#VERDACHT

02-01-2019 13:35 1166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg een waarschuwing omdat ik in het andere topic over de politie een link heb gedeeld, want dat was niet de bedoeling in dat topic.

Vandaar een nieuwe.

In veel discussies over buitenproportioneel geweld door de politie buitelen de keurige Vivadametjes en enkele heer over elkaar heen om uit te leggen dat iedereen die weleens met agressies door politie of geweld door politie te maken heeft gehad dat vast zelf uitgelokt zal hebben.

Afgelopen december was er een docu van KRONCRV op NPO 2 met de titel #Verdacht.

Ik heb hem zojuist gekeken en ondanks dat ook voor mij de verhalen die daarin verteld worden gewoon dagelijkse realiteit zijn werd ik er toch door aangegrepen.

Ik ben benieuwd wat andere, met name de fanatieke etnisch profileren of politieverdedigers, van deze docu vinden.

Ik hoor het graag!

Hij duurt een kleine 50 minuten maar voor wie dat nu te lang vindt duren raad ik minuut 27 tot 39 aan.

https://joop.bnnvara.nl/videos/verdacht ... e-praktijk

EDIT: Ik wil het in dit topic specifiek over de inhoud van de documentaire hebben. Als je het over andere zaken wil hebben dan raad ik je de twee andere politietopics die op dit moment ook actief zijn aan. Dit topic is alleen voor meningen over de documentaire.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 02-01-2019 13:47
15.75% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Iemand zegt heel mooi “dit gaat nergens over”. En daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik begrijp etnisch profileren. Maar man up, kom er voor uit. En behandel gewoon iedereen die je aan de kant zet met een beetje respect en logica als vervolgstap.
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 14:15
Het feit dat je hier publiekelijk mee naar buiten komt. Hoe je het ook went of keert, de politie wordt hier toch weer een kwaad daglicht gezet. Helemaal als politieman moet je dit intern proberen op te lossen of in ieder geval je verhaal daar te doen. Door dit soort verhalen creeer je een sfeer waarbij je totale gekken nog meer aanmoedigt om geweld te gebruiken tegen hulpverleners.
gewoon in de doofpot stoppen dus. :facepalm:
YellowLemon schreef:
02-01-2019 14:22
Ik zet hem nu op. Ik verwacht eerlijk gezegd niet veel goeds.. Je hebt etnisch profileren en dan nog verschil in handelen..

Ik ben een blond meisje, en een keer midden in het uitgaanscentrum aangehouden, 2 uur s nachts. Had mijn autolampen niet aan. Ik heb mijn legitimatie/rijbewijs niet hoeven laten zien. Ik heb niet hoeven blazen.. Ik was daar zo verbaasd over.

En zo ben ik ook een keer aan de kant gezet met een auto die echt niet deugde (was ook niet van mij). Hebben ze ook mijn rijbewijs niet eens gecheckt. Als ik de banden maar even op ging pompen..

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van gekleurde Nederlanders..
Ik moest daarentegen gelijk mijn rijbewijs tonen nadat ik de politie voor liet gaan... (stopte even voor het pand van mijn oude baas en wilde net wegrijden toen de politie een zijstraat uit kwam). Het zal wel aan mijn 'aarzeling' gelegen hebben.

Nu effe geen tijd, ik bekijk straks de video.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
02-01-2019 14:36
Iemand zegt heel mooi “dit gaat nergens over”. En daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik begrijp etnisch profileren. Maar man up, kom er voor uit. En behandel gewoon iedereen die je aan de kant zet met een beetje respect en logica als vervolgstap.
Ik hoop eerlijk gezegd dat je na het zien van deze documentaire het niet meer begrijpt.
Am Yisrael Chai!
YellowLemon schreef:
02-01-2019 14:36
Iemand zegt heel mooi “dit gaat nergens over”. En daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik begrijp etnisch profileren. Maar man up, kom er voor uit. En behandel gewoon iedereen die je aan de kant zet met een beetje respect en logica als vervolgstap.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-01-2019 17:01
Reden: Provoceren
23.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
02-01-2019 14:41
Ben je ook voor etnisch profileren als het om witteboordencriminaliteit gaat?
Goed punt.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 02-01-2019 14:44
50.15% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer meegemaakt in de bus, ik had al ingecheckt, maar dat had de buschaufeur niet goed gezien, hij zij: ik ken jou soort wel, je hebt niet ingecheckt, ik hield voet bij stuk dat ik wél had ingecheckt. Ik moest uit de bus stappen.

Net zoals ik in de supermarkt wel eens mee heb gemaakt de caissière deed heel lief tegen mijn voorganger in de rij, maar ze snauwde mij af en nog wel veel meer voorbeelden.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 02-01-2019 14:45
0.60% gewijzigd
kadanz schreef:
02-01-2019 14:38
Ik moest daarentegen gelijk mijn rijbewijs tonen nadat ik de politie voor liet gaan... (stopte even voor het pand van mijn oude baas en wilde net wegrijden toen de politie een zijstraat uit kwam). Het zal wel aan mijn 'aarzeling' gelegen hebben.

Nu effe geen tijd, ik bekijk straks de video.
Ik herken wel echt wat ze zeggen.

In het begin zijn er twee jongens die worden achtervolgd wanneer ze door een woonwijk gaan want ze zouden mogelijk gaan inbreken. Ze waren al aangehouden en hadden geen strafblad. Ik heb zelf van dat wervers werk deur aan deur gedaan. Mensen vroegen nooit naar mijn werk ID en ik ben nooit staande gehouden in de wijk wat ik aan het doen was.. Dat kan ik van sommige voormalig collega’s echt niet zeggen.

Zelfde als met festivals. Ze vragen letterlijk aan mij of ik geen drugs onder mijn petje heb. Ik zeg nee en mag doorlopen. Dat ik ondertussen al lang een zakje wiet in mijn festival tent heb liggen hebben ze niet door.
fashionvictim schreef:
02-01-2019 14:40
Ik hoop eerlijk gezegd dat je na het zien van deze documentaire het niet meer begrijpt.
Daarna begrijp ik het nog steeds. Dat zijn data analyses waar je niet omheen kunt. Maar de manier waarop is gewoon niet ok.
fashionvictim schreef:
02-01-2019 14:32
Sorry, maar dan weet je niet wat het begrip "white privilege" betekent. Het betekent niets meer en niets minder dan dat het logisch is dat je geen vervelende ervaringen hebt met de politie omdat je immers niet tot de groep hoort die die ervaringen ondergaat. Dat is verder geen kwestie van aftroeven, ofzo. Ik vind het heel gek dat jij dat wel zo opvat, alsof ik je persoonlijk iets aangedaan heb of beledigd heb als ik constateer dat het logisch is dat witte vrouwen denken dat de politie heel aardig is. Duh, natuurlijk denken witte Vivavrouwen dat, tegen jullie zijn politiemensen ook altijd aardig. Dat betekent echter niet dat ze dat tegen mensen die geen witte Vivavrouw zijn ook zijn.
:rofl:
En dan tel ik mijn persoonlijke 'driving whilst being black' ervaring in de VS niet eens mee, dat is daar gewoon een standaard misdrijf. :)
fashionvictim schreef:
02-01-2019 14:33
Jij hebt echt die docu niet gezien.
Omdat hij/zij het niet eens is met jouw standpunten heeft hij/zij de docu niet gezien?
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
02-01-2019 14:49
Omdat hij/zij het niet eens is met jouw standpunten heeft hij/zij de docu niet gezien?

Gewoon een dominant typje die geen tegenspraak duldt. Dit is gewoon mijn mening. Maar ik heb een dikke huid. Ik ben blijkbaar ook de enige die al dat aardbevingenleed in Groningen een beetje overdreven vind. Had ik hier ook een thread over geschreven, maar ik werd bijna virtueel gelynched……...
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Je zou denken dat politiemannen worden getraind op deëscaleren. Aapje roepen en dat soort dingen horen daar verdorie toch niet bij. Dat dat agent mag zijn. :facepalm:
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 14:57
Gewoon een dominant typje die geen tegenspraak duldt. Dit is gewoon mijn mening. Maar ik heb een dikke huid. Ik ben blijkbaar ook de enige die al dat aardbevingenleed in Groningen een beetje overdreven vind. Had ik hier ook een thread over geschreven, maar ik werd bijna virtueel gelynched……...
Wat vind jij dan van die situatie in de cel, omdat iemand een paar touwtjes in zijn zak heeft?
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
02-01-2019 14:49
Omdat hij/zij het niet eens is met jouw standpunten heeft hij/zij de docu niet gezien?
Nee, omdat hij niet op de inhoud van de verhalen ingaat en omdat hij een mening verkondigt die helemaal niet slaat op wat er in de docu te zien is. Hij zegt "zet je ego aan de kant en zoek de confrontatie niet op" maar dat is in die docu helemaal niet voorgekomen. Dus laat ik het anders zeggen: ik begrijp niet hoe hij tot die mening is gekomen nav deze documentaire. Het is alsof ik zou zeggen "ja, ga gewoon je afval scheiden" nav een docu over de bio-industrie. Interessante mening, maar heeft niks met de docu te maken.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
02-01-2019 15:05
Nee, omdat hij niet op de inhoud van de verhalen ingaat en omdat hij een mening verkondigt die helemaal niet slaat op wat er in de docu te zien is. Hij zegt "zet je ego aan de kant en zoek de confrontatie niet op" maar dat is in die docu helemaal niet voorgekomen. Dus laat ik het anders zeggen: ik begrijp niet hoe hij tot die mening is gekomen nav deze documentaire. Het is alsof ik zou zeggen "ja, ga gewoon je afval scheiden" nav een docu over de bio-industrie. Interessante mening, maar heeft niks met de docu te maken.
Laten we gewoon even afwachten of hij daar een helder antwoord op heeft. ;-))
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 14:57
Gewoon een dominant typje die geen tegenspraak duldt. Dit is gewoon mijn mening. Maar ik heb een dikke huid. Ik ben blijkbaar ook de enige die al dat aardbevingenleed in Groningen een beetje overdreven vind. Had ik hier ook een thread over geschreven, maar ik werd bijna virtueel gelynched……...
Nogmaals: waarom vind je dat iemand die mishandeld wordt en daarover vertelt zichzelf voor lul zet?
En wat bedoel je met " ga gewoon de confrontatie niet aan"? Van wie vond jij dan dat hij/zij de confrontatie was aangegaan?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
02-01-2019 15:00
Wat vind jij dan van die situatie in de cel, omdat iemand een paar touwtjes in zijn zak heeft?
Ik begreep dat het niet om touwtjes in zijn zak ging, maar om een broek waar een koordje in zit, zoals bij een jogjeans. Vandaar dat je dan een andere broek kunt krijgen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
02-01-2019 15:07
Nogmaals: waarom vind je dat iemand die mishandeld wordt en daarover vertelt zichzelf voor lul zet?
En wat bedoel je met " ga gewoon de confrontatie niet aan"? Van wie vond jij dan dat hij/zij de confrontatie was aangegaan?

Je hoort het verhaal hier maar van één kant; de kant van het zogenaamde slachtoffer. Die gozer met dat huilverhaal met die touwtjes bijvoorbeeld...…..Misschien washij wel helemaal niet zo netjes en voorkomend en meewerkend als hij doet voorkomen. En triggerde hij met misplaatste arrogantie of iets dergelijks deze politiemensen. En met het intervieuwen van Jurgen Rayman, die vol trots zit te shinen over zijn Porche Cayenne, verlies je wat mij betreft helemaal je geloofwaardigheid als programmamaker.

BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
Ik moet de documentaire nog een keer helemaal bekijken. Ik heb alleen de laatste 20 minuten bekeken en het is zware kost, zware en dagelijkse kost in onze - ahum - joods-christelijke samenleving... Moet je daar wel bij wíllen horen?
Alle reacties Link kopieren
En wanneer je bijvoorbeeld televisieprogramma's bekijkt zoals Wegmisbruikers en dergelijke, daarin zie je precies hoe de politie vaak behandeld wordt door vooral allochtonen die lopen te janken dat ze gediscrimineerd worden en heel snel de racismekaart trekken.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
Etnisch profileren mag en kan niet.
Het probleem echter is dat ik er eigenlijk wel begrip voor heb.
Bv. na het kijken van een aflevering " Opsporing verzocht".
Ik weet dat het veel beter, fijner en politiek correcter is om te zeggen dat etnisch profileren schandalig is en volkomen onterecht, maar ik denk dat de politie, na etnisch profileren er zo'n 80 procent niet naast zit.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
02-01-2019 15:53
Etnisch profileren mag en kan niet.
Het probleem echter is dat ik er eigenlijk wel begrip voor heb.
Bv. na het kijken van een aflevering " Opsporing verzocht".
Ik weet dat het veel beter, fijner en politiek correcter is om te zeggen dat etnisch profileren schandalig is en volkomen onterecht, maar ik denk dat de politie, na etnisch profileren er zo'n 80 procent niet naast zit.
Docu al gezien? Toch behoorlijk wat mensen waarbij de politie er hasske naast zat. Sterker: ik ken alleen maar mensen, incluis mezelf en mijn broer, waarbij de politie er ongelooflijk naast zat.

Waarom denk jij kennelijk dat de meerderheid van de mensen met een niet-westerse achtergrond zich bezighouden met criminele activiteiten? Ik weet vrij zeker namelijk dat het een grote minderheid is. En dat wil dus zeggen dat de kans dat de politie het verkeerd heeft ontzettend groot is.
Am Yisrael Chai!
koko67 schreef:
02-01-2019 15:53
Etnisch profileren mag en kan niet.
Het probleem echter is dat ik er eigenlijk wel begrip voor heb.
Bv. na het kijken van een aflevering " Opsporing verzocht".
Ik weet dat het veel beter, fijner en politiek correcter is om te zeggen dat etnisch profileren schandalig is en volkomen onterecht, maar ik denk dat de politie, na etnisch profileren er zo'n 80 procent niet naast zit.
Heb je je weleens afgevraagd hebt wat er gebeurt met de groep die niet past in dat profilering? Hoeveel daar dus wegkomt omdat de politie hen wel het voordeel van de twijfel geeft? Iemand gaf daar een goed voorbeeld van in dit topic. Zij die blond is smokkelt wiet een festival binnen maar door het etnisch profileren komt ze ermee weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven