Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 787 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlotta schreef:
29-10-2025 10:38
Maar de VVD heeft GL/PvdA al afgeserveerd als regeringspartner...

Weet ik maar dan is een sterke VVD in de oppositie ook helemaal niet zo verkeerd.

Als D66 de grootste wordt mogen zij het voortouw nemen. Benieuwd wat de andere partijen gaan doen. Ik zou graag zien dat VVD wel iig gaat verkennen, met de andere 3 partijen. Ik denk dat dat de beste uitkomst zal zijn/worden.
Charlotta schreef:
29-10-2025 10:38
Maar de VVD heeft GL/PvdA al afgeserveerd als regeringspartner...
Ik denk dat hier nog wel mogelijkheden zijn als
1) GL/PvdA niet de grootste is en Timmermans dus niet premier wordt en 2) Yesilgoz aftreedt als VVD leider.

In die situatie is er nog wel een mogelijkheid van VVD om terug te komen op die uitsluiting.
AnAppleADay schreef:
29-10-2025 10:42
Ik denk dat hier nog wel mogelijkheden zijn als
1) GL/PvdA niet de grootste is en Timmermans dus niet premier wordt en 2) Yesilgoz aftreedt als VVD leider.

In die situatie is er nog wel een mogelijkheid van VVD om terug te komen op die uitsluiting.

Daarom heb ik ook expres op Karremans gestemd.
En het is wel een verschil dat het is uitgesloten op uitgangspunten, niet op principe (zoals bij de PVV). Daarom kan er door onderhandelingen wel meer mogelijk zijn.

Maar het zal wel weer een enorm lange formatie worden.
Ik heb het gevoel dat het grootste deel van Nederland het liefst een kabinet zou zien geheel door het midden. Dus eentje van recht, centrumrechts, centrumlinks, links. Het is ontiegelijk zonde dat zowel Yesilgöz als Timmermans dat van te voren al zo afserveren. En ook niet eerlijk naar de kiezer, want de stemuitslag zou dat (los van PVV) ook geheel rechtvaardigen. Dit is wat Nederland is: een land van van alles wat en compromissen sluiten.
Baggal schreef:
29-10-2025 09:50
Ik had mijn stem al op de bus gedaan ruim voor deze rampzalige uitspraak :"-( .
Heb je het partijprogramma van het CDA niet bekeken ?

Het blijft me verbazen dat mensen geschrokken zijn van Bontenbals opmerking. Dit is een bekend partijstandpunt.
Si abra la puerta hay lobos.
Tavistock schreef:
29-10-2025 10:44
Ik heb het gevoel dat het grootste deel van Nederland het liefst een kabinet zou zien geheel door het midden. Dus eentje van recht, centrumrechts, centrumlinks, links. Het is ontiegelijk zonde dat zowel Yesilgöz als Timmermans dat van te voren al zo afserveren. En ook niet eerlijk naar de kiezer, want de stemuitslag zou dat (los van PVV) ook geheel rechtvaardigen. Dit is wat Nederland is: een land van van alles wat en compromissen sluiten.

Ik wil het liefst een kabinet met CDA, GL/PvdA, D66 en VVD inderdaad. Ga maar compromissen sluiten met elkaar, en zorg ervoor dat je de stabiliteit en het fatsoen in de politiek terug brengt. Dat is uiteindelijk toch het enige dat in Nederland werkt. Nee, het is geen ideaal systeem dat we hebben. Maar we hebben inmiddels ook wel gezien dat steeds meer naar rechts opschuiven niks oplevert. Een volledig links kabinet lijkt me ook een utopie. Dus ga dan maar door het midden.
Tavistock schreef:
29-10-2025 10:44
Ik snap het vanuit Yesilgoz wel ergens, want het is de enige manier om PVV-stemmers terug te krijgen. Er is een enorm anti-Timmermans sentiment en die mensen willen dus vooral stemmen tégen Timmermans als premier. PVV is daarvoor niet handig, want als PvdA/GL de 2e partij wordt is de kans nog steeds groot dat hij premier wordt. Die groep mensen probeert de VVD op deze manier op te vangen, daarom ook steeds die focus op 'centrum-rechts vs. links kabinet'. Een stem op de VVD is een stem tegen Timmermans.

Maar zelf vind ik het ook heel erg zonde.
anappleaday wijzigde dit bericht op 29-10-2025 10:48
2.03% gewijzigd
Frizz schreef:
29-10-2025 10:28
Ik stem sowieso altijd op een vrouw.
Maar het gaat mij er meer om dat ik Jetten meer kans geef. Het was wat en hoe hij sprak tegen Wilders mbt migratie. Ik kreeg toen de indruk dat hij mogelijk (wel) in staat gaat zijn om weer te zorgen voor verbinding in Nederland. Dat men zich weer gehoord gaat voelen waardoor er ook weer meer vertrouwen komt in de politiek en minder haat.

En dat vind ik wel heel erg belangrijk. Ik denk dat Timmermans die kans minder gaat krijgen.
Moet er maar net een capabele bij zitten. Alleen vanwege geslacht op iemand stemmen snap ik helemaal niks van.
Charlotta schreef:
29-10-2025 10:47
Ik wil het liefst een kabinet met CDA, GL/PvdA, D66 en VVD inderdaad. Ga maar compromissen sluiten met elkaar, en zorg ervoor dat je de stabiliteit en het fatsoen in de politiek terug brengt. Dat is uiteindelijk toch het enige dat in Nederland werkt. Nee, het is geen ideaal systeem dat we hebben. Maar we hebben inmiddels ook wel gezien dat steeds meer naar rechts opschuiven niks oplevert. Een volledig links kabinet lijkt me ook een utopie. Dus ga dan maar door het midden.
Het is ook gewoon een enorm voordeel dat dit 4 (of eigenlijk 5) langgevestigde partijen zijn met ervaren bestuurders en een stabiele achterban. Als er één ding is wat Nederland nu nodig heeft is stabiliteit en fatsoen inderdaad. Geen populisten en geen afsplitsers graag.
SirDidymus schreef:
29-10-2025 10:41
Weet ik maar dan is een sterke VVD in de oppositie ook helemaal niet zo verkeerd.

Als D66 de grootste wordt mogen zij het voortouw nemen. Benieuwd wat de andere partijen gaan doen. Ik zou graag zien dat VVD wel iig gaat verkennen, met de andere 3 partijen. Ik denk dat dat de beste uitkomst zal zijn/worden.
Das war einmal.
Ik stem niet op een vrouw per se. Dat komt omdat er helaas geen vrouw is die voldoet aan mijn criteria de afgelopen jaren. In elk geval kan ik haar niet vinden. Ik wil een linkse persoon, geen SP, met een duidelijke visie op de plattelandsgebieden en oog voor de zwakkeren in de samenleving en/of het onderwijs. Dat laatste lukt wel, maar dat eerste is lastig. Dus stem ik net zoals de vorige keer Habtamu de Hoop. Dat is een Fries, maar dat moet men mij dan maar vergeven.
Si abra la puerta hay lobos.
Star⁴ schreef:
29-10-2025 10:48
Moet er maar net een capabele bij zitten. Alleen vanwege geslacht op iemand stemmen snap ik helemaal niks van.

Maar dat geldt ook voor mannen toch? Pluis je daarvoor ook de lijst helemaal uit of kies je gewoon degene die je het meest op tv ziet?
Je kunt volgens mij een prima capabele vrouw vinden rond de grens van het aantal zetels zodat die in de kamer komt. Zoals bij GL/PvdA dat bijvoorbeeld Daniëlle Hirsch is, die veel bestuurlijke ervaring heeft. Die ken ik toevallig persoonlijk dus dat is makkelijk, maar de ervaring staat er gewoon bij bij de meesten.

Aanvulling: hoe bepaal je sowieso ‘capabel’. Wat is dat? Dat is voor iedereen persoonlijk vermoed ik.
Ik begrijp die aversie van de VVD ten opzichte van PvdA/GL echt niet... VVD zal mijn partij nooit worden maar andersom heb ik dus nauwelijks moeite met VVD in de coalitie. Met Yesilgüz heb ik heel weinig maar dat de VVD én PvdA/GL samen ministers gaan leveren in een nieuw kabinet vind ik toch echt geen gruwelscenario. Waarom dan toch wéér liever over (ultra)rechts waar maar de vraag is wie er dan nu weer naar voren worden geschoven?
Kan namelijk echt niet geloven dat ze vorige keer dachten: ja maar Faber vinden we oprecht heel capabel.
Tavistock schreef:
29-10-2025 10:55
Maar dat geldt ook voor mannen toch? Pluis je daarvoor ook de lijst helemaal uit of kies je gewoon degene die je het meest op tv ziet?
Je kunt volgens mij een prima capabele vrouw vinden rond de grens van het aantal zetels zodat die in de kamer komt. Zoals bij GL/PvdA dat bijvoorbeeld Daniëlle Hirsch is, die veel bestuurlijke ervaring heeft. Die ken ik toevallig persoonlijk dus dat is makkelijk, maar de ervaring staat er gewoon bij bij de meesten.

Aanvulling: hoe bepaal je sowieso ‘capabel’. Wat is dat? Dat is voor iedereen persoonlijk vermoed ik.
Zeg ik toch? Stem op wat iemand kan, niet op wat iemand in zijn/haar broek heeft.

En uiteraard is dat voor iedereen persoonlijk, maar genoeg mensen die de eerste de beste vrouw op de lijst kiezen want vrouw.
Star⁴ schreef:
29-10-2025 10:58
Zeg ik toch? Stem op wat iemand kan, niet op wat iemand in zijn/haar broek heeft.

En uiteraard is dat voor iedereen persoonlijk, maar genoeg mensen die de eerste de beste vrouw op de lijst kiezen want vrouw.

Nou ja, dat is dus precies de bedoeling :proud:

Maar als je het principe van meer vrouwen in de kamer omarmt is het handiger is het om een voor jou capabele vrouw te kiezen op het grensgebied van de zetels. Niet de eerste op de lijst. En misschien dus niet eens de eerste de beste, maar de 21ste zesnabeste.
Dala schreef:
29-10-2025 10:57
Ik begrijp die aversie van de VVD ten opzichte van PvdA/GL echt niet... VVD zal mijn partij nooit worden maar andersom heb ik dus nauwelijks moeite met VVD in de coalitie. Met Yesilgüz heb ik heel weinig maar dat de VVD én PvdA/GL samen ministers gaan leveren in een nieuw kabinet vind ik toch echt geen gruwelscenario. Waarom dan toch wéér liever over (ultra)rechts waar maar de vraag is wie er dan nu weer naar voren worden geschoven?
Kan namelijk echt niet geloven dat ze vorige keer dachten: ja maar Faber vinden we oprecht heel capabel.

Precies dit! Ik zal nooit op VVD stemmen maar ze hebben wel gewoon capabele mensen en PvdA/GL ook. Ga in godsnaam formeren met partijen waar mensen zitten die echt wat kunnen ipv met een blik bij elkaar getrokken populisten.

Ik heb overigens op Barbara Kathman gestemd. Zij is expert digitale zaken en dat vind ik een belangrijk onderwerp. Plaats 32 op de lijst GL/PvdA dus zonder voorkeursstemmen komt ze niet terug in de kamer. En ja, ik heb gezocht naar een vrouw die ik capabel vind. Niet zomaar een vrouw. Een goede vrouw.
Tavistock schreef:
29-10-2025 11:05
Nou ja, dat is dus precies de bedoeling :proud:

Maar als je het principe van meer vrouwen in de kamer omarmt is het handiger is het om een voor jou capabele vrouw te kiezen op het grensgebied van de zetels. Niet de eerste op de lijst. En misschien dus niet eens de eerste de beste, maar de 21ste zesnabeste.
:P

Maar zie de post van Rabarbara; die is er dus niet altijd.
Star⁴ schreef:

Zat capabele vrouwen op de kieslijsten.
AnAppleADay schreef:
Ik snap het vanuit Yesilgoz wel ergens, want het is de enige manier om PVV-stemmers terug te krijgen. Er is een enorm anti-Timmermans sentiment en die mensen willen dus vooral stemmen tégen Timmermans als premier. PVV is daarvoor niet handig, want als PvdA/GL de 2e partij wordt is de kans nog steeds groot dat hij premier wordt. Die groep mensen probeert de VVD op deze manier op te vangen, daarom ook steeds die focus op 'centrum-rechts vs. links kabinet'. Een stem op de VVD is een stem tegen Timmermans.

Maar zelf vind ik het ook heel erg zonde.

Begrijpelijk wellicht, maar dat betekent dat VVD zichzelf (weer) voorop plaatst, in plaats van het land en diens toekomst.
Ik vond Yesilgoz gisteren in het debat ook flink zwak. Ik verwacht dat zij na een flink verlies van zetels zal aftreden.
Rabarbara schreef:
29-10-2025 10:47
Heb je het partijprogramma van het CDA niet bekeken ?

Het blijft me verbazen dat mensen geschrokken zijn van Bontenbals opmerking. Dit is een bekend partijstandpunt.
Henri Bontenbal is wel degelijk teruggekrabbeld na zijn eerdere opmerkingen over homo-acceptatie op reformatorische scholen. Mijn stem voor het CDA was ook strategisch (en met de VVD heb ik minder affiniteit momenteel) en ik zie Timmermans liever niet als premier - ondanks zijn bestuurservaring. Dat gezegd hebbende: ik deel de opvatting van Bontenbal over homoseksuelen volstrekt niet.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Frizz schreef:
29-10-2025 12:16
Begrijpelijk wellicht, maar dat betekent dat VVD zichzelf (weer) voorop plaatst, in plaats van het land en diens toekomst.
Ik vond Yesilgoz gisteren in het debat ook flink zwak. Ik verwacht dat zij na een flink verlies van zetels zal aftreden.
En dat zou ik prima vinden. Ik vind de VVD onder haar leiderschap naar en populistisch geworden.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
29-10-2025 12:24
En dat zou ik prima vinden. Ik vind de VVD onder haar leiderschap naar en populistisch geworden.

Eens, volgens mij is het voor VVD ook beter als zij morgen aftreedt. Dat geeft ruimte voor meer samenwerking
Baggal schreef:
29-10-2025 12:24

Nou ja ik kan haar echt niet meer luchten of zien. Ze roept meer weerstand bij mij op dat Wilders en Vos bij elkaar.
Maar zij vertegenwoordigt wél de VVD en dus vind ik niet dat je haar kan loskoppelen van de VVD. Want de VVD is inmiddels gewoon een populistische partij.
Baggal schreef:
29-10-2025 12:22
Henri Bontenbal is wel degelijk teruggekrabbeld na zijn eerdere opmerkingen over homo-acceptatie op reformatorische scholen. Mijn stem voor het CDA was ook strategisch (en met de VVD heb ik minder affiniteit momenteel) en ik zie Timmermans liever niet als premier - ondanks zijn bestuurservaring. Dat gezegd hebbende: ik deel de opvatting van Bontenbal over homoseksuelen volstrekt niet.
Het CDA is toch altijd al voorstander van bijzonder onderwijs zoals beschreven in artikel 23? Dat is niet iets nieuws en ook niet ontkracht/teruggetrokken door Bontebal.
Where is my mind?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven