#VERDACHT

02-01-2019 13:35 1166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg een waarschuwing omdat ik in het andere topic over de politie een link heb gedeeld, want dat was niet de bedoeling in dat topic.

Vandaar een nieuwe.

In veel discussies over buitenproportioneel geweld door de politie buitelen de keurige Vivadametjes en enkele heer over elkaar heen om uit te leggen dat iedereen die weleens met agressies door politie of geweld door politie te maken heeft gehad dat vast zelf uitgelokt zal hebben.

Afgelopen december was er een docu van KRONCRV op NPO 2 met de titel #Verdacht.

Ik heb hem zojuist gekeken en ondanks dat ook voor mij de verhalen die daarin verteld worden gewoon dagelijkse realiteit zijn werd ik er toch door aangegrepen.

Ik ben benieuwd wat andere, met name de fanatieke etnisch profileren of politieverdedigers, van deze docu vinden.

Ik hoor het graag!

Hij duurt een kleine 50 minuten maar voor wie dat nu te lang vindt duren raad ik minuut 27 tot 39 aan.

https://joop.bnnvara.nl/videos/verdacht ... e-praktijk

EDIT: Ik wil het in dit topic specifiek over de inhoud van de documentaire hebben. Als je het over andere zaken wil hebben dan raad ik je de twee andere politietopics die op dit moment ook actief zijn aan. Dit topic is alleen voor meningen over de documentaire.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 02-01-2019 13:47
15.75% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 15:36
Je hoort het verhaal hier maar van één kant; de kant van het zogenaamde slachtoffer. Die gozer met dat huilverhaal met die touwtjes bijvoorbeeld...…..Misschien washij wel helemaal niet zo netjes en voorkomend en meewerkend als hij doet voorkomen. En triggerde hij met misplaatste arrogantie of iets dergelijks deze politiemensen. En met het intervieuwen van Jurgen Rayman, die vol trots zit te shinen over zijn Porche Cayenne, verlies je wat mij betreft helemaal je geloofwaardigheid als programmamaker.

Vind jij het ok dat een politieman zich door bijvoorbeeld arrogantie zo erg laat triggeren dat hij kledingstukken van iemands lijf gaat scheuren?

Juist als filosoof zou je toch een stapje verder moeten kunnen denken?
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 15:36
Je hoort het verhaal hier maar van één kant; de kant van het zogenaamde slachtoffer. Die gozer met dat huilverhaal met die touwtjes bijvoorbeeld...…..Misschien washij wel helemaal niet zo netjes en voorkomend en meewerkend als hij doet voorkomen. En triggerde hij met misplaatste arrogantie of iets dergelijks deze politiemensen.
Al was hij misplaatst arrogant, dat neemt toch niet weg dat het bizar is dat je binnen je eigen bedrijf door een collega van een ander filiaal mishandeld wordt?

Of vind jij het doodnormaal dat als er een collega van jou van een andere afdeling binnen komt die wat te arrogant is naar jouw smaak dat je die dan even gezamenlijk in elkaar rost?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
02-01-2019 16:08
Al was hij misplaatst arrogant, dat neemt toch niet weg dat het bizar is dat je binnen je eigen bedrijf door een collega van een ander filiaal mishandeld wordt?

Normafwijkend gedrag, denigrerende opmerkingen, zuigen....hoe heeft het zo ver kunnen komen ? Ik weet het niet, ik was er niet bij. En dat maakt het zo moeilijk om met een beschuldigende vinger gaan zitten wijzen. Voor beide partijen. Eigenlijk moet er een continue opnamemogelijkheid zijn door middel van een video controle systeem. Een soort VAR , maar dan op iedere politieman in functie. Scheelt veel. Dan heb je een heel verhaal en niet van horen en zeggen. Iedere politieman en vrouw een bodycam.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
02-01-2019 16:07
Juist als filosoof zou je toch een stapje verder moeten kunnen denken?

Een kroegfilosoof...……..Drank maakt misschien kortzichtiger dan je denkt...…...

BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
02-01-2019 15:53
Etnisch profileren mag en kan niet.
Het probleem echter is dat ik er eigenlijk wel begrip voor heb.
Bv. na het kijken van een aflevering " Opsporing verzocht".
Ik weet dat het veel beter, fijner en politiek correcter is om te zeggen dat etnisch profileren schandalig is en volkomen onterecht, maar ik denk dat de politie, na etnisch profileren er zo'n 80 procent niet naast zit.

60 procent.
https://nos.nl/artikel/2135648-politiec ... recht.html
Het laat zich raden waar jouw inschatting op gebaseerd is.
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 16:22
Een kroegfilosoof...……..Drank maakt misschien kortzichtiger dan je denkt...…...

Ik merk het. Stel je voor dat dit geen etnische profilering is. Dan zit ons politiekorps dus vol met testosteronballen dat continue overdreven machtsvertoon nodig heeft omdat iemand een arrogante houding heeft, verkeerd kijkt, of toevallig een kut dag heeft en daardoor verkeerd antwoord. Niet iedereen met een kuthouding is een crimineel. Dan zijn we NOG verder van huis.
Ik heb de docu gezien. Heb driekwart van de tijd met mijn mond open en hand ervoor gekeken.
Hele goede docu en precies de realiteit voor vooral veel jongemannen.
Inclusief de belachelijke reacties in dit topic.
Ik hoorde laatst een verhaal over een jongen die was opgepakt (van zijn bed gelicht, heel ingrijpend) omdat hij, hou je vast, nooit op straat te zien was.
Dus tja, dan ben je ipv introvert en een fanatiek gamer uiteraard een kopstuk in de criminele wereld.
Hoe je dit over jezelf kunt afroepen is mij een raadsel, maargoed, vast wel iemand hier die het allemaal niet gelooft of een fantastische verklaring heeft.
Ik vind het belachelijk dat we zo met een generatie jongemannen omgaan.
alshain schreef:
02-01-2019 16:40
60 procent.
https://nos.nl/artikel/2135648-politiec ... recht.html
Het laat zich raden waar jouw inschatting op gebaseerd is.

Kip ei.
Als je heel veel witte jongemannen zou oppakken zou je ook veel meer criminele feiten bij deze jongens ontdekken.
Het is zelfs zo dat er witte jongens worden ingehuurd om bepaalde klusjes te doen, die worden nl niet aangehouden.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
02-01-2019 17:00
Ik hoorde laatst een verhaal over een jongen die was opgepakt (van zijn bed gelicht, heel ingrijpend) omdat hij, hou je vast, nooit op straat te zien was.

Misschien hoorde je het verhaal wel uit de mond van een notoire leugenaar die nu gillend van het lachen inlogt op het viva-forum...……….

BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
02-01-2019 17:03
Het is zelfs zo dat er witte jongens worden ingehuurd om bepaalde klusjes te doen, die worden nl niet aangehouden.

Wij Criminelen maken meestal gebruik van bejaarden. Lijkbleke bejaarden. De distributie van drugs valt minder op in een Appie Heyn tas aan de hand van een oma of opa. En ze zullen je nooit verraden. De oorlogsjaren zitten er nog goed ingebakken.

kroegfilosoof wijzigde dit bericht op 02-01-2019 17:14
0.22% gewijzigd
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
02-01-2019 17:03
Het is zelfs zo dat er witte jongens worden ingehuurd om bepaalde klusjes te doen, die worden nl niet aangehouden.

Wij dubbel

BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 17:04
Misschien hoorde je het verhaal wel uit de mond van een notoire leugenaar die nu gillend van het lachen inlogt op het viva-forum...……….

Nee hoor, wijkagent heeft het bevestigd. Ik ken meer van dit soort verhalen trouwens. De jongen in kwestie heeft niet echt gelachen, heeft daarna nog een fikse periode paniekaanvallen gehad.
Het zijn net mensen met gevoelens enzo.
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 17:12
Wij Crimenelen maken meestal gebruik van bejaarden. Lijkbleke bejaarden. De distributie van drugs valt minder op in een Appie Heyn tas aan de hand van een oma of opa. En ze zullen je nooit verraden. De oorlogsjaren zitten er nog goed ingebakken.

Oh ok.
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 17:12
Wij Crimenelen maken meestal gebruik van bejaarden. Lijkbleke bejaarden. De distributie van drugs valt minder op in een Appie Heyn tas aan de hand van een oma of opa. En ze zullen je nooit verraden. De oorlogsjaren zitten er nog goed ingebakken.

Oh ok.
Ok, mijn eerste waarschuwing in 18 jaar forummen is binnen.
Het ging om mijn 'Waarom vallen ze geen random huizen in Wassenaar binnen' reactie.

Waarom de waarschuwing? Omdat ik er op wijs dat sommige mensen hier heel makkelijk akkoord gaan met etnisch profileren als het om bepaalde etniciteiten gaat? Dat is immers letterlijk wat sommigen hier schrijven, dus ik snap niet waarom ík dan die waarschuwing krijg als ik ze een spiegel voorhoud.

Is het dan echt waarschuwing of ban-waardig om deze mensen de spiegel voor te houden met de vraag of je ook mag etnisch profileren als het om witteboordencriminaliteit gaat?

Ik snap het oprecht niet.
Het zal wel. Als dit de manier is dan houdt het gewoon op.
kadanz schreef:
02-01-2019 17:16
Ok, mijn eerste waarschuwing in 18 jaar forummen is binnen.
Het ging om mijn 'Waarom vallen ze geen random huizen in Wassenaar binnen' reactie.

Waarom de waarschuwing? Omdat ik er op wijs dat sommige mensen hier heel makkelijk akkoord gaan met etnisch profileren als het om bepaalde etniciteiten gaat? Dat is immers letterlijk wat sommigen hier schrijven, dus ik snap niet waarom ík dan die waarschuwing krijg als ik ze een spiegel voorhoud.

Is het dan echt waarschuwing of ban-waardig om deze mensen de spiegel voor te houden met de vraag of je ook mag etnisch profileren als het om witteboordencriminaliteit gaat?

Ik snap het oprecht niet.
Het zal wel. Als dit de manier is dan houdt het gewoon op.
Kreeg je daar een waarschuwing voor? :facepalm:
Kadanz, belachelijk.
Ik hoop op een misverstand hoor, want ik provoceer echt niet als ik er op wijs dat je álle etniciteiten in dit land kunt profileren. Elke groep heeft wel een 'dingetje'. Die weg willen we niet inslaan als samenleving, dus waarom vinden we etnisch profileren dan wel ok als het om allochtonen gaat?
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 16:19
Normafwijkend gedrag, denigrerende opmerkingen, zuigen....hoe heeft het zo ver kunnen komen ? Ik weet het niet, ik was er niet bij. En dat maakt het zo moeilijk om met een beschuldigende vinger gaan zitten wijzen. Voor beide partijen. Eigenlijk moet er een continue opnamemogelijkheid zijn door middel van een video controle systeem. Een soort VAR , maar dan op iedere politieman in functie. Scheelt veel. Dan heb je een heel verhaal en niet van horen en zeggen. Iedere politieman en vrouw een bodycam.
Jij hebt gemist dat er ook beelden van zijn en dat de officier van justitie die beelden ook bekeken heeft? En dat naar aanleiding van de beelden het OM geoordeeld heeft dat de inspecteur die hem aangehouden heeft en zijn broek van zijn lijf gescheurd heeft zich niet alleen schuldig heeft gemaakt aan mishandeling, maar ook aan vernieling en ‘’wederrechtelijke vrijheidsberoving’’. Het OM stelt dat inspecteur H. strafrechtelijk verwijtbaar gehandeld heeft. De zaak wordt geseponeerd op de voorwaarde dat de politie intern maatregelen treft.

Dus nogmaals de vraag: waarom vind je het een jankverhaal, waarom vind je dat Anis zichzelf voor lul heeft gezet en waarom maak je allemaal excuses voor dit bureau en de betrokken agenten?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
02-01-2019 17:16
Ok, mijn eerste waarschuwing in 18 jaar forummen is binnen.
Het ging om mijn 'Waarom vallen ze geen random huizen in Wassenaar binnen' reactie.

Waarom de waarschuwing? Omdat ik er op wijs dat sommige mensen hier heel makkelijk akkoord gaan met etnisch profileren als het om bepaalde etniciteiten gaat? Dat is immers letterlijk wat sommigen hier schrijven, dus ik snap niet waarom ík dan die waarschuwing krijg als ik ze een spiegel voorhoud.

Is het dan echt waarschuwing of ban-waardig om deze mensen de spiegel voor te houden met de vraag of je ook mag etnisch profileren als het om witteboordencriminaliteit gaat?

Ik snap het oprecht niet.
Het zal wel. Als dit de manier is dan houdt het gewoon op.

WAAAT???

Het moet niet gekker worden. Dat er ook serieus iemand dat staft.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
02-01-2019 17:23
Ik hoop op een misverstand hoor, want ik provoceer echt niet als ik er op wijs dat je álle etniciteiten in dit land kunt profileren. Elke groep heeft wel een 'dingetje'. Die weg willen we niet inslaan als samenleving, dus waarom vinden we etnisch profileren dan wel ok als het om allochtonen gaat?
Ja, dat is ook gewoon een heel goed punt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
02-01-2019 17:27
Dus nogmaals de vraag: waarom vind je het een jankverhaal, waarom vind je dat Anis zichzelf voor lul heeft gezet en waarom maak je allemaal excuses voor dit bureau en de betrokken agenten?

Wanneer je de politie gaat wijzen op fatsoensnormen etc. dan ben je in feite al een beetje rottigheid aan het zoeken en dat was dan ook blijkbaar de trigger. En hij had geen legitimatie bij zich. Verder zei hij volgens mij alleen maar dat de o v j de beelden had gezien. Ik kan verder ook nergens vinden dat er een gerechtelijke uitspraak is geweest die deze Anus in het gelijk stelt. Het is nog in onderzoek. Tel daarbij op dat de politie allerlei gekken over de vloer krijgt en daardoor anders kan reageren dan je zou verwachten.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 18:15
Wanneer je de politie gaat wijzen op fatsoensnormen etc. dan ben je in feite al een beetje rottigheid aan het zoeken en dat was dan ook blijkbaar de trigger. En hij had geen legitimatie bij zich. Verder zei hij volgens mij alleen maar dat de o v j de beelden had gezien. Ik kan verder ook nergens vinden dat er een gerechtelijke uitspraak is geweest die deze Anus in het gelijk stelt. Het is nog in onderzoek. Tel daarbij op dat de politie allerlei gekken over de vloer krijgt en daardoor anders kan reageren dan je zou verwachten.
Die man is hoofdagent in Amsterdam. En hij wees niet op fatsoensnormen, hij wees erop dat de receptioniste zich niet aan de protocollen van haar en zijn eigen werkgever hield en vroeg waarom. Waarom vind je dat "rottigheid zoeken"? Wordt dat in jouw eigen werk zo gezien, dat je rottigheid aan het zoeken bent als je een collega kritisch bevraagd?

En hoezo schaar je een hoofdagent van politie in dezelfde categorie als "allerlei gekken over de vloer krijgen"? Is dat op jouw werk ook normaal, dat je mensen van andere vestigingen zo vijandig benadert en ze gelijkstelt aan random zwervers?

De zaak is in december 2016 geseponeerd op voorwaarde dat de politie intern maatregelen zou treffen. Het OM had geoordeeld dat die H. strafrechtelijk verwijtbaar had gehandeld. Hij is ook berispt in mei 2017 maar is in beroep gegaan en in mei 2018 is zijn berisping geschrapt. Echter, in juli 2018 is besloten alsnog om via een artikel 12 procedure die H zelf had aangespannen hem toch te vervolgen. De uitspraak van die procedure is echter niet gepubliceerd en Anis heeft hem zelf ook niet in mogen zien. Het is dus niet bekend wat het Hof geoordeeld heeft.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
02-01-2019 15:59
Docu al gezien? Toch behoorlijk wat mensen waarbij de politie er hasske naast zat. Sterker: ik ken alleen maar mensen, incluis mezelf en mijn broer, waarbij de politie er ongelooflijk naast zat.

Waarom denk jij kennelijk dat de meerderheid van de mensen met een niet-westerse achtergrond zich bezighouden met criminele activiteiten? Ik weet vrij zeker namelijk dat het een grote minderheid is. En dat wil dus zeggen dat de kans dat de politie het verkeerd heeft ontzettend groot is.
Ik denk niet dat de meerderheid van mensen met een niet westerse achtergrond een crimineel is. Ik denk dat dat een minderheid is.
Maar ik denk ook dat er meer mensen met een niet westerse achtergrond de fout in gaan dan mensen met een westerse achtergrond.
Dat zal zeker te maken hebben met discriminatie, minder kansen op de arbeidsmarkt enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven