Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 1676 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pioen00 schreef:
11-11-2025 10:08
Waarom is dat zo?
Omdat ze meestal roeptoeteren zonder de cijfers te hebben. Het bekendste voorbeeld is toen Van der Plas werd gevraagd hoeveel D66ers er in de RvS zitten. Maar bij heel veel andere onderwerpen kan je dat ook doen.
Appletje schreef:
12-11-2025 11:50
Omdat ze meestal roeptoeteren zonder de cijfers te hebben. Het bekendste voorbeeld is toen Van der Plas werd gevraagd hoeveel D66ers er in de RvS zitten. Maar bij heel veel andere onderwerpen kan je dat ook doen.
Van der Plas heeft toch een beperking waardoor ze heel weinig inzicht in cijfers heeft?
Ik vind het prima om eerst D66 en CDA samen te laten kijken naar de overeenkomsten en om vanuit daar te kijken welke partijen daarbij passen.

En dat de VVD gewoon even op de achtergrond gaat. Wie weet kan er een minderheidskabinet met GL-PVDA. Of met VVD. Of gaan die 2 partijen beiden wel alsnog aansluiten. Dat zullen we vanzelf zien.

Maar voor de kerst was sowieso al heel erg optimistisch natuurlijk.
SirDidymus schreef:
12-11-2025 12:17

En dat de VVD gewoon even op de achtergrond gaat.
Ja vind ik ook prima. Vooral omdat ze nu zo bepalend denken te kunnen zijn.
Stressed is just desserts spelled backwards
Appletje schreef:
12-11-2025 11:50
Nou, Timmermans kon onlangs het succes van het Spaanse migratiebeleid ook niet met cijfers onderbouwen. Het gebeurd echt zowel op links als op rechts.
Vanielje schreef:
12-11-2025 11:53
Van der Plas heeft toch een beperking waardoor ze heel weinig inzicht in cijfers heeft?

Als je dyscalculie oid hebt betekent dat niet dat je één getal niet zou kunnen onthouden.
Appletje schreef:
12-11-2025 11:48
Het sterke van de voorgestelde aanpak is dat de VVD (en anderen) inhoudelijk moet gaan reageren op het plan dat D66 en CDA gaan maken. Dilan komt er niet meer mee weg door te zeggen dat GL-PvdA stom is (want dat is haar niveau van discussiëren tot nu toe, zonder enig inhoudelijk argument).

Precies. Dan kan je veel constructiever in gesprek.
Ik vind het ontzettend slim van Koolmees. CDA en D66 kunnen met de basis komen waar andere partijen bij aan kunnen sluiten. Als VVD en GL/PvdA vervolgens allebei zich in de basisplannen kunnen vinden, dan wordt VVD gedwongen op te houden met hun kleutergedrag, als ze tenminste mee willen regeren.
Maar is het gemakkelijker voor GL-PvdA om zich aan te sluiten bij een plan van D66 en CDA? Want dat vraag ik mij af. Gevoelsmatig sluit VVD daar (iets) beter aan dan GL-PvdA.

Het zit hem voor mij echt meer in die vierde partij, dus tussen GL-PvdA en Ja21 en niet zozeer of VVD mee gaat regeren.

Wat ik als enig voordeel zou zien voor Ja21 is dat de uitersten (GL-PvdA en PVV) beiden in de oppositie komen maar gevoelsmatig is GL-PvdA geen uiterste voor mij, maar misschien komt dat door mijn eigen visie en zegt dat heel veel over de verschuiving naar rechts in de maatschappij.
Charlotta schreef:
12-11-2025 13:28
Ik vind het ontzettend slim van Koolmees. CDA en D66 kunnen met de basis komen waar andere partijen bij aan kunnen sluiten. Als VVD en GL/PvdA vervolgens allebei zich in de basisplannen kunnen vinden, dan wordt VVD gedwongen op te houden met hun kleutergedrag, als ze tenminste mee willen regeren.
De VVD wil op zijn eigen voorwaarden graag meeregeren, maar de kans dat ook PvdAGL zich in die voorwaarden kan vinden is niet heel groot schat ik.
Vanielje schreef:
12-11-2025 13:40
De VVD wil op zijn eigen voorwaarden graag meeregeren, maar de kans dat ook PvdAGL zich in die voorwaarden kan vinden is niet heel groot schat ik.
Daarom is het plan-Koolmees tamelijk briljant.
Is al bekend bij welke fractie in het Europees Parlement de nieuwe GL-PvdA partij zich gaat voegen? De Sociaal Democraten of de Groenen?
Vanielje schreef:
12-11-2025 13:40
En dat zal wederzijds zo zijn. PvdAGL wil een flinke lastenverzwaring voor het bedrijfsleven (23 miljard), D66en CDA willen niet zo'n hoge lastenverzwaring. Dus VVD zal zich ook niet kunnen vinden in voorwaarden van PvdAGL. Alleen de laatste partij pakt het verstandiger aan.

De verschillen tussen PvdAGL zijn gewoon heel erg groot. De wijze hoe Yeşilgöz kan ik mij totaal niet in vinden, maar deel wel de mening met haar dat de ideeën van deze twee partijen heel erg ver uit elkaar liggen.
ladadieladieda schreef:
12-11-2025 13:46
Dat zie ik anders. Slepende onderhandelingen in een later stadium gaan op zijn conto komen, want de VVD kan dan roepen "de verkenner heeft ons niet op tijd betrokken".
vanielje wijzigde dit bericht op 12-11-2025 14:37
0.34% gewijzigd
ladadieladieda schreef:
12-11-2025 13:46
Maat niet uniek, in 2021 is er ook iets gelijkwaardigs voorgesteld.
Maar bijv klimaat, de investeringen op onderwijs en de hypotheekrenteaftrek (waar de vvd toch een breekpunt van had gemaakt?) liggen weer dichter bij GL/ PvdA.
Sowieso stelt die laatste partij zich veel constructiever op dan de VVD.
Daarom is dit idd een briljante zet, het dwingt de Vvd om eem toontje lager te zingen. En daarom is vvd nu zo verongelijkt, dit past niet in hun plan om dat centrumrechtse kabinet er hoe dan ook doorheen te douwen.
johanna72 wijzigde dit bericht op 12-11-2025 17:30
0.34% gewijzigd
Vanielje schreef:
12-11-2025 11:53
1 beperking??
grenada schreef:
12-11-2025 14:12
1 beperking??
Ja, dyscalculie. Tenminste, dat heeft Van der Plas zelf wel eens genoemd. https://www.impulsenwoortblind.nl/actue ... jk-aan-dom. Al blijkt uit dit interview dat ze zichzelf gediagnosticeerd heeft, maar goed.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
12-11-2025 14:17
Ja, dyscalculie. Tenminste, dat heeft Van der Plas zelf wel eens genoemd. https://www.impulsenwoortblind.nl/actue ... jk-aan-dom. Al blijkt uit dit interview dat ze zichzelf gediagnosticeerd heeft, maar goed.
Als je dan bedenkt dat beleid maken uiteindelijk vooral gaat over het verdelen van de overheidsinkomsten is dyscalculie toch onhandig.
Appletje schreef:
12-11-2025 16:24
Als je dan bedenkt dat beleid maken uiteindelijk vooral gaat over het verdelen van de overheidsinkomsten is dyscalculie toch onhandig.
Als lobbyist voor de agrarische industrie heeft ze niet zoveel met beleid maken.
Vanielje schreef:
12-11-2025 13:59
Dat zie ik anders. Slepende onderhandelingen in een later stadium gaan op zijn conto komen, want de VVD kan dan roepen "de verkenner heeft ons niet op tijd betrokken".

Ligt dat dan aan de verkenner of aan de strategie die de VVD hanteert?
Johanna72 schreef:
12-11-2025 14:06
Maar bijv klimaat, de investeringen op onderwijs en de hypotheekrenteaftrek (waar de vvd toch een breekpunt van had gemaakt?) liggen weer dichter bij GL/ PvdA.
Sowieso stelt die laatste partij zich veel constructiever op dan de VVD.
Daarom is dit idd een briljante zet, het dwingt de Vvd om eem toontje lager te zingen. En daarom is vvd nu zo verongelukt, dit past niet in hun plan om dat centrumrechtse kabinet er hoe dan ook doorheen te douwen.

Oeps?
Frizz schreef:
12-11-2025 17:09
Ligt dat dan aan de verkenner of aan de strategie die de VVD hanteert?
Het gaat erom wat de kiezer gelooft. En ik denk dat een soort kruisgesprek waarbij CDA en D66 met elkaar praten en daarnaast afzonderlijk met VVD en PvdAGL beter was geweest.
Het is voor de kiezer niet snel goed ben ik bang...
Dala schreef:
12-11-2025 18:36
Het is voor de kiezer niet snel goed ben ik bang...
De Kiezer bestaat niet, maar ik denk dat veel kiezers veel goed vinden als er maar een beetje porrie in zit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven