Trots op onze boeren

30-09-2019 21:33 2117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie ook?

Ik ben heel benieuwd hoe het morgen gaat en ik hoop dat het wat oplevert. :cheer2: :cheer2:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet trots, ik vind dat het anders moet. Als je bedenkt dat tweederde van het land eigendom is van boeren terwijl het maar 1% oplevert voor de economie moet er toch echt drastisch iets veranderen. Op de Verenigde Staten na worden er nergens zoveel agrarische producten geëxporteerd als uit ons kleine, volle land. Terwijl er ook nog enorme woningnood is.

Naast dat het zeer dieronvriendelijk is komt er naast CO2 ook methaan vrij bij veehouderijen wat ontzettend slecht is voor het milieu. Ik ben het er mee eens dat grote bedrijven en vliegverkeer e.d. ook aangepakt worden, maar qua landbouw / veehouderijen is er ook zeker een grote verandering nodig. Het past niet meer bij deze tijd en kan zo niet langer.
heleris wijzigde dit bericht op 01-10-2019 09:59
0.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
01-10-2019 09:22
Dat is waar, er is in vlees meer variatie. In mijn beleving bestaat biovlees en het bewustzijn in de samenleving daarover relatief kort. Een deel van de mensen is toen overgestapt op de argumentatie dierenwelzijn, kwaliteit, smaak. Ik heb het idee dat deze groep nog steeds groeit en dat die beweging er wel is.
Maar de massa kiest inderdaad nog voor het goedkoopste vlees. Zij willen volgens mij niet per se extreem goedkoop, maar gewoon de voordeligste optie waaruit ze kunnen kiezen. Dus dan is het niet 'de consument wil niet meer betalen' maar 'ze kiezen het goedkoopste wat er is aan aanbod'.
Dus de basisprijs moet dan omhoog voor de mensen die op die basis kiezen.
Mooi gezegd Menta! Liggen de prijzen dichter bij elkaar dan word er mss toch eerder voor een biologisch stukje vlees, vis, groente gekozen. Ook voor de boeren levert dit een eerlijkere prijs op. Als ik kijk naar de pluimveesector die verdienen maar erg weinig aan een mooi en veelzijdig product. Wat er ook niet vergeten moet worden is dat er de laatste jaren (+10 jaar) heel veel geïnvesteerd is door de sectoren in diervriendelijk produceren, millieumaatreglen. Sinds 1990 is de uitstoot van stokstofoxiden door de agrarische sector met 29% gedaald. (bron WUR) Dat is best veel en ik vind het erg jammer dat er vanuit Den Haag nu weer met de vinger naar de boeren gewezen word terwijl er aan de grote industrieën, de vliegtuigen mijns inzien zeer weinig gedaan word. Alleen maar meer, meer, meer. Ter illustratie als de gehele luchtvaartindustrie wereldwijd zorgt dat de uitstoot van stikstof met 29% daalt kijk wat dat brengt, dat helpt nog eens. Het blijft een lastig verhaal, het hele klimaat, met elkaar moet het lukken (wereldwijd) al zou heel NL klimaatneutraal zijn daarmee is het probleem zeker nog niet verholpen en gaat de aarde net zo goed naar de klote.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
01-10-2019 07:05
Maar jij hoeft geen groente te eten? Of aardappelen? Jij leeft op water?

NO FARMERS NO FOOD!!

Laten we wel wezen, de boeren hebben de burgers net zo hard nodig als andersom. Als er geen afzetmarkt is voor wat ze verbouwen houdt het ook zo op.
Ik snap je frustratie, maar dit is allemaal polariseren.
Waarom zouden mensen geen kritiek mogen hebben op sommige wijzen van veeteelt?
Het helpt echt niet hoor, proberen die mensen op deze manier het zwijgen op te leggen.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 01-10-2019 09:59
0.72% gewijzigd
nounou
Fossa schreef:
01-10-2019 09:13
Sorry hoor, maar het is toch een klassieker dat veel mensen wel van alles vinden over dierenwelzijn en milieu, maar niet bereid zijn om er extra voor te betalen?
Dat is zeker waar. Ik merk bij mezelf en een aantal mensen om mij heen echter de laatste paar jaar wel een duidelijke verandering. Wij eten echt veel minder vlees en van anderen hoor ik dat dus ook en merk ik dat ook. Ook steeds meer intresse in vegan producten en kleding. Meer biologisch enzovoort.

Ik snap de boeren wel en we moeten naar alles kijken. Geen f1, vliegen duurder maken, betere treinverbindingen enzovoort.
Alle reacties Link kopieren
Mooi stuk in het AD: https://www.ad.nl/binnenland/zo-belangr ... ~a3ac5bc1/

@hediris jou bericht klopt niet helemaal. Tweederde was in 2012! groene ruimte waarvan 54% voor de agrarische sector (bron CBS) ik kon geen nieuwe statistieken vinden maar denk dat de 54% inmiddels nog wel wat gedaald is.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
01-10-2019 07:04
oh ja, daar hebben we alle zeikerds weer over de dieren. Begrijpen jullie dan echt niet dat boeren niet alleen de veehouders zijn, maar ook degene zijn die groente, aardappelen verbouwen? Alle vega's willen dat ook graag eten toch? Dus het gaat iedereen aan!
Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Fossa schreef:
01-10-2019 09:13
Sorry hoor, maar het is toch een klassieker dat veel mensen wel van alles vinden over dierenwelzijn en milieu, maar niet bereid zijn om er extra voor te betalen?

Mwoah, ik vraag me af of dit wel dezelfde mensen zijn. Er zijn zat mensen die helemaal niet deelnemen aan deze discussie, die het weinig kan schelen onder welke druk boeren moeten werken en die alleen maar interesse hebben in lage prijzen.
Maar die hoor je dus niet.
nounou
Ja, die zijn er uiteraard ook.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Zazamaenade schreef:
01-10-2019 09:57
Laten we wel wezen, de boeren hebben de burgers net zo hard nodig als andersom. Als er geen afzetmarkt is voor wat ze verbouwen houdt het ook zo op.
Ik snap je frustratie, maar dit is allemaal polariseren.
Waarom zouden mensen geen kritiek mogen hebben op sommige wijzen van veeteelt?
Het helpt echt niet hoor, proberen die mensen op deze manier het zwijgen op te leggen.
Ik vraag mij echt af waarom elke discussie op actueel zo uit de hand moet lopen.
Ik vind het vooral jammer dat boeren zo enorm slecht zijn in marketing. Boeren hebben een heel positief imago. Maar ze gaan constant zelf in het verdomhoekje staan.

Natuurlijk zijn er extremistische superveganidioten die tegen boeren zijn. Maar die vinden Albert Heijn ook stom en die vinden Ibiza ook stom. En die zijn ook tegen auto's.

Waarom zou je als boer het stikstofprobleem niet omarmen? Omdat het geld kost? Omdat je er van uit gaat dat de consument dat niet wil betalen? Dat is onzin. Als het een landelijk beleid is dat je op een bepaalde manier moet boeren dan moet je daar landelijk afspraken over maken. Wat zou dan beter zijn; protesteren dat je niks wil of zeggen dat je het een fantastisch idee vindt om nog meer voor het milieu te doen en dat je graag het gesprek aan gaat hoe de overheid dat gaat organiseren en hoe ze aan de consument gaan uitleggen dat de melk duurder wordt en hoe ze gaan compenseren voor exportverliezen.

Door te protesteren maak je er het standpunt van dat je als boer tegen verbetering van het milieu bent. En daar kan kan je dan honderd goeie redenen aan hangen, maar het feit blijft dat je het verbeteren van het milieu tegen wil houden. En dat is, marketingtechnisch, ontzettend stom natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Heleris schreef:
01-10-2019 09:56
Ik ben niet trots, ik vind dat het anders moet. Als je bedenkt dat tweederde van het land eigendom is van boeren terwijl het maar 1% oplevert voor de economie moet er toch echt drastisch iets veranderen. Op de Verenigde Staten na worden er nergens zoveel agrarische producten geëxporteerd als uit ons kleine, volle land. Terwijl er ook nog enorme woningnood is.

Naast dat het zeer dieronvriendelijk is komt er naast CO2 ook methaan vrij bij veehouderijen wat ontzettend slecht is voor het milieu. Ik ben het er mee eens dat grote bedrijven en vliegverkeer e.d. ook aangepakt worden, maar qua landbouw / veehouderijen is er ook zeker een grote verandering nodig. Het past niet meer bij deze tijd en kan zo niet langer.
Dat het zo weinig oplevert voor de economie is natuurlijk het hele probleem nu. Schiphol halveren gaat echt niet gebeuren, terwijl het milieutechnisch echt heel veel gaat opleveren.

Wij hebben hier in de regio net zo’n gedoe en daar ben ik ook een beetje boos over. Hier iets dat niet doorgaat (dat ein-de-lijk!!) het probleem binnen de dorpen kan oplossen) vanwege die rechtszaak tegen al die PAS-projecten, maar in dezelfde regio gaat lekker de F1 komen en al die vliegtuigen mogen lekker over ons dorp blijven vliegen.

En dan snap ik als linkse geitenwollensokken gekkie echt heel erg goed waarom er tegen die pas-projecten gevochten is, maar het is zo scheef allemaal. Dat wat je aan kan pakken doe je, maar dat wat niet aan te pakken is, de grote bekken zeg maar, mogen ongebreideld door graaien en vervuilen.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 01-10-2019 10:53
22.41% gewijzigd
SHIFTY schreef:
01-10-2019 10:41


Door te protesteren maak je er het standpunt van dat je als boer tegen verbetering van het milieu bent. En daar kan kan je dan honderd goeie redenen aan hangen, maar het feit blijft dat je het verbeteren van het milieu tegen wil houden. En dat is, marketingtechnisch, ontzettend stom natuurlijk.
Maar als de boeren er mee stoppen worden de weilanden/akkerbouw volgebouwd met grote huizen voor gezinnen met 2 á 3 auto's voor de deur die allemaal woon/werk verkeer hebben.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
01-10-2019 10:47
Maar als de boeren er mee stoppen worden de weilanden/akkerbouw volgebouwd met grote huizen voor gezinnen met 2 á 3 auto's voor de deur die allemaal woon/werk verkeer hebben
Daarvoor hoeft een boer niet eerst te stoppen hoor, het land wordt al decennia lang van boeren afgekocht. Daarom is er ook steeds minder plaats om boer te zijn.
Hier gaan kantoorpanden plat worden gegooid komen nieuwe luxe appartementen voor terug maar ze moeten eerst een gang naar de rechtbank vanwege stikstofprocedure.
Verderop word flink wat kantoren gebouwd terwijl er heel wat leegstaat.
Maar he dat is prima.
jeskanana schreef:
01-10-2019 10:51
Daarvoor hoeft een boer niet eerst te stoppen hoor, het land wordt al decennia lang van boeren afgekocht. Daarom is er ook steeds minder plaats om boer te zijn.
Dat begrijp ik inderdaad ook wel, maar dat volbouwen en volstampen begrijp ik niets van.
Er komen dure villa's te staan de nieuwe bewoners klagen over de stank van de akkerbouw dat het stinkt..
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 01-10-2019 10:55
14.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
01-10-2019 10:51
Hier gaan kantoorpanden plat worden gegooid komen nieuwe luxe appartementen voor terug maar ze moeten eerst een gang naar de rechtbank vanwege stikstofprocedure.
Verderop word flink wat kantoren gebouwd terwijl er heel wat leegstaat.
Maar he dat is prima.
Dat soort schevigheid. Ik snap het gewoon niet meer zo.
Heleris schreef:
01-10-2019 09:56
Ik ben niet trots, ik vind dat het anders moet. Als je bedenkt dat tweederde van het land eigendom is van boeren terwijl het maar 1% oplevert voor de economie moet er toch echt drastisch iets veranderen. Op de Verenigde Staten na worden er nergens zoveel agrarische producten geëxporteerd als uit ons kleine, volle land. Terwijl er ook nog enorme woningnood is.

Naast dat het zeer dieronvriendelijk is komt er naast CO2 ook methaan vrij bij veehouderijen wat ontzettend slecht is voor het milieu. Ik ben het er mee eens dat grote bedrijven en vliegverkeer e.d. ook aangepakt worden, maar qua landbouw / veehouderijen is er ook zeker een grote verandering nodig. Het past niet meer bij deze tijd en kan zo niet langer.

Ik weet niet waar jij je cijfers op baseert, maar de agrarische sector is beduidend veel groter en zeker belangrijk voor de Nederlandse economie.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/23 ... agrosector

En woningnood komt niet doordat er te weinig land is om woningen te bouwen.

En naar verhouding tot het buitenland is de Nederlandse boer echt niet dieronvriendelijk, dus als je Nederlandse boeren reduceert verhoog je de dieronvriendelijkheid doordat er meer uit het buitenland gehaald wordt (wat door transport ook weer milieu-onvriendelijker is). Dus die oplossing ligt bij het consumeren niet bij het produceren. Je gaat ook niet autoproducenten aanpakken op de hoeveelheid auto's die ze maken om de files te verminderen.

Ik ben het met je eens dat er ruimte is om dingen te verbeteren, maar de koppelingen die je hier maakt kloppen niet.
2019 schreef:
01-10-2019 10:47
Maar als de boeren er mee stoppen worden de weilanden/akkerbouw volgebouwd met grote huizen voor gezinnen met 2 á 3 auto's voor de deur die allemaal woon/werk verkeer hebben.

Natuurlijk niet. Daar heeft het niets mee te maken. Boeren belemmeren nu ook helemaal niet de bouw van woning. Sterker nog, als een boer z'n land als woningbouwgrond kan verkopen zou ie dat direct doen.
Alle reacties Link kopieren
Het verschil met woningbouw is echter dat een boer wél een kringloop heeft wb stikstof. Terwijl de boer de enige is die zich verantwoorden moet. En dát is het kromme.
Alle reacties Link kopieren
Dat se in het weekend naar de randstad komen om vrijgezellen feesten te Vieren is al erg genoeg. Maar kunnen die lui vandaag niet gewoon gaan werken, ipv de A12 te blokkeren?

Of hebben ze die trekkers nodig om nog meer subsidie te scheppen?
2019 schreef:
01-10-2019 10:47
Maar als de boeren er mee stoppen worden de weilanden/akkerbouw volgebouwd met grote huizen voor gezinnen met 2 á 3 auto's voor de deur die allemaal woon/werk verkeer hebben.


Dat klopt ongeveer wel met wat ik zie in de omliggende gemeenten. Er worden alleen kasten van huizen gebouwd, met minimaal twee SUV's voor de deur en geen economische binding met het dorp, allemaal op voormalige landbouwgrond. En geen sociale woningbouw, dan dalen de villa's in waarde uiteraard. Het gebrek aan sociale woningbouw is ook een keuze.
Alle reacties Link kopieren
Heleris schreef:
01-10-2019 09:56
Ik ben niet trots, ik vind dat het anders moet. Als je bedenkt dat tweederde van het land eigendom is van boeren terwijl het maar 1% oplevert voor de economie moet er toch echt drastisch iets veranderen. Op de Verenigde Staten na worden er nergens zoveel agrarische producten geëxporteerd als uit ons kleine, volle land. Terwijl er ook nog enorme woningnood is.

Naast dat het zeer dieronvriendelijk is komt er naast CO2 ook methaan vrij bij veehouderijen wat ontzettend slecht is voor het milieu. Ik ben het er mee eens dat grote bedrijven en vliegverkeer e.d. ook aangepakt worden, maar qua landbouw / veehouderijen is er ook zeker een grote verandering nodig. Het past niet meer bij deze tijd en kan zo niet langer.

Naast dat het meer dan 1% is vind ik niet dat dat het enige argument zou moeten zijn, wat het oplevert voor de economie.
Natuurgebieden met beperkte toegang leveren ook weinig op voor de economie, schone lucht ook niet.
Er zijn meer waarden dan geld.
Een totaal volgebouwd land dat stikt in het verkeer is onleefbaar.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg het je.. kweekvlees dan zijn we van al dat gezeur af.

Of mensen moeten meer gaan betalen voor vlees wat ik best wil doen.
Ja ik eet graag vlees zeker niet elke dag en ben ook best bereid om meer te betalen als beesten daardoor beter behandeld worden.
Alle reacties Link kopieren
labradokus schreef:
01-10-2019 11:02
Dat se in het weekend naar de randstad komen om vrijgezellen feesten te Vieren is al erg genoeg. Maar kunnen die lui vandaag niet gewoon gaan werken, ipv de A12 te blokkeren?

Of hebben ze die trekkers nodig om nog meer subsidie te scheppen?
Ik vind het wel wat hebben, beter protest dan die brave juffenstakingen. Niet dat ik dsn zelf zo’n actie op poten ga zetten trouwens, daar ben ik zelf ook te lafhartig voor. Het is een beetje een ouderwetse don’t mess with de boeren hooivorken opstand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven