Vrouwenmars Loosdrecht

03-05-2026 15:02 383 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemiddag allemaal,

Ik zag de afgelopen dagen filmpjes voorbij komen van vrouwen die meededen aan de zogenoemde ''Vrouwenmars'' in Loosdrecht. Hiermee willen zij protesteren tegen het aankomende AZC.

Er werden voorafgaand aan de mars ingesproken voicememo's afgespeeld waarin banggemaakte kinderen zich afvroegen of ze straks nog wel veilig buiten konden spelen. Daarnaast gaven meerdere vrouwen aan doodsangsten uit te staan als het ging om hun eigen veiligheid, en de veiligheid van hun dochter en andere vrouwen.

Ik ben van mening dat het allemaal onnodig dramatisch gemaakt wordt en ben het er als 30-jarige vrouw ook niet mee eens dat dit onder de noemen van feminisme plaatsvindt. Vind het hypocriet, aangezien er in het verleden wel meer dan 100 aanleidingen zijn geweest voor zo'n soort protest, maar deze - zeker uit deze specifieke hoek altijd zijn uitgebleven.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Terechte zorgen en een goede ontwikkeling of juist niet?
Graze schreef:
14-05-2026 13:41
Heb je niet al een abonnement op een AD of een andere krant die onder DPG valt? Dan kun je alle kranten die daar onder vallen lezen inc. premium artikelen. Volkskrant valt daar ook onder. En als je iemand kent die een DPG krant heeft kan die persoon iemand gratis uitnodigen om kranten te delen. Kan maar bij 1 persoon.
Nee, heb ik niet meer.
Maleficent schreef:
14-05-2026 13:46
Ik zie steeds meer gelijkenissen in de wereld en in ons land van de aanloop naar WOII en dat baart me wel zorgen. Het is nu alleen een andere groep mensen.
Ja, ik heb dat ook.
Oh bah wat een eikel van dat artikel in Volkskrant.
Yejii schreef:
14-05-2026 14:22
Oh bah wat een eikel van dat artikel in Volkskrant.
Ja toch? Ik vond het zo'n achterlijke column. En nog trots zijn ook en denken dat andere mensen dit moeten lezen. En wat een simpele redenering ook, als mensen leven in ongelijke situaties vinden ze het blijkbaar prima, anders deden ze het wel anders.
Si abra la puerta hay lobos.
Ja vreselijk hautaine kwast, heel naar toontje.
Ik heb soms echt het idee dat we terug aan het gaan zijn in de tijd. Meer haat tegen LHBTI, misogynie en steeds meer manosphere.
Er waren natuurlijk altijd wel wat meer ouderwetse mannen die nog in traditionele rolverdeling geloven. En vrouwenhaat en o.a. homo haat is er ook altijd geweest maar ik heb het idee dat die groep steeds groter lijkt te worden. Wellicht schreeuwen ze nu wel harder omdat ze meer een platform krijgen maar toch.

Vooral bij jongere mannen denk ik, waar is het misgegaan in de opvoeding? Ik bedoel je moeder is een vrouw? Wil je dat je zus(je) zo behandeld gaat worden door andere mannen?
Eng, heel eng.
Yejii schreef:
14-05-2026 14:58
Ja vreselijk hautaine kwast, heel naar toontje.
Ik kreeg vandaag een dag gratis Volkskrant om me terug te lokken, dus voor wie de column niet kan lezen, een fragment:

"Mijn walging voor baby’s maakt daarin de vraag relevant: wie gaat de luiers verschonen? Nou, ik dus niet. Als iemand zich met mij wil voortplanten, en mij daartoe overtuigt, betekent dit dus dat zij in ieder geval substantiële onbetaalde arbeid op zich moet nemen, totdat het wezen enige vorm van zelfstandigheid en agentschap vertoont. De uitkomst is dan ook simpel: zij gaat akkoord, we betalen een au pair, of we planten ons niet voort. Voortplanting is geen verplichting, enkel een wens. Ik ben dus vrij om zelf te beslissen onder welke voorwaarden ik mijn sperma al dan niet ter beschikking stel. Baas in eigen balzak."

Bijna een contactadvertentie, wie wil hier nou geen verkering mee?
Ars longa, vita brevis
Graze schreef:
14-05-2026 13:18
Weer voornamelijk mensen relschoppers opgepakt die niet eens uit de buurt komen en daar dus niks te zoeken hebben.
https://www.nu.nl/asielcrisis/6395784/e ... p-zak.html
Terroristen.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
DebbieHerrie schreef:
14-05-2026 17:17
Ik kreeg vandaag een dag gratis Volkskrant om me terug te lokken, dus voor wie de column niet kan lezen, een fragment:

"Mijn walging voor baby’s maakt daarin de vraag relevant: wie gaat de luiers verschonen? Nou, ik dus niet. Als iemand zich met mij wil voortplanten, en mij daartoe overtuigt, betekent dit dus dat zij in ieder geval substantiële onbetaalde arbeid op zich moet nemen, totdat het wezen enige vorm van zelfstandigheid en agentschap vertoont. De uitkomst is dan ook simpel: zij gaat akkoord, we betalen een au pair, of we planten ons niet voort. Voortplanting is geen verplichting, enkel een wens. Ik ben dus vrij om zelf te beslissen onder welke voorwaarden ik mijn sperma al dan niet ter beschikking stel. Baas in eigen balzak."

Je zou er lesbisch van worden.
DebbieHerrie schreef:

:flirting:
Graftak!
Carola_456 schreef:
14-05-2026 13:54
Zijn in mijn stad zo vaak relschoppers/demonstranten die niet eens uit de buurt komen. Het is niet verboden hoor om buiten je buurt te rellen, demonstreren, vast te plakken enz.
Ik mag toch hopen dat je het verschil ziet tussen iemand uit Klazienaveen die naar Amsterdam komt om mee te lopen in een rode lijn-demonstratie en iemand die een paar dorpen verderop asielzoekers in de fik komt steken omdat, ja waarom eigenlijk.
Graftak!
Dit weekend is er ook een protest in mijn woonplaats.
Vanuit de organisatie staan er ook al berichten online, dat mensen die niet uit onze woonplaats of omgeving komen vooral moeten komen.

De bewonersorganisatie is het niet eens met dit protest, die willen normale dialoog.
Degenen die het protest organiseren zijn 'bezorgde burgers', ze hebben geen goed woord over voor de bewonersorganisatie.
Solomio schreef:
14-05-2026 17:45
Je zou er lesbisch van worden.
Als de rollen omgedraaid waren was er al lang een manier gevonden om van 2 eicellen een levensvatbaar embryo te maken.
Dan hebben 'we' die idioten helemaal niet meer nodig.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Kuzu schreef:
14-05-2026 18:52
Dit weekend is er ook een protest in mijn woonplaats.
Vanuit de organisatie staan er ook al berichten online, dat mensen die niet uit onze woonplaats of omgeving komen vooral moeten komen.

De bewonersorganisatie is het niet eens met dit protest, die willen normale dialoog.
Degenen die het protest organiseren zijn 'bezorgde burgers', ze hebben geen goed woord over voor de bewonersorganisatie.
Dat zijn helemaal geen bezorgde burgers, komen waarschijnlijk zelf niet eens uit de buurt anders roepen ze mensen van buiten ook niet op te komen rellen.
Graze schreef:
14-05-2026 19:10
Dat zijn helemaal geen bezorgde burgers, komen waarschijnlijk zelf niet eens uit de buurt anders roepen ze mensen van buiten ook niet op te komen rellen.
Vandaar ook "bezorgde burgers".
Apatura2 schreef:
14-05-2026 19:10
Als de rollen omgedraaid waren was er al lang een manier gevonden om van 2 eicellen een levensvatbaar embryo te maken.
Dan hebben 'we' die idioten helemaal niet meer nodig.
Ik heb ooit iemand gesproken die zei dat ze betrokken was bij onderzoek hiernaar. Zeker al 25 jaar geleden.
Maar hoe het daar nu mee staat?
Kuzu schreef:
14-05-2026 20:07
Vandaar ook "bezorgde burgers".
Bezorgd door post.nl?
Solomio schreef:
14-05-2026 20:42
Bezorgd door post.nl?
Nee, Thuisbezorgd.nl
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Ik zag dat mensen op Facebook lieve kaartjes sturen naar de nieuwe opvangplek in Loosdrecht :heart:
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Kidneybean schreef:
14-05-2026 21:00
Ik zag dat mensen op Facebook lieve kaartjes sturen naar de nieuwe opvangplek in Loosdrecht :heart:
Mooie actie, ik weet niet of het mag maar plaats hier het adres voor een kaartje voor AZC Loosdrecht
Bewoners en medewerkers NoodOpvang
AZC Loosdrecht Gemeente Wijdemeren,
Rading 1, 1231KB Loosdrecht

Ik stuur ook een kaartje naar het lokale AZC, ik kan mij voorstellen dat ook de bewoners en medewerkers zich bedreigd voelen door deze intimidatie.
Er wordt morgen een nationaal protest georganiseerd.
Ik krijg gelukkig veel oproepjes voor tegenwicht.
DebbieHerrie schreef:

Verfrissend eerlijk. Zouden meer potentieel aanstaande ouders moeten zijn. Als je d’r niet voor wil zorgen, van te voren eerlijk over zijn.
En er niet aan beginnen als je wel zou moeten zorgen terwijl je dat niet wil: héél goed plan.
Jammer dat de ‘Tuurlijk doen we het samen schat en gaan we eerlijk verdelen…oeps, ik mag niet minder dan fulltime werken van de baas’ de genen en wereldvisie wél doorgeeft aan een volgende generatie.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Lady*Voldemort schreef:
13-05-2026 19:44
De straat is nog tot daar aan toe. Dat extreemrechts het parlement gevonden heeft, dat is pas eng.

Niet alleen dat. Ik vind dat ook de journalistiek hier een aandeel in heeft.
Het verbaast me steeds dat er op het journaal of in de krant soms wordt beweerd dat 'de Nederlandse bevolking' of 'de meerderheid' migratie één van de belangrijkste punten vindt waar de overheid iets aan zou moeten doen.
De journalistiek voedt ook zowel 'de straat' als 'de politiek' met ideeen over migratie.
Ik vind alle uitingen tegen migratie eng, of het de media, de straat of de politiek is. Er lijkt steeds meer ruimte te zijn voor xenofobische gedachten. Er lijkt nauwelijks gesproken te worden over de mensen zelf: zij die vluchten voor oorlog en geweld. Daarnaast zie ik ook op andere vlakken een toename van geweld: hier in de buurt, in een dorp, werd een voetbalwedstrijd gespeeld: beide teams kwamen niet uit het dorp zelf. Op het internet was er een oproep gedaan om te komen knokken. Deze mensen hadden niets met het voetbal te maken. Er vielen gewonden. Verschrikkelijk dit!
feow schreef:
15-05-2026 13:16
Verfrissend eerlijk. Zouden meer potentieel aanstaande ouders moeten zijn. Als je d’r niet voor wil zorgen, van te voren eerlijk over zijn.
En er niet aan beginnen als je wel zou moeten zorgen terwijl je dat niet wil: héél goed plan.
Jammer dat de ‘Tuurlijk doen we het samen schat en gaan we eerlijk verdelen…oeps, ik mag niet minder dan fulltime werken van de baas’ de genen en wereldvisie wél doorgeeft aan een volgende generatie.
Dat stukje is niet zo erg. De column in zijn geheel is een aanval op maatschappelijke druk, geschreven vanuit een mannelijke 7 vinkjes bubbel. Veel mannen snappen niet dat de wereld voor vrouwen anders is dan voor mannen, hij denkt dat zijn werkelijkheid, de werkelijkheid voor iedereen is. Hij zegt "Dwingt de wet of de maatschappij een koppel tot een ongelijke taakverdeling? Zo ja, dan moeten we het hebben over waar de vuist der vrijheid moet optreden. Zo nee, als je dan columnisten nodig hebt om je partner te overtuigen dat hij weleens een vaatdoek mag pakken, dan is er denk ik geen sprake van een mannenprobleem. Eerder een probleem voor een relatietherapeut of een echtscheidingsjurist dan voor opiniepagina’s."

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven