Stufi word leenstelsel

28-05-2014 16:23 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor net op het nieuws dat het er nu toch echt door is vanaf het jaar 2015/2016 krijgen de studenten geen stufi meer en word alles leenstelsel.

Aangezien ik er hier eentje van 16 en deze graag wil gaan studeren is dat voor ons iets om over na te denken.

Hebben jullie al iets geregeld voor de studie van de kinderen ?
Of je koopt zo nu en dan een pot mosterd voor je kind.
Zelf heb ik vanaf dat ik kinderen heb wel elke maand opzij gezet wat ik kon missen. En ja, dat allemaal voor studie en rijbewijs.

Mijn oudste heeft natuurlijk ook een bijbaantje.

Toch raar, ze zijn volgens de overheid te jong om te drinken, maar wel oud genoeg om hun eigen studie op te hoesten.
quote:Enn schreef op 28 mei 2014 @ 18:13:

De regels voor het leenstelsel moeten ingaan in het studiejaar 2015-2016. De coalitie heeft de steun van andere partijen nodig voor een meerderheid in de Eerste Kamer.

Volgens mij is het nog afwachten of lees ik dit niet goed?http://www.nu.nl/politiek ... eenstelsel-studenten.html
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:AnAppleADay schreef op 05 juni 2014 @ 11:31:

[...]

Dat bedoelde ik dus ook ;)

Als ouders elke maand zo 500 euro op de rekening storten, dan zien ze het misschien maar anders echt niet.

Iedere ouder mag zijn kind jaarlijks belastingvrij ¤5000,- schenken.

http://kennisbank.sparen.nl/belastingvrij-schenken-kind

In 2014 mogen ouders 5.229 euro schenken
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Zou je dat - als je dat bedrag als ouder kunt missen - dan niet gewoon het best kunnen doen, zodat het kind helemaal niks meer hoeft te lenen? Of moeten ze sowieso altijd verplicht lenen (wat nu stufi is) omdat ze ingeschreven staan bij een opleidingsinstituut? Dat vraag ik me af. Want ik begreep dat studenten straks 35 jaar ofzo moeten doen over aflossen! Terwijl het mij wellicht prettiger lijkt om helemaal geen studieschuld ofzo aan te gaan. Het duurt nog 16-17-18 jaar voor het zover is, maar ik denk er nu al over na, spaar ook. Kan zelfs mede bepalen of er wel/geen tweede kind zal komen...
quote:NYC schreef op 05 juni 2014 @ 20:08:

Want ik begreep dat studenten straks 35 jaar ofzo moeten doen over aflossen!Ja een kunststudent

http://www.nrc.nl/carrier ... s-na-35-jaar-winstgevend/

De tegenstanders hebben er een karikatuur van gemaakt maar er stond vanmorgen een artikel in Trouw dat een student die een studie volgt voor een baan die "goed in de markt ligt" is tussen de 8 en 11 jaar zijn studie terug betaald.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 05 juni 2014 @ 20:23:

[...]

Ja een kunststudent

http://www.nrc.nl/carrier ... s-na-35-jaar-winstgevend/

De tegenstanders hebben er een karikatuur van gemaakt maar er stond vanmorgen een artikel in Trouw dat een student die een studie volgt voor een baan die "goed in de markt ligt" is tussen de 8 en 11 jaar zijn studie terug betaald.Maar ja.... dat 'goed in de markt' liggen geldt momenteel ook maar voor een klein en beperkt aantal beroepen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik denk dat je als toekomstige student maar beter helemaal niets meer kan doen. De toekomst is te vol met zorgen....

Torenhoge schulden en geen baan.

Nou gelukkig zijn studenten nog jong.... dan trekken ze zich van deze doembeelden vaak wat minder van aan. En ik kan het weten... ik was nog net geen student in de crisis van de jaren 80 en net student toen de basisbeurs werd ingevoerd. Ik had geen toekomst meer....

Ik heb nooit zonder geld en werk gezeten en ja, ik heb keurig mijn studieschuld afbetaald.
Oh dat valt inderdaad mee. Maar ik zit dus meer met de vraag (waar maak ik me druk om, over 16-17-18 jaar is het allemaal vast weer anders) maar waar bestaan de kosten uit die ze voor hun lening nodig hebben? Collegegeld, studieboeken of ook het betalen van een kamer en levensonderhoud? Of geheel vrij te besteden?

In mijn tijd nam iedereen de stufi aan omdat het in een gift werd omgezet als je je studie haalde en voor velen werd het geld vooral gebruikt om kamerhuur etc van te betalen. Stufi kreeg je - geloof ik - automatisch omdat je je had aangemeld bij een studie, maar verplicht iemand laten lenen, kan dat eigenlijk wel?
Nibud zegt dit:

én of meerdere studerende kinderen zijn een flinke kostenpost. Naast het jaarlijkse collegegeld moet er ook geld uitgegeven worden aan de boeken en andere benodigde leermiddelen. Als uw kind op kamers gaat wonen, komen daar ook nog kosten van huisvesting en levensonderhoud bij. Wat kost studeren nu eigenlijk? In 2012 had een uitwonende student gemiddeld de volgende kosten per maand (bron: NIBUD, 2012):

Huur ¤ 341,-

Boodschappen ¤ 152,-

Studieboeken ¤ 84,-

Vervoer (naast de OV-kaart) ¤ 48,-

Ontspanning, uitgaan en sport ¤ 130,-

Kleding en schoenen ¤ 58,-

Zorgverzekering ¤ 106,-

Telefoon ¤ 32,-

Collegegeld (2014-2015)

¤ 159,-

Totaal ¤ 1110,-
Het is toch ook niet verplicht? Als jij zelf genoeg geld kunt genereren om je collegegeld, boeken, kamer en aanverwanten te betalen door werk, of ouders, een erfenis of wat dan ook, zal niemand je verplichten een lening bij DUO aan te gaan.

Er zijn alleen verrekte weinig mensen die in die omstandigheden verkeren.
Maar ik weet dat er ouders zijn die bijv. collegegeld, boeken en zorgverzekering betalen en alle keuzes die hun kinderen maken voor wat betreft wonen zijn voor eigen kosten.

Er zijn ook ouders die niets betalen en alles bij hun kinderen leggen omdat zij redeneren dat als je 18 bent je dus volwassen bent.

En er zijn ouders die gewoonweg zelf niet kunnen bijdragen.

En er zijn vast nog veel andere voorbeelden.
Oké, nou dat was wat ik dus wilde weten... Het is dus eigenlijk gewoon een mogelijkheid om te lenen voor je studie als je het zelf (of je ouders) niet kunt betalen. De laatste jaren van mijn studie hoorde ik namelijk ook geregeld mensen zeggen: "ooooh ik leen wel ff wat meer bij, kan ik nog die reis naar Bali maken etc." Ik denk dat je dat extra lenen nu wel tegengaat omdat "de basis" ook al geleend moet worden. Prima maatregel dus eigenlijk om beter met geld om te gaan én voldoende tijd in de studie te steken. (Niet 9 jaar doen over een studie van 4 jaar)
Collegegeld wordt wel lekker laag!

Edit: Oh nee, fout gelezen...
Als je kind geboren wordt, iedere maand 100 euro opzij leggen.

Als kind 18 is, dan heb je, rente buiten beschouwing gelaten:

EUR 21.600,-

Ik neem aan dat de rente wel weer een keertje stijgt, stel die wordt 3% dan heb je als kind 18 is EUR 28.940,24 gespaard.

Dat lijkt me ruim voldoende.

Heb je niets aan als je dacht dat je kind volgend jaar gewoon stufi zou krijgen natuurlijk.

Als je geen kinderen hebt, kun je het lekker in je zak steken natuurlijk, of fijn doorsparen zodat je je eigen thuiszorg kunt gaan betalen.
100¤ per maand??

Denk dat er maar weinig mensen zijn die dat per maand opzij kunnen zetten.
Naar mijn idee gaan straks veel minder jongeren nog studeren vanwege de angst voor een hoge schuld. Geen studie --> geen baan --> werkeloosheid. Goed voor de economie!
Laulau, zou dat zo zijn? Zouden die mensen die dan niet het geld hebben om te gaan studeren dan niet gewoon wél een baan vinden in beroepen waar geen (hoge) opleiding voor nodig is?

Studeren (hbo/universitair) is een soort trend is geworden. Liefst voor zoveel mogelijk mensen mogelijk, op MBO op lager wordt neergekeken, zelfs wanneer ouders zelf niet eens gestudeerd hebben, de kinderen moeten en zullen naar het VWO en de universiteit. Waarom zou het per se verkeerd zijn als minder mensen kiezen voor HBO/universiteit? Of áls ze hier wel voor kiezen, dan ook echt kiezen vanuit kansen op werk ipv voor een studie die alleen maar leuk is?

Zo kozen ze 50 jaar geleden ook hun studie niet én studeren was toen echt niet voor iedereen vanzelfsprekend... (Niet dat ik terug hoef naar de jaren 60, maar wat studeren betreft was er wellicht beter evenwicht tussen vraag en arbeid op de arbeidsmarkt. Geen massa's werkloze taal- en cultuurstudenten, volgens mij ook weinig werkloze psychologen en juristen)
quote:momodoe schreef op 06 juni 2014 @ 13:09:

100¤ per maand??

Denk dat er maar weinig mensen zijn die dat per maand opzij kunnen zetten.

Het is het geld dat je ná je studie op zij zal moeten leggen om je studieschuld af te betalen.

En als ik zie hoeveel mensen twee keer of meer per jaar op vakantie gaan, moet het voor veel mensen wèl mogelijk zijn.

Sla de skivakantie over en je hebt weer een jaar voor je kind gespaard.

Het is een kwestie van prioriteiten stellen.

Wil je één keer per maand uit eten, of dat je kind geen studieschuld heeft?

Wil je op ski-vakantie, of wil je dat je kind geen studieschuld heeft?

Wil je iedere zondag afhaaleten, of wil je dat je kind geen studieschuld heeft?

Wil je persé Senseo koffie of nespresso, of drink je K&G en dat je kind geen studieschuld heeft?
Helemaal eens met noreservations. Mensen willen vooral én én én... En dan vooral om maar niet onder te doen voor de buren. Een auto, vakantie, vaatwasser, allang geen luxe meer! We vinden het allemaal maar de doodnormaalste zaak om alles te hebben en alles te kunnen doen. Enig verschil mag er haast niet zijn. Kopen de buren een nieuwe tuinset, Senseo en flatscreen tv, dan kun je niet achterblijven, al moet je er voor gaan lenen.

Mensen zijn hun trots aan de spullen en mogelijkheden gaan ontlenen, die eerst alleen bereikbaar waren voor degenen die kapitaalkrachtig genoeg waren. En ik ben ervan overtuigd dat dit voor een studie ook geldt. Men wil er niet voor betalen, maar gewoon de mogelijkheid hebben, omdat er ándere mensen zijn die het wél (zelf) kunnen betalen. En dat is men de normaalste zaak van de wereld gaan vinden.

Nee, ik denk dat ik de maatregel wat betreft de stufi eigenlijk wel een hele goede vind.

(Al ben ik daarnaast óók van mening dat collegegeld en kamerhuur belachelijk hoog zijn!)
Ik ga niet vakantie, hebben een oude auto. Geen flatscreen en al helemaal geen nespresso. Helaas houden we nog steeds geen 100¤ over.
quote:NYC schreef op 06 juni 2014 @ 15:14:.

(Al ben ik daarnaast óók van mening dat collegegeld en kamerhuur belachelijk hoog zijn!)

Kamerhuur is erg van de stad afhankelijk. Ik weet ook steden waar je voor 250 een prachtige kamer hebt.

Collegegeld klinkt hoog maar als je kijkt naar het instellingstarief dan is dat 10 keer hoger. De overheid betaald dus nog steeds 9000 collegegeld per jaar die jij als student niet hoeft te betalen.

Iemand zei dat het aantal studenten vast zou afnemen. Recent (?) is het collegegeld in de UK drastisch omhoog gegaan. Wat je zag was dat er een dip in het aantal studenten was die snel weer normaliseerde. Sterker nog, als je goed keek zag je dat vlak voor die dip een pik zat, van mensen die voor de maatregel wilde starten (en daarom bv geen tussenjaar deden). Het aantal studenten bleef dus gelijk. Verwachting is dat iets vergelijkbaars hier ook gebeurd.

Wat voor een effecten t op de lange termijn, qua schulden studieduur en dergelijke heeft weten we niet...
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:noreservations schreef op 06 juni 2014 @ 15:01:

[...]

Het is het geld dat je ná je studie op zij zal moeten leggen om je studieschuld af te betalen.

En als ik zie hoeveel mensen twee keer of meer per jaar op vakantie gaan, moet het voor veel mensen wèl mogelijk zijn.

Sla de skivakantie over en je hebt weer een jaar voor je kind gespaard.

Het is een kwestie van prioriteiten stellen.

Wil je één keer per maand uit eten, of dat je kind geen studieschuld heeft?

Wil je op ski-vakantie, of wil je dat je kind geen studieschuld heeft?

Wil je iedere zondag afhaaleten, of wil je dat je kind geen studieschuld heeft?

Wil je persé Senseo koffie of nespresso, of drink je K&G en dat je kind geen studieschuld heeft?+1. We vergeten soms in NL hoe ontzettend rijk we (relatief) zijn. Ik woon niet meer in NL maar het valt me echt op, elke keer als ik terug kom, hoeveel mensen geld uitgeven aan smartphones, tablets, weekendjes weg, ski-vacantie, nieuwe auto's en noem maar op. Echt, echt, echt.
..
quote:NYC schreef op 06 juni 2014 @ 14:53:

Geen massa's werkloze taal- en cultuurstudenten, volgens mij ook weinig werkloze psychologen en juristen)Een verfrissend artikel hierover

http://www.psychologytoda ... your-passion-can-backfire

En deze geeft wat stof tot nadenken: Waarom de mantra dat je werk tegelijkertijd je passie moet zijn eigenlijk heel arrogant en ongezond is.

http://www.slate.com/arti ... _that_s_bad_for_work.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven