Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
woensdag 29 oktober 2025 om 15:44
Ik denk geestelijk en lichamelijk ook GL/PvdA als het gaat om investeren in zorg.
In mijn beleving (is maar een mening) zijn mensen het beste af met een middenkabinet waarbij ik GL/PvdA als meest sociaal zie. D66 is misschien economisch handiger als het gaat om Nederland op een bepaald welvaartsniveau te houden, deze twee partijen zou ik graag in een kabinet zien.
Over de VVD zei men vroeger tegen mij, van deze partij worden de rijken rijker en de armen armer. Dat zie ik keer op keer bevestigd worden. Niet mijn partij.
.
woensdag 29 oktober 2025 om 15:45
Bedankt voor de tip. Ik wilde op Lisa Westerveld stemmen, maar die komt er wel, en dan beter op iemand die misschien het door voorkeursstemmen kan redden. Goed als er meer kennis over er AI in de kamer komt. Wel jammer dat ze dan weer uit de Randstad komt. Wat meer spreiding over het land zou ook goed zijn.Charlotta schreef: ↑29-10-2025 11:06Precies dit! Ik zal nooit op VVD stemmen maar ze hebben wel gewoon capabele mensen en PvdA/GL ook. Ga in godsnaam formeren met partijen waar mensen zitten die echt wat kunnen ipv met een blik bij elkaar getrokken populisten.
Ik heb overigens op Barbara Kathman gestemd. Zij is expert digitale zaken en dat vind ik een belangrijk onderwerp. Plaats 32 op de lijst GL/PvdA dus zonder voorkeursstemmen komt ze niet terug in de kamer. En ja, ik heb gezocht naar een vrouw die ik capabel vind. Niet zomaar een vrouw. Een goede vrouw.
woensdag 29 oktober 2025 om 15:46
Ik ben opgegroeid in een uitkeringssituatie en ben nu netto-belastingbetaler, ik heb zelfs zo'n mooie brief gekregen om mijn werkelijk rendement te berekenen. Je hoeft echt niet jaloers te zijn op mensen met toeslagen. Dat ik voor mijn kinderen een nieuwe winterjas kan kopen zonder te hoeven wachten op de kinderbijslag is een rijkdom die veel mensen wellicht niet eens als rijkdom waarnemen.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 29 oktober 2025 om 15:48
Ik denk dat het erom gaat dat het met een zware belasting op winst op vermogen veel moeilijker wordt om wat op te bouwen voor de gemiddelde Nederlander. Veel mensen proberen een graantje mee te pikken op de aandelenmarkt, en dat gaat dan echt niet om miljoenen maar bijvoorbeeld over het opbouwen van een vermogen van een of twee ton om een paar jaar eerder met pensioen te kunnen,of om je huis versneld mee af te betalen. Veel mensen doen hun best zuinig te leven en een deel van hun salaris weg te zetten voor zo'n doel. Op het moment dat de winst op vermogen dan veel zwaarder wordt belast dan nu, dan gaat het veel langer duren voordat je je doel bereikt hebt. Dat voelt oneerlijk, zeker omdat we allemaal weten dat de echt rijken door allerlei slimme constructies procentueel gezien veel minder belasting betalen dan mensen met een klein vermogen.Mariana schreef: ↑29-10-2025 15:18Er wordt hier steeds geschreven over het belasten van vermogen/kapitaal. Maar er is niemand die dat wil belasten. Er wordt alleen geopperd dat het rendement van vermogen/kapitaal meer belast mag worden. Je behoudt je geld op de bank/belegging nog steeds, er wordt dan alleen wat meer afgeroomd van de rente/dividend/winst op beleggingen. Dat is iets anders dan belasting op vermogen.
Ik snap ook niet zo goed waarom een verhoging van de erfbelasting zo erg is. Het is geld dat je gewoon krijgt, zonder er iets voor te hebben gedaan. De erflaters hadden het ook op kunnen maken, dan had je niets gekregen.
Voor mij persoonlijk komt het neer op het volgende: Ik ben een alleenstaande moeder met een klein belegd vermogen omdat ik al jong mijn ouders verloren heb. Ik heb nooit een cent aan toeslagen ontvangen, behalve dan kinderopvangtoeslag, en altijd fulltime gewerkt. In tegenstelling tot veel leeftijdsgenoten zal ik niet over een jaar of 10 een erfenis van enkele tonnen krijgen waarmee ik mijn huis kan afbetalen en/of eerder met pensioen kan. Dat kleine belegde vermogen is voor mij dus de enige manier om iets extra's op te bouwen voor later.
Ik voel me, als ik zulke belastingplannen lees, wel degelijk de 'hardwerkende Nederlander' die genaaid wordt.
(en toch heb ik vandaag GL/PvdA gestemd)
woensdag 29 oktober 2025 om 15:54
Zo. Gestemd.... Ik dacht wat is het toch in 's Hemelsnaam druk bij dat stembureau. Mensen staan zelfs buiten! Wat een goed teken! Maar wij moesten stemmen in een gymzaal bij de school hier op 100 meter afstand. En natuurlijk gingen wij als compleet onwetende kinderlozen net op het 'de school is uit dus Kinderafhaal tijd' stemmen.
In de gymzaal zaten twee rijen 'officials' en waren we met een oudere man de enige stemmers. Een van de Poezenmeisjes was meegelopen, heeft keurig buiten gewacht en is daarna weer helemaal voluit kletsend (ze mauwt erg veel) mee terug gewandeld. Was wel een grappig gezicht. Ik denk dat ze meer mopperde omdat ze op de PvdD wilde stemmen maar geen stemrecht had
Oh hier beiden op VVD. Niet op Yeşilgöz maar een voorkeursstem op Karremans.
In de gymzaal zaten twee rijen 'officials' en waren we met een oudere man de enige stemmers. Een van de Poezenmeisjes was meegelopen, heeft keurig buiten gewacht en is daarna weer helemaal voluit kletsend (ze mauwt erg veel) mee terug gewandeld. Was wel een grappig gezicht. Ik denk dat ze meer mopperde omdat ze op de PvdD wilde stemmen maar geen stemrecht had
Oh hier beiden op VVD. Niet op Yeşilgöz maar een voorkeursstem op Karremans.
woensdag 29 oktober 2025 om 16:01
Crosjuh2105 schreef: ↑29-10-2025 15:32Omdat er door erflater al dubbel en dwars belasting over betaald is.
En wat als je een afbetaald huis erft. Hoe zou de erflater dit moeten “opmaken”?
Wat voor belasting is er al over betaald? Vermogensrendementheffing en inkomstenbelasting betalen we allemaal over ons geld. En als we het uitgeven betalen we er nog eens btw mee. Ik zie niet in waarom dan geen erfbelasting geheven zou mogen worden.
Een afbetaald huis erven kun je gewoon verkopen of er zelf een hypotheek op nemen.
Wij wel (wij als in vriend en ik). Wij vinden Karremans bijzonder geschikt en capabel om de partij een nieuwe impuls te gevenAppletje schreef: ↑29-10-2025 14:17Daar had ik het gisteren nog over ket vrienden. Er ontbreekt in Nederland een nette, volwassen conservatief/liberale partij. Doordat de VVD onder Rutte wat meer naar het midden is geschoven is het gat rechts opgevuld met populisten/extreemrechtse partijen en de VVD probeert die ruimte nu weer te claimen door mee te doen.
Nu zal Yesilgoz na morgen wel iets anders gaan doen, maar ik zie bij de mogelijke opvolgers niet zo snel iemand die er weer een degelijke partij van gaat maken.
woensdag 29 oktober 2025 om 16:03
Toch snap ik het ergens wel want als je als erflater geen doelen (meer) voor jezelf hebt en ook geen spullen meer nodig dan is het wel leuk als je het dan kunt weggeven (schenken of laten erven) aan kinderen, kleinkinderen of desnoods neefjes en nichtjes.Mariana schreef: ↑29-10-2025 16:01Wat voor belasting is er al over betaald? Vermogensrendementheffing en inkomstenbelasting betalen we allemaal over ons geld. En als we het uitgeven betalen we er nog eens btw mee. Ik zie niet in waarom dan geen erfbelasting geheven zou mogen worden.
Een afbetaald huis erven kun je gewoon verkopen of er zelf een hypotheek op nemen.
Maar goed, die houden sowieso meer er aan over dan ze er over moeten betalen.
woensdag 29 oktober 2025 om 16:05
Ik vind wel dat je pas zou moeten afrekenen op het moment dat je de winst ontvangt. Dus rente en dividend wat jaarlijks wordt uitgekeerd kan jaarlijks belast worden, winst op de beleggingsrekening pas op het moment dat het wordt opgenomen.
Overigens erven veel mensen pas als ze zelf al met pensioen zijn, nu de leeftijdsverwachting steeds meer oploopt, en vermogende mensen gemiddeld 8 jaar later sterven dan arme mensen.
woensdag 29 oktober 2025 om 16:07
Er is een enorme erfenissengolf op komst als de babyboomers de komende jaren komen te overlijden. Daarvan woont ongeveer de helft in een koophuis en we weten allemaal wat de gemiddele huizenprijs is. Dus nee, niet iedereen krijgt een grote erfenis, maar veel mensen toch echt wel.
woensdag 29 oktober 2025 om 16:09
Dit is wel echt per "bubbel" verschillend. Ik ga echt niet erven en de meeste van mijn vrienden ook niet.Charlotta schreef: ↑29-10-2025 16:07Er is een enorme erfenissengolf op komst als de babyboomers de komende jaren komen te overlijden. Daarvan woont ongeveer de helft in een koophuis en we weten allemaal wat de gemiddele huizenprijs is. Dus nee, niet iedereen krijgt een grote erfenis, maar veel mensen toch echt wel.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 29 oktober 2025 om 16:11
Dus over 10-20 jaar zijn er in één klap veel mensen een heel stuk vermogender dan dat ze dat nu zijn?Charlotta schreef: ↑29-10-2025 16:07Er is een enorme erfenissengolf op komst als de babyboomers de komende jaren komen te overlijden. Daarvan woont ongeveer de helft in een koophuis en we weten allemaal wat de gemiddele huizenprijs is. Dus nee, niet iedereen krijgt een grote erfenis, maar veel mensen toch echt wel.
Of wordt tegen die tijd de kloof tussen mensen nog verder uitvergroot?
woensdag 29 oktober 2025 om 16:12
Er wordt al belasting ingehouden van Dividend.Mariana schreef: ↑29-10-2025 16:05Ik vind wel dat je pas zou moeten afrekenen op het moment dat je de winst ontvangt. Dus rente en dividend wat jaarlijks wordt uitgekeerd kan jaarlijks belast worden, winst op de beleggingsrekening pas op het moment dat het wordt opgenomen.
Overigens erven veel mensen pas als ze zelf al met pensioen zijn, nu de leeftijdsverwachting steeds meer oploopt, en vermogende mensen gemiddeld 8 jaar later sterven dan arme mensen.
En dividend is geen winst. Dat bedrag wat je uitgekeerd krijgt gaat van je aandeel af.
woensdag 29 oktober 2025 om 16:15
Het is ook een groot verschil met eerdere erfenissen dat deze generatie minder kinderen hadden. Mijn ouders hadden beiden vermogende ouders maar moesten de erfenis door 5 en door 6 delen. Aan de kant van mijn man door 5 en 4.Charlotta schreef: ↑29-10-2025 16:07Er is een enorme erfenissengolf op komst als de babyboomers de komende jaren komen te overlijden. Daarvan woont ongeveer de helft in een koophuis en we weten allemaal wat de gemiddele huizenprijs is. Dus nee, niet iedereen krijgt een grote erfenis, maar veel mensen toch echt wel.
Als mijn ouders overlijden (hopelijk duurt dat nog wel 20 jaar) dan erf ik de helft van een afbetaald huis, dat is nogal een verschil.
woensdag 29 oktober 2025 om 16:18
Het is juist niet de bedoeling om kleine beleggers en spaarders aan te pakken met die plannen, maar de grote vermogens en bedrijven.
Voor particulieren wil GL-PvdA wil bijvoorbeeld een brede vermogensbelasting van 1% boven €1 miljoen over vermogen in box 1, 2 en 3 (uitgezonderd de eigen woning).
Daar heeft de gemiddelde Nederlander geen last van, lijkt me. De belasting op arbeid kan dan wat omlaag, waardoor ook de lagere inkomens en huurders makkelijker een beetje vermogen op kunnen bouwen.
Ik vind dat eigenlijk wel eerlijk.
En eens met de mensen hierboven die pleiten voor solidair en sociaal stemmen. De enige manier om de stemming in het land weer wat beter te krijgen is door meer naar elkaar om te kijken.
En uit alle doorrekeningen blijkt dat de linksere partijen ook nog eens een stuk vriendelijker zijn voor de gemiddelde portemonnee.
Voor particulieren wil GL-PvdA wil bijvoorbeeld een brede vermogensbelasting van 1% boven €1 miljoen over vermogen in box 1, 2 en 3 (uitgezonderd de eigen woning).
Daar heeft de gemiddelde Nederlander geen last van, lijkt me. De belasting op arbeid kan dan wat omlaag, waardoor ook de lagere inkomens en huurders makkelijker een beetje vermogen op kunnen bouwen.
En eens met de mensen hierboven die pleiten voor solidair en sociaal stemmen. De enige manier om de stemming in het land weer wat beter te krijgen is door meer naar elkaar om te kijken.
En uit alle doorrekeningen blijkt dat de linksere partijen ook nog eens een stuk vriendelijker zijn voor de gemiddelde portemonnee.
woensdag 29 oktober 2025 om 16:21
Hangt een beetje af van hoe je belegt maar voor je echt aan enorme bedragen aan dividend waarover je enorme belasting moet betalen zit je echt wel aan flink grote bedragen belegd vermogen.
Ik denk dat je dan eerder aan grote winstgevende bedrijven moet denken dan aan de particuliere belegger en kleine ondernemer.
woensdag 29 oktober 2025 om 16:21
Dat zie je nu al, ook mensen van voor de babyboom beschikken over een koopwoning. Ik ontvang 2 erfenissen die hoog zijn door de grote waardestijging van de woning. Ik vind het raar dat ik daar maar heel weinig belasting over moet betalen. Ik zie het niet als verdienste van onze ouders die enorme waardestijging van de woning.Charlotta schreef: ↑29-10-2025 16:07Er is een enorme erfenissengolf op komst als de babyboomers de komende jaren komen te overlijden. Daarvan woont ongeveer de helft in een koophuis en we weten allemaal wat de gemiddele huizenprijs is. Dus nee, niet iedereen krijgt een grote erfenis, maar veel mensen toch echt wel.
Het is een probleem dat hierdoor de kloof tussen arm en rijk vergroot wordt. Er is een groep mensen die tonnen aan erfenis ontvangen en mensen die dus nauwelijks of geen erfenis ontvangen. Meer belasten van de erfenis vind ik een prima optie. Er zou eventueel een onderscheid gemaakt kunnen worden tussen vermogen en vastgoed bijvoorbeeld.
woensdag 29 oktober 2025 om 16:29
En zelfs voor de (meer dan) bovengemiddelde portemonnee. Maar dat zien mensen vaak niet. Heel veel mensen denken onterecht dat, zodra je een beetje spaargeld hebt opgebouwd, begonnen bent met beleggen of een eigen bedrijf gestart bent dat de VVD de partij is waar je moet zijn. Terwijl dat voor jezelf helemaal niet zoveel voordeliger is en in landsbelang al helemaal niet.Snarky* schreef: ↑29-10-2025 16:18Het is juist niet de bedoeling om kleine beleggers en spaarders aan te pakken met die plannen, maar de grote vermogens en bedrijven.
woensdag 29 oktober 2025 om 16:31
Op zich ben ik niet tegen. Maar ik heb makkelijk praten. Vriend en ik hebben geen ouders meer. Ik erfde met twee zusjes een afbetaald huis anderhalf jaar geleden (dus door drieeen), verder hadden ze niets van waarde eigenlijk. Vriend echter is met een gouden paplepel in zijn reet geboren zoals we dat hier zeggen en heeft een in mijn optiek godsvermogen geerfd (huis in blaricum en tegoeden van diverse bankrekeningen in binnen en buitenland). Dus die is uiteraard blij dat hij nu niet onder de nieuwe plannen komt te vallen. Een beetje tweeledig en egoistisch staan we er dus in vinden we zelf ook best wel.
Overigens erft niemand iets van ons. Ik heb twee zusjes maar die heb ik op uitzondering van de uitvaart van ma al in geen 12 jaar gesproken en op de uitvaart zelf werd ik ook bij wijze van zelf een kist in gekeken. En aangezien het meeste van ons geld of ons afbetaalde huis is of het vermogen van ZIJN voormalig vader vinden wij dat mijn zusjes (die overigens beiden aasgieren zijn) nergens recht op hebben. Overigens heb ik zelf ook door mijn werk een prima vermogen opgebouwd hoor. Dus als hij eerder overlijdt erf ik alles. Overlijd ik daarna gaat alles naar twee Goede Doelen en niets naar familie of afstammelingen van die familie. Overlijd ik eerst erft hij mijn complete vermogen en gaat hij daarna, dan gaat het ook naar die Goede Doelen. Anders gaat zijn vermogen naar een blijkbaar nog levende neef die hij in het geheel niet kent en dat wil hij ook absoluut niet. En wat die goede doelen aan erfbelasting moeten betalen zal me worst zijn. Mijn zusjes weten overigens niet dat ze compleet onterfd zijn en soms vind ik het jammer dat ik niet ergens van boven naar beneden kan kijken als ze daar achter komen.
Overigens erft niemand iets van ons. Ik heb twee zusjes maar die heb ik op uitzondering van de uitvaart van ma al in geen 12 jaar gesproken en op de uitvaart zelf werd ik ook bij wijze van zelf een kist in gekeken. En aangezien het meeste van ons geld of ons afbetaalde huis is of het vermogen van ZIJN voormalig vader vinden wij dat mijn zusjes (die overigens beiden aasgieren zijn) nergens recht op hebben. Overigens heb ik zelf ook door mijn werk een prima vermogen opgebouwd hoor. Dus als hij eerder overlijdt erf ik alles. Overlijd ik daarna gaat alles naar twee Goede Doelen en niets naar familie of afstammelingen van die familie. Overlijd ik eerst erft hij mijn complete vermogen en gaat hij daarna, dan gaat het ook naar die Goede Doelen. Anders gaat zijn vermogen naar een blijkbaar nog levende neef die hij in het geheel niet kent en dat wil hij ook absoluut niet. En wat die goede doelen aan erfbelasting moeten betalen zal me worst zijn. Mijn zusjes weten overigens niet dat ze compleet onterfd zijn en soms vind ik het jammer dat ik niet ergens van boven naar beneden kan kijken als ze daar achter komen.
woensdag 29 oktober 2025 om 16:34
Even nog daarop inhakend: zou dat ook de reden zijn dat vermogende mensen vaak een dure woning kopen? Want dat ik mij wel eens afgevraagd, maar zou dat komen omdat het belastingtechnisch handiger is? Of dat mensen na 10 jaar ineens naar een duurder huis gaan?
woensdag 29 oktober 2025 om 16:36
Maar als het contact zo slecht is zullen ze denk ik ook niet verwachten dat ze erfgenaam van je zullen zijn toch?
woensdag 29 oktober 2025 om 16:38
Oh Jawel. Die denken namelijk dat ik daar totaal niet over na heb gedacht. Ze zijn zelf niet al te intelligent, maar vergeten dat mijn vriend Econoom is en dat soort zaakjes dus prima op orde heeft.
En ook omdat ik tijdens de uitvaart van ma wel heb gezegd dat ondanks geen contact, mochten ze een nier van me nodig hebben hoef ik daar echt niet over te twijfelen en doe ik dat meteen. Wat ik ook meen.
woensdag 29 oktober 2025 om 16:41
misschien kijk je met een niet goed afgestelde bril naar het solidariteitsvraagstuk?Rabarbara schreef: ↑29-10-2025 15:06Ik weet het niet, ik vind het altijd zo aanmatigend als ik post alsof ik dingen weet, maar ik ga het toch doen.
Ik merk een gebrek aan collectiviteitsdenken, aan solidariteit. Ik zie het op dit forum ook: "maar wat heb ik er dan aan?" En er is veel ontevredenheid in de samenleving, veel boosheid, veel teleurstelling. Ik denk dat die combinatie ervoor zorgt dat mensen bereid zijn te stemmen op de partij die op dat moment het beste lijkt uit te komen.
Kijk, dat mensen in mijn familie altijd PvdA stemden, omdat dat nu eenmaal zo hoorde, dat lijkt me ook niet per se een goed idee. Maar de oude idealen die de generatie van mijn opa nog had (verheffing van het volk, emancipatie van de arbeider, gelijke rechten) die lijken ingeruild voor een soort hedonistisch, "ja, maar hoe word ik hier beter van" denken.
ik heb familie die van de ene partij naar de andere hopt, omdat ze elke keer weer geloven in een nieuwe prediker en elke keer weer teleurgesteld zijn.
We zijn nog steeds een zeer solidair en sociaal land, naar mijn mening en al helemaal in vergelijking met heel veel andere landen. Even snel een paar voorbeelden uit mij hoofd: de zorgpremie is gebaseerd op solidariteit, het sociale stelsel, huur- en ontslagbescherming, vele ( de meeste?) belastingen.
grenada wijzigde dit bericht op 29-10-2025 16:51
0.11% gewijzigd
woensdag 29 oktober 2025 om 16:44
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in