Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 806 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
yasmijn schreef:
29-10-2025 18:12
Tot nu toe maar een opkomst van 48%.
Treurig.
Altijd zo hoor, veel mensen gaan 's avonds stemmen.
yasmijn schreef:
29-10-2025 18:12
Tot nu toe maar een opkomst van 48%.
Treurig.
Niet veel lager dan de vorige keer rond hetzelfde tijdstip toch?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik stond vanmorgen in een rij, was nog nooit gebeurd.

En, heel grappig ben met iemand meegegaan die voor het eerst mocht stemmen.

Overigens teleurstellend of het ligt aan de omgeving waar ik woon/werk, maar ik was samen met 1 iemand anders de enige die op een andere partij dan PVV heeft gestemd. Oh, en nog 1 FvD.
SirDidymus schreef:
29-10-2025 19:54
Ik stond vanmorgen in een rij, was nog nooit gebeurd.

En, heel grappig ben met iemand meegegaan die voor het eerst mocht stemmen.

Overigens teleurstellend of het ligt aan de omgeving waar ik woon/werk, maar ik was samen met 1 iemand anders de enige die op een andere partij dan PVV heeft gestemd. Oh, en nog 1 FvD.
Ik hoor heel veel D66, GLPvdA, PVDD.
ambra schreef:
29-10-2025 19:06
Wij zijn onverrichterzake terug naar huis gegaan, zonder te kunnen stemmen. Storing, volgens de voorzitter. Storing in wat werd niet duidelijk. Of de andere stemlokalen hier ook last van hadden, geen idee. Straks nog maar een keer proberen..
Hoe moest je stemmen dan?
Ik heb op papier gestemd, heel handig ook zo’n gigantisch blad.😅
Ik wist niet dat het ook anders kon. Hier alleen maar de mogelijkheid om op papier te stemmen.😊
Merel90 schreef:
29-10-2025 19:27
Ik dacht dus dat je kon stemmen waar je maar wilde. Maar dat is dus niet zo, dan moet je van te voren eerst een andere pas aanvragen. Misschien als dat aangepast wordt dat dan de opkomst wel hoger is?
Dat is toch altijd al zo en bovendien staat het ook duidelijk op je stempas?
Ik heb om die reden man gemachtigd want ik ben pas net thuis en had goed ingeschat dat ik dan geen zin had om nog naar het stembureau te moeten.
En machtigen was veel minder moeite dan zo’n kiezerspas aanvragen.
Koekenbakker schreef:
29-10-2025 19:58
Hoe moest je stemmen dan?
Ik heb op papier gestemd, heel handig ook zo’n gigantisch blad.😅
Ik wist niet dat het ook anders kon. Hier alleen maar de mogelijkheid om op papier te stemmen.😊
Ja wij stemmen ook op papier uiteraard. Maar de voorzitter heeft een tablet waar hij iets mee doet. Ik vermoed dat die het niet meer deed..
Ik ben zeer, maar dan ook zeer content met de exitpoll tot zover.
D66 de grootste in de exitpolls!
H
Grasgevoerd schreef:
29-10-2025 21:06
Ik ook!
Verbaas me wel echt heel erg hoe hoog de VVD nog lijkt te eindigen.
Betere avond dan de vorige keer.
Wauw hebben jullie de exitpoll al gezien?

D66 de grootste met 27 zetels!
PVV gezakt naar 25
VVD met 23 zetels verbaast mij eigenlijk ook heel erg.
PVDA/GroenLinks links maar 20 zetels, verbaast mij ook.
CDA 19 zetels.

Toch wel een verrassende uitslag.
Ik ben erg blij met D66 al heb ik zelf PvdA/groenlinks gestemd.
Star⁴ schreef:
29-10-2025 21:09
Betere avond dan de vorige keer.

Veel beter.
In totaal wel weer een enorme ruk naar rechts, zeggen ze net bij de NOS. VVD bizar groot.
Maar in elk geval minder radicaal rechts godzijdank.
Mijn openlijk gevloek toen ik afgelopen week ergens 47 zetels voor PVV zag in één of andere poll heeft kennelijk dan toch geholpen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
29-10-2025 21:13
Mijn openlijk gevloek toen ik afgelopen week ergens 47 zetels voor PVV zag in één of andere poll heeft kennelijk dan toch geholpen.
Dank voor je hulp dan :P
Vvd verbaast me niet. Die hebben over het algemeen een zeer vaste achterban. Roeren zich niet veel tov linkse of extreem rechtse stemmers. Met deze uitslag wordt ‘over links’ met PvdA/D66/cda niet mogelijk. Over rechts kan nu wel als D66 Ja 21 accepteert
Misssunshine schreef:
29-10-2025 21:10
Wauw hebben jullie de exitpoll al gezien?

D66 de grootste met 27 zetels!
PVV gezakt naar 25
VVD met 23 zetels verbaast mij eigenlijk ook heel erg.
PVDA/GroenLinks links maar 20 zetels, verbaast mij ook.
CDA 19 zetels.

Toch wel een verrassende uitslag.
Ik ben erg blij met D66 al heb ik zelf PvdA/groenlinks gestemd.
Ja wat een verassing. Heel blij met het verlies van de PVV. Het verlies van GL-PvdA verbaasd me ook en had op meer gehoopt, hopelijk nog een paar zetels erbij. Had ook verwacht dat VVD meer afgestraft zou worden.

Wat fijn dat d66 zo groot is geworden.
Wissewis schreef:
29-10-2025 21:13
Waar? Die heb ik nooit gezien. Ze hebben in alle polls altijd minder gekregen dan in het huidige kabinet.
Grasgevoerd schreef:
29-10-2025 21:06
Ik ook!
BuzzieBee schreef:
29-10-2025 21:15
Vvd verbaast me niet. Die hebben over het algemeen een zeer vaste achterban. Roeren zich niet veel tov linkse of extreem rechtse stemmers. Met deze uitslag wordt ‘over links’ met PvdA/D66/cda niet mogelijk. Over rechts kan nu wel als D66 Ja 21 accepteert
Ja ik baal wel erg dat een links kabinet nu niet kan. Met ja21 zie ik ook niet zitten.. maar wat is het alternatief
BuzzieBee schreef:
29-10-2025 21:16
Waar? Die heb ik nooit gezien. Ze hebben in alle polls altijd minder gekregen dan in het huidige kabinet.
Geen idee meer waar.

Maar ik heb gisteren nog tegen man gezegd "dat het alle kanten op kon daar in Nederland".
Want ik had zowel polls van 27 zetels als polls van 47 zetels gezien.

En het werkt nog altijd wat handiger om 27 zetels in de oppositie te (pogen te) zetten dan 47 zetels.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
BuzzieBee schreef:
29-10-2025 21:15
Ik heb dus heel veel van die VVD achterban in mijn kring maar veel van hun zijn nu toch afgeweken.
Maar ‘toch maar VVD’ lijkt ook wel gewerkt te hebben bij een groep.
Die exitpoll geeft wel wat tevredenheid bij mij. D66 de grootste, ruim verlies voor PVV, PVDA minder dan verwacht, CDA ruim gestegen en verlies VVD beperkt (had ik niet verwacht).

Ik heb wel hoop dat er iets met D66, CDA en VVD (en dan plus Ja21?) uit kan komen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven