Verkrachtingscultuur

30-07-2013 21:30 292 berichten
Alle reacties Link kopieren
De topic titel klinkt een stuk harder dan 'rape culture', de in Amerika (en Engeland) veelgebruikte term om een cultuur aan te geven waarin verkrachting niet bestempeld wordt als de verschrikkelijke misdaad die het is. Maar dit is wat het is. Hierna volgt een heel verhaal om mijn betoog kracht bij te zetten. De gegeven links zijn voor degenen die meer over de achtergrond wil lezen, maar niet noodzakelijk om mijn post te begrijpen. Voor het doel van het topic, zie vetgedrukte tekst op het eind.



Als je het buitenlandse nieuws volgt, dan zijn er de laatste tijd een paar high profile zaken geweest. De zaak van het meisje dat door een groep klasgenoten werd aangerand en verkracht nadat ze buiten bewustzijn was geraakt door het drinken van alcohol (de Steubenville-zaak).

http://en.wikipedia.org/w ... lle_High_School_rape_case

Er zijn foto's van de gebeurtenissen gemaakt en verspreid onder vrienden en klasgenoten. Twee jongens werden uiteindelijk veroordeeld. Deze hebben gedurende de nacht van de verkrachting herhaaldelijk gepraat over wat ze gedaan hadden en noemden dit zelf 'rape'. Ze schepten erover op en toen ze bang waren dat het uit de hand zou gaan lopen, hebben ze hun football coach gevraagd wat ze moesten doen. Die verzekerde hen dat het wel goed zou komen, waarop de jongens zelfverzekerd pochten dat hen niks kon overkomen. Er waren vele getuigen van de misdaad, maar niemand greep in. Toen het meisje aangifte deed, kwamen er veel negatieve reacties uit de lokale gemeenschap: ze had er eigenlijk zelf om gevraagd door zo dronken te worden, etc... Mensen weigerden te getuigen toen de politie ze opriep en het meisje werd online voor van alles en nog wat uitgemaakt. Zelfs toen de jongens veroordeeld werden, waren er grote kranten die stukken publiceerden dat het toch allemaal wel heel zielig was voor de jongens, die een fantastische football carriere in het vooruitzicht hadden en nu voor altijd met een stigma rond zouden lopen.



Al snel verschenen er opiniestukken dat deze bagatelliserende houding veel voorkomt in de 'jock culture'. Sport is erg belangrijk in de Amerikaanse cultuur en als je er goed in bent, levert je dat aandacht, geld en roem op. Een goede athleet wordt voortdurend overladen met bewondering en kan op den duur gaan denken dat hij alles maar kan maken, omdat ie zo'n toffe peer is. En uit de Steubenville-zaak blijkt dat zijn omgeving, inclusief de coaches, dat ook vinden, kortom, er is in die kringen vaak sprake van een 'rape-culture'. Dit artikel zet het goed uiteen: http://www.thenation.com/ ... culture-and-rape-culture#



Maar niet alleen in de sport, ook op de universiteit in Amerika wordt lichtvoetig omgegaan met verkrachting. Op Amerikaanse universiteiten, waar studenten over het algemeen op de campus wonen, kunnen misdaden bij de universiteit aangegeven worden, die vervolgens maatregelen opleggen. Steeds meer studentes doen echter verslag dat toen zij 'aangifte' deden, ze het advies kregen er met niemand over te praten, of allerlei argwanende vragen kregen (hadden ze het zelf niet veroorzaakt?). Hier een overzicht van de lopende problemen op universiteiten: http://thinkprogress.org/ ... ty-sexual-assault-policy/



Gisteren ging het ook helemaal mis op Twitter. Caroline Criado-Perez is een journalist en activiste die succesvol actie voerde dat het 10 pound biljet de beeltenis krijgt van Jane Austen. Haar Twitter timeline stond binnen de kortste tijd vol met bedreigingen, waarvan veel seksueel van aard. Ze zouden haar anaal verkrachten, ze zouden haar hoofd afhakken en dan haar hoofd verkrachten, als ze haar tegenkwamen in een donker steegje..., etc... Op een gegeven moment kreeg Criado-Perez ruim 200 tweets per minuut (!) te verstouwen.

http://www.independent.co ... e-of-twitter-8735415.html

Criado-Perez ging op twitter in op de zogenaamde 'trolls' en deed aangifte. Dat leverde haar weer veel boze reacties op: ze lokte het op deze manier zelf uit volgens andere Twitteraars. Een 21-jarige man werd opgepakt ivm de bedreigingen (die echt niet mals waren), waarop Twitteraars zich weer boos afvroegen of het nou echt nodig was zo'n arme jonge knul een strafblad aan te doen en dat Criado-Perez eens bij zichzelf te rade moest gaan waar ze nu helemaal mee bezig was (wie herkent dezelfde sentimenten uit de Steubenville-zaak?).

Mensen die het opnamen voor Criado-Perez kregen zelf verwensingen naar hun hoofd geslingerd, waarbij ook andere vrouwen diverse verkrachtingsbedreigingen kregen.

Goed, voorzover Engeland en Amerika. Waar vrouwen als Björk, Lady Gaga en Taylor Swift zichzelf absoluut geen feminist vinden. Want als je in Amerika zegt dat je feminist bent, dan krijg je dit soort verbaal misbruik automatisch te verduren.



Gebeurt dit ook in Nederland? Ik denk van wel, maar er lijkt niet veel aandacht voor te zijn in de media (als iemand andere ervaringen heeft, hoor ik dat uiteraard graag). Als je als vrouw op geenstijl.nl terecht komt vanwege het één of andere nieuwtje waar je bij betrokken bent, zal een aanzienlijk deel van de lange lijst reacties gaan over hoe ‘neukbaar’ je bent. Ben je betrokken bij een onderwerp wat de reaguurder niet zint, dan komen de verkrachtingsbedreigingen al snel aan bod. Zo ondervond ook Asha ten Broeke (http://ashatenbroeke.nl/2 ... wenhaat-van-geenstijl-co/). En als ik op Twitter kijk zijn er zat Nederlands sprekende mannen die feministen ‘hoeren’ noemen die nodig eens ‘een beurt’ moeten krijgen.



Wat ik niet snap is: als ik iemand echt niet mag, heb ik er geen seks mee. Waarom willen deze mannen vrouwen die ze haten verkrachten? Al deze zaken hebben één gemene deler: het gaat uiteindelijk vooral om dat deze mannen vrouwen niet als hun gelijke willen zien. Vrouwen zijn volgens hen op aarde om hen te plezieren, of hun behoeften te bevredigen. Als een vrouw niet doet wat jij wilt, verkracht je haar, want daarmee verneder je haar en zet je haar op haar plaats. Dit komt nog steeds voort uit het idee dat een man niet vernederd kan worden door seks te hebben, maar een vrouw wel, want die moeten kuis zijn. Een vrouw moet bovendien vooral niet te lastig zijn en een eigen mening hebben. Als voorbeeld het blog van deze antifeminist: http://j4mb.wordpress.com ... ctory-lose-the-lads-mags/ Wat hij beweert is dat als een vrouw opkomt voor een zaak die haar aan het hart gaat, ze aan het ‘whinen’/zeuren is. Dat zijn hele site volstaat met zeurende stukjes is natuurlijk iets heel anders, dat is gewoon ‘vechten voor de zaak’. Over een bord voor je kop hebben gesproken…



Voor degenen die zich door mijn hele betoog heengeworsteld hebben: mijn dank is groot. Wat wil ik met dit topic? Ik lees steeds meer van deze verhalen en ik maak me zorgen. De verkrachtingscultuur lijkt voort te komen uit een ongeëmancipeerde samenleving. Natuurlijk zijn er mannen die deze houding sterk afkeuren. En er zijn vrouwen die zelf in deze culturele overtuigingen geloven. Ik wil gewoon graag van gedachten wisselen. Denk jij dat er sprake is van een verkrachtingscultuur waarin het slachtoffer (gedeeltelijk) de schuld krijgt? Wie zijn deze mensen die vinden dat je beter kunt zwijgen na een verkrachting? Zijn ze zwakbegaafd? Hebben ze geen opleiding genoten? Hebben ze persoonlijkheidsstoornissen? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat de samenleving verkrachting massaal afkeurt, zonder eerst te analyseren of het slachtoffer er zelf niet aan bijgedragen heeft? Hoe zorgen we ervoor dat mannen én vrouwen beseffen dat seks alleen plaats hoort te vinden als beide partijen daar mee instemmen? Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 juli 2013 @ 22:42:

[...]





Maar beiden hebben er lol aan.

Als de uitkomst eender is, is de achterliggende gedachte alles bepalend dan? wel als die niet zo positief is als dat men wil doen voorkomen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:yellowlove2punt0 schreef op 30 juli 2013 @ 22:45:

[...]





Dat is het ook niet. Het gaat erom dat we in een maatschappij leven waarin het doodnormaal is dat vrouwen wel make up gebruiken en mannen niet. Vrouwen scheren hun benen, mannen niet. .





Mannen doen dan weer hele andere dingen om er uit te zien alsof ze sterk nageslacht kunnen verwekken.





Omdat we niet meer leven in lemen hutjes en op mammoetjacht gaan, hebben we dat ingeruild door andere dingen.

Niet degene die de meest jacht buit maakt krijgt het mooiste ( vruchtbaarste ) vrouwtje, maar degene met de dikste bankrekening.

Een oerlelijke voetballer met een fotomodel is te vergelijken met mijn voorbeeld van ooit, eens, heel lang geleden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 juli 2013 @ 22:46:

[...]





Morgen je mascara weggooien.





Waarom is het nooit iets geworden met dat vrouwencondoom met weerhaken?





Ja, de hele make up bende gaat er uit. En de beugelbh's ook maar.



Lijkt me erg onprettig zitten, elke dag de hele dag zo'n ding in je vagina. Daarbij is het er natuurlijk zo uitgetrokken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beauke schreef op 30 juli 2013 @ 22:49:

Wat vinden jullie trouwens van het volgende? Een tante van m'n vriend heeft een dochter van 16 en ze plaatst allemaal foto's van haar op Facebook in minirokje dat op wordt getild, voorover gebukt met inkijk tot in de navel en dat ze bukt en je haar string ziet enz. Dus bij die 16-jarige he. Dat vind ik dus heel fout he. Zulke jonge meisjes zijn nog zo kwetsbaar en dat ga je als moeder toch niet aanmoedigen, je dochter zo als seksueel wezen tentoonstellen? de moeder zet die foto's van haar dochter online?????

Mijn moeder had de foto's verscheurd en mij een half jaar huisarrest gegeven denk ik
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 30 juli 2013 @ 22:49:

[...]



wel als die niet zo positief is als dat men wil doen voorkomen Als je een ONS hebt en iemand doet heel lief, wat is daar precies mis mee? Dat hij het niet doet omdat hij jou zo lief vindt?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik wil die mannen die op een vernederende manier over een vrouw praten een klap verkopen. Je hebt ook nog zoiets als fatsoensnomen.. daar zou geen politie of verbod voor nodig moeten zijn!
Alle reacties Link kopieren
quote:Beauke schreef op 30 juli 2013 @ 22:49:

Wat vinden jullie trouwens van het volgende? Een tante van m'n vriend heeft een dochter van 16 en ze plaatst allemaal foto's van haar op Facebook in minirokje dat op wordt getild, voorover gebukt met inkijk tot in de navel en dat ze bukt en je haar string ziet enz. Dus bij die 16-jarige he. Dat vind ik dus heel fout he. Zulke jonge meisjes zijn nog zo kwetsbaar en dat ga je als moeder toch niet aanmoedigen, je dochter zo als seksueel wezen tentoonstellen?Dat bedoel ik met opvoeding. Dat meisje hoort respect voor zichzelf bijgebracht te worden. Niet het idee dat ze pas 'meetelt' als veel rukkers op 'Like' klikken en andere vrouwen die het niets vinden bestempelen als jaloers/zuur/overgangzeur.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 juli 2013 @ 22:50:

[...]





Mannen doen dan weer hele andere dingen om er uit te zien alsof ze sterk nageslacht kunnen verwekken.





Omdat we niet meer leven in lemen hutjes en op mammoetjacht gaan, hebben we dat ingeruild door andere dingen.

Niet degene die de meest jacht buit maakt krijgt het mooiste ( vruchtbaarste ) vrouwtje, maar degene met de dikste bankrekening.

Een oerlelijke voetballer met een fotomodel is te vergelijken met mijn voorbeeld van ooit, eens, heel lang geleden.Je hoort mij ook niet zeggen dat er ook niet een gedachtengang is voor hoe mannen zich wel en niet horen te gedragen en wat ze we en niet horen te hebben . Maar het ging nu over vrouwen, of iig was er een gesprek gaande vanuit het vrouwelijk perspectief dus daar richt ik me nu dan op
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 30 juli 2013 @ 22:41:

[...]



De enigen die hier iets aan kunnen veranderen, zijn de vrouwen zelf. Door er niet meer aan mee te werken, namelijk. Dat is echt de kortste klap. Dat gaat echter niet gebeuren; het is namelijk véél aantrekkelijker om jezelf voor veel geld schaars gekleed te laten fotograferen dan een echte baan met echte verantwoordelijkheden te zoeken.

Dat is natuurlijk een nutteloze sneer. Er zijn veel meer vrouwen met een echte baan met echte verantwoordelijkheden dan vrouwen die een goed inkomen verdienen door zich schaars gekleed te laten fotograferen.

Wat betreft het niet meewerken door je niet mooi te maken: deze hele discussie begint weer de kant op te gaan van 'je vraagt er zelf om om verkracht te worden als je in een kort rokje rondloopt'. Het gros van de vrouwen dat verkracht wordt, liep echter in 'normale' kleding rond. Zoals hier al iemand aangaf: de meeste verkrachtingen vinden plaats door 'bekenden' en dat heeft niks te maken met lusten opgeroepen door de vrouwelijke vruchtbaarheid of schoonheid, maar met woede, en machtswellust.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 30 juli 2013 @ 22:51:

[...]





Lijkt me erg onprettig zitten, elke dag de hele dag zo'n ding in je vagina. Daarbij is het er natuurlijk zo uitgetrokken.





Nou, als je 's nacht alleen over straat moet, ....lijkt mij wel wat.



Zo uitgetrokken? Zouden ze eerst voelen of je zoiets hebt? Ook prima; vinger minder.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 30 juli 2013 @ 22:51:

[...]



de moeder zet die foto's van haar dochter online?????

Mijn moeder had de foto's verscheurd en mij een half jaar huisarrest gegeven denk ik



Ja, ik vind het ook echt van de gekke.

Het meisje wil fotomodel worden en moeder wil haar daar graag bij helpen.



Maar ja, dit is gewoon ranzig.

Kind is net een maand zestien.
quote:loyal schreef op 30 juli 2013 @ 22:52:

Nee ik wil die mannen die op een vernederende manier over een vrouw praten een klap verkopen. Je hebt ook nog zoiets als fatsoensnomen.. daar zou geen politie of verbod voor nodig moeten zijn!Het is helaas niet jouw wereld, loyal. Er zijn ook nog die 7,168,765,180 andere mensen die zo hun eigen mening hebben over hoe de wereld er uitziet.
Voor Beauke en Lemoos een knuffel na het lezen van wat jullie hebben meegemaakt. Het is echt de omgekeerde wereld...
Alle reacties Link kopieren
quote:Beauke schreef op 30 juli 2013 @ 22:46:

Trouwens, ben het er wel mee eens dat er bewijs moet zijn voor een verkrachting hoor. Er zijn ook zat vrouwen die valse aangiftes doen en het is in dit land nog altijd zo dat je onschuldig bent tot het tegendeel is bewezen, en dat geldt voor alles. Ook hiervoor.Ja, is dat zo?

http://dezesdeclan.wordpress.com/tag/verkrachting/
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 juli 2013 @ 22:52:

[...]





Als je een ONS hebt en iemand doet heel lief, wat is daar precies mis mee? Dat hij het niet doet omdat hij jou zo lief vindt? niks denk ik, maar dat is ook niet wat ik bedoel. Waar het mij om gaat, is dat hij met die woorden in een interview uitdraagt dat het er niet om gaat dat je een vrouw goed behandelt gewoon omdat je dat gewoon doet, maar om een goede reputatie op te bouwen als minnaar. Die boodschap vind ik verkeerd.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:yellowlove2punt0 schreef op 30 juli 2013 @ 22:55:

Voor Beauke en Lemoos een knuffel na het lezen van wat jullie hebben meegemaakt. Het is echt de omgekeerde wereld...Dank je, het is al lang geleden dus ben er wel overheen.
quote:Debora schreef op 30 juli 2013 @ 22:52:

[...]



Dat is natuurlijk een nutteloze sneer. Er zijn veel meer vrouwen met een echte baan met echte verantwoordelijkheden dan vrouwen die een goed inkomen verdienen door zich schaars gekleed te laten fotograferen.

Wat betreft het niet meewerken door je niet mooi te maken: deze hele discussie begint weer de kant op te gaan van 'je vraagt er zelf om om verkracht te worden als je in een kort rokje rondloopt'. Het gros van de vrouwen dat verkracht wordt, liep echter in 'normale' kleding rond. Zoals hier al iemand aangaf: de meeste verkrachtingen vinden plaats door 'bekenden' en dat heeft niks te maken met lusten opgeroepen door de vrouwelijke vruchtbaarheid of schoonheid, maar met woede, en machtswellust.Yellow meende die link te moeten leggen, ik niet.
@Amand, het slaat nergens op als je aankomt met : dan moeten vrouwen maar neit meer meewerken. Zoals ook in de OP gesteld, kijk hoe er omgegaan wordt met vrouwen die zichzelf als feminist verklaren. Je hebt bijna geen leven dan, continu neergesabeld worden. Door bijna de gehele maatschappij. Volgens mij beseffen mensen neit hoe zwaar deze vrouwen het hebben die het voortouw nemen zodat hopelijk mijn toekomstige dochters (alhoewel ik eerder denk achterkleindochers) het beter gaan hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:Debora schreef op 30 juli 2013 @ 22:55:

[...]



Ja, is dat zo?

http://dezesdeclan.wordpress.com/tag/ve ... skrant.nl/ ... rijven-blijken-vals.dhtml
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 juli 2013 @ 22:46:

[...]



Waarom is het nooit iets geworden met dat vrouwencondoom met weerhaken?Je zult maar jeuk hebben en even willen krabben...
Occam's razor
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 juli 2013 @ 22:53:

[...]





Nou, als je 's nacht alleen over straat moet, ....lijkt mij wel wat.



Zo uitgetrokken? Zouden ze eerst voelen of je zoiets hebt? Ook prima; vinger minder.

Als het gros van de vrouwen het zal dragen wrs wel.



Ik ben trouwens nooit verkracht toen ik alleen over straat liep 's nachts.
Alle reacties Link kopieren
quote:yellowlove2punt0 schreef op 30 juli 2013 @ 22:55:

Voor Beauke en Lemoos een knuffel na het lezen van wat jullie hebben meegemaakt. Het is echt de omgekeerde wereld...Yellowlove, je bedoelt het heel lief, maar ik heb geen knuffel nodig. Ik vind het vooral gênant. Ik krijg mijn aanrander veroordeeld, en iemand die verkracht is krijgt 0 op het rekest. Daar word ik misselijk van eerlijk gezegd. Wat ik heb meegemaakt is een peulenschil vergeleken met de statistieken. Ik had het geluk van een publieke ruimte met cctv-bewaking en een voorbijganger die direct ingreep.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 30 juli 2013 @ 22:45:

[...]



Jij hebt als vrouw geen idee wat het is om een hormonaal-gedreven man te zijn. Echt niet.



Waarom riskeren mannen vaak veel en soms heel veel om maar de seksuele gunsten van een jonge, mooie vrouw te kunnen krijgen?



Stel je mannen maar voor als zwangere vrouwen; dan heb je het begin van een idee over hoe het is om geleefd te worden door je hormonen.

Ik geloof niet zo in de onhandelbaarheid van zwangere vrouwen en die vrouwen zijn ook een uitzondering. De meesten weten prima om te gaan met hun hormonen. Ik ken geen enkele vrouw in mijn omgeving die zich achterlijk ging gedragen tijdens haar zwangerschap.

Dat gezegd hebbende: nogmaals, we hebben allemaal onze behoeften en impulsen, maar we zijn ook nog intelligente wezens die best eerst kunnen nadenken voor ze iets doen...
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
laten we wel wezen, wanneer een vrouw geen moeite doet om er goed uit te zien en een topbaan heeft, gaat het 9 van de 10 keer ook over haar uiterlijk, bijv Ien Dales



(voor de jonkies onder ons, ooit burgemeester van Nijmegen en minister van binnenlandse zaken)
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Amand schreef op 30 juli 2013 @ 22:56:

[...]





Yellow meende die link te moeten leggen, ik niet.Ik meen niks, het is zo. De manier waarop de maatschappij naar vrouwen en mannen kijkt komt voort uit onze cultuur. Kun je hoog of laag springen maar feit blijft dat vrouwen knap/lekker/geil moeten zijn en/of doen in de Westerse maatschappij. Dit alleen al zorgt voor de gedachtengang van vrouwen als objecten (een gedachtengang die zowel mannen als vrouwen hebben). En daaruit vloeit toch werkelijk een machtsverhouding voort die op zijn buurt weer zorgt voor een soort goedpraterij als het gaat om verkrachtingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven