niemand daarop gereageerd.

Moet je voor de gein eens kijken hoe Nederland zelf met vluchtelingen die zich hier melden omgaat, maar wel allemaal vanuit hun luie stoel Israel de maat nemen. Die Palestijnen worden hier in Nederland aan de poort linea recta weer terug gestuurd, hoor. En dan niet eens om politieke redenen, maar gewoon omdat als het aan het merendeel van de Nederlanders ligt we sowieso vluchtelingen aan de poort weer terugsturen.
Overigens gebeurt dat met Palestijnen ook aan de poort van Jordanië, Syrië, Egypte, Libanon, Saoedi Arabië, de UAE, etc. Maar Israel, het land waar meer dan 60% van de Palestijnen van zegt dat ze het van de kaart willen vegen, moet hen met open armen ontvangen?

Ik heb nog wel wat vragen overigens: ik deelde gisteren een link waarin gesteld wordt dat het feit dat Palestijnen wordt wijsgemaakt dat ze een recht zouden hebben op "return", de belangrijkste en misschien wel de enige reden is dat er geen vrede is in het Middenoosten. Zoals de schrijvers van dat boek terecht betogen, zijn Palestijnen ook de enige "vluchtelingen" die na 75 jaar nog steeds "vluchteling" zijn. Er zijn in de loop van die 75 jaar veel meer grote groepen mensen om wat voor reden dan ook van hun huis en haard gevlucht, maar wat al die groepen met elkaar gemeen hebben is dat ze uiteindelijk opgenomen worden in andere maatschappijen, daar op den duur integreren en zo vanzelf een nieuwe maatschappij ontstaat. Voor de Palestijnen geldt dit niet.

Is er wat jullie betreft alleen de oplossing mogelijk dat Israel verdwijnt en het land "teruggeeft" aan de Palestijnen, ook al hebben die dat land nooit gehad? Of zou opnemen van Palestijnse vluchtelingen in de omringende staten of zelfs heel ergens anders ook een oplossing zijn?

Met andere woorden; waarom houden ook jullie hier in Nederland die helemaal niks met Israel en de Palestijnen van doen hebben vast aan die kunstmatige "return"? Een return die bovendien ook maar gewoon bedacht is door buitenstaanders?
Bedoel je met "return" resolutie 194 van de VN?
YadaMada schreef:
14-11-2023 15:03
72Jelle, jij schreef in het oude topic dat er aan de kant van de Palestijnen meer slachtoffers vallen dan aan de kant van Israël.

Daarop schreef ik dat dat dankzij Hamas is. En dankzij het goede materieel van Israël, dat aanvallen van Hamas afweert. Niet omdat Hamas zich inhoudt of omdat Hamas Israël wil ontzien.
Ik las net weer iets vreselijks op GeenStijl. Hamas gebruikt geweld om het geweld, Israël uit noodzaak, maar de goegemeente gooit alles op een hoop.
fashionvictim schreef:
14-11-2023 15:03
Ik had in het vorige topic dit nog gevraagd maar volgens mij heeft niemand daarop gereageerd.

Moet je voor de gein eens kijken hoe Nederland zelf met vluchtelingen die zich hier melden omgaat, maar wel allemaal vanuit hun luie stoel Israel de maat nemen. Die Palestijnen worden hier in Nederland aan de poort linea recta weer terug gestuurd, hoor. En dan niet eens om politieke redenen, maar gewoon omdat als het aan het merendeel van de Nederlanders ligt we sowieso vluchtelingen aan de poort weer terugsturen.
Overigens gebeurt dat met Palestijnen ook aan de poort van Jordanië, Syrië, Egypte, Libanon, Saoedi Arabië, de UAE, etc. Maar Israel, het land waar meer dan 60% van de Palestijnen van zegt dat ze het van de kaart willen vegen, moet hen met open armen ontvangen?

Ik heb nog wel wat vragen overigens: ik deelde gisteren een link waarin gesteld wordt dat het feit dat Palestijnen wordt wijsgemaakt dat ze een recht zouden hebben op "return", de belangrijkste en misschien wel de enige reden is dat er geen vrede is in het Middenoosten. Zoals de schrijvers van dat boek terecht betogen, zijn Palestijnen ook de enige "vluchtelingen" die na 75 jaar nog steeds "vluchteling" zijn. Er zijn in de loop van die 75 jaar veel meer grote groepen mensen om wat voor reden dan ook van hun huis en haard gevlucht, maar wat al die groepen met elkaar gemeen hebben is dat ze uiteindelijk opgenomen worden in andere maatschappijen, daar op den duur integreren en zo vanzelf een nieuwe maatschappij ontstaat. Voor de Palestijnen geldt dit niet.

Is er wat jullie betreft alleen de oplossing mogelijk dat Israel verdwijnt en het land "teruggeeft" aan de Palestijnen, ook al hebben die dat land nooit gehad? Of zou opnemen van Palestijnse vluchtelingen in de omringende staten of zelfs heel ergens anders ook een oplossing zijn?


Met andere woorden; waarom houden ook jullie hier in Nederland die helemaal niks met Israel en de Palestijnen van doen hebben vast aan die kunstmatige "return"? Een return die bovendien ook maar gewoon bedacht is door buitenstaanders?
Dit is ook een belangrijke reden waarom aangrenzende landen wel degelijk een grote rol spelen in dit conflict. Ze hebben de Palestijnse vluchtelingen nooit echt opgenomen, een nationaliteit gegeven. In plaats daarvan hebben ze de problemen veel, veel groter gemaakt door ze te blijven vertellen dat zij of hun achter- achterkleinkinderen terug zouden keren naar een bevrijdt Palestina. Dat mensen volhouden dat dit allemaal de schuld van Israel is vind ik onbegrijpelijk.

De enige oplossing die ik zie is een 2-statenoplossing. Hoe beroerd ook, ik denk wel dat Israel concessies moet doen door gebied dat eerder door kolonisten is bebouwd terug te geven. Met meer vruchtbaar land in de Westbank en wellicht Oost-Jeruzalem zou je een werkend geheel moeten kunnen creeeren, vooral omdat de grenzen met Israel de komende decennia potdicht moeten, anders is het onverkoopbaar voor de Israeli's.

Een "teruggeven" van heel Israel is natuurlijk onhaalbaar en onzinnig. De "From the river to the sea" roepers zullen er toch niet tevreden mee zijn. Als de Palestijnen een eigen staat krijgen, klagen ze dat de Palestijnen heel Israel verdienen. Als ze heel Israel krijgen, roepen ze dat de Israeli's al hun eigendommen achter moeten laten, want die zijn natuurlijk op bezet gebied verkregen. Als ze die afstaan, wordt er geroepen dat er geen passende straffen zijn uitgedeeld. Nee, een werkende Palestijnse staat naast Israel is het hoogst haalbare.
Blomke schreef:
14-11-2023 15:17
Ik las net weer iets vreselijks op GeenStijl. Hamas gebruikt geweld om het geweld, Israël uit noodzaak, maar de goegemeente gooit alles op een hoop.

Ja, dat schreef ik precies zo in het vorige topic.
@ champoo Ja eens.
Durft iemand het aan? De jodenhaat moet natuurlijk ook uit de islam.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Siri schreef:
14-11-2023 15:09
@ Fashionvictim:

Opruien doe ik gewoon niet. Ik stook niet op, ik hits niet op. Ik heb dat nog nooit gedaan op dit forum (of ergens anders). Ik ben het gewoon niet eens met hetgeen mensen soms stellen, en probeer dat te onderbouwen.

Ik verspreid ook geen fake news.

Je polariseert onnodig. Op een discussieforum moet je beschuldigingen achterwege laten. Of ze anders goed onderbouwen.
Anders heb je gewoon niets te zoeken op een discussieforum.

Laat je niet op de kast jagen.
Wat maakt FV jou uit.
Een ieder kan zien dat je dat niet doet.
Ik zet er maar bij durft iemand het aan, maar pijnlijk natuurlijk dat dat nauwelijks rechtstreeks wordt aangekaart.

Iedereen mag geloven wat hij wil, zolang het geen haat is. Een modernere islam in het
Midden-Oosten, zou fijn zijn om over 20 jaar te zien.
Een globale modernisering van de islam, yes please.
Alle reacties Link kopieren
Siri schreef:
14-11-2023 15:09
@ Fashionvictim:

Opruien doe ik gewoon niet. Ik stook niet op, ik hits niet op. Ik heb dat nog nooit gedaan op dit forum (of ergens anders). Ik ben het gewoon niet eens met hetgeen mensen soms stellen, en probeer dat te onderbouwen.

Ik verspreid ook geen fake news.

Je polariseert onnodig. Op een discussieforum moet je beschuldigingen achterwege laten. Of ze anders goed onderbouwen.
Anders heb je gewoon niets te zoeken op een discussieforum.
Ik moet niks. En of ik hier wat te zoeken heb, bepaal jij niet. En dit vind ik wederom een opruiende post.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
zurimat schreef:
14-11-2023 15:16
Bedoel je met "return" resolutie 194 van de VN?
Ik bedoelde hier in dit topic vooral de mensen die het hebben over "teruggeven", maar het boek The War of Return gaat idd ook over die resolutie inderdaad. Het boek spitst zich toe op de UNRWA maar als ik me goed herinner is die opgericht nav resolutie 194.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Blomke schreef:
14-11-2023 15:17
Ik las net weer iets vreselijks op GeenStijl. Hamas gebruikt geweld om het geweld, Israël uit noodzaak, maar de goegemeente gooit alles op een hoop.
Meerdere journalisten die wel naar die Hamasbeelden zijn gaan kijken (de NOS vond dat "niet nodig" :sick: ) hebben al geschreven of gesproken over hoezeer op die beelden te zien was dat Hamas van hun geweldsorgie genoot.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-11-2023 15:48
Ik bedoelde hier in dit topic vooral de mensen die het hebben over "teruggeven", maar het boek The War of Return gaat idd ook over die resolutie inderdaad. Het boek spitst zich toe op de UNRWA maar als ik me goed herinner is die opgericht nav resolutie 194.
Als ik jouw posts lees, dan bestaan de Palestijnen eigenlijk niet en hebben ze nergens recht op.
Wat zou er volgens jou met de Palestijnen moeten gebeuren?
Blomke schreef:
14-11-2023 15:41
Een globale modernisering van de islam, yes please.
Van mij mag dat gelden voor alle op oude teksten gebaseerde levensovertuigingen.
Alle reacties Link kopieren
@Jelle72, dit schreef je nog in het vorige topic:

Dit conflict bestaat tussen Israël en de Palestijnen. Waarom andere landen iets wel of niet doen, staat daar gewoon buiten.

Hoe kun je dit nou zeggen? Het probleem bestaat juist ook, omdat andere landen zich ermee dachten te moeten bemoeien.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 14-11-2023 16:01
0.67% gewijzigd
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren
Hamas heeft overigens gisteren weer een gijzelaar, de 19jarige Noa, geëxecuteerd. Wel nadat ze eerst een video deelden van hoe ze haar gevangen hielden.

Volgens de NOS is ze overigens "dood gevonden". Alsof dat vanuit het niets gebeurd is.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-11-2023 15:44
Ik moet niks. En of ik hier wat te zoeken heb, bepaal jij niet. En dit vind ik wederom een opruiende post.
Dan moet je ook niet beschuldigen.

Als je niet in discussie wilt gaan maar alleen maar eenzijdig je emotionele mening wilt spuwen, wat doe je dan op een forum?
fashionvictim schreef:
14-11-2023 15:50
Meerdere journalisten die wel naar die Hamasbeelden zijn gaan kijken (de NOS vond dat "niet nodig" :sick: ) hebben al geschreven of gesproken over hoezeer op die beelden te zien was dat Hamas van hun geweldsorgie genoot.
Ik had de NOS erover aangeschreven en kreeg als antwoord dat er vlak na 7 oktober al een correspondent van ze in Israël was die daar toen over geïnformeerd was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven