Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
donderdag 30 oktober 2025 om 08:11
Nou ja, het maakt natuurlijk best wel uit. Ze kunnen het de coalitie samen met Fvd (die toch weer meer zetels als verwacht kreeg) en de enorm gegroeide Ja 21 enorm lastig maken er iets doorheen te krijgen. Er is een extreem groot rechts blok in de oppositie. Ze hebben precies dezelfde rechten als de coalitie. Ze mogen alleen geen ministers aanleveren. Maar verder kunnen ze als ze willen elk besluit gruwelijk lastig maken, tegenhouden, uitsmeren etc etc. Die zijn nu samen al 40 zetels in de oppositie. Moet je ook niet blij van worden. En omdat ze niet in een coalitie zitten zijn het per stuk dus allemaal ongeleide projectielen. Ze hoeven geen compromissen te sluiten. Ze hoeven alleen maar nee te zeggen en elke keer dikke moties in te dienen.
buzziebee wijzigde dit bericht op 30-10-2025 08:22
0.28% gewijzigd
donderdag 30 oktober 2025 om 08:16
Mariana schreef: ↑28-09-2025 15:46Stemmen voor wat nu voor jouw portemonnee het beste lijkt is buiten een wat egoistisch standpunt ook nog een kortetermijnstandpunt. Op de langere termijn is het ook voor jou als kleine ondernemer goed als de infrastructuur en de veiligheid op orde zijn, waar dus belastinggeld naartoe moet. Ook heb jij iets aan gezonde werknemers en klanten, dus goede gezondheidszorg en sociale voorzieningen.
Daarnaast is voor midden- en linkse partijen de kleine ondernemer juist meer beschermd dan bij veel rechtse partijen.
Een partij als GL/PvdA bijv is voor een grotere belastingdruk bij multinationals, en willen juist kleine ondernemers ontzien qua belastingdruk.
D66 wil voor kleine ondernemers de loondoorbetaling bij ziekte versoepelen en bijv meer maatwerk bij contracten voor personeel bij mkb-ers.
En daar ben ik als VVD-er dus gruwelijk tegen. Die multinationals hebben we economisch gezien enorm hard nodig en veel van die multinationals die dus voor inkomen zorgen en werkplekken gaan echt weg
https://www.ad.nl/economie/grote-bedrij ... ~a1aae775/
Die beweging is echt een ramp van ongekende proporties voor onze economie.
donderdag 30 oktober 2025 om 08:30
Uiteraard heeft de oppositie niet dezelfde rechten als een coalitie.BuzzieBee schreef: ↑30-10-2025 08:11Nou ja, het maakt natuurlijk best wel uit. Ze kunnen het de coalitie samen met Fvd (die toch weer meer zetels als verwacht kreeg) en de enorm gegroeide Ja 21 enorm lastig maken er iets doorheen te krijgen. Er is een extreem groot rechts blok in de oppositie. Ze hebben precies dezelfde rechten als de coalitie. Ze mogen alleen geen ministers aanleveren. Maar verder kunnen ze als ze willen elk besluit gruwelijk lastig maken, tegenhouden, uitsmeren etc etc. Die zijn nu samen al 40 zetels in de oppositie. Moet je ook niet blij van worden. En omdat ze niet in een coalitie zitten zijn het per stuk dus allemaal ongeleide projectielen. Ze hoeven geen compromissen te sluiten. Ze hoeven alleen maar nee te zeggen en elke keer dikke moties in te dienen.
Zeker niet als er gewoon een meerderheidscoalitie komt. En ook niet omdat de oppositie niet volledig bestaat uit partijen die het eens zijn met elkaar. De oppositie sluit in principe geen akkoord.
En er is ook nog zoiets als de Eerste Kamer.
donderdag 30 oktober 2025 om 08:33
Ik ken de motieven van die mensen niet, net zo min als jij die kent. Ik heb het dus niet zo op dit soort uitspraken want dat vind ik persoonlijk nogal eenvoudig gedacht.KatjaSasja schreef: ↑30-10-2025 08:25De kortzichtige mensen met 'ikke-ikke-ikke en de rest kan srikken' mentaliteit zijn met meer![]()
(Ik wou zeggen de asociale dommeriken, maar da's niet netjes)
Over geen een kant (links of rechts). Iedereen heeft het recht om te stemmen op een partij naar keuze en heeft zijn of haar eigen drijfveren daarvoor en die zijn niet meer of minder belangrijk dan die van jou.
Overigens 'snooze' ik alle mensen op facebook die lopen te huilebalken of te hieperdepiepen op facebook. Als jij zo'n reactie op facebook zou zetten ga je bij mij ook gewoon op de pauze knop een tijd. Het is wat het is, accepteren, formeren en door.
buzziebee wijzigde dit bericht op 30-10-2025 08:36
16.88% gewijzigd
donderdag 30 oktober 2025 om 08:35
Daar verbaas ik me dus ook altijd over. Als de belastingen voor bedrijven worden verhoogd komt het vestigingsklimaat onder druk, daalt de Nederlandse concurrentiepositie, komen de winsten (en dus salarisgroei) onder druk en komen toeleveranciers in de knoei.BuzzieBee schreef: ↑30-10-2025 08:16En daar ben ik als VVD-er dus gruwelijk tegen. Die multinationals hebben we economisch gezien enorm hard nodig en veel van die multinationals die dus voor inkomen zorgen en werkplekken gaan echt weg
https://www.ad.nl/economie/grote-bedrij ... ~a1aae775/
Die beweging is echt een ramp van ongekende proporties voor onze economie.
Waarom denken mensen in godsnaam dat de welvaart toeneemt van een dergelijke maatregel.
donderdag 30 oktober 2025 om 08:45
Mensen denken bij het stemmen over het algemeen niet aan de economie denk ik. Hoe gaan we dat betalen? Nou we gaan de multinationals hoger belasten. Ja maar die gaan sinds die plannen er zijn al weg. De allergrootste zijn al weg, een kwart is nu bezig met plannen om te vertrekken uit Nederland en nog eens een kwart gaat de aankomende jaren niet meer investeren in Nederland (bron is BNR trouwens). Die WIE gaat al die plannen nu uiteindelijk financieren? Het KOST uiteindelijk alleen maar geld.Vanielje schreef: ↑30-10-2025 08:35Daar verbaas ik me dus ook altijd over. Als de belastingen voor bedrijven worden verhoogd komt het vestigingsklimaat onder druk, daalt de Nederlandse concurrentiepositie, komen de winsten (en dus salarisgroei) onder druk en komen toeleveranciers in de knoei.
Waarom denken mensen in godsnaam dat de welvaart toeneemt van een dergelijke maatregel.
donderdag 30 oktober 2025 om 08:47
Vreemde reactie. Dus iedereen heeft het recht op een eigen keuze (terecht punt), maar mensen die het er niet mee eens zijn gaan wel bij je op de negeermodus.BuzzieBee schreef: ↑30-10-2025 08:33Ik ken de motieven van die mensen niet, net zo min als jij die kent. Ik heb het dus niet zo op dit soort uitspraken want dat vind ik persoonlijk nogal eenvoudig gedacht.
Over geen een kant (links of rechts). Iedereen heeft het recht om te stemmen op een partij naar keuze en heeft zijn of haar eigen drijfveren daarvoor en die zijn niet meer of minder belangrijk dan die van jou.
Overigens 'snooze' ik alle mensen op facebook die lopen te huilebalken of te hieperdepiepen op facebook. Als jij zo'n reactie op facebook zou zetten ga je bij mij ook gewoon op de pauze knop een tijd. Het is wat het is, accepteren, formeren en door.
Niet echt heel democratisch.
En verder valt te lezen dat je VVD stemt. Nogal logisch dat je het niet eens bent met iemand die vindt dat mensen vooral in hun eigen belang stemmen. Want dat laatste is wel wat VVD-stemmers doorgaans doen.
donderdag 30 oktober 2025 om 08:53
Op zich snap ik een stem op een partij voor eigen economische voortuitgang wel, maar dan vooral voor mensen die het niet heel erg breed hebben en vanuit solidariteit/herverdeling op de SP stemmen. In die zin snap ik dat je een economisch motief laat meewegen.
Maar als je toch al alles kunt doen en betalen wat je maar wil waarom zou je dan vanzelfsprekend kiezen voor een partij waarbij je zo min mogelijk moet afstaan? Of wat multinationals betreft: zelfs naar mogelijkheden zoeken om er helemaal vanaf te komen.
Maar als je toch al alles kunt doen en betalen wat je maar wil waarom zou je dan vanzelfsprekend kiezen voor een partij waarbij je zo min mogelijk moet afstaan? Of wat multinationals betreft: zelfs naar mogelijkheden zoeken om er helemaal vanaf te komen.
donderdag 30 oktober 2025 om 09:00
Ik ben van mening dat we momenteel veel voor onze kiezen krijgen: gevolgen van klimaatverandering, stikstofcrisis, woningtekort, oorlog vlakbij, vergrijzing en ontlezing van de bevolking (is dat erg? ja!). En dat we nu op een kantelpunt staan, dat het zo niet verder gaat en we echt moeten inleveren. Dat we niet door kunnen leven, kunnen consumeren zoals we tot nu toe zijn blijven doen.
De hele wereld verandert, en het kan niet anders dan dat we daarin meegaan.
Ik heb het idee dat de partijen die nu de meest stemmen hebben gekregen, willen blijven vasthouden aan hoe het was. In mijn ogen een utopie.
De lasten moeten verdeeld worden, de zwakkeren in onze samenleving moeten geholpen worden. Omkijken naar een ander moet weer belangrijk worden.
En niet je eigen belang (of portemonnee)
We zijn ook gebonden aan de regels zoals we die met Brussel hebben afgesproken wat betreft migratie, dus wat PVV, FvD en Ja21 roepen kan helemaal niet. Maar het bekt lekker, dus stemmen mensen die zich nergens in verdiepen daar op.
Ik heb het idee dat de partijen die nu de meest stemmen hebben gekregen, willen blijven vasthouden aan hoe het was. In mijn ogen een utopie.
De lasten moeten verdeeld worden, de zwakkeren in onze samenleving moeten geholpen worden. Omkijken naar een ander moet weer belangrijk worden.
We zijn ook gebonden aan de regels zoals we die met Brussel hebben afgesproken wat betreft migratie, dus wat PVV, FvD en Ja21 roepen kan helemaal niet. Maar het bekt lekker, dus stemmen mensen die zich nergens in verdiepen daar op.
donderdag 30 oktober 2025 om 09:05
Het gaat niet alleen om belasting betalen. Een goed opgeleide beroepsbevolking die zijn talen spreekt, een samenleving die vrij en open is voor expats, een betrouwbaar en stabiel rechtssysteem en politiek systeem tellen ook, en mogelijkheden om uit te breiden. En inderdaad wil een bedrijf niet méér belasting betalen dan in een vergelijkbaar buitenland.
donderdag 30 oktober 2025 om 09:06
Nee hoor, ik snooze alle hieperdepieps en huilies. Of ik nu op die partij stem of niet. Grofweg kun je zeggen dat ik mensen met alle etalerende politieke meningen gewoon snooze. Ik heb een hekel aan die 'alleen de partij waar ik op stem heeft gelijk en alle andere mensen zijn stom' reacties. Ik post werkelijk nooit een politieke mening op Facebook. En wat anderen vinden hoef ik niet door mijn strot geduwd te krijgen via facebook.Paradise schreef: ↑30-10-2025 08:47Vreemde reactie. Dus iedereen heeft het recht op een eigen keuze (terecht punt), maar mensen die het er niet mee eens zijn gaan wel bij je op de negeermodus.
Niet echt heel democratisch.
En verder valt te lezen dat je VVD stemt. Nogal logisch dat je het niet eens bent met iemand die vindt dat mensen vooral in hun eigen belang stemmen. Want dat laatste is wel wat VVD-stemmers doorgaans doen.
Je bent weer lekker aan het generaliseren. Ik vind het prima dat mensen vanuit hun eigen belang stemmen. Het interesseert me werkelijk niets wat mensen stemmen. Ik ga ze er echt niet meer of minder aardig door vinden. Mijn beste vriendin stemt PVV. Een partij waar ik never nooit op zou stemmen. Maar dat maakt haar niet minder leuk. Dat zeg ik in dit topic werkelijk altijd. Alleen duw ik via facebook mijn keuze of mening niet door de strot van al mijn facebook 'vrienden'. En andersom hoef ik dat ook niet.
donderdag 30 oktober 2025 om 09:07
Ik vind dit nog wel het moeilijkste. Ik heb de afgelopen weken verschillende keren mensen gesproken die ook allemaal dingen riepen die helemaal niet kunnen/mogen, maar als je hen daar op aanspreekt dan zeggen ze: "Ja, nee, dat snap ik wel hoor. Maar kon het maar!!! Hek erom en pek erover. Zo. Dat is eruit. Klaar ermee."KatjaSasja schreef: ↑30-10-2025 09:00Ik ben van mening dat we momenteel veel voor onze kiezen krijgen: gevolgen van klimaatverandering, stikstofcrisis, woningtekort, oorlog vlakbij, vergrijzing en ontlezing van de bevolking (is dat erg? ja!). En dat we nu op een kantelpunt staan, dat het zo niet verder gaat en we echt moeten inleveren. Dat we niet door kunnen leven, kunnen consumeren zoals we tot nu toe zijn blijven doen.
Een déél van de mensen zal echt hopen en willen dat er echt wat verandert of dat er bijvoorbeeld serieus een migratiestop komt en niemand meer wordt binnen gelaten maar op basis van de gesprekjes die ik heb gehad denk ik vooral dat er ook mensen zijn die er heel erg van genieten om dit "gewoon" te kunnen roepen. Terwijl er in de praktijk geen reden voor zorg is. En zelfs geen situatie als: mijn dochter wordt altijd lastiggevallen, er is overlast door het azc en wij kunnen niet aan een huis komen want statushouders krijgen altijd voorrang.
"Dat vind ik gewoon, da's mijn mening" daar lijkt het op neer te komen.
donderdag 30 oktober 2025 om 09:09
Precies alles waar (extreem)rechts voor staat dus!Vanielje schreef: ↑30-10-2025 09:05Het gaat niet alleen om belasting betalen. Een goed opgeleide beroepsbevolking die zijn talen spreekt, een samenleving die vrij en open is voor expats, een betrouwbaar en stabiel rechtssysteem en politiek systeem tellen ook, en mogelijkheden om uit te breiden. En inderdaad wil een bedrijf niet méér belasting betalen dan in een vergelijkbaar buitenland.
En toch is vooral de pvda-groenlinks de duivel voor het vestigingsklimaat…
donderdag 30 oktober 2025 om 09:09
Is een lang stuk, maar als de multinationals en de industrie vertrekt heeft dat extremen gevolgen voor OOK de zorg en andere bedrijfstakken. Moeten we alles gaan inkopen wat geld kost ipv wat het oplevert. Maar het is in begrijpelijke termen opgesteld dus als je tijd hebt kun je de gevolgen daarvan een keer lezenDala schreef: ↑30-10-2025 08:53Op zich snap ik een stem op een partij voor eigen economische voortuitgang wel, maar dan vooral voor mensen die het niet heel erg breed hebben en vanuit solidariteit/herverdeling op de SP stemmen. In die zin snap ik dat je een economisch motief laat meewegen.
https://opsinfo.nl/wat-als-de-industrie ... -vertrekt/
donderdag 30 oktober 2025 om 09:10
Uiteindelijk is de verrechtsing ook wel de schuld van de jeugd, zodra zij kunnen stemmen en met meerderheid (extreem)rechts gaan stemmen, wat de reden dan ook. Links wordt kleiner met de jaren. Vroeger dacht ik: die rascistische en homohatende ouderen, ach mettertijd sterft dat vanzelf uit. Niet dus!
Dat klimaat wat je noemt is zeker antwoord op mijn vraag. Dan nog social media. Ik hoop mijn kinderen socialer op te voeden, maar ja, als 2/3 van het land niet sociaal stemt dan worden hun kinderen ook niet zo opgevoed.
Vond zojuist deze: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... ~v2031105/
donderdag 30 oktober 2025 om 09:10
Een ieder stemt uit eigen opvatting, belang en overtuiging meen ik. Dat mijn man bijvoorbeeld Labour stemt (vergelijkbaar met PvdA/GL) heeft alles te maken met zijn afkomst en zijn overtuiging en zijn vroegere belangen en ideeën, want links was destijds in zijn belang. Hoe meer er verdeeld werd, hoe beter in zijn geval. Hoewel ik niet op de VVD heb gestemd vind ik het jammer dat iemand die dat wel gedaan heeft wordt afgestempeld als iemand die vooral in “eigen belang” stemt (en daarmee niet solidair is aan de gemeenschap). Het omgekeerde kan wellicht ook gezegd worden van mensen die wel links stemmen. Dat kan allemaal ook in het “eigen belang” zijn.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
donderdag 30 oktober 2025 om 09:11
Maar de reden die genoemd wordt dat we "alle multinationals wegjagen" heeft uiteraard niet met goede opleidingen, talen spreken en het rechtssysteem in Nederland te maken, maar wel degelijk met de belasting.Vanielje schreef: ↑30-10-2025 09:05Het gaat niet alleen om belasting betalen. Een goed opgeleide beroepsbevolking die zijn talen spreekt, een samenleving die vrij en open is voor expats, een betrouwbaar en stabiel rechtssysteem en politiek systeem tellen ook, en mogelijkheden om uit te breiden. En inderdaad wil een bedrijf niet méér belasting betalen dan in een vergelijkbaar buitenland.
Dat is dan echt wel een economisch argument. En dat vind ik heel erg triest.
donderdag 30 oktober 2025 om 09:12
donderdag 30 oktober 2025 om 09:12
VVD is niet extreem rechts. Tenzij je extreem links bent, dan kan je de VVD zo zien. En ook voor jou, waarom de PvdA echt funest is voor het vestigingsklimaat en de enorm verstrekkende gevolgen voor alle Nederlanders daarvan.__appelbloesem__ schreef: ↑30-10-2025 09:09Precies alles waar (extreem)rechts voor staat dus!![]()
En toch is vooral de pvda-groenlinks de duivel voor het vestigingsklimaat…
donderdag 30 oktober 2025 om 09:15
Met als toevoeging dat je dan ook moet investeren in onderwijs om je eigen toekomstige beroepsbevolking goed op te leiden. D66 investeert en VVD bezuinigt op dit vlak.Vanielje schreef: ↑30-10-2025 09:05Het gaat niet alleen om belasting betalen. Een goed opgeleide beroepsbevolking die zijn talen spreekt, een samenleving die vrij en open is voor expats, een betrouwbaar en stabiel rechtssysteem en politiek systeem tellen ook, en mogelijkheden om uit te breiden. En inderdaad wil een bedrijf niet méér belasting betalen dan in een vergelijkbaar buitenland.
.
donderdag 30 oktober 2025 om 09:15
Het is allemaal belangrijk. Verder denk ik dat veel vinden dat waar dat geld dan voornamelijk vandaan moet komen dan heel vaak níet bij hen is.
donderdag 30 oktober 2025 om 09:17
Daarom heb ik extreem ook tussen haakjes. De VVD heeft verder weinig moeite met samenwerken met extreemrechtse partijen.BuzzieBee schreef: ↑30-10-2025 09:12VVD is niet extreem rechts. Tenzij je extreem links bent, dan kan je de VVD zo zien. En ook voor jou, waarom de PvdA echt funest is voor het vestigingsklimaat en de enorm verstrekkende gevolgen voor alle Nederlanders daarvan.
Ik zou zeggen, begin eens met goed lezen, voordat je iedereen de les meent te moeten lezen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in