Situatie Midden-Oosten

14-11-2023 14:58 3050 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

______________________________________________________________

* Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie.


Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.


Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

actueel/hamas-aanval-op-zuid-isral/list ... es/501431#
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-11-2023 17:29
Ik zie net een filmpje van Esther Ouwehand die ook weer zegt dat ze From the river to the Sea scanderen niet afkeurt en dat brengt me op het volgende: hebben jullie - mensen die in dit topic blijk geven pro-Israel te zijn - nog enig idee op wie je zou moeten stemmen? En zo ja, hebben jullie tips?
Ik probeer de talkshows zoveel mogelijk te mijden dus ik heb alle verkiezingsgedoe ook niet zo goed gevolgd.
In het verleden stemde ik nog wel eens op de partij voor de dieren omdat we een dieronvriendelijk kabinet hadden en met de pvdd in de tweede kamer moet er wel naar ze geluisterd worden. Dit ging me alleen voor de dieren.
Deze keer ga ik niet meer op de PVDD stemmen en dat heeft zeker te maken met die Esther Ouwehand, deze keer ga ik ook niet links stemmen dus ik zit zo ongeveer met hetzelfde vraagstuk. Uit de stemwijzer kwam bij mij JA21 uit met Annabel Nanninga.
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Alle reacties Link kopieren
zurimat schreef:
14-11-2023 18:09
Ik heb eigenlijk hier nog niemand iets weten schrijven over "teruggeven", in de zin van teruggeven aan de Palestijnen en hun nakomelingen die gevlucht zijn naar de omliggende landen. Of bedoel je over de gebieden die de laatste decennia voor conflicten zorgen op de Westbank?

Ik blijf het wel raar vinden dat je enerzijds schermt met dit boek, om het recht van vluchtelingen om te terug te keren naar hun gebied van oorsprong, aan de kaak te stellen als zijnde iets dat ongekend is. Maar anderzijds zijn die eerste zionisten toch ook gewoon terug naar het gebied getrokken waar hun voorouders 2000 jaar geleden verbannen werden? Ik rijm die twee niet zo goed. Dat boek, ik heb het niet gelezen, stelt dan toch ook de legitimiteit van het ontstaan van Israël in vraag, of niet?
Ze werden verbannen uit de stad Jeruzalem. Die verbanning hield niet lang stand (diverse archeologische bronnen tonen aan dat binnen vijftig jaar na die verbanning en verwoesting door de Romeinen er weer Joden in Jeruzalem waren).

De traditionele verklaring voor de diaspora is het gegeven dat de Romeinen vele Joodse slaven door het hele Romeinse rijk verkocht. Maar er zijn altijd Joodse gemeenschappen gebleven in Judea, Galilea, Babylonië.

In de jaren na 1948 zijn vele geïntegreerde joden uit hun landen verdreven/leven onmogelijk gemaakt (Irak, Syrië, enz.)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Op de stemwijzer kwam ook bij mij JA21 uit. Ik ken deze hele partij niet maar zal me er voor de vorm in verdiepen en partijprogramma doornemen. Normaal stem ik PvdD, PvdA of GL. Neig naar PvdA/GL maar ben er nog niet geheel uit.
Ik stem graag op de partij van de Common Sense, bestaat die ook?
Alle reacties Link kopieren
Eve schreef:
14-11-2023 18:24
Op de stemwijzer kwam ook bij mij JA21 uit. Ik ken deze hele partij niet maar zal me er voor de vorm in verdiepen en partijprogramma doornemen. Normaal stem ik PvdD, PvdA of GL. Neig naar PvdA/GL maar ben er nog niet geheel uit.
Ik denk niet, dat je je erg senang zult voelen bij JA21. Is mijn inschatting.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren
Voor mijzelf is alleen Volt nog een serieuze optie aangezien PvdA zich verbonden heeft aan GL (die laatste is voor mij al jaren geen optie meer).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Blomke schreef:
14-11-2023 18:26
Ik stem graag op de partij van de Common Sense, bestaat die ook?
Was het maar waar. Ik mis een partij die alles vertegenwoordigd waar ik achter sta. Het lijkt een beetje kiezen uit net-niet partijen.
Alle reacties Link kopieren
Henk-und-Roelie schreef:
14-11-2023 18:19
In het verleden stemde ik nog wel eens op de partij voor de dieren omdat we een dieronvriendelijk kabinet hadden en met de pvdd in de tweede kamer moet er wel naar ze geluisterd worden. Dit ging me alleen voor de dieren.
Deze keer ga ik niet meer op de PVDD stemmen en dat heeft zeker te maken met die Esther Ouwehand, deze keer ga ik ook niet links stemmen dus ik zit zo ongeveer met hetzelfde vraagstuk. Uit de stemwijzer kwam bij mij JA21 uit met Annabel Nanninga.
Hoe moeten we de tweets van Annabel “mooie ovens” Nanninga dan duiden? Satire?

“Dodenherdenking is mijn lievelingsdag”
“Mein kampf. Je leest 6 bladzijden en je krijgt meteen zin om Joden te vergassen”
“Moraalridders, die was Hitler vergeten in die mooie ovens van hem.”
ladyday21 wijzigde dit bericht op 14-11-2023 18:33
0.24% gewijzigd
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
14-11-2023 18:30
Hoe moeten we de tweets van Annabel “mooie ovens” Nanninga dan duiden? Satire?

“Dodenherdenking is mijn lievelingsdag”
“Mien kampt. Je leest 6 bladzijden en je krijgt meteen zin om Joden te vergassen”
“Moraalridders, die was Hitler vergeten in die mooie ovens van hem.”
Jakkes. Lijkt op satire maar ik vind het niet grappig.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
14-11-2023 18:00
Fijn dat je weer terug bent FV :-D

De vragen die je stelt zijn terecht. Palestijnse vluchtelingen zijn nooit geïntegreerd omdat het vluchtelingenprobleem voor de Arabische landen een mooie bliksemafleider is. Alle misstanden, grove mensenrechtenschendingen, corruptie en dergelijke kunnen zo afgewenteld worden op Israël. Inderdaad zijn alle andere vluchtelingen uit de periode 1940-1950 wél in hun nieuwe thuislanden geïntegreerd en hebben de nationaliteit gekregen.
Israël zelf heeft trouwens ook 800.000 vluchtelingen uit Arabische landen opgevangen en geïntegreerd in de samenleving.

Ook de UNRWA speelt hier een dubieuze rol. Zij verzorgen de nazaten van de vluchtelingen met zorg, onderwijs en basisbehoeften.. Hier gaat veel geld in om. Ze hebben geen belang bij het opheffen van de vluchtelingenstatus.

De 700.000 vluchtelingen uit 1947-1948 zijn voor het grootste deel al van ouderdom overleden. Hun nazaten, zo’n vier miljoen buiten Israël en de Palestijnse gebieden, gelden nog steeds als vluchteling en zijn nu statenloos. Alléén Israël en Jordanië hebben de Palestijnen binnen hun grenzen staatsburgerschap verleend.
Dit is precies waar het boek The War of Return voor een groot deel over gaat. In Israel en de VS was het een bestseller omdat het kennelijk het eerste boek is dat de Palestijnse kwestie vanuit dit standpunt belicht.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Henk-und-Roelie schreef:
14-11-2023 18:19
In het verleden stemde ik nog wel eens op de partij voor de dieren omdat we een dieronvriendelijk kabinet hadden en met de pvdd in de tweede kamer moet er wel naar ze geluisterd worden. Dit ging me alleen voor de dieren.
Deze keer ga ik niet meer op de PVDD stemmen en dat heeft zeker te maken met die Esther Ouwehand, deze keer ga ik ook niet links stemmen dus ik zit zo ongeveer met hetzelfde vraagstuk. Uit de stemwijzer kwam bij mij JA21 uit met Annabel Nanninga.
Ik overweeg de ChristenUnie, omdat ik hen over het algemeen allemaal integere politici vind en ze bij mij sowieso altijd heel hoog uit de stemwijzer komen. Maar ik twijfel nog, ik overweeg ook gewoon niet te stemmen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
14-11-2023 18:22
Ze werden verbannen uit de stad Jeruzalem. Die verbanning hield niet lang stand (diverse archeologische bronnen tonen aan dat binnen vijftig jaar na die verbanning en verwoesting door de Romeinen er weer Joden in Jeruzalem waren).

De traditionele verklaring voor de diaspora is het gegeven dat de Romeinen vele Joodse slaven door het hele Romeinse rijk verkocht. Maar er zijn altijd Joodse gemeenschappen gebleven in Judea, Galilea, Babylonië.

In de jaren na 1948 zijn vele geïntegreerde joden uit hun landen verdreven/leven onmogelijk gemaakt (Irak, Syrië, enz.)
Ok maar los daarvan is er toch in de jaren voor 1948, en ook erna, maar dat speelt niet naar de vorming van de Israëlische staat, een grote immigratie geweest onder invloed van de zionistische beweging? Of vergis ik mij hierin?
Alle reacties Link kopieren
Ladyday21 schreef:
14-11-2023 18:30
Hoe moeten we de tweets van Annabel “mooie ovens” Nanninga dan duiden? Satire?

“Dodenherdenking is mijn lievelingsdag”
“Mein kampf. Je leest 6 bladzijden en je krijgt meteen zin om Joden te vergassen”
“Moraalridders, die was Hitler vergeten in die mooie ovens van hem.”
:(
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Alle reacties Link kopieren
urim schreef:
14-11-2023 17:47
Op deze site hebben ze e.e.a. uitgezocht: https://isreality.nl/nieuws/vinden-poli ... en-oosten/. Geen idee verder over de mensen achter deze site. Ze omschrijven zichzelf zo: "Dé christelijke jongerencommunity waar je Gods Masterplan met Israël ontdekt en hoe jij daar als volgeling van Jezus een rol in kunt spelen."
Dank voor deze link. Handig, zo op een rij.
Am Yisrael Chai!
Ik stem op de nummer 6.
Grotendeels eens met de partij.
Alle reacties Link kopieren
Henk-und-Roelie schreef:
14-11-2023 18:39
:(
Yep. Het wordt er niet makkelijker op, in ieder geval.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
14-11-2023 18:04
En voor degenen die onterecht menen dat Israël een wit koloniaal project is dit:
https://x.com/adamalbilya/status/172423 ... 50257?s=61
Israel heeft ook best een grote Ethiopische gemeenschap
Alle reacties Link kopieren
zurimat schreef:
14-11-2023 18:37
Ok maar los daarvan is er toch in de jaren voor 1948, en ook erna, maar dat speelt niet naar de vorming van de Israëlische staat, een grote immigratie geweest onder invloed van de zionistische beweging? Of vergis ik mij hierin?
Die zionistische beweging stond daar natuurlijk niet afwijzend tegenover maar de push-factoren om landen te verlaten waar je al generaties lang woonde en je hele hebben en houden had opgebouwd zal doorslaggevend zijn geweest. Als je kijkt naar de grootste groep immigranten in Israël (na uitroepen van de staat), Marokkanen, dan zie je wel heel duidelijk de push-factor terug. De pogroms van Oujda en Jerada zijn daar heel bekend. Nadat Marokko geen Frans protectoraat meer was werd het geweld nog erger. Dat was de grootste golf aan immigranten uit Marokko. Daarna werd het hen verboden het land te verlaten door Hassan II tot 1961. En toen liep zowat iedere Marokkaanse jood die zich dat kon veroorloven direct uit het land. Niet voor niets hoor je die vraag ‘Marokko, waar zijn je joden?’ als er weer eens zo’n mevrouw staat te zwammen dat Marokko zo’n rijke geschiedenis heeft met het Jodendom.

Uit Irak kwamen na 1941 heel veel joden richting Israël. Niet zozeer door de pull-factor van de zionistische beweging maar door de nazi-invloed (olie) in Irak. Ze hebben daar zelfs een ‘Kristallnacht van Bagdad’ gehad (Fahroed=gewelddadige onteigening).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ladyday21 schreef:
14-11-2023 17:48
Dit is echt al zoooooo lang bekend.
Dan maak ik ervan 'hulporganisaties die niets hebben gedaan om te voorkomen dat hun hulp misbruikt werd'.

Maar goed, die hulporganisaties dus. Als één van de factoren die 7 oktober mogelijk maakten.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
14-11-2023 18:55
Die zionistische beweging stond daar natuurlijk niet afwijzend tegenover maar de push-factoren om landen te verlaten waar je al generaties lang woonde en je hele hebben en houden had opgebouwd zal doorslaggevend zijn geweest. Als je kijkt naar de grootste groep immigranten in Israël (na uitroepen van de staat), Marokkanen, dan zie je wel heel duidelijk de push-factor terug. De pogroms van Oujda en Jerada zijn daar heel bekend. Nadat Marokko geen Frans protectoraat meer was werd het geweld nog erger. Dat was de grootste golf aan immigranten uit Marokko. Daarna werd het hen verboden het land te verlaten door Hassan II tot 1961. En toen liep zowat iedere Marokkaanse jood die zich dat kon veroorloven direct uit het land. Niet voor niets hoor je die vraag ‘Marokko, waar zijn je joden?’ als er weer eens zo’n mevrouw staat te zwammen dat Marokko zo’n rijke geschiedenis heeft met het Jodendom.

Uit Irak kwamen na 1941 heel veel joden richting Israël. Niet zozeer door de pull-factor van de zionistische beweging maar door de nazi-invloed (olie) in Irak. Ze hebben daar zelfs een ‘Kristallnacht van Bagdad’ gehad (Fahroed=gewelddadige onteigening).
Oh, ik dacht dat de grote immigratie uit Arabische landen pas na het ontstaan van Israël op gang is gekomen. Ik meen mij iets te herinneren van een operatie van de jonge Israëlische staat in Irak om de Joodse bevolking aldaar naar Israël te krijgen.
zurimat schreef:
14-11-2023 19:08
Oh, ik dacht dat de grote immigratie uit Arabische landen pas na het ontstaan van Israël op gang is gekomen. Ik meen mij iets te herinneren van een operatie van de jonge Israëlische staat in Irak om de Joodse bevolking aldaar naar Israël te krijgen.
Dat is ook zo. Operatie vliegend tapijt.
Alle reacties Link kopieren
Elodea schreef:
14-11-2023 18:58
Dan maak ik ervan 'hulporganisaties die niets hebben gedaan om te voorkomen dat hun hulp misbruikt werd'.

Maar goed, die hulporganisaties dus. Als één van de factoren die 7 oktober mogelijk maakten.
Ja, sorry. Dat kwam misschien niet zo(ooooo) aardig over. Maar dit is dus ook zo een ding waar ik me druk over kan maken. Dat dit écht al lang bekend was en dat waarschijnlijk allerlei goedbedoelende mensen om de mensen in Gaza te steunen hun portemonnee hebben getrokken, terwijl je dus al op je vingers kon natellen, dat dat niet goed terecht zou komen. (Behalve als je Hamas hun raketjes gunt)
Om vervolgens, voor de economische malaise aldaar, weer naar Israël te wijzen.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren
sende schreef:
14-11-2023 19:12
Dat is ook zo. Operatie vliegend tapijt.
Dat was om de joodse bevolking van Jemen naar Israel te krijgen; operation magic carpet.
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Alle reacties Link kopieren
zurimat schreef:
14-11-2023 18:09
Ik heb eigenlijk hier nog niemand iets weten schrijven over "teruggeven", in de zin van teruggeven aan de Palestijnen en hun nakomelingen die gevlucht zijn naar de omliggende landen. Of bedoel je over de gebieden die de laatste decennia voor conflicten zorgen op de Westbank?

Ik blijf het wel raar vinden dat je enerzijds schermt met dit boek, om het recht van vluchtelingen om te terug te keren naar hun gebied van oorsprong, aan de kaak te stellen als zijnde iets dat ongekend is. Maar anderzijds zijn die eerste zionisten toch ook gewoon terug naar het gebied getrokken waar hun voorouders 2000 jaar geleden verbannen werden? Ik rijm die twee niet zo goed. Dat boek, ik heb het niet gelezen, stelt dan toch ook de legitimiteit van het ontstaan van Israël in vraag, of niet?
Nee. ik heb het over de Palestijnen die in Gaza en de Westbank wonen. En ik "scherm" niet met dit boek, ik heb het kort geleden gelezen en het is een enorm verhelderend boek dat een nieuw licht schijnt op een ingewikkeld conflict. Het zou daarom interessant leesvoer en dus EEN TIP kunnen zijn voor die mensen die niet alleen hun afkeer van Israel en dus joden willen etaleren, maar daadwerkelijk een gesprek over dit conflict willen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
zurimat schreef:
14-11-2023 19:08
Oh, ik dacht dat de grote immigratie uit Arabische landen pas na het ontstaan van Israël op gang is gekomen. Ik meen mij iets te herinneren van een operatie van de jonge Israëlische staat in Irak om de Joodse bevolking aldaar naar Israël te krijgen.
Jemen, niet Irak. En het was niet Israel die dat deed maar de VS en de UK. Operation Magic Carpet.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven