Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 790 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
kweepeer schreef:
29-10-2025 23:43
Dat winst/verlies-verhaal vind ik altijd zo'n onzin. We moeten het gewoon doen met hoeveel zetels elke partij er nu haalt. Of ze er de vorige keer meer of minder hadden is niet relevant.
Vind ik ook.
Grasgevoerd schreef:
29-10-2025 23:26
Ik niet. Gezien de uitslag ligt een kabinet met CDA en VVD de meest logische keuze. Eveneens een ruime meerderheid (het verschil is momenteel 1 zetel), stabiele partijen met ervaring). En sterker nog: een betere vertegenwoordiging van de kiezers. Of was je al even vergeten dat de PvdA/GL op verlies staat en de CDA op flinke winst.

Dat jij blijkbaar de voorkeur hebt voor "over links" betekent nog niet dat het de beste vertegenwoordiging van kiezers is. Dan kijk je namelijk naar de uitslag. Links heeft er in tijden niet zo slecht voorgestaan als nu (zelfs als coalitie).
Een betere spreiding betekent een betere vertegenwoordiging.

Het gaat niet om de grootste partijen of partijen die hebben 'gewonnen', maar om partijen die achterbannen meenemen die het liefst flink van elkaar verschillen.

Of het haalbaar is een tweede, ,maar dat de VVD en CDA een betere vertegenwoordiging van kiezers is dan de VVD en Groenlinks/PvdA lijkt me onzin.
Rosanna1985 schreef:
30-10-2025 00:20
Ik woon in België maar ik ben echt ZO opgelucht dat het al aan het verminderen is met extreem rechts. Ik was al bang dat de jaren 30 dezelfde gingen worden als die van 100 jaar geleden, maar dat zal dan hopelijk toch niet zo zijn. Hopelijk volgt de rest van Europa snel!
Zoveel minder is het helaas niet. De extreemrechtsen hebben zich nu meer verdeeld over drie partijen (PVV, Ja21 en FVD), dus de PVV is niet meer zo groot, maar in totaal zijn er ongeveer net zoveel extreemrechtse stemmen uitgebracht als vorige keer.

En aan de VVD zit tegenwoordig ook een vreemd randje, vind ik. Er stond een tijd geleden een stuk in het NRC over een onderzoek van ik meen ipsos, over polarisatie. Daar stond een grafiek bij waaruit bleek dat 20% van de VVD-kiezers niet zou willen samenwerken met D66! Ik wist niet wat ik zag. Als je D66 al te links vindt, ben je wel echt ver van het padje af hoor.
kweepeer schreef:
30-10-2025 00:47
Zoveel minder is het helaas niet. De extreemrechtsen hebben zich nu meer verdeeld over drie partijen (PVV, Ja21 en FVD), dus de PVV is niet meer zo groot, maar in totaal zijn er ongeveer net zoveel extreemrechtse stemmen uitgebracht als vorige keer.
Oh OK, dus er is niet 1 maar 3 extreem rechtse partijen? Dat wist ik niet, in België tot nu toe maar 1 (Vlaams Belang heet die partij).
Jep, wij hebben er drie. Plus een deel van de VVD, dus drie en een beetje.
kweepeer schreef:
30-10-2025 00:47

En aan de VVD zit tegenwoordig ook een vreemd randje, vind ik. Er stond een tijd geleden een stuk in het NRC over een onderzoek van ik meen ipsos, over polarisatie. Daar stond een grafiek bij waaruit bleek dat 20% van de VVD-kiezers niet zou willen samenwerken met D66! Ik wist niet wat ik zag. Als je D66 al te links vindt, ben je wel echt ver van het padje af hoor.
Radicaal-rechts is niet hetzelfde als extreemrechts.
kweepeer schreef:
30-10-2025 01:06
Jep, wij hebben er drie. Plus een deel van de VVD, dus drie en een beetje.
Het is zeer discutabel dat er radicaal-rechtse (of extreemrechtse) kiezers (of politici) bij de VVD zitten.

De VVD kent een rechterflank, die tamelijk rechts is. De VVD wordt ook in toenemende mate populistisch. Maar radicaal- en/of extreemrechts?

Dat is hetzelfde als beweren dat zich ook extreemlinkse kiezers bij D66 bevinden.

Lastig hard te maken.

Ook omdat een partij of persoon zo genoemd wordt als aan bepaalde eisen wordt voldaan. En dat doet men niet door VVD te stemmen.
Appletje schreef:
29-10-2025 21:30
Als Trump nog leeft tegen de tijd dat er een nieuwe kabinet is.
:P
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
.
canis-felis wijzigde dit bericht op 30-10-2025 02:20
Reden: Dubbel
98.60% gewijzigd
Maar die 20% VVD'ers die niet met D66 willen samenwerken, met welke partij willen die dan in vredesnaam wél samenwerken? Die kunnen toch nooit een coalitie vormen waar geen radicaal- of extreemrechtse partij (vergrootglas mee voor dat onderscheid) in zit? Als je D66 te links vindt om mee samen te werken (echt hoe dan), maar PVV en consorten geen probleem mee hebt, dan ben je wel écht ver naar rechts opgeschoven hoor.
Vanielje schreef:
29-10-2025 21:46
Ze zijn het slachtoffer geworden van strategische stemmers. Jammer, vind het een leuke partij en Dassen steengoed.
Dat denk ik ook, en minder tv-meters kunnen maken (wat dat betreft ook gewoon deels pech).
lila01 schreef:
30-10-2025 00:20
Helaas schreeuwt Yesilgoz altijd het hardst en zij wil over rechts.
D66 is nu aan zet en die gaan sowieso zich heel hard maken voor de GLPvdA voordat ze meer rechtse partijen overwegen.
Dus Yesilgoz kan wel roepen maar zij is in principe niet degene die de grootste vinger in de pap heeft.
Dan kan je wel zeggen ‘zonder VVD lukt het niet dus ze moeten luisteren’ maar dat geld voor alle 3 (D66, CDA, VVD)
LIVE verkiezingen | Nieuwe prognose: D66 en PVV gelijk op 26 zetels
Bron AD

Om 4:15.

Scheelt nu nog 6000 zetels.
Het gaat erom spannen.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Soumis schreef:
29-10-2025 23:51
Zie mijn link een paar reacties terug. Bij de scholierenverkiezingen gister waren de PVV en D66 de grootste.
De scholieren stemmen dus niet zo heel veel anders dan de 18 plussers. Behalve dan dat ze meer op een meme-partij hebben gestemd.
Ik sloeg aan op de opmerking 'wat is er gebeurd met onze jeugd'. De verrechtsing is niet de schuld van de jeugd. Zij groeien op in een klimaat van onrust en hebberigheid die wij volwassenen hebben gecreëerd.
Soumis schreef:
29-10-2025 23:51
Zie mijn link een paar reacties terug. Bij de scholierenverkiezingen gister waren de PVV en D66 de grootste.
De scholieren stemmen dus niet zo heel veel anders dan de 18 plussers. Behalve dan dat ze meer op een meme-partij hebben gestemd.
Ik sloeg aan op de opmerking 'wat is er gebeurd met onze jeugd'. De verrechtsing is niet de schuld van de jeugd. Zij groeien op in een klimaat van onrust en hebberigheid die wij volwassenen hebben gecreëerd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven