Situatie Midden-Oosten

14-11-2023 14:58 3050 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

______________________________________________________________

* Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie.


Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.


Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

actueel/hamas-aanval-op-zuid-isral/list ... es/501431#
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Champoo schreef:
14-11-2023 15:18
Dit is ook een belangrijke reden waarom aangrenzende landen wel degelijk een grote rol spelen in dit conflict. Ze hebben de Palestijnse vluchtelingen nooit echt opgenomen, een nationaliteit gegeven. In plaats daarvan hebben ze de problemen veel, veel groter gemaakt door ze te blijven vertellen dat zij of hun achter- achterkleinkinderen terug zouden keren naar een bevrijdt Palestina. Dat mensen volhouden dat dit allemaal de schuld van Israel is vind ik onbegrijpelijk.

De enige oplossing die ik zie is een 2-statenoplossing. Hoe beroerd ook, ik denk wel dat Israel concessies moet doen door gebied dat eerder door kolonisten is bebouwd terug te geven. Met meer vruchtbaar land in de Westbank en wellicht Oost-Jeruzalem zou je een werkend geheel moeten kunnen creeeren, vooral omdat de grenzen met Israel de komende decennia potdicht moeten, anders is het onverkoopbaar voor de Israeli's.

Een "teruggeven" van heel Israel is natuurlijk onhaalbaar en onzinnig. De "From the river to the sea" roepers zullen er toch niet tevreden mee zijn. Als de Palestijnen een eigen staat krijgen, klagen ze dat de Palestijnen heel Israel verdienen. Als ze heel Israel krijgen, roepen ze dat de Israeli's al hun eigendommen achter moeten laten, want die zijn natuurlijk op bezet gebied verkregen. Als ze die afstaan, wordt er geroepen dat er geen passende straffen zijn uitgedeeld. Nee, een werkende Palestijnse staat naast Israel is het hoogst haalbare.
Inderdaad een 2-statenoplossing.
Sinds Hamas zijn rakettenoorlog begon en Israël antwoordde, wordt hier een verhitte strijd uitgevochten op grond van de geschiedenis. Met gebruikmaking van vaak dubieuze bronnen geven de aanhangers van Israël en de vrienden van de Palestijnen aan dat zij het gelijk aan hun zijde hebben. Wat de één een vlucht noemt, definieert de ander als een verdrijving. Beide partijen stellen elkaars bestaansreden ter discussie met beroep op het erfrecht en de grond der vaderen.
Daar kom je nooit uit. Het punt is dat de joden en de Palestijnen ongeveer evenveel recht hebben op het gebied dat vroeger Palestina heette. Beide groepen kwamen er vanaf de laatste decennia der negentiende eeuw als immigranten aan. Zij onderbouwen hun exclusieve claims met verwijzingen naar een veel verder verleden, maar daar kun je eigenlijk niet mee aankomen.

Als al het geld dat de Israëliërs en de Palestijnen ten koste hebben gelegd aan hun onderlinge strijd, gestoken was in economische opbouw, dan bewoonden ze nu een paradijs waar de golfstaten bij verbleken.
Is er een oplossing mogelijk? Natuurlijk is er een oplossing mogelijk. Israël trekt zich terug op de grenzen van 1967 voor de zesdaagse oorlog en de bezetting. Wat overblijft, vormt een Palestijnse staat. De hoofdstad van die staat is Al-Quds. De hoofdstad van Israël is Jeruzalem. De regeringen en de parlementen zijn vanzelfsprekend in de hoofdstad gevestigd, evenals de beurzen en de voornaamste media. Israëliërs en Palestijnen mogen zich vrijelijk in Jeruzalem/Al Quds vestigen. Ze moeten wel een concessie doen: er is geen lokale democratie want de stad wordt door een gemengde commissie uit de parlementen van Israël en Palestina bestuurd. Als je in een heilige stad wilt wonen, moet je daar wat voor over hebben. Wie zo nodig voor de gemeenteraad wil stemmen, vestigt zich maar in Tel Aviv of Ramallah.

Een dubbelbestuur op deze wijze is helemaal niet zo onmogelijk. Maastricht heeft het eeuwenlang gekend met een stadhuis voor de Republiek en een ander bestuurscentrum voor de Prins Bisschop van Luik. Let op: de stad was niet verdeeld. Hij was tegelijk Luiks en Staats. Kun je met Jeruzalem ook doen. Trouwens, Washington D.C. is ook heel lang door een commissie uit het Amerikaanse congres bestuurd.
fashionvictim schreef:
14-11-2023 15:50
Meerdere journalisten die wel naar die Hamasbeelden zijn gaan kijken (de NOS vond dat "niet nodig" :sick: ) hebben al geschreven of gesproken over hoezeer op die beelden te zien was dat Hamas van hun geweldsorgie genoot.
Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Dit verhaal is op deze manier door Wierd Duk in de wereld geholpen. Wierd ging de beelden kijken op de Israelische ambassade en meldde dat de NOS was uitgenodigd maar niet gekomen was. GeenStijl natuurlijk vol op het orgel.

Wat hij er niet bij vertelde was dat de NOS twee weken daarvoor, toen deze beelden in Israel vertoont zijn, uitgebreid hierover berichtte inclusief de beschrijving van wat die twee jongetjes en hun vader op de beelden overkwam. Dat staat uitgebreid en nog steeds op de NOS-website.

NB hetgeen dat op deze beelden vertelt wordt is heel schokkend.

https://nos.nl/nieuwsuur/video/2495134- ... urnalisten
Champoo schreef:
14-11-2023 15:53
Van mij mag dat gelden voor alle op oude teksten gebaseerde levensovertuigingen.
Ja, alle haatinvloeden.
Alle reacties Link kopieren
Ladyday21 schreef:
14-11-2023 15:54
@Jelle72, dit schreef je nog in het vorige topic:

Dit conflict bestaat tussen Israël en de Palestijnen. Waarom andere landen iets wel of niet doen, staat daar gewoon buiten.

Hoe kun je dit nou zeggen? Het probleem bestaat juist, omdat andere landen zich ermee dachten te moeten bemoeien.
Het wordt steeds als excuus gebruikt voor gedragingen bijvoorbeeld als andere landen ook discrimineren dan mag Israël dat kennelijk ook enz.
Als ik Israël op misstanden aanspreek, dan hoef ik niet te horen dat Irak nog véél erger is.

Dat het oorspronkelijke conflict breder ligt, eens.
Alle reacties Link kopieren
72Jelle schreef:
14-11-2023 16:05
Het wordt steeds als excuus gebruikt voor gedragingen bijvoorbeeld als andere landen ook discrimineren dan mag Israël dat kennelijk ook enz.
Als ik Israël op misstanden aanspreek, dan hoef ik niet te horen dat Irak nog véél erger is.

Dat het oorspronkelijke conflict breder ligt, eens.
Mijn opmerking heeft niets te maken, met zeggen dat het in andere landen óók erg is. Jij zegt letterlijk, dat dit iets is dat enkel tussen Israël en de Palestijnen speelt en daarmee ga je er in mijn ogen, zoals velen, volledig aan voorbij dat Israël er niet zelf voor gekozen heeft om in deze situatie te belanden. Maar dat andere landen een cruciale rol hebben gespeeld in het veroorzaken ervan.

Edit: enkel toevoegen dat het oorspronkelijke conflict breder is, is wat mij betreft onvoldoende. Dit zijn allemaal uitkomsten van het oorspronkelijke conflict en hoe er door alle verschillende partijen in al de jaren erna mee om is gegaan.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 14-11-2023 16:11
13.61% gewijzigd
What would Patsy do?
fashionvictim schreef:
14-11-2023 15:54
Hamas heeft overigens gisteren weer een gijzelaar, de 19jarige Noa, geëxecuteerd. Wel nadat ze eerst een video deelden van hoe ze haar gevangen hielden.

Volgens de NOS is ze overigens "dood gevonden". Alsof dat vanuit het niets gebeurd is.
Hamas beweert dat ze bij een luchtaanval omkwam, maar ik heb de beelden gezien en geloof dat niet (hoewel het ook niet onmogelijk is).

Noa Marciano was een 19-jarige dienstplichtige militair, gevangengenomen toen Hamas haar legerbasis, Nahal Oz, aanviel. Ze werd gevangengenomen samen met Ori Megidish (ja, die later bij de reddingsactie bevrijd werd), Naama Levy (dat meisje in dat filmpje op X, met die bebloede broek, die achter uit een jeep werd gehaald), Karina Ariev en Liri Albag.

Alle ontvoerden zijn vrouwelijke dienstplichtigen van 18-19 jaar. De andere tientallen militairen, mannen en oudere niet-dienstplichtige vrouwen zijn ter plekke gedood.

Oh, bron: https://oct7map.com/
anoniem_6696405a91f67 wijzigde dit bericht op 14-11-2023 16:12
2.05% gewijzigd
Daglichtjebijdag schreef:
14-11-2023 15:24
Laat je niet op de kast jagen.
Wat maakt FV jou uit.
Een ieder kan zien dat je dat niet doet.


Eens. Siri is niet aan het opruien of fakenews aan het verspreiden.
Ladyday21 schreef:
14-11-2023 16:09
Mijn opmerking heeft niets te maken, met zeggen dat het in andere landen óók erg is. Jij zegt letterlijk, dat dit iets is dat enkel tussen Israël en de Palestijnen speelt en daarmee ga je er in mijn ogen, zoals velen, volledig aan voorbij dat Israël er niet zelf voor gekozen heeft om in deze situatie te belanden. Maar dat andere landen een cruciale rol hebben gespeeld in het veroorzaken ervan.
Eens. Het is zoiets als het ontkennen van context en geschiedenis.
Zo van, dit komt alleen door Israël en daardoor is Hamas ontstaan. Punt. Zoiets. Merkwaardige manier van discussiëren.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
14-11-2023 15:58
Inderdaad een 2-statenoplossing.
Sinds Hamas zijn rakettenoorlog begon en Israël antwoordde, wordt hier een verhitte strijd uitgevochten op grond van de geschiedenis. Met gebruikmaking van vaak dubieuze bronnen geven de aanhangers van Israël en de vrienden van de Palestijnen aan dat zij het gelijk aan hun zijde hebben. Wat de één een vlucht noemt, definieert de ander als een verdrijving. Beide partijen stellen elkaars bestaansreden ter discussie met beroep op het erfrecht en de grond der vaderen.
Daar kom je nooit uit. Het punt is dat de joden en de Palestijnen ongeveer evenveel recht hebben op het gebied dat vroeger Palestina heette. Beide groepen kwamen er vanaf de laatste decennia der negentiende eeuw als immigranten aan. Zij onderbouwen hun exclusieve claims met verwijzingen naar een veel verder verleden, maar daar kun je eigenlijk niet mee aankomen.

Als al het geld dat de Israëliërs en de Palestijnen ten koste hebben gelegd aan hun onderlinge strijd, gestoken was in economische opbouw, dan bewoonden ze nu een paradijs waar de golfstaten bij verbleken.
Is er een oplossing mogelijk? Natuurlijk is er een oplossing mogelijk. Israël trekt zich terug op de grenzen van 1967 voor de zesdaagse oorlog en de bezetting. Wat overblijft, vormt een Palestijnse staat. De hoofdstad van die staat is Al-Quds. De hoofdstad van Israël is Jeruzalem. De regeringen en de parlementen zijn vanzelfsprekend in de hoofdstad gevestigd, evenals de beurzen en de voornaamste media. Israëliërs en Palestijnen mogen zich vrijelijk in Jeruzalem/Al Quds vestigen. Ze moeten wel een concessie doen: er is geen lokale democratie want de stad wordt door een gemengde commissie uit de parlementen van Israël en Palestina bestuurd. Als je in een heilige stad wilt wonen, moet je daar wat voor over hebben. Wie zo nodig voor de gemeenteraad wil stemmen, vestigt zich maar in Tel Aviv of Ramallah.

Een dubbelbestuur op deze wijze is helemaal niet zo onmogelijk. Maastricht heeft het eeuwenlang gekend met een stadhuis voor de Republiek en een ander bestuurscentrum voor de Prins Bisschop van Luik. Let op: de stad was niet verdeeld. Hij was tegelijk Luiks en Staats. Kun je met Jeruzalem ook doen. Trouwens, Washington D.C. is ook heel lang door een commissie uit het Amerikaanse congres bestuurd.
Ik vind dit best wel een arrogante -en dare I say- mansplainerige post. Als iedereen daar toch eens naar EHV1981 zou luisteren, dan was al deze ellende nergens voor nodig geweest.
Verder niets tegen filosoferen wat mogelijke scenario’s zouden kunnen zijn, maar zoiets opschrijven als dé oplossing? Komt echt een beetje -en dan druk ik me netjes uit- vreemd over.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren
Siri schreef:
14-11-2023 15:55
Dan moet je ook niet beschuldigen.

Als je niet in discussie wilt gaan maar alleen maar eenzijdig je emotionele mening wilt spuwen, wat doe je dan op een forum?
Opnieuw opruiend.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
YadaMada schreef:
14-11-2023 16:11
Eens. Siri is niet aan het opruien of fakenews aan het verspreiden.
Oh nee? Zeggen dat ik als een wilde om me heen aan het slaan ben, dat ik niks op dit forum te zoeken heb en dat ik alleen maar eenzijdig emoties wil spuien, terwijl ik ook gewoon allerlei feiten benoem, vragen stel en links deel is niet opruiend?

Het riekt er anders verdacht naar dat ze me monddood probeert te maken of in ieder geval weg wil zetten alsof ik geen serieuze gesprekspartner ben. Opruien: openlijk aanzetten tot ontevredenheid en een zin als "als een wilde om je heen aan het slaan" of " je hebt op dit forum niets te zoeken" doet precies dat.
Am Yisrael Chai!
72Jelle schreef:
14-11-2023 15:52
Als ik jouw posts lees, dan bestaan de Palestijnen eigenlijk niet en hebben ze nergens recht op.
FV heeft over Palestijnen in Israël geschreven. Heb je dat gemist? Of moet ze over Palestijnen in Gaza schrijven? Zet dat er dan bij ipv van deze loze beschuldiging.
Alle reacties Link kopieren
Champoo schreef:
14-11-2023 16:09
Hamas beweert dat ze bij een luchtaanval omkwam, maar ik heb de beelden gezien en geloof dat niet (hoewel het ook niet onmogelijk is).

Noa Marciano was een 19-jarige dienstplichtige militair, gevangengenomen toen Hamas haar legerbasis, Nahal Oz, aanviel. Ze werd gevangengenomen samen met Ori Megidish (ja, die later bij de reddingsactie bevrijd werd), Naama Levy (dat meisje in dat filmpje op X, met die bebloede broek, die achter uit een jeep werd gehaald), Karina Ariev en Liri Albag.

Alle ontvoerden zijn vrouwelijke dienstplichtigen van 18-19 jaar. De andere tientallen militairen, mannen en oudere niet-dienstplichtige vrouwen zijn ter plekke gedood.

Oh, bron: https://oct7map.com/
Arme meisjes. Je hoeft geen rocket scientist te zijn om te weten wat die monsters met hen gedaan hebben.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-11-2023 16:22
Oh nee? Zeggen dat ik als een wilde om me heen aan het slaan ben, dat ik niks op dit forum te zoeken heb en dat ik alleen maar eenzijdig emoties wil spuien, terwijl ik ook gewoon allerlei feiten benoem, vragen stel en links deel is niet opruiend?

Het riekt er anders verdacht naar dat ze me monddood probeert te maken of in ieder geval weg wil zetten alsof ik geen serieuze gesprekspartner ben. Opruien: openlijk aanzetten tot ontevredenheid en een zin als "als een wilde om je heen aan het slaan" of " je hebt op dit forum niets te zoeken" doet precies dat.
Dat laatste was een reactie op jouw beschuldigingen. Je draait het nu om.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-11-2023 16:22
Oh nee? Zeggen dat ik als een wilde om me heen aan het slaan ben, dat ik niks op dit forum te zoeken heb en dat ik alleen maar eenzijdig emoties wil spuien, terwijl ik ook gewoon allerlei feiten benoem, vragen stel en links deel is niet opruiend?

Het riekt er anders verdacht naar dat ze me monddood probeert te maken of in ieder geval weg wil zetten alsof ik geen serieuze gesprekspartner ben. Opruien: openlijk aanzetten tot ontevredenheid en een zin als "als een wilde om je heen aan het slaan" of " je hebt op dit forum niets te zoeken" doet precies dat.
Off-topic vraag weggehaald.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 14-11-2023 16:35
4.73% gewijzigd
What would Patsy do?
fashionvictim schreef:
14-11-2023 16:22
Oh nee? Zeggen dat ik als een wilde om me heen aan het slaan ben, dat ik niks op dit forum te zoeken heb en dat ik alleen maar eenzijdig emoties wil spuien, terwijl ik ook gewoon allerlei feiten benoem, vragen stel en links deel is niet opruiend?

Het riekt er anders verdacht naar dat ze me monddood probeert te maken of in ieder geval weg wil zetten alsof ik geen serieuze gesprekspartner ben. Opruien: openlijk aanzetten tot ontevredenheid en een zin als "als een wilde om je heen aan het slaan" of " je hebt op dit forum niets te zoeken" doet precies dat.
fashionvictim schreef:
14-11-2023 16:22
Oh nee? Zeggen dat ik als een wilde om me heen aan het slaan ben, dat ik niks op dit forum te zoeken heb en dat ik alleen maar eenzijdig emoties wil spuien, terwijl ik ook gewoon allerlei feiten benoem, vragen stel en links deel is niet opruiend?

Het riekt er anders verdacht naar dat ze me monddood probeert te maken of in ieder geval weg wil zetten alsof ik geen serieuze gesprekspartner ben. Opruien: openlijk aanzetten tot ontevredenheid en een zin als "als een wilde om je heen aan het slaan" of " je hebt op dit forum niets te zoeken" doet precies dat.


Jij zegt dat Siri fakenews verspreidt wat niet waar is.Siri is niet opruiend bezig, maar discussieert juist heel netjes.
Siri zegt niet dat jij niks op dit forum te zoeken hebt. Siri zegt dat jij niks op dit forum te zoeken hebt als je zegt dat anderen opruiend bezig zijn en anderen vals beschuldigt. .

Jij zegt over Siri dat hij of zij opruiend bezig was. Daar reageert Siri op. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren
72Jelle schreef:
14-11-2023 16:24
Dat laatste was een reactie op jouw beschuldigingen. Je draait het nu om.
Beweren dat er slechts 1 Palestijn ooit in de regering heeft gezeten is gewoon fake news.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ladyday21 schreef:
14-11-2023 16:26
Off-topic, hoor. Maar heb je echt het idee, dat dat een zij is?
Nee, eigenlijk niet.
Am Yisrael Chai!
Ladyday21 schreef:
14-11-2023 16:26
Off-topic, hoor. Maar heb je echt het idee, dat dat een zij is?


Dit heb je al eens eerder gevraagd en toen zei Siri daar geen antwoord op te willen geven. Waarom vraag je het nu dan aan een ander?
YadaMada schreef:
14-11-2023 16:11
Eens. Siri is niet aan het opruien of fakenews aan het verspreiden.
Ik geloof inderdaad niet dat Siri aan het opruien is of expres fakenieuws plaats.

Oneens ben ik het dat FV alleen maar emotioneel schrijft. Ze is betrokken maar geeft ontzettend veel feiten en is sterk in beargumenteren. Iets dat zij destijds ook deed in de vele racisme topics. Ze staat ergens achter en kan als geen ander bijdragen aan bewustwording.
anoniem_657c20bb8c63c wijzigde dit bericht op 14-11-2023 16:33
15.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
YadaMada schreef:
14-11-2023 16:27
Dit heb je al eens eerder gevraagd en toen zei Siri daar geen antwoord op te willen geven. Waarom vraag je het nu dan aan een ander?
Hoezo mag ik dat niet vragen?
What would Patsy do?
Hé allen, zullen we even niet gaan lopen met de brandende pan, maar het deksel erop doen?
Alle reacties Link kopieren
Ladyday21 schreef:
14-11-2023 16:18
Ik vind dit best wel een arrogante -en dare I say- mansplainerige post. Als iedereen daar toch eens naar EHV1981 zou luisteren, dan was al deze ellende nergens voor nodig geweest.
Verder niets tegen filosoferen wat mogelijke scenario’s zouden kunnen zijn, maar zoiets opschrijven als dé oplossing? Komt echt een beetje -en dan druk ik me netjes uit- vreemd over.
Het is een oplossing die ik overigens niet verzonnen hebt maar voortkomt uit de 2 staten oplossing van de VN.

Het op de man spelen ga ik niet in mee. Dat helpt niet in deze discussie.
Ladyday21 schreef:
14-11-2023 16:28
Hoezo mag ik dat niet vragen?


Omdat Siri al heeft gezegd daar niet op te willen antwoorden.

En het is offtopic.
fashionvictim schreef:
14-11-2023 16:26
Beweren dat er slechts 1 Palestijn ooit in de regering heeft gezeten is gewoon fake news.
Dat was toch een vergissing, die is gecorrigeerd.

Zullen we hier de vrede bewaren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven