sylvana wil de betavakken zoals wiskunde dekoloniseren

20-09-2019 13:21 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb haar al vaker op briljante opmerkingen en ideeën kunnen betrappen. Dit idee valt wat mij betreft in hetzelfde mandje.

even kijken of ik een link kan plakken:
https://www.telegraaf.nl/video/11138924 ... oloniseren

Mijn vraag is eigenlijk: welk vak zou jij graag willen dekoloniseren en waarom?
grenada wijzigde dit bericht op 20-09-2019 14:25
13.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@ Nessemeisje, daar zou het ook over kunnen gaan. Een vergelijkbare achterstand TOV het gemiddelde zie je als iemand opgroeit in een omgeving waar het niet haalbaar/de gewoonte is om kinderen verder te laten leren.

Sylvana is gewoon niet duidelijk. Gaat het haar om erkenning van niet-westerse wetenschap of de toegankelijkheid van wetenschap voor iedereen? Of beiden?
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
23-09-2019 12:38
"All over the world, black and women mathematicians remain rare. They simply don’t take mathematics at higher academic levels as much as their white and male peers."

Uit: http://theconversation.com/yes-mathemat ... ce=twitter

Ik zie wel wat Sylvana probeert aan te kaarten, maar het is allemaal wel weer erg vergezocht. Donkere mensen en vrouwen kiezen niet vaak voor wiskunde en dat is de schuld van (uiteraard) blanke mannen ("Much, though certainly not all, of mathematics was created by dead white men. But maths should and does belong to everybody".)
Wiskunde moet toegankelijk zijn voor iedereen!
Ehm, is dat het nu niet dan? Staat er iemand aan de poort van de wiskundeopleiding donkere mensen en vrouwen tegen te houden? Het ligt heel veel mensen niet (mij ook niet), maar het gaat wel weer heel ver om daar een schuldige voor aan te wijzen.
En sowieso vraag ik me af wat het Amsterdamse probleem is waar de dekolonisatie van wiskunde een oplossing voor is. :confused:
Heel veel wiskunde vindt zijn oorsprong in India, Iran en de Arabische wereld. Als er één discipline niet “wit” is, is het wiskunde wel. Ik snap niet wat Sylvana bedoelt.
Of het moet zijn dat ze Indiërs, Iraniërs en Arabieren als blank ziet, daar valt ook veel voor te zeggen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
23-09-2019 13:13
Heel veel wiskunde vindt zijn oorsprong in India, Iran en de Arabische wereld. Als er één discipline niet “wit” is, is het wiskunde wel. Ik snap niet wat Sylvana bedoelt.
Of het moet zijn dat ze Indiërs, Iraniërs en Arabieren als blank ziet, daar valt ook veel voor te zeggen.
Een Indiër is toch niet blank?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
23-09-2019 13:52
Een Indiër is toch niet blank?
Het grootste deel is Indo-Europees. Hindi en Urdu zijn Indogermaanse talen. Generaties wonen in de tropen levert nu eenmaal wat meer pigment op. Generaties wonen in een boreale koudere omgeving geeft wat minder pigment.
DNA technisch gezien zijn Europeanen, Iraniërs en Indiërs van dezelfde afstamming.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
23-09-2019 16:44
Het grootste deel is Indo-Europees. Hindi en Urdu zijn Indogermaanse talen. Generaties wonen in de tropen levert nu eenmaal wat meer pigment op. Generaties wonen in een boreale koudere omgeving geeft wat minder pigment.
DNA technisch gezien zijn Europeanen, Iraniërs en Indiërs van dezelfde afstamming.
O, dus die zijn niet zwart/donkerbruin genoeg? Wat een gezeik zeg!
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
23-09-2019 16:44
Het grootste deel is Indo-Europees. Hindi en Urdu zijn Indogermaanse talen. Generaties wonen in de tropen levert nu eenmaal wat meer pigment op. Generaties wonen in een boreale koudere omgeving geeft wat minder pigment.
DNA technisch gezien zijn Europeanen, Iraniërs en Indiërs van dezelfde afstamming.

De term 'Caucasian' die in de VS nog wordt gebruikt verwijst daar ook naar toch? Het is een oude rassenleer. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaukasisch_ras
nounou
oudebaas schreef:
23-09-2019 16:44
Het grootste deel is Indo-Europees. Hindi en Urdu zijn Indogermaanse talen. Generaties wonen in de tropen levert nu eenmaal wat meer pigment op. Generaties wonen in een boreale koudere omgeving geeft wat minder pigment.
DNA technisch gezien zijn Europeanen, Iraniërs en Indiërs van dezelfde afstamming.
Language trees =/= ras

Kwa DNA zijn Perzen nogsteeds dichter bij Arabieren dan bij Europeanen. En (zuid) Indiërs delen hun DNA met Aboriginals.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
23-09-2019 17:23
De term 'Caucasian' die in de VS nog wordt gebruikt verwijst daar ook naar toch? Het is een oude rassenleer. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaukasisch_ras
Er zijn überhaupt geen rassen. Een Inuit en een Aboriginal verschillen minder dan een cyperse kat en een noorse boskat. Er schijnen vier groepen Homo Sapiëns te zijn die alle vier in Afrika wonen. Van twee van die groepen is een deel naar Europa en Azië getrokken.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
23-09-2019 19:02
Er zijn überhaupt geen rassen. Een Inuit en een Aboriginal verschillen minder dan een cyperse kat en een noorse boskat. Er schijnen vier groepen Homo Sapiëns te zijn die alle vier in Afrika wonen. Van twee van die groepen is een deel naar Europa en Azië getrokken.
Misschien wil Sylvana nog eens uitleggen van welke donkere Afrikaanse mannen/vrouwen de theorie in de wiskunde-, natuur- en scheikundeboeken ontbreekt.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
20-09-2019 17:20
Het gaat over visies op onderwijs. Sylvana vraagt die wethouder of ze contact heeft met curriculum.nu, een organisatie die zich bezighoudt met hoe onderwijs eruit zou moeten zien. Zo wordt er door hun bijvoorbeeld gedacht over de hele lijn van rekenen & wiskunde van basisschool tot voortgezet onderwijs. Wat we op school aanbieden, is een selectie. Wat bied je, op welke wijze en wanneer aan? Bij het dekoloniseren van onderwijs, waar Sylvana het over heeft, gaat het feitelijk om dezelfde vragen, maar daarbij kijk je ook naar hoe we zijn gekomen tot het huidige onderwijs-aanbod: is dat eenzijdig westers georiënteerd of is er voldoende aandacht voor wetenschappelijke ontwikkelingen uit andere werelddelen? Dat kan je je natuurlijk ook best afvragen mbt exacte vakken.
Lijkt me een goede vraag, maar ik begrijp niet wat het met kolonisatie te maken heeft eerlijk gezegd.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Jeeemig, waar maakt ze zich druk om....

Maak je liever druk om de algehele achteruitgang van de kwaliteit van ons onderwijs en het nog steeds groeiende lerarentekort!
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
23-09-2019 13:13
Heel veel wiskunde vindt zijn oorsprong in India, Iran en de Arabische wereld. Als er één discipline niet “wit” is, is het wiskunde wel. Ik snap niet wat Sylvana bedoelt.
Of het moet zijn dat ze Indiërs, Iraniërs en Arabieren als blank ziet, daar valt ook veel voor te zeggen.
Wiskunde komt van de Perzen, echter toen hun leger zwaar verzwakt was geraakt door de builenpest kwamen de Arabieren hen verslaan. Er veranderden wat zaken en alles wat werd uitgevonden door die slimme Perzen moest worden opgeschreven in het Arabisch. Wat handelsmannen en kruisridders uit Europa hebben deze wetenschap/wiskunde in het Arabisch op hun beurt weer meegenomen naar Europa en zo geschiedde het dat veel mensen denken dat bijvoorbeeld Algebra een Arabische uitvinding is.
.
Was deze al langs geweest trouwens?

Afbeelding

Afwachten trouwens of Sylvana de volgende keer niet zegt dat het gebruik van Arabische cijfers een vorm van cultural appropiation is.
Alle reacties Link kopieren
Perzische cijfers.
.
Alle reacties Link kopieren
El4ra schreef:
24-09-2019 12:27
Perzische cijfers.

Mm, dat dacht ik ook. Volgens Wikipedia komen ze oorspronkelijk uit India:

Een cijfer is een enkelvoudig symbool waarmee een telbaar aantal wordt aangeduid. De westerse cijfers van het tientallig stelsel zijn: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9. Ze worden Arabische cijfers genoemd, maar komen oorspronkelijk uit India uit het Brahmischrift. De wetenschappers in de moslimwereld, die hun werken in het Arabisch schreven, hebben ze van daar overgenomen. Een van hen was Mohammed ibn Moesa al-Chwarizmi, een Perzische wetenschapper. De vorm van de westerse cijfers is ontstaan in Noord-Afrika.[1]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cijfer

Of dat klopt weet ik niet :D
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp werkelijk niet wat Simons beoogt met haar actie.
Aan de oorsprong van wis- en natuurkunde kunnen we simpelweg niets meer veranderen. Newton en Volta zijn allang dood en Pythagoras al veel langer.
Wil ze dat er meer zwarte wis- en natuurkundedocenten komen?
Wil ze dat meer zwarte leerlingen voor de exacte vakken kiezen? Er is toch niemand die hen tegenhoudt?
Alle reacties Link kopieren
HelloFromTheOtherSide schreef:
24-09-2019 11:53
Lijkt me een goede vraag, maar ik begrijp niet wat het met kolonisatie te maken heeft eerlijk gezegd.
Ik kan er alleen naar gissen. Mogelijk bedoelt ze iets als dat de oude niet-westerse wetenschappelijke kennis onterecht ondergeschikt is gemaakt aan onze westerse? Net zoals we tijdens de kolonisatie onze westerse cultuur en religie overzees oplegden?
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
24-09-2019 15:09
Ik kan er alleen naar gissen. Mogelijk bedoelt ze iets als dat de oude niet-westerse wetenschappelijke kennis onterecht ondergeschikt is gemaakt aan onze westerse? Net zoals we tijdens de kolonisatie onze westerse cultuur en religie overzees oplegden?
Ja zoiets las ik ook online, dat bij de kolonisatie lokale kennis etc als ondergeschikt werd gezien.

Maar t is nogal vergezocht om het veranderen/verrijken van wat honderden jaren later op scholen in Nederland aan lesstof wordt gepresenteerd, dekolonisering te noemen.

Op een school in Indonesië lijkt me dat dan logischer aangezien daar daadwerkelijk gekoloniseerd is.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het gebruik van de term dekoloniseren hier ook niet kloppend/verwarrend, maar weet zelf eigenlijk ook geen beter woord.
Alle reacties Link kopieren
Diversifieren misschien?
Hello, can you hear me?
elfjetwaalfje schreef:
20-09-2019 13:34
Ongeveer van hetzelfde niveau: (ironieknopje aan) onze kantine wordt gekoloniseerd door halal vleeswaren en -snacks en als kafir (ongelovige) wil ik geen voedsel waar door een imam een gebed over is uitgesproken (ironieknopje weer uit).
Hee wat goed gevonden: zo kun je zeggen wat je eigenlijk wil zeggen zonder daar verantwoording voor te hoeven nemen. Weet het internet hier al van?
Er zijn duizenden wiskundigen van allerlei kleuren: Japanners, Kazachen, Indiers, Arabieren, Chinezen, Koreanen, Iraniers, Saoedi's, Egyptenaren, Tunesiers, Kenianen, Somaliers... Als Sylvana vindt dat hierbij te weinig Afrikaansstammigen wiskundigen zijn, dan moet je die jongeren daarvoor motiveren en het niet omdraaien en de schuld bij het "Westen" leggen.

Dat gezegd hebbende is het rekenen in Nederland natuurlijk van een belachelijk laag niveau op de basisschool. Er mag best wat meer Koreaanse/Japanse/Russische wiskunde op scholen. Mijn kind in groep 7 kreeg verhaaltjessommen die mijn nichtje in Moskou nu al op haar zevende op school doet (bij. Een raam heeft 36 ruitjes, een kwart daarvan heeft gekleurd glas. Hoeveel ruitjes zijn gekleurd?)
Dat Sylvana daar eens aandacht aan besteed😠
Ken je trouwens de wiskundige stambomen voor PhD's? Kun je precies zien in welke stamboom je valt en welke stamvader je hebt. Daar zitten heel veel Iraanse, Arabische en Afrikaanse "stamvaders" in.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
23-09-2019 13:10
@ Nessemeisje, daar zou het ook over kunnen gaan. Een vergelijkbare achterstand TOV het gemiddelde zie je als iemand opgroeit in een omgeving waar het niet haalbaar/de gewoonte is om kinderen verder te laten leren.

Sylvana is gewoon niet duidelijk. Gaat het haar om erkenning van niet-westerse wetenschap of de toegankelijkheid van wetenschap voor iedereen? Of beiden?

Punten willen scoren bij de niet-van-oorsprong-westerse bevolking.

Misschien gaat het ook om aandachttrekkerij.


https://youtu.be/WzDuZNAsOOs
missie_m wijzigde dit bericht op 01-10-2019 14:26
8.50% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
24-09-2019 13:47
Ik begrijp werkelijk niet wat Simons beoogt met haar actie.
Aan de oorsprong van wis- en natuurkunde kunnen we simpelweg niets meer veranderen. Newton en Volta zijn allang dood en Pythagoras al veel langer.
Wil ze dat er meer zwarte wis- en natuurkundedocenten komen?
Wil ze dat meer zwarte leerlingen voor de exacte vakken kiezen? Er is toch niemand die hen tegenhoudt?

Dit
LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven