Tim ribberink: wat verdrietig

05-11-2012 12:06 665 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is te afschuwelijk voor woorden.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... nid=153050
quote:Lughnasadh schreef op 06 november 2012 @ 11:13:

[...]

Ze missen in ieder geval empathie en inlevingsvermogen. Blijkbaar kwam het nooit in ze op om te bedenken hoe het voor hen zou zijn als het ze overkwam.

Daar heb je denk ik wel gelijk. Maar ik denk niet dat pesters daarin anders zijn dan andere kinderen. Behalve als je het hebt meegemaakt, kun je je ook nauwelijks een voorstelling maken van hoe dat voelt. Dat is als volwassene al lastig om je voor te stellen, laat staan als kind/puber.

Natuurlijk weet zo'n kind wel dat het niet goed is wat het doet en ziet de pester de gepeste ook wel huilen. Maar kinderen huilen nou eenmaal, een pester zal ook wel eens huilen om iets, maar dat is alleen dat moment en dan is het weer voorbij. Voor een gepeste blijft dat maar doorgaan, ook op de momenten dat ze niet gepest worden. Daar kan een pester of een meeloper zich echt geen voorstelling van maken denk ik.

Laten we eerlijk zijn, de pesters en meelopers samen zijn toch wel zo'n beetje 75% van een groep.
quote:missy_Acy schreef op 06 november 2012 @ 11:24:

Maar meer kan de pester niet doen toch? Tijd terugdraaien kan niet.

En excuses aanbieden is dan t enige wat rest.Dat klopt. Maar ik vraag me in dat soort situaties altijd af of de pester echt wel door heeft wat hij of zij teweeg heeft gebracht.
quote:missy_Acy schreef op 06 november 2012 @ 11:13:

[...]

Dat is het denk ik. Ze weten dat t fout is. Maar hebben geen benul van de schade die het diegenene kan brengen.

Pubers/kinderen leven teveel in het nu, denk ik. Die kijken niet naar de langere termijn.

Soms best eng.

Mijn kinderen zijn nog piepjong. Maar hoe ga je ermee om? Als je kind een pester is? Of gepest wordt?

Ik denk idd ook dat pubers niet echt aan lange termijn denken doen.

Althans mijn 15 jarige denkt niet veel verder dan de termijn waarop de nieuwste Iphone uit komt..
Ik heb het op verschillende leeftijden meegemaakt, dat pesten. Zo ook op de basisschool. En toen had ik ook nog eens een lerares die onze eigen leraar verving. Die wist niet wat zij moest aan dat pesten. Daar zit je dan als meisje van 11, klein gemaakt, kapot gemaakt. Als je de foto's ziet van de musical die toen opgevoerd werd door onze klas, dan zie je hoe verschrikkelijk ongelukkig ik was. Ik was blij dat ik daarna naar de middelbare school ging, was ik mooi van die pesters af! Maar van de gevolgen nog lange niet....

Ik vind het ook heel erg dat volwassenen het elkaar aandoen. Dat heb ik ook helaas mee moeten maken. Hoe laag, smerig en gemeen mensen kunnen zijn. Verschrikkelijk! En zichzelf geweldig vinden, zorgen dat zij er een kringetje om zich heen hadden die 'meehielp' met het vernederen van mij(en ook andere collega's, degenen die dus inderdaad niet sterk genoeg waren of mondig genoeg). Anderen de grond intrappen zodat ze zichzelf ontzettend goed konden voelen. Hoe triest kan je zijn dan.... Dit zijn mensen die bewust zijn van wat zij doen. Mensen die zelf waarschijnlijk niet zo heel gelukkig zijn, en dat op zo'n manier verbergen. Denk ik.
Omnia mea mecum porto
quote:Missprincesa schreef op 06 november 2012 @ 11:26:

[...]

Daar heb je denk ik wel gelijk. Maar ik denk niet dat pesters daarin anders zijn dan andere kinderen. Behalve als je het hebt meegemaakt, kun je je ook nauwelijks een voorstelling maken van hoe dat voelt. Dat is als volwassene al lastig om je voor te stellen, laat staan als kind/puber.

Natuurlijk weet zo'n kind wel dat het niet goed is wat het doet en ziet de pester de gepeste ook wel huilen. Maar kinderen huilen nou eenmaal, een pester zal ook wel eens huilen om iets, maar dat is alleen dat moment en dan is het weer voorbij. Voor een gepeste blijft dat maar doorgaan, ook op de momenten dat ze niet gepest worden. Daar kan een pester of een meeloper zich echt geen voorstelling van maken denk ik.

Laten we eerlijk zijn, de pesters en meelopers samen zijn toch wel zo'n beetje 75% van een groep.

Dat weet ik niet. Er is toch ook een hele grote groep kinderen die niet pest, dat ook nooit zal doen en niet gevoelig is voor meeloperij. wat maakt die kinderen dan zo anders?

Dan zou je toch denken dat er aan die andere kinderen iets "mankeert".

En excuses aanbieden is dan t enige wat rest.Ik ben nu 47 jaar en kan een topic als dit nu met droge ogen lezen. Maar een excuus van de pesters zou mij niks doen, ik zou me daar niet beter door voelen
Dat denk ik niet.

Ze hebben het zelf niet zo ervaren. Dus kunnen ze het niet weten, bevatten. Ik lees jullie verhalen, en kan me voorstellen hoe verschrikkelijk jullie je gevoeld moeten hebben. Maar helemaal begrijpen, inleven, bevatten kan ik niet. Ook al probeer ik het.

En excuses aanbieden is dan t enige wat rest.

Je kunt je kinderen wat proberen mee te geven. En dat is al lastig genoeg.

Ik kan me een topic ooit herinneren waarbij op een verjaardag van jonge kinderen de kinderen die altijd werden buitengesloten niet werden uitgenodigd door de jarige job, met instemming van de ouders.

En daar begint het bij.

Je kunt je kinderen wel vertellen dat ze niet mogen pesten, maar dat is niet voldoende. Denk ik.

Ergens moet je ze proberen uit te leggen dat ze naar elkaar om moeten zien. Voor elkaar zorgen. Dat 'erbij horen' niet alles is. Maar 'erbij betrekken' wel.

En dat dat uiteindelijk ook respect afdwingt.
quote:Lughnasadh schreef op 06 november 2012 @ 11:26:

[...]

Dat klopt. Maar ik vraag me in dat soort situaties altijd af of de pester echt wel door heeft wat hij of zij teweeg heeft gebracht.De hersenen van kinderen en pubers zijn simpelweg nog niet ontwikkeld genoeg om gevolgen op lange termijn te kunnen overzien. Dus achteraf misschien wel, op dat moment niet.
quote:Ik kan me een topic ooit herinneren waarbij op een verjaardag van jonge kinderen de kinderen die altijd werden buitengesloten niet werden uitgenodigd door de jarige job, met instemming van de ouders.

En daar begint het bij.

Je kunt je kinderen wel vertellen dat ze niet mogen pesten, maar dat is niet voldoende. Denk ik.

Ergens moet je ze proberen uit te leggen dat ze naar elkaar om moeten zien. Voor elkaar zorgen. Dat 'erbij horen' niet alles is. Maar 'erbij betrekken' wel.

En dat dat uiteindelijk ook respect afdwingt.

Die vind ik lastig.

Ik wil niet bepalen met wie de kinderen moeten spelen. Of vrienden moeten zijn. Hoewel ik ook niet zou willen dat ze anderen buitensluiten. Moeilijk.

En excuses aanbieden is dan t enige wat rest.

En dit is het dus. Ik kan hier idd braaf het boetekleed aantrekken en mijn excuses aanbieden en hopen dat ik erin slaag dit soort gedrag van mijn eigen kinderen te voorkomen.

Maar de schade is al gedaan en zolang ik geen tijdmachine heb, kan ik dat niet terugdraaien.
quote:Lughnasadh schreef op 06 november 2012 @ 11:28:

[...]

Dat weet ik niet. Er is toch ook een hele grote groep kinderen die niet pest, dat ook nooit zal doen en niet gevoelig is voor meeloperij. wat maakt die kinderen dan zo anders?

Dan zou je toch denken dat er aan die andere kinderen iets "mankeert".

Mwah, pesten is alleen mogelijk als de grote groep zijn hoofd weg draait.

Die kinderen zijn misschien zelf bang slachtoffer te worden, wat begrijpelijk is.

Maar als iemand echt wordt gepest in een klas zijn er maar weinig honderd procent onschuldig in die klas.

'Onverschilligheid' is soms net zo erg als meedoen of meelopen. Voor het slachtoffer.
quote:Lughnasadh schreef op 06 november 2012 @ 11:28:

[...]

Dan zou je toch denken dat er aan die andere kinderen iets "mankeert".Volgens mij is er maar een kleine groep kinderen die niet gevoelig is voor meeloperij? En dan bedoel ik niet perse de actieve meeloperij hoor, dus echt het meepesten, maar meer de passieve vorm. Het pesten negeren en de gepeste ook. Ik denk dat als er een grote groep kinderen was geweest die niet gevoelig voor meelopen was, pesten ook lang niet zo'n grote invloed zou hebben op iemands leven.
quote:missy_Acy schreef op 06 november 2012 @ 11:32:

[...]

Die vind ik lastig.

Ik wil niet bepalen met wie de kinderen moeten spelen. Of vrienden moeten zijn. Hoewel ik ook niet zou willen dat ze anderen buitensluiten. Moeilijk.

Ik heb altijd geleerd dat iedereen mee mag spelen. Ik probeer dat nu ook mee te geven.

Vrienden worden gebeurt toch wel.
quote:strike schreef op 06 november 2012 @ 11:35:

[...]

Ik heb altijd geleerd dat iedereen mee mag spelen. Ik probeer dat nu ook mee te geven.

Vrienden worden gebeurt toch wel.Maar als je kind een partijtje heeft en het mag 5 andere kindjes meenemen naar activiteit x, dan je kind maar dwingen die 2 buitengesloten kinderen uit te nodigen ipv 2 vriendjes? Ik weet net als miss_acy niet zo goed wat ik daarvan moet denken...
quote:missy_Acy schreef op 06 november 2012 @ 11:32:

[...]

Die vind ik lastig.

Dat is idd ook heel erg moeilijk hoor.

Moet je dan de hele klas uitnodigen of niet?

Ik heb om eerlijk te zijn mijn kinderen altijd zelf laten kiezen wie ze wilden uitnodigen.

Ik had om eerlijk te zijn ook geen idee welke kinderen in de klas van mijn dochter (nu 15) nu wel of niet vaak voor feestjes uitgenodigd werden en bij mijn zoon van nu 6 zou ik dat ook niet weten.
quote:Orzoo schreef op 06 november 2012 @ 11:36:

[...]

Maar als je kind een partijtje heeft en het mag 5 andere kindjes meenemen naar activiteit x, dan je kind maar dwingen die 2 buitengesloten kinderen uit te nodigen ipv 2 vriendjes? Ik weet net als miss_acy niet zo goed wat ik daarvan moet denken...Je hebt gelijk. Dat werkt ook niet. Maar meer proberen mee te geven wat op het schoolplein gebeurt.
Op scholen hebben ze de kanjertraining waarin het pesten dus oa aan de orde komt,de rode pet.

Daar beginnen ze in de kleuterklas al mee.

Ik hoop dat onderwijskrachten van groep 8 en de brugklassen de advertentie van Tim gaan gebruiken om het onderwerp pesten en ook het cyberpesten aan de orde te stellen en dat iedere leerkracht oplettend wordt en een vertrouwenspersoon kan worden voor elk kind/jongere dat gepest wordt.
quote:gypsygirl-1 schreef op 06 november 2012 @ 11:36:

[...]

Dat is idd ook heel erg moeilijk hoor.

Moet je dan de hele klas uitnodigen of niet?

Ik heb om eerlijk te zijn mijn kinderen altijd zelf laten kiezen wie ze wilden uitnodigen.

Ik had om eerlijk te zijn ook geen idee welke kinderen in de klas van mijn dochter (nu 15) nu wel of niet vaak voor feestjes uitgenodigd werden en bij mijn zoon van nu 6 zou ik dat ook niet weten.En dit dus. Van een klein kind weet je vaak wel met wie het veel omgaat, een puber heeft al voor een deel een eigen leven waar je als ouder geen deel van uitmaakt. Ik hing bijvoorbeeld nooit thuis rond met vrienden. Niet bij mij, niet bij hun, wij spraken buiten de deur af. Dan ben je als ouder al een groot deel van het overzicht kwijt.
Ik vraag me nu opeens af of het nut zou hebben (of misschien al gebeurt) om wekelijkse(of anders?) gesprekken te hebben met de klas over hoe het gaat in de klas. Of dat invloed zou hebben als je dat vanaf kleuterklas doet en zo een omgeving creëeren van saamhorigheid en openheid om over ruzietjes etc te praten.
Ik denk dat kinderen pesten als ze het thuis meekrijgen: daar wordt ook gepest en geplaagd. Zodra iemand ten koste van een ander zichzelf hoger/beter/grappiger/intelligenter wil presenteren, ga je wat mij betreft de fout in. Dat is dus al snel het geval wanneer je een sterk competieve persoonlijkheid hebt.
Lijkt mij belangrijker dat mijn kind lief is tegen andere kindjes. Niet dat ze gedwongen wordt om met bepaalde kindjes vrienden te worden. Dat mag ze toch echt zelf bepalen.

Wat ik wil doen om te voorkomen dat mijn kind een pester wordt is aanleren dat ze tegen iedereen vriendelijk is (gedag zeggen, samen spelen op de groep, niet kattenkoppen).

Tegen de tijd dat ze naar school gaat zie ik wel weer verder.

Overigens denk ik ook niet dat een kind altijd de (langere termijn) impact van pesten overziet. Daar is een kind volgens mij helemaal niet mee bezig. Ze zien wel dat een gepest kindje nu verdriet heeft en een volgende keer weer, maar weten niet dat dit traumatisch is voor de lange termijn.
Ik kan me overigens een jongen herinneren. Beer van een kerel was het. Groeide op voor galg-en-rad. Werd regelmatig door zijn vader in elkaar gerost.

Jatte vaak dingen. Blowde. Dronk. Was een vechtersbaas. Iedereen was bang voor hem.

Maar: die jongen was nogal allergisch voor pestkoppen. Niemand had het lef hem te pesten. Wel was hij op een gegeven moment op de mavo in staat het pesten in de klas te stoppen.

Hij nam het altijd - soms met geweld - op voor kinderen die gepest werden.

Ik vond het een held. Die jongen kwam al snel in aanraking met justitie en zat op een gegeven moment in de gevangenis. Schijnt nu slecht met hem te gaan.

Zo zie je maar hoe dingen kunnen gaan. Ik las een tijdje geleden een interessant artikel waaruit bleek dat helden zeer vaak mensen zijn die ook van allerlei dingen uitvreten die niet door de beugel kunnen volgens de wet.

Schijnt erdoor te komen dat sommigen zich niets aantrekken van groepsdruk. Dit heeft negatieve gevolgen (mensen trekken zich niets aan van regels en wetten), maar ook positieve dus.
quote:nessemeisje schreef op 06 november 2012 @ 11:42:

Lijkt mij belangrijker dat mijn kind lief is tegen andere kindjes. Niet dat ze gedwongen wordt om met bepaalde kindjes vrienden te worden. Dat mag ze toch echt zelf bepalen.

Wat ik wil doen om te voorkomen dat mijn kind een pester wordt is aanleren dat ze tegen iedereen vriendelijk is (gedag zeggen, samen spelen op de groep, niet kattenkoppen).

Tegen de tijd dat ze naar school gaat zie ik wel weer verder.

Overigens denk ik ook niet dat een kind altijd de (langere termijn) impact van pesten overziet. Daar is een kind volgens mij helemaal niet mee bezig. Ze zien wel dat een gepest kindje nu verdriet heeft en een volgende keer weer, maar weten niet dat dit traumatisch is voor de lange termijn.De hersenen van een kind zijn simpelweg niet ontwikkeld om lange termijn gevolgen in te zien.
Ik erger me trouwens ook ontzettend aan veel reacties van vroegere pesters (niet zozeer de reacties hier hoor, maar bij die tv programma's). Ze geven echt van die halfbakken excuses, zo van: oh ja, ik heb dat nooit zo ervaren/ik wist niet dat het zo'n invloed op je had, maar sorry dat is nooit mijn bedoeling geweest.

Ik vind dergelijke excuses niks waard. Daaruit blijkt echt een reflectievermogen van 0. Ik vind dat echt klinken als: wij hadden gewoon lol en vervelend voor je dat jij zo gevoelig was dat je er nu nog steeds moeite mee hebt.

Ik vind het al heel anders klinken als men inderdaad toegeeft toen fout te zijn geweest, maar toen niet doorhad dat het zo'n impact had, maar dat je dat nu wel kunt begrijpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven