Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 787 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij roept ze enorme weerstand op. Ook in dat interview met de NRC journalist naar aanleiding van staatsrechtelijke observaties en kanttekeningen… Ik werd compleet bevestigd in mijn twijfel NIET meer voor de VVD te stemmen. Dat VVDers zich vaker en openlijker beklagen over haar kan geen verrassing zijn. Benieuwd of ze opstapt na de verkiezingen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Gestemd GL/PvdA nr. 4 Kati Piri
Charlotta schreef:
29-10-2025 11:06
Precies dit! Ik zal nooit op VVD stemmen maar ze hebben wel gewoon capabele mensen en PvdA/GL ook. Ga in godsnaam formeren met partijen waar mensen zitten die echt wat kunnen ipv met een blik bij elkaar getrokken populisten.

Ik heb overigens op Barbara Kathman gestemd. Zij is expert digitale zaken en dat vind ik een belangrijk onderwerp. Plaats 32 op de lijst GL/PvdA dus zonder voorkeursstemmen komt ze niet terug in de kamer. En ja, ik heb gezocht naar een vrouw die ik capabel vind. Niet zomaar een vrouw. Een goede vrouw.
Ik ook :) .
Ars longa, vita brevis
SurferRosa schreef:
29-10-2025 12:34
Het CDA is toch altijd al voorstander van bijzonder onderwijs zoals beschreven in artikel 23? Dat is niet iets nieuws en ook niet ontkracht/teruggetrokken door Bontebal.
Nou, ik ben blij dat jij het ook zegt, want ik had echt het idee dat ik gek ben.
Dit is nu eenmaal hoe het is voor het CDA, omdat zij bijzonder onderwijs zo belangrijk vinden dat ze er discriminatie op de koop toe voor nemen.
Si abra la puerta hay lobos.
Frizz schreef:
29-10-2025 12:31
Nou ja ik kan haar echt niet meer luchten of zien. Ze roept meer weerstand bij mij op dat Wilders en Vos bij elkaar.
Maar zij vertegenwoordigt wél de VVD en dus vind ik niet dat je haar kan loskoppelen van de VVD. Want de VVD is inmiddels gewoon een populistische partij.
Ik vind de VVD sinds Dijkstal weg is een populistische partij. En daar is een markt voor, dus daar hoeven we ook niet verbaasd over te zijn.
Rabarbara schreef:
29-10-2025 13:31
Nou, ik ben blij dat jij het ook zegt, want ik had echt het idee dat ik gek ben.
Dit is nu eenmaal hoe het is voor het CDA, omdat zij bijzonder onderwijs zo belangrijk vinden dat ze er discriminatie op de koop toe voor nemen.
Hij is terug gekomen op zijn uitspraak, dat betekent wat mij betreft toch wel dat ze zich eigenlijk niet op deze manier willen profileren. Maar door dat toch te doen, verliest Bontenbal bij mij geloofwaardigheid.
Ik heb helemaal geen probleem met hun Christelijke gedachtengoed, dat ze uiteraard en overduidelijk hebben. Dat is iets wat ik prima op de koop toe kan nemen. Maar zodra dat schuurt met (voor mij) belangrijkere overtuigingen wordt het toch een ander verhaal.
Rabarbara schreef:
29-10-2025 13:32
Ik vind de VVD sinds Dijkstal weg is een populistische partij. En daar is een markt voor, dus daar hoeven we ook niet verbaasd over te zijn.
Daar had ik het gisteren nog over ket vrienden. Er ontbreekt in Nederland een nette, volwassen conservatief/liberale partij. Doordat de VVD onder Rutte wat meer naar het midden is geschoven is het gat rechts opgevuld met populisten/extreemrechtse partijen en de VVD probeert die ruimte nu weer te claimen door mee te doen.

Nu zal Yesilgoz na morgen wel iets anders gaan doen, maar ik zie bij de mogelijke opvolgers niet zo snel iemand die er weer een degelijke partij van gaat maken.
appletje wijzigde dit bericht op 29-10-2025 14:19
13.06% gewijzigd
Duufje schreef:
29-10-2025 14:10
Hij is terug gekomen op zijn uitspraak, dat betekent wat mij betreft toch wel dat ze zich eigenlijk niet op deze manier willen profileren. Maar door dat toch te doen, verliest Bontenbal bij mij geloofwaardigheid.
Ik heb helemaal geen probleem met hun Christelijke gedachtengoed, dat ze uiteraard en overduidelijk hebben. Dat is iets wat ik prima op de koop toe kan nemen. Maar zodra dat schuurt met (voor mij) belangrijkere overtuigingen wordt het toch een ander verhaal.
Ik vind het eerder een gevalletje draaierij. Het staat al eeuwen in hun programma en is juist een vande onderscheidende pijlers va deze partij, van de C va CDA dus. Dat Bontebal het iets te direct verwoordde, daar weerstand op kreeg en toen maar wat draaide (en dit standpunt niet ontkracht), doet mij juist denken aan een gevalletje ‘dat vinden we allemaal wel, maar moeten hier zo min mogelijk ruchtbaatheid aan geven omdat we ook wel weten dat het schuurt’.
Where is my mind?
Appletje schreef:
29-10-2025 14:17
Daar had ik het gisteren nog over ket vrienden. Er ontbreekt in Nederland een nette, volwassen conservatief/liberale partij. Doordat de VVD onder Rutte wat meer naar het midden is geschoven is het gat rechts opgevuld met populisten/extreemrechtse partijen en de VVD probeert die ruimte nu weer te claimen door mee te doen.

Nu zal Yesilgoz na morgen wel iets anders gaan doen, maar ik zie bij de mogelijke opvolgers niet zo snel iemand die er weer een degelijke partij van gaat maken.
Maar hoe komt het dat er juist zoveel is opgevuld door populistisch extreem rechts? Kan me namelijk niet voorstellen dat het allemaal weglopers van de klassieke liberale VVD zijn.

Ik denk eerder dat er inmiddels, bijna 25 twintig jaar n
Appletje schreef:
29-10-2025 14:17

Maar hoe komt het dat er juist zoveel is opgevuld door populistisch extreem rechts? Kan me namelijk niet voorstellen dat het allemaal weglopers van de klassieke liberale VVD zijn.

Ik denk eerder dat er inmiddels, bijna 25 jaar na Fortuyn zoveel nieuwe stemmers bij zijn gekomen en dat er nog maar voor zo weinig mensen echt feeling is voor een bepaalde (klassieke) achtergrond, of die nou confessioneel, liberaal of sociaal-democratisch is dat er behoorlijk veel mensen alle kanten op schieten zonder echt goed te beseffen wat die partij nou (voor hen of het land) doet. En dat geeft ruimte aan populisten.
ladadieladieda schreef:
28-10-2025 17:32
Dat is makkelijk gezegd en ik heb dat ook lang gedacht, maar ik ben er toch anders naar gaan kijken. De rijkste 10% van NL bezit 50% van het kapitaal. En die verhouding wordt alleen maar schever, doordat de mensen met kapitaal gemakkelijk nog meer kapitaal verkrijgen. Zie het als druk op een waterbed: waar je het hardste drukt, wordt de kuil het diepst.

Stel je nou voor, dat er een kapitaalvrijstelling op je eerste huis en je eerste €500.000,- komt, dan heb je 95% van alle erfenissen en spaargeld veiliggesteld. Zit je daarboven, heb je meer huizen, meer geld, meer aandelen, meer belang, dan moet je daarover bijvoorbeeld 20% belasting gaan betalen, ook als dat kapitaal in onroerend goed zit, of in aandelen. Dat zorgt voor een hoop woningen op de markt, wat goed is voor ons allemaal. Het zorgt ervoor dat kapitaal veel meer in beweging komt in plaats van dat het vast zit bij een paar rijke mensen. En het zorgt er vooral voor dat de belasting op arbeid veel lager kan worden, misschien wel een grotere belastingvrije voet, of een lagere eerste schijf, of een lager toptarief. Dat betekent dat er een veel kleinere hap uit je loon naar de loonbelasting gaat, zodat je bijvoorbeeld wel wat overhoud van je vakantiegeld of 13e maand.

Ik zou dus eerder zeggen dat zoveel belasting op arbeid diefstal is.

Belasting op kapitaal is voor het overgrote deel van de mensen juist lonend.
Mijn buurman is een kleine zelfstandige. Hij heeft in zijn werkzame leven veel belasting betaald, want toen was het nog met name belasting op arbeid. Hij heeft pensioenfondsen nooit vertrouwd en dus zijn pensioen bij elkaar gespaard. Nu komen de voorstellen om arbeid minder te belasten en kapitaal meer. En dan is hij twee keer in de aap gelogeerd. Eerst mocht hij vooral belasting betalen over wat hij verdiende en toen hij zijn pensioen bij elkaar had gespaard willen ze zijn kapitaal / pensioen extra belasten.

Tevens heeft hij een koophuis. Hij kan niet naar de bakker gaan en zeggen dat hij zuinig geleefd heeft, netjes zijn hypotheek afgelost heeft en of hij een brood van zijn overwaarde mag hebben. Nee die overwaarde zit in steen en daar kan hij geen stuiver van uitgeven. En dan komen de voorstellen om zijn overwaarde te belasten. En waarvan moet hij dat dan betalen?

ik hoop dat dit soort hervormingen heel, heel nee heel erg goed doordacht worden.
Ik weet het niet, ik vind het altijd zo aanmatigend als ik post alsof ik dingen weet, maar ik ga het toch doen.
Ik merk een gebrek aan collectiviteitsdenken, aan solidariteit. Ik zie het op dit forum ook: "maar wat heb ik er dan aan?" En er is veel ontevredenheid in de samenleving, veel boosheid, veel teleurstelling. Ik denk dat die combinatie ervoor zorgt dat mensen bereid zijn te stemmen op de partij die op dat moment het beste lijkt uit te komen.
Kijk, dat mensen in mijn familie altijd PvdA stemden, omdat dat nu eenmaal zo hoorde, dat lijkt me ook niet per se een goed idee. Maar de oude idealen die de generatie van mijn opa nog had (verheffing van het volk, emancipatie van de arbeider, gelijke rechten) die lijken ingeruild voor een soort hedonistisch, "ja, maar hoe word ik hier beter van" denken.
ik heb familie die van de ene partij naar de andere hopt, omdat ze elke keer weer geloven in een nieuwe prediker en elke keer weer teleurgesteld zijn.
grenada schreef:
29-10-2025 15:02
Mijn buurman is een kleine zelfstandige. Hij heeft in zijn werkzame leven veel belasting betaald, want toen was het nog met name belasting op arbeid. Hij heeft pensioenfondsen nooit vertrouwd en dus zijn pensioen bij elkaar gespaard. Nu komen de voorstellen om arbeid minder te belasten en kapitaal meer. En dan is hij twee keer in de aap gelogeerd. Eerst mocht hij vooral belasting betalen over wat hij verdiende en toen hij zijn pensioen bij elkaar had gespaard willen ze zijn kapitaal / pensioen extra belasten.

Tevens heeft hij een koophuis. Hij kan niet naar de bakker gaan en zeggen dat hij zuinig geleefd heeft, netjes zijn hypotheek afgelost heeft en of hij een brood van zijn overwaarde mag hebben. Nee die overwaarde zit in steen en daar kan hij geen stuiver van uitgeven. En dan komen de voorstellen om zijn overwaarde te belasten. En waarvan moet hij dat dan betalen?

ik hoop dat dit soort hervormingen heel, heel nee heel erg goed doordacht worden.
Dit dus!

En dan krijg je geen subdidies en toeslagen omdat je altijd hard gewerkt hebt en dat ook nog gespaard.
de wereld wacht om ontdekt te worden
grenada schreef:
29-10-2025 15:02

Gelukkig was dit (huis naar box 3) alleen maar een extreem idee van Volt dus dit gaat hoe dan ook niet gebeuren.
Rabarbara schreef:
29-10-2025 15:06
Ik merk een gebrek aan collectiviteitsdenken, aan solidariteit. Ik zie het op dit forum ook: "maar wat heb ik er dan aan?" En er is veel ontevredenheid in de samenleving, veel boosheid, veel teleurstelling. Ik denk dat die combinatie ervoor zorgt dat mensen bereid zijn te stemmen op de partij die op dat moment het beste lijkt uit te komen.

Dat ben ik met je eens. Ik heb het ook wel geprobeerd aan de kaak te stellen bij mensen die in mijn ogen vooral kijken naar wat ze er zelf aan hebben ipv wat goed is voor het land. Maar dat landt vaak niet goed.
Als je VVD stemt omdat je denkt Yesilguz gelijk heeft met haar hardwerkende Nederlander en dat de VVD goed is voor iedereen, komt dat voor mij heel anders over dan wanneer je VVD stemt omdat het jou persoonlijk het meeste oplevert ook al denk je dat de meerderheid juist niet daarvan profiteert.
En dat komt vast aanmatigend over inderdaad.
Er wordt hier steeds geschreven over het belasten van vermogen/kapitaal. Maar er is niemand die dat wil belasten. Er wordt alleen geopperd dat het rendement van vermogen/kapitaal meer belast mag worden. Je behoudt je geld op de bank/belegging nog steeds, er wordt dan alleen wat meer afgeroomd van de rente/dividend/winst op beleggingen. Dat is iets anders dan belasting op vermogen.

Ik snap ook niet zo goed waarom een verhoging van de erfbelasting zo erg is. Het is geld dat je gewoon krijgt, zonder er iets voor te hebben gedaan. De erflaters hadden het ook op kunnen maken, dan had je niets gekregen.
Bij honger en bij eten
Voorwaarts en niet vergeten
De solidariteit

Op een verkiezingsdag mag het wel wat pathetisch. Maar dat is mijn belangrijkste stemoverweging: welke partij maakt het voor iedereen beter?
Rabarbara schreef:
29-10-2025 15:22
Bij honger en bij eten
Voorwaarts en niet vergeten
De solidariteit

Op een verkiezingsdag mag het wel wat pathetisch. Maar dat is mijn belangrijkste stemoverweging: welke partij maakt het voor iedereen beter?
Beter in welk opzicht? Financiëel, materieel, geestelijk, lichamelijk? Financiëel/economisch kwam GL/PvdA als beste uit de bus als ik het me goed herinner.
Mariana schreef:
29-10-2025 15:18
Ik snap ook niet zo goed waarom een verhoging van de erfbelasting zo erg is. Het is geld dat je gewoon krijgt, zonder er iets voor te hebben gedaan. De erflaters hadden het ook op kunnen maken, dan had je niets gekregen.
Omdat er door erflater al dubbel en dwars belasting over betaald is.
En wat als je een afbetaald huis erft. Hoe zou de erflater dit moeten “opmaken”?
Mariana schreef:
29-10-2025 15:18
Er wordt hier steeds geschreven over het belasten van vermogen/kapitaal. Maar er is niemand die dat wil belasten. Er wordt alleen geopperd dat het rendement van vermogen/kapitaal meer belast mag worden. Je behoudt je geld op de bank/belegging nog steeds, er wordt dan alleen wat meer afgeroomd van de rente/dividend/winst op beleggingen. Dat is iets anders dan belasting op vermogen.

Precies. En als je een flinke erfbelasting moet betalen heb je niet te klagen. Dan heb je een forse erfenis gekregen. Meer dan wat de meeste mensen als vermogen hebben. En rendement op vermogen zou gewoon bij je inkomen opgeteld moeten worden en tegen dat tarief belast worden. Ik zie geen enkele logica waarom ik minder belasting moet betalen over geld dat ik krijg dan over het geld waar ik voor moet werken. Dat laatste draagt bij aan de economie en maatschappij, dat eerste niet.
Anna75 schreef:
29-10-2025 13:25
Ik ook :) .
Ik ook!
Crosjuh2105 schreef:
29-10-2025 15:32
En wat als je een afbetaald huis erft. Hoe zou de erflater dit moeten “opmaken”?
Het meeste geld dat nu ge-erft wordt komt uit de verkoop van huizen. Zeker als mensen langere tijd in dat huis hebben gewoond is er vrijwel geen belasting betaald over dat vermogen.

Maar los daarvan: wat iemand anders al heeft betaald is niet relevant. De ontvanger betaalt over inkomsten. Over het geld dat jij iedere maand van jouw werkgever krijgt is ook al belasting betaald. En daar betaal je toch ook gewoon loonbelasting over?
Crosjuh2105 schreef:
29-10-2025 15:32
Op zich waar, maar als die erflater er enorm veel voor had gedaan of gekocht (of het nou nog wat waard is of niet) dan was er over die luxegoederen ook belasting (btw) betaald die hij of zij nu niet heeft betaald.

Dus eigenlijk betaalt iemand die misschien heel zuinig leeft wel helemaal niet zoveel belasting als iemand die altijd al zijn centen opmaakt.
thanx schreef:
29-10-2025 15:10
Dit dus!

En dan krijg je geen subdidies en toeslagen omdat je altijd hard gewerkt hebt en dat ook nog gespaard.
Dat is toch mooi dat je zelfvoorzienend bent? Ik moet er niet aan denken dat ik afhankelijk zou moeten zijn van toeslagen e.d. om rond te komen.

En als je een beetje geluk hebt gehad in je leven en je hebt wat geld aan het eind dan leef je zonder toeslagen echt comfortabeler dan als je weinig hebt en toeslagen krijgt. Wat moet je anders met het geld dat je hebt gespaard in je leven?
Appletje schreef:
29-10-2025 15:30
Beter in welk opzicht? Financiëel, materieel, geestelijk, lichamelijk? Financiëel/economisch kwam GL/PvdA als beste uit de bus als ik het me goed herinner.
Wat mij betreft in alle opzichten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven