Tim ribberink: wat verdrietig

05-11-2012 12:06 665 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is te afschuwelijk voor woorden.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... nid=153050
Andersom werkt dat helaas ook zo. Dat ooit aardige mensen ontzettend nare volwassenen kunnen worden.
quote:Orzoo schreef op 06 november 2012 @ 10:09:

Strike wat mij tegen de borst stoot in jouw postings is zoals je zelf al aangeeft dat je ontzettend ongenuanceerd bent en het doet overkomen of iemand die ooit een pester is geweest eigenlijk gewoon per definitie altijd een naar persoon blijft.

Dat is simpelweg niet waar. Mensen veranderen door de jaren heen en kinderen/jongeren maken nu eenmaal fouten. Om te zeggen dat iemand die ooit een pestkop was altijd wel een naar persoon zal blijven daarmee doe je het menselijk vermogen tot inzicht tekort. Ik weiger nu als volwassenen beoordeeld te worden op fouten die ik als puber heb gemaakt omdat ik simpelweg die persoon niet meer ben. Nu wil ik mezelf geen veer in de reet steken maar volgens mij ben ik best een leuk persoon geworden die het beste met iedereen voor heeft.

Ik ken alleen maar leuke personen die het beste voorhebben met mensen. Zeker. Maar dat is wat anders dan empathische mensen die het lef hebben anderen te beschermen, ook al worden ze daar zelf niet beter van.

En ik kan legio voorbeelden noemen van daden waarbij dat in geen geval wordt afgedaan als 'jeugdzonde' en waarbij daders verstandigerwijs hun mond houden over hun verleden. (Ik noem bijvoorbeeld maar zaken als jongeren die kraken hebben gezet, of jongeren die zelfs aan ontucht hebben gedaan. Dan zijn we als mensheid plots veel minder coulant over de jeugdzonden van een ander.)

En daar gaat het mij om.

Het wordt tijd dat er middelen komen om jongeren via de kinderrechter met strafrecht in aanraking te laten komen die hebben gepest.

Dan zul je zien dat er veel minder makkelijk over wordt gesproken. Dan is het plots niet zomaar een relatief onschuldige jeugdzonde meer.

Te vaak hoor ik: 'ja, zo ging dat toen. Ik had het niet door.' En impliciet: 'Ja, ik hoorde toen tot de pesters. Tot de top van de keten. Ik was populair, en deed mee.'

En de slachtoffers? Die schamen zich en praten er minder makkelijk en zijn voor de rest van hun leven beschadigd.

Ik heb het idee dat er nogal makkelijk over pesten en treiteren wordt gesproken.

(Er zijn natuurlijk gradaties en niet elke vorm van pesten is even erg. Maar eerder in dit topic wordt gesproken over het weggooien van fietssleutels. En dat is niet zomaar een 'onschuldig' pesterijtje. Daar mag niet te simpel over worden gedacht. 'Sorry' is dan te makkelijk. Zeker als je weet dat je er niets mee verliest. Zowel in aanzien bij je huidige sociale kring niet als dat je er alsnog mee in aanraking komt met strafrecht.)
quote:Orzoo schreef op 06 november 2012 @ 10:19:

Andersom werkt dat helaas ook zo. Dat ooit aardige mensen ontzettend nare volwassenen kunnen worden.Dan waren die ooit aardige mensen waarschijnlijk helemaal niet zo aardig.
quote:strike schreef op 06 november 2012 @ 10:46:

[...]

Dan waren die ooit aardige mensen waarschijnlijk helemaal niet zo aardig.Volgens jou zijn mensen dus 'goed' of 'slecht' geboren? Aangezien je denkt dat mensen niet meer kunnen veranderen...
Wat het nog extra pijnlijk allemaal maakt voor de ouders kan ik me zo voorstellen, dat in interviews met bekenden, in de media alles zo gebagatelliseerd wordt. Een voorbeeldje:

"Ook op zijn middelbare school in Oldenzaal heeft niemand opgemerkt dat de jongen blijkbaar zo heftig werd gepest."

Iedereen zit zich maar in te dekken.
Here I am - now what are your other two wishes...
Ook op mij maken de rouwadvertentie voor Tim en de verhalen in dit topic diepe indruk. Het is ontluisterend om er (nog maar eens) mee geconfronteerd te worden hoe gemeen mensen tegen elkaar kunnen zijn. Maakt de intentie iets uit? Wat mij betreft weinig. Een pester heeft altijd iets te "winnen" bij het pestgedrag, dat geldt voor elk menselijk gedrag. Of het nu is je beter voelen, meer zelfvertrouwen te hebben, de vervelling te verjagen, stoer te doen of te voorkomen dat je zelf gepest wordt. Voor het slachtoffer maakt dat niets uit.

Ik heb op mijn werk een cursus over pesten gevolgd en daar werd uitgelegd dat pesten pesten is als het door het slachtoffer zo wordt ervaren. Op het werk wordt slecht management en te hoge werkdruk vaak verward met pesten. In dat geval kunnen goede gesprekken en afspraken veel oplossen. Maar vaak praten mensen er pas over als het al te laat is (en ze bijvoorbeeld zijn ingestort en thuis zitten). Ik was geschokt om te horen dat ook in mijn organisatie zelfmoorden hebben plaatsgevonden als gevolg van pesten. Pesten richt zelfs onder volwassenen, die toch een stuk weerbaarder zouden moeten zijn dan kinderen, grote schade aan.

Ik denk dat het belangrijk is pesten in de kiem te smoren. In die cursus werden de stadia van pesten uitgelegd. De meeste mensen trekken pas op zijn vroegst in het derde stadium aan de bel, maar meestal pas in het vierde of vijfde stadium. Dan zijn ze vaak niet meer in staat om te werken. Niet zelden raken ze arbeidsongeschikt omdat ze psychisch kapot zijn gemaakt. Die schade is dan niet meer te herstellen.

Het is dus zaak om heel alert te zijn op pesten. Ik heb mede naar aanleiding van dit topic weer eens doorgevraagd toen mijn kinderen gisteren verslag deden van hun dag op school. Wat zei jij toen hij dat deed, doet hij dat wel vaker, o, hij is een beetje dik, zegt iemand daar wel eens wat over, doe jij dat ook wel eens, wat doe jij als jij dat hoort? Zo probeer ik een beeld te krijgen van wat er gebeurt als ik er niet bij ben en doe ik ze ideeën aan de hand voor wat ze kunnen doen in bepaalde situaties.

Vooral als ik de indruk krijg dat er sprake is van kliekjesvorming tegenover een bepaald kind, zit ik er altijd bovenop. Soms is negeren van vervelend gedrag goed advies, maar het moet niet zo worden dat een kind stelselmatig door een groep of de hele klas genegeerd wordt. Maar soms vind ik dat ook best lastig. Er zijn situaties die ingewikkeld zijn/lijken en waarin het niet zo makkelijk is om te adviseren.

Hoe doen jullie dat? Hoe kun je als ouders zorgen dat je kind een positieve rol speelt op school wat pesten betreft (dus niet pesten, ingrijpen als je gepest wordt, ingrijpen als een ander kind gepest wordt)?
Ga in therapie!
quote:strike schreef op 06 november 2012 @ 10:46:

[...]

Dan waren die ooit aardige mensen waarschijnlijk helemaal niet zo aardig.Of die ooit aardige mensen hebben zoveel meegemaakt in hun leven dat hun dat heeft veranderd.!
Ik zag gisteren anders de directeur van die middelbare school op het journaal die toegaf dat hij wel degelijk wist dat er van alles aan de hand was op zijn school. Maar blijkbaar niet adequaat heeft gereageerd.

Overigens ben ik het eens met Strike.

Ik kan de verklaring: "ik wist niet dat het allemaal zo erg was, dat mensen echt beschadigd raken van het gepest" niet serieus nemen, als vroeger gepeste.

Hoe kun je dat nu met droge ogen beweren. Iemands fietssleutels in de sloot gooien. Bij mij was het mijn hele fiets. Of mijn jas. Of mijn tas. Of ikzelf. Je weet toch best dat je dat niet kunt maken.
quote:Missprincesa schreef op 06 november 2012 @ 10:52:

[...]

Volgens jou zijn mensen dus 'goed' of 'slecht' geboren? Aangezien je denkt dat mensen niet meer kunnen veranderen...

Nee. Maar tussen de geboorte en de volwassen leeftijd zit nogal een tijd.

De tijd op de lagere en middelbare school is voor veel mensen cruciaal en het kan wel de basis leggen voor een kutkarakter.

Maar ik chargeer dus bewust wat. Vooral omdat er in geen geval te licht mag worden gedacht over pesten en treiteren.
quote:Lughnasadh schreef op 06 november 2012 @ 11:02:

Ik zag gisteren anders de directeur van die middelbare school op het journaal die toegaf dat hij wel degelijk wist dat er van alles aan de hand was op zijn school. Maar blijkbaar niet adequaat heeft gereageerd.

Ik kan de verklaring: "ik wist niet dat het allemaal zo erg was, dat mensen echt beschadigd raken van het gepest" niet serieus nemen, als vroeger gepeste.

Hoe kun je dat nu met droge ogen beweren. Iemands fietssleutels in de sloot gooien. Bij mij was het mijn hele fiets. Of mijn jas. Of mijn tas. Of ikzelf. Je weet toch best dat je dat niet kunt maken.Of iemand zijn jas in de wc pot doen en de hele klas erover heen laten piesen

Hoe kun je dat nu met droge ogen beweren. Iemands fietssleutels in de sloot gooien. Bij mij was het mijn hele fiets. Of mijn jas. Of mijn tas. Of ikzelf. Je weet toch best dat je dat niet kunt maken.

Nou ik kan er nog wel inkomen dat een pester niet beseft dat iemand door pesten zijn leven lang beschadigt kan raken.

Over het algemeen weten pesters denk ik prima dat wat ze doen niet kan maar verder dan dat besef gaat het bij kinderen en pubers denk ik niet.
Dat is ook een leuke ja. Of gore briefjes met jouw naam als afzender in het postvak van de directeur stoppen.

Je na school met z'n tienen opwachten. Aan je fiets trekken, aan je jas trekken, je laten struikelen als je bang wilt opstappen, verschrikkelijk hard lachen als dat dan ook nog lukt.

Ik fietste kilometers om om ze te ontwijken. Tot ze doorhadden waar ik dan wel langsging en ze daar gingen staan. Of ze splitsten zich op in twee groepjes.
quote:mika65 schreef op 06 november 2012 @ 11:07:

[...]

Of iemand zijn jas in de wc pot doen en de hele klas erover heen laten piesen

Zo kan ik me nog een stukje herinneren uit die serie 'gepest' waarin de pesters geen idee hadden dat ze vroeger een meisje met fiets en al in een fietskelder gegooid hadden.

Kijk en dan denk ik dus wél 'WTF hoe kan je niet meer weten dat je dát gedaan hebt'
quote:gypsygirl-1 schreef op 06 november 2012 @ 11:09:

[...]

Nou ik kan er nog wel inkomen dat een pester niet beseft dat iemand door pesten zijn leven lang beschadigt kan raken.

Over het algemeen weten pesters denk ik prima dat wat ze doen niet kan maar verder dan dat besef gaat het bij kinderen en pubers denk ik niet.Ze missen in ieder geval empathie en inlevingsvermogen. Blijkbaar kwam het nooit in ze op om te bedenken hoe het voor hen zou zijn als het ze overkwam.
quote:Over het algemeen weten pesters denk ik prima dat wat ze doen niet kan maar verder dan dat besef gaat het bij kinderen en pubers denk ik niet.

Dat is het denk ik. Ze weten dat t fout is. Maar hebben geen benul van de schade die het diegenene kan brengen.

Pubers/kinderen leven teveel in het nu, denk ik. Die kijken niet naar de langere termijn.

Soms best eng.

Mijn kinderen zijn nog piepjong. Maar hoe ga je ermee om? Als je kind een pester is? Of gepest wordt?
Ik denk dat dat niet voor alle kinderen/pubers opgaat. Wellicht de pesters en de meelopers.

Wat je noemt heb ik nooit gedaan, maar goed, dan nog vind ik dat weten dat wat je doet niet oké is heel wat anders dan iemand bewust voor het leven beschadigen. Ik vind eigenlijk dat alle pesters hier heel keurig een boetekleed aantrekken. Overigens zelf ook wel meegemaakt (naast hele nare praat) dat er spullen gejat werden en er vervolgens vertelt werd dat ik het zelf kwijt had gemaakt. Dit heeft me nooit diep geraakt, sterker nog, ik besef nu pas achteraf dat er heel wat mensen mij structureel onderuit hebben lopen halen. De een is gewoon veel gevoeliger voor de mening van anderen en de ander is gewoon wat harder.

Hier wil ik absoluut niets mee bagetaliseren, want ik begrijp natuurlijk heel goed dat veel mensen vééééél erger dingen meegemaakt hebben dan ik en dat het daarom niet anders kan dan dat zij hier wat aan over hebben gehouden.
Vind jij dat de intentie iets uitmaakt dan, Confiture?
Ga in therapie!
quote:gypsygirl-1 schreef op 06 november 2012 @ 11:12:

[...]

Zo kan ik me nog een stukje herinneren uit die serie 'gepest' waarin de pesters geen idee hadden dat ze vroeger een meisje met fiets en al in een fietskelder gegooid hadden.

Kijk en dan denk ik dus wél 'WTF hoe kan je niet meer weten dat je dát gedaan hebt'Sowieso vind ik dat dat programma alleen maar een karikatuur van de gepestte persoon maakt. Ik vind dat écht niet oké. Je kunt een excuus of verklaring niet afdwingen.
Het probleem is dat dat boetekleed voor gepesten niet zoveel voorstelt. Fijn dat je je excuses aangeboden hebt en fijn dat jij nu van je schuldgevoel af kunt komen, maar de beschadigde gepesten helpt het misschien maar een heel klein beetje.

Die moeten de rest van hun leven zien te dealen met wat ze aangedaan is.
quote:dubiootje schreef op 06 november 2012 @ 11:20:

Vind jij dat de intentie iets uitmaakt dan, Confiture?Nee Dubiootje, helemaal niet, in het verdriet wat je iemand doet helemaal niet. Het is wel een verklaring, ik geloof niet dat een pester voor altijd een slecht persoon is.
Nee, zo zou ik het ook niet willen stellen. Gelukkig zijn mensen niet óf goed óf slecht. Ik kan me wel voorstellen dat het voor jezelf als dader wat uitmaakt.
Ga in therapie!
Maar meer kan de pester niet doen toch? Tijd terugdraaien kan niet.

En excuses aanbieden is dan t enige wat rest.
quote:Lughnasadh schreef op 06 november 2012 @ 11:11:

Dat is ook een leuke ja. Of gore briefjes met jouw naam als afzender in het postvak van de directeur stoppen.

Je na school met z'n tienen opwachten. Aan je fiets trekken, aan je jas trekken, je laten struikelen als je bang wilt opstappen, verschrikkelijk hard lachen als dat dan ook nog lukt.

Ik fietste kilometers om om ze te ontwijken. Tot ze doorhadden waar ik dan wel langsging en ze daar gingen staan. Of ze splitsten zich op in twee groepjes.

De hele dag zat ik in de klas te denken hoe ik na schooltijd het snelst weg kon komen.

Jezus wat een stress is dat voor een kind!
Vreselijk nieuws. Ben er stil van.

Ik hoop dat we de wereld verbeteren door bij onszelf te beginnen. Pesten en buitensluiten en kliekvorming zijn heel vervelend, ook op het Viva-forum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven